IBPP4/443-222/11/JP - Projekt rewitalizacji infrastruktury poprzemysłowej wraz z otoczeniem a prawo do odliczenia przez gminę w całości lub w części podatku VAT naliczonego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 9 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-222/11/JP Projekt rewitalizacji infrastruktury poprzemysłowej wraz z otoczeniem a prawo do odliczenia przez gminę w całości lub w części podatku VAT naliczonego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 26 stycznia 2011 r. (data wpływu 2 lutego 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 26 kwietnia 2011 r. (data wpływu 28 kwietnia 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia w całości lub w części podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "..." jest - prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 lutego 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia w całości lub w części podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "...". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 26 kwietnia 2011 r. (data wpływu 28 kwietnia 2011 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 15 kwietnia 2011 r. nr IBPP4/443-222/11/JP.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (Gmina) wystąpił do Urzędu Marszałkowskiego z wnioskiem o dofinansowanie realizacji projektu ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

Przedmiotem projektu jest rewitalizacja poprzemysłowej infrastruktury wraz z otoczeniem na cele gospodarcze, rekreacyjno-turystyczne i społeczne w W. Zakres prac obejmować będzie:

* zagospodarowanie poprzemysłowego terenu wraz z przynależnymi do niego budynkami, drogami lokalnymi, dojazdowymi, miejscami postojowymi i rekreacyjnymi;

* wymianę nawierzchni istniejących ciągów pieszych (chodników);

* zagospodarowanie brzegów historycznego kanału "...",

* uporządkowanie przyległego do niej terenu zielonego oraz utworzenie placyków rekreacyjnych na tym terenie;

* rewitalizację elewacji zdegradowanej zabudowy poprzemysłowej z zachowaniem jej dotychczasowej formy architektonicznej.

W ramach projektu będzie rewitalizowany obszar poprzemysłowy obejmujący dojazdy, chodniki, plac rekreacyjny, mały park z kanałem wodnym oraz poprawę fasady budynków stanowiących nieodłączny element funkcjonalny, wizualny, estetyczny i wyjątkowy pod względem architektonicznym wkomponowany w obszar objęty projektem i wpisujący się w układ architektoniczno-urbanistyczny miejscowości, co w znakomity sposób przyczynia się do poprawy wizerunku Gminy a w konsekwencji jej promocji. Dostosowanie zdegradowanej zewnętrznej fasady budynku "..." do ogólnej koncepcji architektonicznej związanej z poprawą terenu rewitalizowanego poprzez poprawę jego estetyki, kolorystyki co wiąże się z szeroko rozumianą promocją przestrzenno-urbanistyczną Gminy.

Nadrzędnym celem realizacji niniejszego przedsięwzięcia inwestycyjnego jest wykorzystanie zdegradowanego obecnie obszaru. Zostanie on osiągnięty poprzez kompleksową rewitalizację.

Projekt jest zgodny z założeniami Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa, ma na celu wzrost konkurencyjności obszaru Gminy poprzez rozwój jednej z gałęzi przemysłu jaką jest turystyka.

Właścicielem majątku, uzyskanego w ramach realizacji niniejszego projektu będzie po jego zakończeniu Gmina.

Nadzór nad jego właściwym użytkowaniem i wykorzystywaniem, Gmina sprawować będzie przy pomocy urzędu gminy.

Nowo powstała infrastruktura turystyczna zostanie oddana do użytkowania społeczności lokalnej i nie będzie generowała dochodów dla Gminy, w związku z tym, towary i usługi użyte w celu realizacji tego projektu nie będą związane ze sprzedażą opodatkowaną Gminy.

Ponadto w piśmie z dnia 14 kwietnia 2011 r. Wnioskodawca wyjaśnił:

Wnioskodawcą o wydanie interpretacji indywidualnej jest Gmina.

Pomimo wskazania w tytule projektu, iż przedsięwzięcie będzie służyło między innymi celom gospodarczym, oznacza szeroko rozumiane stwarzanie warunków do takiego rozwoju poprzez podnoszenie atrakcyjności całej Gminy. W żadnym wypadku nie będzie tam prowadzona działalność gospodarcza, z której Gmina będzie uzyskiwać obrót opodatkowany podatkiem VAT. Przez to nie ma możliwości odliczenia takiego podatku.

Drogi lokalne i dojazdowe, deptak i miejsca postojowe, teren zielony przy kanale "..." oraz placyki rekreacyjne, o których mowa we wniosku będą ogólno dostępne i nieodpłatnie udostępniane użytkownikom. Wynika to również z założeń Regionalnego Programu Rozwoju Województwa oraz podpisanej umowy o dofinansowanie Projektu.

Właścicielami poszczególnych części budynku "..." są osoby trzecie odrębne od Gminy.

W oparciu o porozumienia właściciele zezwalają Gminie na przeprowadzenie prac objętych projektem na elewacji budynku. Natomiast Gmina działając na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy o samorządzie gminnym w zakresie zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty, wykonuje zadanie własne w zakresie ochrony zabytków i opieki nad zabytkami. To też przeciwdziałając dalszej degradacji zewnętrznej substancji budynku (elewacji) zgodnie z zaleceniami i ustaleniami oraz pod nadzorem Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków Gmina dokona jedynie odtworzenia i zabezpieczenia zabytkowej fasady.

Właściciele umożliwią wykonawcy prawidłową realizację przedsięwzięcia i bieżące utrzymanie oraz zachowania trwałości uzyskanego efektu przez 5 lat, bez wzajemnego świadczenia na rzecz Gminy. Tak odtworzona fasada doprowadzi do przywrócenia na rewitalizowanym obszarze pierwotnego zewnętrznego charakteru tej infrastruktury.

Na poprzemysłowym terenie poddanym rewitalizacji w ramach projektu znajduje się "..." składający się z poszczególnych części (budynków, lokali) trwale i funkcjonalnie ze sobą połączonych tworzących jedną bryłę architektoniczną zwaną "..." w obszarze objętym wnioskiem nie ma innych wolnostojących budynków. Wniosek dotyczy więc jednego budynku i tylko jego zewnętrznej elewacji,

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gmina w odniesieniu do projektu pn. "..." dofinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013. ma możliwość odliczenia w całości lub w części podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z przyznaniem Gminie dofinansowania ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 do projektu pn. "...", realizując powyższy projekt, nie można uzyskać odliczenia w całości lub w części podatku VAT. Z przepisów prawa wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych.

Realizacja projektu wynika z zadań własnych gminy w oparciu o art. 7 ustawy o samorządzie gminnym.

Gmina jak i urząd gminy nie wykorzysta projektu na cele działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 i 2 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Gmina stosownie do art. 2 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) jest jednostką samorządu terytorialnego posiadającą osobowość prawną, wykonującą zadania publiczne we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność.

W myśl art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy).

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym).

Zgodnie z art. 11a ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy o samorządzie gminnym, organami gminy są rada gminy i wójt (burmistrz, prezydent). W myśl art. 11a ust. 3 cyt. ustawy ilekroć w ustawie jest mowa o wójcie, należy przez to rozumieć także burmistrza oraz prezydenta miasta.

W myśl art. 33 ust. 1 cytowanej powyżej ustawy o samorządzie gminnym, Wójt wykonuje zadania przy pomocy urzędu gminy.

Jak wynika z powyższego, urząd gminy (miasta) nie jest jednostką organizacyjną w rozumieniu ww. art. 9 ustawy o samorządzie gminnym. Jest wyłącznie zorganizowanym zespołem osób i środków służących do pomocy organowi administracyjnemu. Urząd gminy jest wyłącznie zorganizowanym zespołem osób i środków służących do pomocy organowi administracyjnemu. Urząd gminy (miasta) jest jednostką pomocniczą służącą do wykonywania zadań gminy oraz obsługi techniczno-organizacyjnej gminy. Biorąc pod uwagę nierozerwalne i niepodzielne powiązania podmiotowe gminy i urzędu gminy (miasta), również na gruncie podatku od towarów i usług należy stwierdzić, iż nie występuje odrębna od podmiotowości gminy podmiotowość urzędu gminy. Zatem Urząd Gminy (Miasta) działa w imieniu Gminy (Miasta) jednakże osobowość prawną oraz zdolność do czynności prawnych posiada Gmina. W konsekwencji w fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług jako nabywca powinna być wskazana Gmina.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca (Gmina) wystąpił do Urzędu Marszałkowskiego z wnioskiem o dofinansowanie realizacji projektu ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

Zakres prac obejmować będzie:

* zagospodarowanie poprzemysłowego terenu wraz z przynależnymi do niego budynkami, drogami lokalnymi, dojazdowymi, miejscami postojowymi i rekreacyjnymi;

* wymianę nawierzchni istniejących ciągów pieszych (chodników);

* zagospodarowanie brzegów historycznego kanału "...",

* uporządkowanie przyległego do niej terenu zielonego oraz utworzenie placyków rekreacyjnych na tym terenie;

* rewitalizację elewacji zdegradowanej zabudowy poprzemysłowej z zachowaniem jej dotychczasowej formy architektonicznej.

Właścicielem majątku, uzyskanego w ramach realizacji niniejszego projektu będzie po jego zakończeniu Gmina.

Nowo powstała infrastruktura turystyczna zostanie oddana do użytkowania społeczności lokalnej i nie będzie generowała dochodów dla Gminy, w związku z tym, towary i usługi użyte w celu realizacji tego projektu nie będą związane ze sprzedażą opodatkowaną Gminy.

Część realizacji projektu polega na wykonaniu usługi rewitalizacji elewacji budynku "...", którego właścicielem nie jest Gmina (właścicielami są osoby trzecie odrębne od Gminy).

Gmina dokona odtworzenia i zabezpieczenia zabytkowej fasady. Właściciele umożliwią wykonawcy prawidłową realizację przedsięwzięcia i bieżące utrzymanie oraz zachowania trwałości uzyskanego efektu przez 5 lat, bez wzajemnego świadczenia na rzecz Gminy.

Jak wskazano na wstępie, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Analiza wniosku w sposób jednoznaczny wskazuje, iż w omawianej sprawie nie występuje związek dokonanych przez Wnioskodawcę nabyć towarów i usług na potrzeby zrealizowanego projektu ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT.

Z treści wniosku wynika, iż projekt nie będzie generował żadnych przychodów, a nabywane przez Wnioskodawcę na potrzeby realizacji projektu towary i usługi nie mają w żadnym zakresie związku z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach wystawianych dla Wnioskodawcy a dokumentujących nabywane towary i usługi - brak związku dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną.

Wnioskodawcy nie przysługuje zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług dokonane przez Wnioskodawcę w ramach realizowania przedmiotowego projektu.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Należy zatem wskazać, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono przy założeniu, iż faktycznie towary i usługi nabyte na potrzeby projektu nie będą związane z wykonywaniem przez Gminę czynności opodatkowanych (tj. generujących podatek należny dla Wnioskodawcy).

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualny błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślić wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego, a w szczególności wykorzystania dokonanych przez Wnioskodawcę w ramach realizacji projektu zakupów do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Ponadto tut. organ zauważa, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga czy Wnioskodawca zasadnie uznał, że prowadzona przez niego inwestycja realizowana jest w ramach zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego (art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy o samorządzie gminnym, tj. w zakresie zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty m.in. w zakresie kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami). Powyższe zostało przyjęte jako element przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu zdarzenia przyszłego i nie było przedmiotem oceny gdyż nie jest regulowane przepisami prawa podatkowego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl