IBPP4/443-217/14/PK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 maja 2014 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-217/14/PK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z 27 stycznia 2014 r. (data wpływu 4 marca 2014 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego, w przedmiocie zwolnienia od akcyzy na podstawie art. 31b ust. 3 pkt 3 ustawy wyrobów gazowych używanych przez Spółkę w procesie produkcji wyrobów energetycznych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 marca 2014 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie zwolnienia od akcyzy na podstawie art. 31b ust. 3 pkt 3 ustawy wyrobów gazowych używanych przez Spółkę w procesie produkcji wyrobów energetycznych.

We przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nabywa wyroby gazowe w postaci gazu koksowniczego o kodzie CN 2705 00 00 od dostawcy zarejestrowanego jako pośredniczący podmiot gazowy. Na dostawy gazu koksowniczego zawarty jest z dostawcą kontrakt zgodnie z którym rozliczenie za dostarczony gaz koksowniczy następuje na ostatni dzień danego miesiąca.

Zakupiony gaz koksowniczy zostaje przeznaczony do celów opałowych (spalany w zakładzie Wnioskodawcy) i wykorzystywany jest do:

* produkcji (suszenia) mieszanek węglowych oznaczonych kodami CN 2701, 2702, 2704,

* suszenia mułów i floto-koncentratów dla potrzeb energetyki oznaczonych kodami CN 2701, 2702, 2704.

Wnioskodawca nie zużywa wyrobów gazowych w innych celach w prowadzonej działalność gospodarczej niż wskazane powyżej.

Zgodnie z definicją z normą art. 2 ust. 1 pkt 19a ustawy o podatku akcyzowym Wnioskodawca jest finalnym nabywcą gazowym który nabywa na terytorium kraju wyroby gazowe a następnie je zużywa w zwolnieniu z zapłaty podatku akcyzowego.

W myśl art. 9c ust. 1 pkt 5c ustawy o podatku akcyzowym w przypadku wyrobów gazowych przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również użycie wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego nabytych w ramach zwolnienia, o którym mowa w art, 31b ust. 1 do 4 ustawy o podatku akcyzowym, do innych celów niż zwolnione na podstawie tych przepisów, przy czym za takie użycie uważa się również naruszenie warunku, o którym mowa w art. 31b ust. 5-7 i ust. 9 przez finalnego nabywcę gazowego zamiast użycia ich do celów, o których mowa w art. 31b ust. 1-4 ustawy o podatku akcyzowym. Mając na względzie zwolnienia przewidziane w ustawie o podatku akcyzowym Wnioskodawca ma wątpliwości czy w związku z prowadzoną działalnością, polegającą na wykorzystywaniu do celów opałowych gazu koksowniczego do produkcji (suszenia) mieszanek węglowych oraz do suszenia mułów i floto-koncentratów dla potrzeb energetyki jest zwolniony z zapłaty podatku akcyzowego od zużytego gazu z uwagi na zużycie w procesie produkcji wyrobów energetycznych oznaczonych kodami CN 2701, 2702, 2704.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

Czy Wnioskodawca, w związku z prowadzoną działalnością, polegającą na wykorzystywaniu do celów opałowych gazu koksowniczego do produkcji (suszenia) mieszanek węglowych oraz do suszenia mułów i floto-koncentratów dla potrzeb energetyki był/jest zwolniony przedmiotowo z zapłaty podatku akcyzowego od zużytego gazu w oparciu o art. 9c ust. 1 pkt 5c w związku z art. 31b ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym z uwagi na zużycie w procesie produkcji wyrobów energetycznych oznaczonych kodami CN 2701, 2702, 2704.

Czy użycie wyrobów gazowych w sposób przedstawiony we wniosku spowoduje powstanie u Wnioskodawcy obowiązku podatkowego w stosunku do zużytych w zwolnieniu wyrobów gazowych.

Zdaniem Wnioskodawcy, analizując powyższe na tle znowelizowanych przepisów ustawy o podatku akcyzowym Wnioskodawca stwierdza że, w przypadku wykorzystywania do celów opałowych gazu koksowniczego do produkcji (suszenia) mieszanek węglowych osaczonych kodami CN 2701, 2702, 2704 oraz do suszenia mułów i floto-koncentratów oznaczonych kodami CN 2701, 2702, 2704 dla potrzeb energetyki w celu zmiany ich parametrów technologicznych, stanowią one czynności związane ze zużyciem tych wyrobów w procesie produkcji wyrobów energetycznych określonych w art. 31b ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym.

Ustawodawca za wyroby energetyczne uznał wyroby węglowe określone w poz. 19-21 tego załącznika. W poz. 19 ww. załącznika pod kodem ex CN 2701 wymieniono węgiel kamienny; brykiety, brykietki i podobne paliwa stałe wytwarzane z węgla - jeżeli są przeznaczone do celów opałowych, w poz. 20 pod kodem CN ex 2702 widnieje węgiel brunatny (lignit) nawet aglomerowany, z wyłączeniem gagatu - jeżeli jest przeznaczony do celów opałowych; natomiast w poz. 21 pod kodem CN ex 2704 00 koks i półkoks, z węgla, węgla brunatnego (lignitu) lub torfu, nawet aglomerowany; węgiel retortowy - jeżeli są przeznaczone do celów opałowych. Stosownie do objaśnień do załącznika nr 1 do ustawy ex - dotyczy tylko danego wyrobu z danej pozycji lub kodu. Dla węgla i koksu przeznaczonych do celów opałowych objętych pozycjami CN 2701, 2702 oraz 2704 00 ustawodawca przewidział w art. 89 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym stawkę podatku akcyzowego w wysokości 1,28 zł/I za 1 gigadżul (GJ).

Nie ulega żadnej wątpliwości, że przedmiotem poddanym procedurze "dosuszania" w przedsiębiorstwie Wnioskodawcy są wyroby objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz 2704 00 które zgodnie z definicją z ant. 2 ust. 1 i ust. 1a ustawy o podatku akcyzowym są wyrobami akcyzowymi które mieszczą się w grupie wyrobów energetycznych.

Zatem należy uznać, że w opisanej sytuacji Wnioskodawca występuje jako podmiot zużywający wyroby gazowe do celów zwolnionych o których mowa w art. 31b ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym. Zgodnie z definicją z art. 2 ust. 1 pkt 19a ustawy o podatku akcyzowym Wnioskodawca jest finalnym nabywcą gazowym który nabywa na terytorium kraju wyroby gazowe a następnie je zużywa.

W mysi art. 9c ust. 1 pkt 5c ustawy o podatku akcyzowym w przypadku wyrobów gazowych przedmiotem opodatkowana akcyzą jest także zużycie wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego nabytych w ramach zwolnienia, o którym mowa w art. 31b ust. 1 do 4 ustawy o podatku akcyzowym, do innych celów niż zwolnione na podstawie tych przepisów, przy czym za takie użycie uważa się również naruszenie warunku, o którym mowa w art. 31b ust. 5-7 i ust. 9 przez finalnego nabywcę gazowego zamiast użycia ich do celów, o których mowa w art. 31b ust. 1-4 ustawy o podatku akcyzowym. Mając na względzie zwolnienia przewidziane w ustawie o podatku akcyzowym oraz przedmiot opodatkowania podatkiem akcyzowym Wnioskodawca twierdzi, że w związku z prowadzoną działalnością, polegającą na wykorzystywaniu do celów opałowych uprzednio zakupionego gazu koksowniczego do produkcji (suszenia) mieszanek węglowych oraz do suszenia mułów i floto-koncentratów dla potrzeb energetyki jest zwolniony z zapłaty podatku akcyzowego od zużytego gazu z uwagi na zużycie w procesie produkcji wyrobów energetycznych oznaczonych kodami CN 2701, 2702, 2704.

Użycie wyrobów gazowych w sposób przedstawiony we wniosku nic spowoduje powstania u Wnioskodawcy obowiązku podatkowego w stosunku do zużytych w zwolnieniu wyrobów gazowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1b ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, użyte w ustawie określenia oznaczają: wyroby gazowe - wyroby energetyczne o kodach CN 2705 00 00, 2711 11 00, 2711 21 00, 2711 29 00 i pozostałe paliwa opałowe, o których mowa w art. 89 ust. 1 pkt 15 lit. b, z wyłączeniem wyrobów energetycznych o kodzie CN 2901 10 00.

W świetle art. 2 ust. 1 pkt 19a ustawy, finalny nabywca gazowy to podmiot, który:

a.

nabywa na terytorium kraju, importuje lub nabywa wewnątrzwspólnotowo wyroby gazowe, lub

b.

posiada uzyskane w sposób inny niż w drodze nabycia wyroby gazowe

- niebędący pośredniczącym podmiotem gazowym.

Na mocy art. 9c ust. 1 pkt 2 ustawy, w przypadku wyrobów gazowych przedmiotem opodatkowania akcyzą jest sprzedaż wyrobów gazowych finalnemu nabywcy gazowemu.

Obrót wyrobami gazowymi w ww. okolicznościach podlega zatem z zasady opodatkowaniu akcyzą.

Stosownie do art. 9c ust. 1 pkt 5 ustawy, w przypadku wyrobów gazowych przedmiotem opodatkowania akcyzą jest użycie wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego:

a.

uzyskanych w sposób inny niż w drodze nabycia,

b.

jeżeli nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży tych wyrobów finalnemu nabywcy gazowemu, a w wyniku kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego albo postępowania podatkowego nie ustalono, że akcyza została zapłacona w należnej wysokości,

c.

nabytych w ramach zwolnienia, o którym mowa w art. 31b ust. 1-4, do innych celów niż zwolnione na podstawie tych przepisów, przy czym za takie użycie uważa się również naruszenie warunku, o którym mowa w art. 31b ust. 5-7 lub 9, a także sprzedaż, eksport lub dostawę wewnątrzwspólnotową wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego zamiast użycia ich do celów, o których mowa w art. 31b ust. 1-4.

W przypadku wyrobów gazowych, zgodnie z art. 11b ust. 1 ustawy, obowiązek podatkowy powstaje z dniem:

1.

nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego;

2.

wydania wyrobów gazowych finalnemu nabywcy gazowemu, w przypadku ich sprzedaży na terytorium kraju;

3.

powstania długu celnego, w przypadku importu wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego;

4.

użycia wyrobów gazowych przez podmioty w przypadkach, o których mowa w art. 9c ust. 1 pkt 4 lub 5.

Podatnikiem akcyzy, zgodnie art. 13 ust. 1 pkt 13 ustawy, jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą, w tym podmiot będący finalnym nabywcą gazowym - w przypadku, o którym mowa w art. 9c ust. 1 pkt 5.

Zakres opodatkowania akcyzą wyrobów energetycznych, w tym również wyrobów gazowych, został określony w rozdziale 1 działu IV ustawy.

Stosownie do art. 86 ust. 1 pkt 2 ustawy, do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715.

Zgodnie z art. 86 ust. 3 ustawy, paliwami opałowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do celów opałowych, z wyłączeniem wyrobów, o których mowa w ust. 2, a zatem z wyłączeniem paliw silnikowych.

W ww. załączniku nr 1, stanowiącym Wykaz wyrobów akcyzowych, umieszczono pod pozycją 22, z kodem CN 2705 00 00 - gaz węglowy, gaz wodny, gaz generatorowy i podobne gazy, inne niż gaz ziemny (mokry) i pozostałe węglowodory gazowe.

W myśl art. 9c ust. 1 pkt 5 ustawy, w przypadku wyrobów gazowych przedmiotem opodatkowania akcyzą jest użycie wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego.

W przypadku sprzedaży wyrobów gazowych, zgodnie z art. 9c ust. 4 i 5 ustawy, sprzedawca jest obowiązany ustalić, czy sprzedaje te wyroby pośredniczącemu podmiotowi gazowemu czy finalnemu nabywcy gazowemu oraz może zażądać od nabywcy przedstawienia potwierdzenia przyjęcia powiadomienia o zamiarze rozpoczęcia działalności gospodarczej jako pośredniczący podmiot gazowy, a w razie odmowy jego przedstawienia przez nabywcę - może odmówić sprzedaży wyrobów gazowych po cenie nieuwzględniającej akcyzy.

Zasadą jest opodatkowanie obrotu wyrobami gazowymi, tym niemniej ustawodawca przewidział również określone wyłączenia od zasady opodatkowania obrotu tymi wyrobami.

Zgodnie z art. 31b ust. 3 pkt 3, zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby gazowe przeznaczone do użycia w procesie produkcji wyrobów energetycznych. Stosownie do art. 31b ust. 5 ustawy, w przypadku sprzedaży wyrobów gazowych w ramach zwolnień, o których mowa w ust. 1, ust. 2 pkt 2-8, ust. 3 pkt 2 i 3 oraz ust. 4, podmiotom, które użyją tych wyrobów do celów określonych w tych przepisach, warunkiem zwolnienia jest określenie w umowie zawartej między sprzedawcą a nabywcą, że wyroby te będą użyte do tych celów.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że sprzedaż wyrobów gazowych w celu użycia ich do produkcji wyrobów energetycznych korzysta ze zwolnienia z podatku akcyzowego. Natomiast nabywca który nabył wyroby gazowe, korzystające ze zwolnienia, i użył ich niezgodnie z przeznaczeniem warunkującym zwolnienia winien opodatkować te wyroby gazowe.

Jak wskazał Wnioskodawca w opisie sprawy zajmuje się on produkcją (suszeniem) mieszanek węglowych oznaczonych kodami CN 2701, 2702, 2704 oraz suszeniem mułów i floto-koncentratów dla potrzeb energetyki oznaczonych kodami CN 2701, 2702, 2704. Do produkcji (suszenia) ww. wyrobów energetycznych, wykorzystuje wyroby gazowe wskazane w art. 2 ust. 1 pkt 1b ustawy akcyzowej, w związku z czym przy nabyciu wyrobów gazowych korzysta ze zwolnienia od akcyzy dla tych wyrobów, określonego w art. 31b ust. 3 pkt 3 ustawy akcyzowej. Wątpliwości Wnioskodawcy odnoszą się do kwestii czy użycie wyrobów gazowych do produkcji (suszenia) wyrobów o kodzie CN 2701, 2702 oraz 2704 narusza warunki zwolnienia, a tym sam zobowiązuje Wnioskodawcę do opodatkowania wyrobów gazowych, które nabył jako zwolnione z podatku akcyzowego.

Mając na uwadze, że w wyniku prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności uzyskuje on gotowe wyroby węglowe o kodach CN 2701, 2702 oraz 2704, które są wyrobami energetycznymi (zgodnie z art. 86 ust. 1 pkt ustawy) to użycie wyrobów gazowych do produkcji ww. wyrobów energetycznych nie narusza warunków zwolnienia określonych w z art. 31b ust. 3 pkt 3 ustawy. Zatem użycie przez Spółkę wyrobów gazowych w procesie produkcji wyrobów energetycznych będzie zwolnione od akcyzy na podstawie art. 31b ust. 3 pkt 3 ustawy. W konsekwencji użycie wyrobów gazowych nabytych w ramach zwolnienia i użycie tych wyrobów w opisany powyżej sposób nie zrodzi obowiązku podatkowego.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z dnia 14 marca 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl