IBPP4/443-221/08/JP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 lutego 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-221/08/JP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 8 grudnia 2008 r. (data wpływu 11 grudnia 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 9 lutego 2009 r. (data wpływu 10 lutego 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od czynności związanych z realizacją projektu pn. "Lokalna strategia działania na lata 2007 - 2015" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 grudnia 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od czynności związanych z realizacją projektu pn. "Lokalna strategia działania na lata 2007 - 2015". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 9 lutego 2009 r. (data wpływu 10 lutego 2009 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 29 stycznia 2009 r. znak IBPP4/443-221/JP.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Stowarzyszenie Rozwój Inicjatyw lokalnych X realizować będzie projekt pn. "Lokalna strategia działania na lata 2007 - 2015". Wiąże się to z najmem i utrzymaniem pomieszczeń biurowych, zakupem sprzętu, obsługą finansowo księgową, prowadzeniem i obsługą strony internetowej, zamieszczaniem materiałów prasowych w prasie, opracowaniem i drukiem materiałów informacyjnych, udziałem w szkoleniach i konferencjach itd.

Celami strategii są:

1.

wykreowanie markowych produktów turystycznych,

2.

przyciąganie inwestorów i rozwój przedsiębiorczości,

3.

wypromowanie produktów lokalnych,

4.

poprawa oferty spędzania wolnego czasu,

5.

ochrona dziedzictwa przyrodniczego i kulturowego,

6.

aktywizacja społeczności wiejskiej, w tym zwiększenie stopnia wykorzystania środków unijnych i współpracy z innymi społecznościami wiejskimi.

Projekt ten będzie realizowany do końca 2009 r. Przygotowanie tej strategii wiąże się z urządzeniem całego zaplecza biurowego i zatrudnieniem pracowników, którzy będą się tym tematem zajmować. W związku z tym zachodziła będzie konieczność najmu odpowiednich pomieszczeń biurowych, zakup sprzętu biurowego (meble, komputery itd). Ponadto niezbędnym będzie zabezpieczenie obsługi finansowo-księgowej, prowadzenie i obsługa strony internetowej. Niezbędnym będzie też zapewnienie pracownikom udziału w szkoleniach i konferencjach. W związku z realizacją strategii konieczne będzie wydawanie materiałów promocyjnych i informacyjnych o obszarze LSR i LGD, zamieszczanie reklam w prasie, radiu i telewizji, organizowanie szkoleń dla beneficjentów Lokalnej Strategii Działania.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (stanowisko sformułowane ostatecznie w piśmie z dnia 9 lutego 2009 r.):

Czy Stowarzyszenie ma możliwość obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od czynności opisanych powyżej a dotyczących urządzenia i funkcjonowania biura do obsługi realizacji Lokalnej Strategii Działania.

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko sformułowane ostatecznie w piśmie z dnia 9 lutego 2009 r.), Stowarzyszenie nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Nie składa deklaracji VAT-7. Wydaje się, iż realizacja czynności wskazanych we wniosku nie jest związana z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje jedynie podatnikom podatku VAT. Zgodnie z przepisami ustawy o podatku od towarów i usług podatnikami są podmioty wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel i rezultat tej działalności. Mając zatem na uwadze, iż X nie wykonuje działalności gospodarczej zasadnym wydaje się być twierdzenie, iż nie będzie mu przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm., ost. zm. Dz. U. z 2008 r. Nr 209, poz. 1320), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ww. ustawy o VAT, zgodnie którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (wyłączenie w przypadku Wnioskodawcy nie ma zastosowania).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca do końca 2009 r. będzie realizował projekt pn. "Lokalna strategia działania na lata 2007 - 2015" Celami strategii są:

1.

wykreowanie markowych produktów turystycznych,

2.

przyciąganie inwestorów i rozwój przedsiębiorczości,

3.

wypromowanie produktów lokalnych,

4.

poprawa oferty spędzania wolnego czasu,

5.

ochrona dziedzictwa przyrodniczego i kulturowego,

6.

aktywizacja społeczności wiejskiej, w tym zwiększenie stopnia wykorzystania środków unijnych i współpracy z innymi społecznościami wiejskimi.

Dodatkowo z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz nie składa deklaracji VAT-7.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie została spełniona podstawowa przesłanka warunkująca przyznanie Wnioskodawcy prawa do skorzystania z odliczenia podatku VAT zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi. Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT i nie składa deklaracji VAT-7. Wnioskodawcy nie przysługuje zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług w ramach realizowanego projektu pn. "Lokalna strategia działania na lata 2007 - 2015".

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl