IBPP4/443-214/09/KG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 kwietnia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-214/09/KG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 25 lutego 2009 r. (data wpływu do tut. organu 2 marca 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 25 marca 2009 r. (data wpływu do tut. organu 30 marca 2009 r.) oraz pismem z dnia 30 marca 2009 r. (data wpływu do tut. organu 2 kwietnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy i usługi budowlane związane z zakresem realizacji projektu pn.: "Kształtowanie przestrzeni publicznej dla potrzeb rekreacji i sportu w miejscowościach: K., K., C., B., B. i R." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 marca 2009 r. wpłynął ww. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy i usługi budowlane związane z zakresem realizacji projektu pn.: "Kształtowanie przestrzeni publicznej dla potrzeb rekreacji i sportu w miejscowościach: K., K., C., B., B. i R.". Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 25 marca 2009 r. (data wpływu do tut. organu 30 marca 2009 r.) oraz pismem z dnia 30 marca 2009 r. (data wpływu do tut. organu 2 kwietnia 2009 r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina W. ubiega się o dofinansowanie projektu pn.: "Kształtowanie przestrzeni publicznej dla potrzeb rekreacji i sportu w miejscowościach: K., K., C., B., B. i R." z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz rozwoju obszarów wiejskich na lata 2007-2013 w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013 (PROW). Szacowana wartość projektu - 620 000 zł. Udział środków własnych szacowany jest na 155 000 zł. Kwota dofinansowania z PROW szacowana jest na 450 000 zł. Gmina jest podatnikiem podatku VAT. Poniesionego kosztu podatku VAT nie będzie mogła odliczyć, gdyż nie prowadzi działalności gospodarczej i nie uzyskuje dochodów w tym zakresie.

Projekt obejmuje sześć miejscowości na terenie Gminy, w których realizowane będą następujące przedsięwzięcia:

1.

B.: budowa ogólnodostępnego boiska do piłki nożnej. Szacowany koszt zadania to 70 000 zł,

2.

B.: budowa ogólnodostępnego placu zabaw przy Zespole Placówek Oświatowych. Szacunkowy koszt realizacji przedsięwzięcia to 50 000 zł,

3.

C.: przebudowa boiska do piłki nożnej oraz placu zabaw przy Szkole Podstawowej oraz udostępnienie ich dla ogółu społeczności. Szacunkowy koszt zadania to 120 000 zł,

4.

K.: budowa ogólnodostępnego boiska do piłki siatkowej oraz placu manewrowego przy Zespole Placówek Oświatowych. Szacunkowy koszt realizacji zadania to 110 000 zł,

5.

K.: przebudowa boiska do piłki nożnej i boiska do piłki ręcznej oraz skoczni do skoku w dal przy Zespole Placówek Oświatowych. Szacunkowy koszt realizacji przedsięwzięcia to 160 000 zł. Po przebudowie obiekty zostaną udostępnione dla społeczności.

6.

R.: budowa ogólnodostępnego boiska do piłki siatkowej oraz placu zabaw przy budynku byłej Szkoły Podstawowej. Utwardzenie powierzchni gruntu przy zbiorniku wodnym z wbudowaniem ławek oraz przygotowaniem miejsca pod grilla i pod ognisko. Szacunkowy koszt realizacji zadań to 110 000 zł.

W czasie realizacji niniejszego projektu zostaną przeprowadzone roboty budowlano montażowe. W związku z tym za wykonanie tych robót, wykonawca wystawi faktury na Gminę.

Po zrealizowaniu przedmiotowego projektu Gmina nie będzie wykonywała czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług na obiektach, które powstaną jako efekt przedmiotowego projektu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu z dnia 25 marca 2009 r.):

Czy Gmina ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy i usługi budowlane związane z zakresem realizacji projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu z dnia 25 marca 2009 r.), nie przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy i usługi budowlane związane z zakresem realizacji wskazanego projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

Jak wynika z powyższego, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 11 obowiązującego od dnia 1 grudnia 2008 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zwolnienie od podatku VAT jednostek samorządu terytorialnego jest zatem możliwe tylko wtedy, gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji samorządowych (publicznych).

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy między innymi kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Gmina ubiega się o dofinansowanie projektu pn.: "Kształtowanie przestrzeni publicznej dla potrzeb rekreacji i sportu w miejscowościach: K., K., C., B., B. i R." z europejskiego funduszu rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. W wyniku realizacji projektu powstaną ogólnodostępne boiska do piłki nożnej, siatkowej, ręcznej, place zabaw oraz plac manewrowy.

Po zrealizowaniu przedmiotowego projektu Gmina nie będzie wykonywała czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług na obiektach, które powstaną jako efekt przedmiotowego projektu.

Tym samym stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją inwestycji pn.: "Kształtowanie przestrzeni publicznej dla potrzeb rekreacji i sportu w miejscowościach: K., K., C., B., B. i R.".

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl