IBPP4/443-226/08/EJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 lutego 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-226/08/EJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 9 grudnia 2008 r. (data wpływu 12 grudnia 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 11 lutego 2009 r. (data wpływu 17 lutego 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia w całości lub w części podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług dokonane w związku z realizacją projektu pn. "Sieć Efektywnej Komercjalizacji Technologii - projekt pilotażowy w G." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 grudnia 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia w całości lub w części podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług dokonane w związku z realizacją projektu pn. "Sieć Efektywnej Komercjalizacji Technologii - projekt pilotażowy w G.". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 11 lutego 2009 r., będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 2 lutego 2009 r. znak: IBPP4/443-226/08/EJ.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca w okresie 1 lutego 2005 r. do 30 września 2007 r. realizował projekt pn. "Sieć Efektywnej Komercjalizacji Technologii - projekt pilotażowy w G.". Celem projektu było stworzenie modelowej sieci komercjalizacji technologii poprzez przygotowanie kadry odpowiedzialnej za tworzenie firm innowacyjnych oraz stworzenie pakietu narzędzi umożliwiających wsparcie procesu powstawania firm, wprowadzających w życie nowoczesne technologie. W związku z realizacją projektu zostały przez powiat G. dokonane następujące wydatki:

* zakup materiałów biurowych (tonery, tusze i głowice do drukarek, papier, segregatory itp., służących realizacji projektu),

* delegacje krajowe i jedna zagraniczna,

* zatrudnienie pracowników realizujących projekt.

Efektem projektu było stworzenie modelowej sieci komercjalizacji technologii poprzez przygotowanie kadry odpowiedzialnej za tworzenie firm innowacyjnych oraz stworzenie pakietu narzędzi umożliwiających wsparcie procesu powstawania firm, wprowadzających w życie nowoczesne technologie oraz przeszkolenie ok. 40 osób z zakresu komercjalizacji technologii, wsparcie powstających firm innowacyjnych (inkubatory i parki technologiczne), tworzenie klastrów. Zadaniem Powiatu G. w projekcie był udział w pracach Grupy Tematycznej "Zarządzanie inkubatorami i parkami technologicznymi", w ramach której odbywały się warsztaty prowadzone przez ekspertów zatrudnionych przez Miasto G. w ramach projektu. Efekty powstałe w wyniku realizacji projektu nie zostaną nikomu przekazane przez Powiat G., który nimi dysponuje. Efekty znajdują się w dyspozycji Miasta G. - Lidera projektu. Zrealizowane projekty nie będą służyły w jakimkolwiek zakresie czynnościom opodatkowanym. W piśmie z dnia 11 lutego 2009 r. uzupełniającym opis stanu faktycznego Wnioskodawca wskazał, że realizacja projektu "Sieć Efektywnej Komercjalizacji Technologii - projekt pilotażowy w G." polegała na współkoordynowaniu przez pracowników Starostwa Powiatowego w G. prac grupy tematycznej nr 2. Pracownicy merytoryczni Starostwa byli odpowiedzialni za współkoordynowanie prac grupy tematycznej nr 2, co polegało m.in. na współorganizowaniu i udziale w spotkaniach grupy tematycznej oraz utrzymywaniu stałych kontaktów z członkami ww. grupy. Czynności wykonywane przez pracowników Starostwa były nieodpłatne dla beneficjentów ostatecznych korzystających z projektu. W związku z realizacją projektu uzyskano następujące efekty:

* wzrost wiedzy uczestników projektu z zakresu zarządzania inkubatorami

* wydanie publikacji dot. zarządzania inkubatorami.

Publikacja była upowszechniana nieodpłatnie i znajduje się w dyspozycji miasta G. Realizacja projektu miała związek z wykonywaniem zadań własnych przez Powiat - ustawa z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym art. 4 ust. 1 pkt 17. W związku ze zrealizowaniem projektu powiat nie osiągnął i nie będzie osiągał w przyszłości żadnych przychodów z tytułu sprzedaży towarów lub świadczenia usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Starostwo Powiatowe w G. w odniesieniu do projektu "Sieć Efektywnej Komercjalizacji Technologii - projekt pilotażowy w G." ma możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub w części.

Zdaniem Wnioskodawcy, w odniesieniu do projektu nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części, ponieważ w przedmiotowym zakresie nie jest podatnikiem podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jak wynika z powyższego, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z przepisem § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.), w brzmieniu obowiązującym do 30 listopada 2008 r., zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Należy nadmienić, iż wyżej cytowane uregulowanie zostało utrzymane w tym samym brzmieniu w § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), obowiązującym od dnia 1 grudnia 2008 r.

Zwolnienie od podatku VAT jednostek samorządu terytorialnego jest zatem możliwe tylko wtedy gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji samorządowych (publicznych).

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592), powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Do zadań publicznych o charakterze ponadgminnym, wykonywanych przez powiat, należą m.in. zadania w zakresie przeciwdziałania bezrobociu oraz aktywizacji lokalnego rynku pracy (art. 4 ust. 1 pkt 17 cyt. ustawy).

W celu wykonywania zadań powiat może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 6 ust. 1 cyt. ustawy).

Organami powiatu są rada powiatu i zarząd powiatu (art. 8 ust. 2 ustawy o samorządzie). Zarząd powiatu jest organem wykonawczym powiatu (art. 26 ust. 1 ustawy o samorządzie). Zarząd wykonuje zadania powiatu przy pomocy starostwa powiatowego oraz jednostek organizacyjnych powiatu, w tym powiatowego urzędu pracy (art. 33 ustawy o samorządzie). Starosta organizuje pracę zarządu powiatu i starostwa powiatowego, kieruje bieżącymi sprawami powiatu oraz reprezentuje powiat na zewnątrz (art. 34 ust. 1 ustawy o samorządzie).

Mając te regulacje na uwadze należy zauważyć, że samorządowe osoby prawne (województwa, powiaty, gminy) nie mają własnych struktur organizacyjnych, zaś nałożone na nie zadania wykonują za pośrednictwem jednostek organizacyjnych powiatu.

Jak wynika z powyższego, starostwo powiatowe nie jest jednostką organizacyjną w rozumieniu ww. art. 6 ustawy o samorządzie powiatowym. Jest wyłącznie zorganizowanym zespołem osób i środków służących do pomocy organowi administracyjnemu. Starostwo powiatowe jest jednostką pomocniczą służącą do wykonywania zadań powiatu oraz obsługi techniczno organizacyjnej powiatu. Biorąc pod uwagę nierozerwalne i niepodzielne powiązania podmiotowe powiatu i starostwa powiatowego, również na gruncie podatku od towarów i usług należy stwierdzić, iż nie występuje odrębna od podmiotowości powiatu podmiotowość starostwa powiatowego.

Zatem Starostwo Powiatowe działając w imieniu Powiatu realizuje zadania własne Powiatu i w tym zakresie jest zwolnione z podatku od towarów i usług z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca w ramach zadań własnych realizował projekt pn. Sieć Efektywnej Komercjalizacji Technologii - projekt pilotażowy w G.". Celem projektu było stworzenie modelowej sieci komercjalizacji technologii poprzez przygotowanie kadry odpowiedzialnej za tworzenie firm innowacyjnych oraz stworzenie pakietu narzędzi umożliwiających wsparcie procesu powstawania firm, wprowadzających w życie nowoczesne technologie. Czynności wykonywane przez pracowników Starostwa były nieodpłatne dla beneficjentów ostatecznych korzystających z projektu. W związku ze zrealizowaniem projektu powiat nie osiągnął i nie będzie osiągał w przyszłości żadnych przychodów z tytułu sprzedaży towarów lub świadczenia usług.

Zatem w myśl powyższych przepisów nabyte towary i usługi, związane z realizacją ww. projektu nie służą czynnościom opodatkowanym, ponieważ Powiat jako jednostka samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnienia od podatku VAT w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych o charakterze ponadgminnym nałożonych odrębnymi przepisami.

Tym samym nie przysługuje Wnioskodawcy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu, bowiem nie zostaje w omawianym przypadku spełniona podstawowa przesłanka pozytywna jaką jest związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Z uwagi na fakt, że wniosek dotyczy zaistniałego stanu faktycznego interpretacja została udzielona w oparciu o przepisy obowiązujące do 30 listopada 2008 r.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44 -101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl