IBPP4/443-227/08/EJ - Wydatki związane z realizacją przez gminę projektu w ramach zadań powiatowych a odliczenie podatku VAT.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 6 lutego 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-227/08/EJ Wydatki związane z realizacją przez gminę projektu w ramach zadań powiatowych a odliczenie podatku VAT.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 3 grudnia 2008 r. (data wpływu 12 grudnia 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 2 lutego 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania bądź odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. "Innowacyjny Klaster Czystych Technologii Węglowych" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 grudnia 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania bądź odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją projektu PN. "Innowacyjny Ś. Klaster Czystych Technologii Węglowych". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 2 lutego 2009 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca realizuje projekt pn. "Innowacyjny Ś. Klaster Czystych Technologii Węglowych, numer projektu: Z/2.24/11/2.6/11/05. Finansowanie: Zgodnie z umową Nr Z/2,24/II/2.6/11/05/U73/06 z dnia 7 lutego 2006 r. projekt pn. "Innowacyjny Ś. Klaster Czystych Technologii Węglowych" otrzymał dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006, Priorytet 2 - Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach (z wyłączeniem Działania 2.5 - Promocja Przedsiębiorczości). Okres realizacji:

Zgodnie z umową Nr 0871/06 z dnia 30 czerwca 2006 r., aneksem Nr 1 z dnia 20 listopada 2006 r. oraz aneksem Nr 2 z dnia 1 czerwca 200 r. okres realizacji projektu został określony następująco:

*

rozpoczęcie realizacji - 1 marca 2006 r.,

*

zakończenie rzeczowe realizacji - 31 sierpnia 2007 r.,

*

zakończenie finansowe realizacji - 30 października 2007 r.

Opis projektu: Miasto T. na podstawie umowy Nr 0871/06 z 30 czerwca 2006 r., zawartej z GIG, zostało Partnerem przedmiotowego projektu.

Cel nadrzędny przedmiotowego projektu został zdefiniowany jako stworzenie Ś. DOLINY CZYSTYCH TECHNOLOGII WĘGLOWYCH, stanowiącej dla Polski szansę dla realizacji zrównoważonego rozwoju i zapewnienia bezpieczeństwa energetycznego w oparciu o rozwój i wdrożenie Czystych Technologii Węglowych, jako sposobu wykorzystania surowca oraz przedmiotu działań nauki i zainteresowania firm produkcyjnych regionu. Innowacyjny Ś. Klaster Czystych Technologii Węglowych to regionalna organizacja zorientowana na rozwój i wdrażanie Czystych Technologii Węglowych w pełnym cyklu produkcji i przetwarzania węgla oraz na ograniczanie oddziaływań ekologicznych produkcji i wytwarzania węgla. Celem klastra jest przyspieszenie procesu przemian i rozwoju regionalnej gospodarki oraz integracji lokalnego przemysłu, środowisk naukowo-badawczych, małej i średniej przedsiębiorczości i władz lokalnych dla podniesienia konkurencyjności regionu na lokalnych oraz zagranicznych rynkach. Podstawą rozwoju regionu będzie stanowić innowacyjność i transfer wiedzy w zakresie Czystych Technologii Węglowych, w kierunku bezpiecznej, o ograniczonym wpływie na środowisko i konkurencyjnej produkcji i utylizacji węgla.

T. jako Partner projektu, na podstawie umowy Nr 0871/06, wykonało następujące, powierzone zadania:

*

przeprowadzenie spotkań roboczych w mieście,

*

wypracowanie marki klastra - wykonanie filmu promującego,

*

przeprowadzenie seminariów promujących klaster w mieście,

*

pozyskanie partnerów zewnętrznych,

*

zakup materiałów na potrzeby realizacji projektu.

T. jako partner projektu zrealizował jak i nadal realizuje założenia "Innowacyjnego Ś. Klastra Czystych Technologii Węglowych" poprzez "Kompleksowy program, zmierzający do obniżenia niskiej emisji w dzielnicach obrzeżnych miasta T. z budynków mieszkalnych jednorodzinnych z indywidualnych kotłowni węglowych", w którym znajdują praktyczne zastosowanie tzw. "Czyste Technologie Węglowe". Audyt zewnętrzny stwierdził całościowe wykonanie zadań przez miasto T., wynikających z zestawienia planowanych wydatków w ramach projektu.

Reasumując powyższe, rola miasta w przedmiotowym projekcie dotyczyła trzech obszarów:

1.

promocji, czyli promowaniu miasta jako realizującego zrównoważony rozwój poprzez działalność proekologiczną ze szczególnym uwzględnieniem obniżenia niskiej emisji,

2.

edukacji, czyli propagowaniu wśród mieszkańców działalności proekologicznej ze szczególnym uwzględnieniem mieszkańców budynków jednorodzinnych z indywidualnymi kotłowniami węglowymi,

3.

rozwoju MSP, czyli rozwoju lokalnej przedsiębiorczości, ze szczególnym uwzględnieniem firm, świadczących usługi w zakresie produkcji, montażu i serwisu indywidualnych ekologicznych systemów wytwarzania energii cieplnej (kotłów).

W piśmie z dnia 2 lutego 2009 r. uzupełniającym opis stanu faktycznego Urząd Miasta T. wskazał, że obszar realizacji przedmiotowej inwestycji znajduje odniesienie w zakresie zadań publicznych wykonywanych przez Powiat (zgodnie z ustawą z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym) tj.:

1. obszar promocji - promocja powiatu (art. 4 § 1 ust. 21) - promowanie miasta jako realizującego zrównoważony rozwój poprzez działalność proekologiczną,

2. obszar edukacji - edukacja publiczna (art. 4 § 1 ust. 1) - propagowanie wśród mieszkańców działalności proekologicznej,

3. obszar rozwoju MŚP - promocja i ochrona zdrowia (art. 4 § 1 ust. 13) - rozwój lokalnej przedsiębiorczości, ze szczególnym uwzględnieniem firm świadczących usługi w zakresie produkcji, montażu oraz serwisu indywidualnych ekologicznych systemów wytwarzania energii cieplnej (kotłów).

Realizacja przedmiotowego projektu nie generowała przychodów. W związku z powyższym, projekt nie będzie związany z czynnościami opodatkowanymi.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w odniesieniu do projektu pn. Innowacyjny Ś. Klaster Czystych Technologii Węglowych (numer Projektu: Z/2.24/II/2.6/11/05), dofinansowanego w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (działanie 2.6 Regionalne strategie innowacyjne i transfer wiedzy) na podstawie umowy Z/2.24/II/2.6/11/05/U/3/06 z dnia 7 lutego 2006 r., istnieje możliwość odzyskania bądź odliczenia podatku VAT w całości lub części przez Miasto T.

Zdaniem Wnioskodawcy, z uwagi na brak jakiegokolwiek związku wydatków poniesionych w ramach wymienionego projektu z czynnościami opodatkowanymi Miasto T. nie ma prawa do odliczenia bądź zwrotu naliczonego podatku VAT. Zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług, w przypadku, gdy nie istnieje bezpośredni związek pomiędzy dokonywanym przez podatnika dofinansowanym zakupem towarów i usług z czynnościami opodatkowanymi lub też zakupione towary i usługi związane z realizacją projektu nie będą wykorzystywane do dalszej sprzedaży, wówczas podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrotu różnicy podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z przepisem § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Należy nadmienić, iż wyżej cytowane uregulowanie zostało utrzymane w tym samym brzmieniu w § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), obowiązującym od dnia 1 grudnia 2008 r.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 2a ww. ustawy Gmina może wykonywać zadania z zakresu właściwości powiatu oraz zadania z zakresu właściwości województwa na podstawie porozumień z tymi jednostkami samorządu terytorialnego. Powyższe wynika także z art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592), który stanowi, że Powiat może zawierać porozumienia w sprawie powierzenia prowadzenia zadań publicznych z jednostkami lokalnego samorządu terytorialnego, a także z województwem, na obszarze którego znajduje się terytorium powiatu. Do zadań własnych powiatu należy wykonywanie określonych ustawami zadań publicznych o charakterze ponadgminnym w zakresie m.in. edukacji publicznej, ochrony środowiska i przyrody oraz promocji powiatu (art. 4 ust. 1 pkt 1, 13 i 21 ustawy o samorządzie powiatowym).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Miasto T. w ramach realizacji zadań powiatowych zrealizowało projekt pn. "Innowacyjny Ś. Klaster Czystych Technologii Węglowych" dofinansowany w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006, Priorytet 2 - Wzmacnianie rozwoju zasobów ludzkich w regionach (z wyłączeniem Działania 2.5 - promocja Przedsiębiorczości). Celem klastra jest przyspieszenie procesu przemian i rozwoju regionalnej gospodarki oraz integracji lokalnego przemysłu, środowisk naukowo-badawczych, małej i średniej przedsiębiorczości i władz lokalnych dla podniesienia konkurencyjności regionu na lokalnych oraz zagranicznych rynkach. Realizacja przedmiotowego projektu nie generowała żadnych przychodów. W związku z powyższym, projekt nie będzie związany z czynnościami opodatkowanymi.

Zatem w myśl powyższych przepisów oraz w oparciu o przedstawiony stan faktyczny należy stwierdzić, iż nabyte towary i usługi, związane z realizacją ww. projektu nie służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT, ponieważ Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnienia w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami.

Tym samym z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia, jaką jest związek dokonanych zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu.

W konsekwencji Wnioskodawca nie będzie miał prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdą zastosowania uregulowania § 23 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.), zgodnie z którymi zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe bezpośrednio im przekazane na odrębny rachunek bankowy, na którym są ulokowane wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 6 ust. 3 i 4, przysługuje zwrot podatku naliczonego. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do zarejestrowanych podatników dokonujących bezpośrednio nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe, przekazane z rachunku bankowego, na którym są ulokowane środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, przekazane przez podatnika, o którym mowa w ust. 1. Bowiem przepisy ww. rozporządzenia przewidują możliwość zwrotu kwoty podatku naliczonego zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług (w całości lub w części) za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w § 6 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w szczególności przedakcesyjnych środków Unii Europejskiej (PHARE). W przypadku finansowania programów, realizowanych w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej, warunkiem uzyskania zwrotu jest zawarcie umowy na realizację projektu przed dniem 1 maja 2004 r.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa St. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl