IBPP4/443-211/10/JP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 marca 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-211/10/JP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 22 stycznia 2010 r. (data wpływu 5 lutego 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 2 marca 2010 r. (data wpływu 9 marca 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub części w związku z realizacją projektu pn. "... - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 lutego 2010 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub części w związku z realizacją projektu pn. "...". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 2 marca 2010 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca realizuje projekt pn. "..." współfinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego ramach osi 4 "Rozwój infrastruktury ochrony środowiska i energetycznej", działanie 4.1 "Rozwój regionalnej infrastruktury ochrony środowiska i energetycznej" Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

Wysokość dofinansowania wynosi 5.818.305,66 zł, a całkowita wartość projektu wynosi 10.850.791,34 zł, w tym wydatki kwalifikowane 9.697.176,10 zł.

Przedmiotem projektu jest budowa sieci kanalizacyjnej o łącznej długości 23.205,5 m, z której będzie korzystać około 1.200 mieszkańców wsi B, L, P i K, rozbudowa istniejącej oczyszczalni ścieków w msc. C.

Beneficjentem końcowym środków i powstałego mienia, w rozumieniu prawa europejskiego i krajowych dokumentów programowych będzie Związek, do którego należy m.in. Gmina G.

Po zakończeniu inwestycji Związek podpisze porozumienie z Gminą, na mocy którego powstałe składniki majątku trwałego zostaną przekazane Gminie. Gmina posiada pełną zdolność organizacyjną finansową i prawną do realizacji i zarządzania projektem. Eksploatacją sieci zajmował się będzie Komunalny Zakład Usług Komunalnych, który jest jednostką organizacyjną Gminy. Wymaganym załącznikiem do wniosku o płatność do Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 jest zaświadczenie o tym, czy beneficjent jest płatnikiem podatku VAT i czy w odniesieniu do realizowanego projektu ma możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub w części. Związek nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług składającym deklarację VAT-7.

Ponadto jak wskazał Wnioskodawca w piśmie z dnia 2 marca 2010 r. składniki majątku trwałego powstałego po zakończeniu inwestycji zostaną nieodpłatnie przekazane w użytkowanie Gminie na mocy porozumienia pomiędzy Związkiem i Gminą.

W związku z powyższym nabywane towary i usługi związane z realizacją powyższego projektu nie mają związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT przez Wnioskodawcę.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca w odniesieniu do realizowanego projektu pod nazwą "..." współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego ramach osi 4 "Rozwój infrastruktury ochrony środowiska i energetycznej", działanie 4.1 "Rozwój regionalnej infrastruktury ochrony środowiska i energetycznej" Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, ma możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub w części.

Związek nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług składającym deklarację VAT-7.

Zdaniem Wnioskodawcy nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części w związku z realizowanym projektem.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 i 2 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 88 ust. 4 ww. ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższych przepisów wynika zatem, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym, czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz jedynie w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca realizuje projekt pn. "..." współfinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego ramach osi 4 "Rozwój infrastruktury ochrony środowiska i energetycznej", działanie 4.1 "Rozwój regionalnej infrastruktury ochrony środowiska i energetycznej" Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Świętokrzyskiego na lata 2007-2013.

Przedmiotem projektu jest budowa sieci kanalizacyjnej o łącznej długości 23.205,5 m, z której będzie korzystać około 1.200 mieszkańców wsi B, L, P i K, rozbudowa istniejącej oczyszczalni ścieków w msc. C.

Po zakończeniu inwestycji Związek podpisze porozumienie z Gminą, na mocy którego powstałe składniki majątku trwałego zostaną przekazane Gminie. Eksploatacją sieci zajmował się będzie Komunalny Zakład Usług Komunalnych, który jest jednostką organizacyjną Gminy. Składniki majątku trwałego powstałego po zakończeniu inwestycji zostaną nieodpłatnie przekazane w użytkowanie Gminie Górno na mocy porozumienia pomiędzy Związkiem i Gminą.

W związku z powyższym nabywane towary i usługi związane z realizacją powyższego projektu nie mają związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT przez Wnioskodawcę.

Jak wskazano na wstępie, prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT przysługuje wyłącznie podatnikom zarejestrowanym jako "podatnicy VAT czynni", składającym deklaracje VAT-7.

Natomiast jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT czynnym, a zatem nie będzie mu przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (w całości lub w części) wynikającego z faktur dokumentujących zakupy dokonane w związku z realizacją projektu pod nazwą "...".

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Ponadto, tut. organ pragnie również zauważyć, iż granice tego szczególnego postępowania podatkowego, którego celem jest uzyskanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, określa Wnioskodawca występując z konkretnym pytaniem prawnym, wyłącznie w odniesieniu do stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę, co wynika wprost z przepisu art. 14b § 1, 2 i 3 ustawy - Ordynacja podatkowa. Natomiast na podstawie art. 14c § 1 i § 2 tut. organ dokonuje oceny stanowiska Wnioskodawcy.

W związku z powyższym tut. organ w niniejszej interpretacji odniósł się wyłącznie do możliwości odliczenia podatku VAT związanego z realizacją projektu. W niniejszej interpretacji nie dokonano analizy czy wykonywane przez Wnioskodawcę czynności nie obligują go do zarejestrowania się jako podatnika VAT czynnego, bowiem nie było to przedmiotem wniosku.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Należy zatem zaznaczyć, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono w oparciu o wskazanie, iż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego w szczególności konieczności zarejestrowania się Wnioskodawcy jako podatnika VAT czynnego oraz wykorzystywania powstałego w efekcie projektu mienia do wykonywania czynności opodatkowanych udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl