IBPP4/443-221/09/EJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 marca 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-221/09/EJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 30 grudnia 2008 r. (data wpływu 2 stycznia 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 18 lutego 2009 r. (data wpływu 23 lutego 2009 r.) oraz pismem z dnia 30 stycznia 2009 r. (data wpływu 3 marca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT od zakupów towarów i usług służących realizacji zadań w projekcie pn. "Innowacyjny Klaster Czystych Technologii Węglowych" oraz opodatkowania podatkiem VAT otrzymanego w formie dotacji dofinansowania - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 stycznia 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT od zakupów towarów i usług służących realizacji zadań w projekcie pn. "Innowacyjny Klaster Czystych Technologii Węglowych" oraz opodatkowania podatkiem VAT otrzymanego w formie dotacji dofinansowania. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 18 lutego 2009 r., będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 12 lutego 2009 r. znak: IBPP4/443-7/09/EJ oraz pismem z dnia 30 stycznia 2009 r. (data wpływu 3 marca 2009 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest jednostką badawczo-rozwojową, działającą w oparciu o ustawę o jednostkach badawczo-rozwojowych (B+R), prowadzi pełną rachunkowość w oparciu o ustawę o rachunkowości oraz jest czynnym podatnikiem VAT. Jednostka uczestniczy w następujących projektach finansowanych ze środków Unii Europejskiej (fundusze strukturalne):

* "Innowacyjny Klaster Czystych Technologii Węglowych", którego celem jest wzmocnienie interakcji pomiędzy przemysłem, sektorem B+R oraz administracją samorządową zmierzające do wzmocnienia przewagi konkurencyjnej regionu.W wyniku tych działań powstał klaster - sieć powiązanych ze sobą przedsiębiorstw, instytucji naukowo-badawczych i jednostek samorządu terytorialnego, gotowych do realizacji wspólnych działań zorientowanych na podniesienie ekoefektywności i konkurencyjności kompleksu węglowo-energetycznego zlokalizowanego w regionie.

* "Sieć Efektywnej Komercjalizacji Technologii - projekt pilotażowy w", którego celem jest przygotowanie kadry odpowiedzialnej za tworzenie firm innowacyjnych oraz wypracowanie pakietu narzędzi, które ułatwiałyby powstawanie tego typu inicjatyw gospodarczych. Realizacja tego celu wyraża się w podnoszeniu zakresu wiedzy oraz zdolności kluczowych pracowników instytucji sektora badawczo-rozwojowego oraz instytucji wspierających biznes poprzez fachowe szkolenia i warsztaty oraz stworzenie sieci współpracy pomiędzy czołowymi instytucjami tego sektora.

W projektach tych Wnioskodawca występuje w zawartych umowach jako partner wiodący lub jako jeden z partnerów współrealizujących zadania. Uczestnictwo wszystkich podmiotów tworzących partnerstwo jest uczestnictwem na równych prawach we współrealizacji zadań a jeden z partnerów występuje jako partner wiodący (koordynator) reprezentujący pozostałych partnerów wobec instytucji zewnętrznych i urzędów, koordynujący, monitorujący i nadzorujący prawidłowość działań pozostałych partnerów.

W piśmie z dnia 18 lutego 2009 r. Wnioskodawca dodatkowo wskazał, że jest czynnym podatnikiem VAT składającym do 31 grudnia 2008 r. deklaracje VAT-7 a od 1 stycznia 2009 r. deklaracje VAT-7D. Przedmiotem działania Instytutu jest prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych w obszarze górnictwa surowców mineralnych oraz ich przetwórstwa, geoinżynierii i inżynierii środowiska, przystosowanie wyników prowadzonych prac do zastosowania w praktyce oraz upowszechnianie wyników tych prac, w dziedzinach: pozostałych nauk przyrodniczych i technicznych (PKD 72.19.Z), nauk społecznych i humanistycznych (PKD 72.20.Z). Instytut prowadzi działalność gospodarczą na zasadach określonych w przepisach ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności (Dz. U. z 2007 r. Nr 155, poz. 1095 z późn. zm.) związaną z:

* jednostkowym wytwarzaniem produktów i świadczeniem usług nie mających charakteru badawczego, związanych z przedmiotem działania Instytutu (PKD 26.51.Z, PKD 26.70.Z, PKD 33.13.Z),

* badaniami i analizami technicznymi związanymi z przedmiotem działania Instytutu (PKD 71.20.B),

* doradztwem w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania (PKD 70.22.Z). Działalność gospodarcza opisana powyżej jest wydzielona pod względem finansowym i rachunkowym z działalności podstawowej Instytutu.

Wnioskodawca wraz z innymi jednostkami (partnerami) z regionu uczestniczył w projekcie finansowanym ze środków Unii Europejskiej (fundusze strukturalne): "Innowacyjny Klaster Czystych Technologii Węglowych". W projekcie tym Wnioskodawca występował jako partner wiodący. Uczestnictwo wszystkich podmiotów tworzących partnerstwo jest uczestnictwem na równych prawach we współrealizacji zadań, a Wnioskodawca jako partner wiodący (koordynator) reprezentuje pozostałych partnerów wobec instytucji zewnętrznych i urzędów, koordynuje, monitoruje i nadzoruje prawidłowość działań pozostałych partnerów. Celem projektu jest wzmocnienie interakcji pomiędzy przemysłem, sektorem B+R oraz administracją samorządową zmierzające do wzmocnienia przewagi konkurencyjnej regionu. W wyniku tych działań powstał klaster - sieć powiązanych ze sobą przedsiębiorstw, instytucji-naukowo-badawczych i jednostek samorządu terytorialnego, gotowych do realizacji wspólnych działań zorientowanych na podniesienie ekoefektywności i konkurencyjności kompleksu węglowo-energetycznego zlokalizowanego w regionie.

Na mocy umowy zawartej z Samorządem Województwa (Instytucją Wdrażającą), Wnioskodawca otrzymał dofinansowanie w formie dotacji na realizację tego projektu. Projekt dofinansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego i budżetu państwa w ramach Działania 2.6 Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006. Dofinansowanie przekazywane jest przez Instytucję Wdrażającą transzami na wyodrębniony rachunek bankowy na podstawie złożonego przez Wnioskodawcę wniosku o płatność. Pierwsza transza w wysokości 20% kwoty dotacji została wypłacona w terminie 21 dni od daty zawarcia umowy, natomiast przekazywanie kolejnych uzależnione jest od rozliczenia co najmniej 80% wartości przekazanego dotychczas dofinansowania. W sierpniu 2008 r. miał miejsce audyt zewnętrzny projektu. W opinii audytorów projekt realizowany był zgodnie z umową i wnioskiem o dofinansowanie.

Realizowany projekt nie mieści się w zakresie prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej, mieści się natomiast w zakresie podstawowego przedmiotu działania Instytutu.

Czynności związane z realizacją tego projektu przeznaczone są na wewnętrzne potrzeby Jednostki i nie są świadczone na rzecz innego trzeciego podmiotu. Ponadto w rzeczywistości jak i z zawartych umów wynika, że nie występuje jakiekolwiek świadczenie jednego podmiotu na rzecz innego. Prace nie są realizowane na zlecenie na rzecz zamawiającego, któremu będzie przysługiwało prawo do dysponowania, zarządzania i wykorzystania efektów prac, gdyż wyniki tych prac pozostają u Wnioskodawcy. Jednostka w swoich księgach rachunkowych oraz sprawozdaniach ujmuje otrzymane środki jako dotacje - które nie są dotacją do ceny towaru czy usługi ani też nie mają wpływu na cenę towarów lub usług. Instytut nie będzie dokonywał sprzedaży wyników projektu ani uzyskiwał żadnych innych przychodów ze zbycia wyników tego projektu. Wydatki związane z realizacją przez Instytut zadań tego projektu związane są z działalnością nie podlegającą opodatkowaniu VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy dofinansowanie w formie dotacji otrzymane na realizację projektu podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

2.

Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia VAT od zakupów towarów i usług służących realizacji zadań w projekcie.

Zdaniem Wnioskodawcy, dofinansowanie w formie dotacji otrzymane na realizację projektu nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT. Czynności związane z realizacją projektu przeznaczone są na wewnętrzne potrzeby Wnioskodawcy i nie są świadczone na rzecz innego trzeciego podmiotu a więc nie podlegają one opodatkowaniu podatkiem VAT. Ponadto w rzeczywistości jak i z zawartej umowy wynika, że nie występuje jakiekolwiek świadczenie jednego podmiotu na rzecz innego. Prace nie są realizowane na zlecenie na rzecz zamawiającego, któremu będzie przysługiwało prawo do dysponowania, zarządzania i wykorzystania efektów prac, gdyż wyniki tych prac pozostają u Wnioskodawcy. Jednostka w swoich księgach rachunkowych oraz sprawozdaniach ujmuje otrzymane środki jako dotacje-które nie są dotacją do ceny towaru czy usługi. W kwestii prawa odliczania VAT od zakupów towarów i usług służących realizacji zadań w tym projekcie, Wnioskodawca uważa, że prawo takie przysługuje jej na ogólnych zasadach, co znaczyłoby, że w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych - Jednostce przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony. Ponieważ opisana wyżej działalność prowadzona przez Wnioskodawcę jest działalnością nie podlegającą opodatkowaniu VAT - dlatego Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczania VAT od zakupów towarów i usług służących realizacji zadań w tym projekcie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl natomiast art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 cyt. ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zatem przez pojęcie świadczenia, zdefiniowane w art. 8 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, należy rozumieć każde zachowanie się na rzecz innej osoby. Świadczenie, o którym mowa powyżej zakłada istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą, konsumentem) jak również podmiotu świadczącego usługę. Zatem w pojęciu "świadczenia na rzecz", mieszczą się jedynie świadczenia dokonywane na rzecz określonych podmiotów, ostatecznych konsumentów.

Jeżeli więc nie jest dokonywane żadne świadczenie na rzecz konkretnego i zindywidualizowanego odbiorcy, zachowanie takie nie jest czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ nie występuje tu świadczenie usług w rozumieniu nadanym przez ustawodawcę w art. 8 cyt. ustawy.

Za stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca wraz z innymi partnerami z regionu uczestniczył w projekcie finansowanym ze środków Unii Europejskiej pn. "Innowacyjny Klaster Czystych Technologii Węglowych". W projekcie Wnioskodawca występował jako partner wiodący. Uczestnictwo wszystkich podmiotów tworzących partnerstwo jest uczestnictwem na równych prawach we współrealizacji zadań. W wyniku realizacji projektu powstał klaster - sieć powiązanych ze sobą przedsiębiorstw, instytucji naukowo-badawczych i jednostek samorządu terytorialnego, gotowych do realizacji wspólnych działań zorientowanych na podniesienie ekoefektywności i konkurencyjności kompleksu węglowo-energetycznego zlokalizowanego w regionie. Czynności związane z realizacją projektu przeznaczone są na wewnętrzne potrzeby Wnioskodawcy i nie są świadczone na rzecz innego trzeciego podmiotu. Ponadto w rzeczywistości jak i z zawartych umów wynika, że nie występuje jakiekolwiek świadczenie jednego podmiotu na rzecz innego. Prace nie są realizowane na zlecenie na rzecz zamawiającego, któremu będzie przysługiwało prawo do dysponowania, zarządzania i wykorzystania efektów prac, gdyż wyniki tych prac pozostają u Wnioskodawcy. Wnioskodawca w swoich księgach rachunkowych oraz sprawozdaniach ujmuje otrzymane środki jako dotacje, które nie są dotacją do ceny towaru czy usługi ani też nie mają wpływu na cenę towarów i usług. Wnioskodawca nie będzie dokonywał sprzedaży wyników projektu ani uzyskiwał żadnych przychodów ze zbycia wyników tego projektu. Wydatki związane z realizacją przez Wnioskodawcę zadań tego projektu związane są z działalnością nie podlegającą opodatkowaniu VAT.

Skoro w przedmiotowej sprawie nie występuje określony świadczeniobiorca, tzn. Wnioskodawca nie wykonał żadnych usług za wynagrodzeniem na rzecz innych konkretnych podmiotów, tym samym wykonywane czynności w ramach realizacji części projektu nie stanowią usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Zatem nie podlegają one opodatkowaniu tym podatkiem.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie nie są spełnione przesłanki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, albowiem nabyte w ramach realizacji projektu towary i usługi nie służą wykonywanym przez Wnioskodawcę czynnościom opodatkowanym.

Tym samym nie przysługuje Wnioskodawcy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu.

W myśl art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Z powołanego przepisu wynika, że elementem wpływającym na ewentualne zwiększenie obrotu o otrzymaną dotację jest stwierdzenie, czy jest ona przekazywana w celu sfinansowania bądź dofinansowania konkretnej dostawy lub usługi. W efekcie obrót zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, otrzymane dofinansowanie ogólne na pokrycie kosztów realizacji określonych projektów nie ma wpływu na wysokość obrotu.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że otrzymane na realizację projektu dotacje nie stanowią dofinansowania do konkretnej dostawy lub usługi, albowiem Wnioskodawca nie będzie dokonywał sprzedaży wyników projektu ani uzyskiwał żadnych innych przychodów ze zbycia wyników tego projektu.

Reasumując, w oparciu o przedstawiony przez Wnioskodawcę w tej kwestii stan faktyczny oraz powołane wyżej przepisy prawa stwierdzić należy, że przedmiotowe dotacje otrzymane na realizację projektu pn. "Innowacyjny Klaster Czystych Technologii Węglowych" nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Z uwagi na fakt, że wniosek dotyczy zaistniałego stanu faktycznego interpretacja została udzielona w oparciu o przepisy obowiązujące do 30 listopada 2008 r.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa St. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl