IBPP4/443-219/09/KG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 kwietnia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-219/09/KG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 16 lutego 2009 r. (data wpływu do tut. organu 2 marca 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 1 kwietnia 2009 r. (data wpływu do tut. organu 6 kwietnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją zadania pn. "Wyposażenie poradni specjalistycznych SP ZOZ Szpitala Wielospecjalistycznego w nowoczesny sprzęt medyczny" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 lutego 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją zadania "Wyposażenie poradni specjalistycznych SP ZOZ Szpitala Wielospecjalistycznego w nowoczesny sprzęt medyczny". Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 1 kwietnia 2009 r. (data wpływu do tut. organu 6 kwietnia 2009 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP4/443-219/09/KG z dnia 23 marca 2009 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Szpital zakwalifikował się do realizacji projektu unijnego pn. "Wyposażenie poradni specjalistycznych SP ZOZ Szpitala Wielospecjalistycznego w nowoczesny sprzęt medyczny".

Wydatki poniesione w ramach realizacji projektu będą udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Szpital Wielospecjalistyczny.

SP ZOZ Szpital Wielospecjalistyczny jest podatnikiem podatku VAT czynnym od 1 września 1999 r. z tytułu np. odsprzedaży mediów, podnajmu, sprzedaży towarów handlowych (odzież ochronna jednorazowa) i składa deklaracje VAT-7.

Świadczone przez Szpital usługi w zakresie ochrony zdrowia są sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 85 zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 18 marca 1997 r.

Towary i usługi przewidziane do nabycia w ramach projektu będą związane z wykonywaniem usług w zakresie ochrony zdrowia ujętych w wykazie usług zwolnionych od podatku (załącznik Nr 4 poz. 9 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług). Towary i usługi nabywane w związku z przedmiotowym projektem będą związane w całości z wykonywaniem czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT.

Proporcja określona zgodnie z art. 90 ust. 2-8 ustawy o VAT nie przekroczyła nigdy 2 % w czasie obowiązywania.

Planowany okres realizacji projektu zamyka się w roku 2009, jednakże ze względu na procedury przetargowe zakończenie realizacji może się przedłużyć na początkowe miesiące 2010 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Szpital Wielospecjalistyczny ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją wskazanego zadania.

Zdaniem Wnioskodawcy, z uwagi na to iż proporcja określona zgodnie z art. 90 ust. 2-8 ustawy o VAT nie przekracza 2 %, a towary i usługi nabywane w ramach projektu będą związane z wykonywaniem czynności zwolnionych z opodatkowania, nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty wynikające z faktur dotyczących realizacji ww. projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

Jak wynika z powyższego, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy o VAT zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W poz. 9 tego załącznika wymieniono usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej (PKWiU ex 85), z wyłączeniem usług weterynaryjnych (PKWiU 85.2).

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Szpital zakwalifikował się do realizacji projektu unijnego pn. "Wyposażenie poradni specjalistycznych SP ZOZ Szpitala w nowoczesny sprzęt medyczny".

Towary i usługi przewidziane do nabycia w ramach projektu będą związane w całości z wykonywaniem usług w zakresie ochrony zdrowia ujętych w wykazie usług zwolnionych od podatku (załącznik Nr 4 poz. 9 do ustawy o VAT).

Zatem w myśl powyższych przepisów Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, bowiem zakupiony sprzęt medyczny nie będzie służył czynnościom opodatkowanym, ponieważ będzie wykorzystywany do udzielania świadczeń zdrowotnych w ramach usług w zakresie ochrony zdrowia, które korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 w związku z poz. 9 załącznika nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług.

Tym samym stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji, z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją zadania "Wyposażenie poradni specjalistycznych SP ZOZ Szpitala Wielospecjalistycznego w nowoczesny sprzęt medyczny".

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl