IBPP4/443-227/09/KG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 kwietnia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-227/09/KG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 2 marca 2009 r. (data wpływu do tut. organu 4 marca 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 31 marca 2009 r. (data wpływu 3 kwietnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku od towarów i usług naliczonego przy nabyciu towarów i usług w ramach realizowanego projektu pn. "Poprawa jakości oraz bezpieczeństwa leczenia w Szpitalu" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 marca 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku od towarów i usług naliczonego przy nabyciu towarów i usług w ramach realizowanego projektu pn. "Poprawa jakości oraz bezpieczeństwa leczenia w Szpitalu". Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 31 marca 2009 r. (data wpływu 3 kwietnia 2009 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny (zdarzenie przyszłe):

Szpital rozpoczynał realizację projektu "Poprawa jakości oraz bezpieczeństwa leczenia w Szpitalu" dofinansowanego w 60 % ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 Oś. Priorytetowa 6. Spójność wewnątrzregionalna, Działanie 6.3. Poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, w tym socjalnego i zdrowotnego, Schemat A Ochrona zdrowia.

Przedmiotowy projekt obejmuje następujące działania:

1.

przebudowę i doposażenie Centralnej Sterylizacji,

2.

przebudowę i doposażenie w sprzęt i aparaturę medyczną Oddziału Anestezjologii i Intensywnej Terapii (7 łóżek reanimacyjnych, 3 respiratory, aparat RTG, aparat do hemodializy, bronchofiberoskop oraz 2 komplety do rozbudowy systemu monitorującego),

3.

doposażenie Bloku Operacyjnego w sprzęt i aparaturę medyczną (stół operacyjny, 2 lampy operacyjne, 2 aparaty do znieczulenia ogólnego, 4 defibrylatory, diatermia chirurgiczna, kolonoskop/gastroskop z torem wizyjnym),

4.

doposażenie Pracowni Hemodynamiki w aparaturę medyczną (angiograf, zestaw do ablacji układu przewodzącego serca).

Szpital ma status podatnika VAT. W myśl art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Szpital korzysta z obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego za media oraz z tytułu dzierżawy metodą wprost. Wskazane obniżenia nie dotyczą zadań objętych dofinansowaniem w ramach ww. projektu.

Zadanie 1 będzie służyło świadczeniu usług medycznych wymienionych w pozycji 9 załącznika nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług (PKWiU 85), dotyczy usług sterylizacji narzędzi medycznych tylko na potrzeby wewnętrzne Szpitala i nie przewiduje się świadczenia usług dla odbiorców zewnętrznych.

Zadania 2-4 będzie służyło świadczeniu usług medycznych zwolnionych z podatku VAT.

Wobec powyższego Szpitalowi nie będzie przysługiwało prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy zakupach dofinansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i nie przewiduje się w przyszłości powstania tego prawa na skutek zmiany przeznaczenia funkcjonowania Szpitala (np. poprzez najem lub dzierżawę pomieszczeń i aparatury medycznej finansowanej z ww. projektu).

W wyniku realizacji projektu Szpital poprawi jakość i bezpieczeństwo oraz komfort leczenia pacjentów w ramach czynności związanych ze sprzedażą zwolniona tj. wykonywanie czynności usług ochrony zdrowia (PKWiU 85).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Szpital ma prawo odliczenia podatku od towarów i usług naliczonego przy nabyciu towarów i usług w ramach realizowanego projektu - czy podatek VAT może być uznany za koszt kwalifikowany.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy o podatku od towarów usług zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W pozycji 9 załącznika nr 4 do ustawy wymieniono usługi w zakresie ochrony zdrowia (PKWiU 85). Zadania 2-4 nie służy czynnościom opodatkowanym, ponieważ są wykorzystywane do świadczenia usług w zakresie ochrony zdrowia, które korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów usług. Również w przypadku zadania 1 - usługi sterylizacji - brak możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z uwagi na fakt świadczenia usługi na potrzeby wewnętrzne Szpitala i nie przewidywaniem świadczenia tych usług na zewnątrz z uwagi na fakt posiadania przez zakłady opieki zdrowotnej własnych urządzeń do sterylizacji narzędzi medycznych.

Z uwagi na brak możliwości obniżenia kwoty podatku należnego, podatek VAT będzie mógł zostać w całości uznany za koszt kwalifikowany.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

Jak wynika z powyższego, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy o VAT zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W poz. 9 tego załącznika wymieniono usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej (PKWiU ex 85), z wyłączeniem usług weterynaryjnych (PKWiU 85.2).

Z przedstawionego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) wynika, iż Wnioskodawca rozpoczął realizację projektu pn. "Poprawa jakości oraz bezpieczeństwa leczenia w Szpitalu" dofinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 Oś. Priorytetowa 6. Spójność wewnątrzregionalna, Działanie 6.2. Poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, w tym socjalnego i zdrowotnego, Schemat A Ochrona zdrowia.

W wyniku realizacji projektu Szpital poprawi jakość i bezpieczeństwo oraz komfort leczenia pacjentów w ramach czynności związanych ze sprzedażą zwolniona tj. wykonywanie czynności usług ochrony zdrowia (PKWiU 85).

Z treści wniosku wynika, iż zadania realizowane w ramach projektu (przebudowa i doposażenie w aparaturę i sprzęt medyczny) będą służyły świadczeniu usług medycznych zwolnionych z podatku VAT.

Zatem w związku z faktem, iż zrealizowany projekt będzie służył świadczeniu usług w zakresie ochrony zdrowia (usługi zwolnione od podatku VAT), Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług w wyniku realizacji projektu.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Ponadto nadmienia się, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Pojęcie to należy rozumieć zgodnie z przepisami regulującymi zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT od zakupów objętych dofinansowywanym ze środków unijnych w związku z realizacją projektu w ramach realizacji zadania będącego przedmiotem niniejszego wniosku może być zaliczony do kosztów kwalifikowanych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl