IBPP4/443-210/08/EJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 lutego 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-210/08/EJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 5 grudnia 2008 r. (data wpływu 9 grudnia 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 4 lutego 2009 r. i 12 lutego 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur związanych z realizacją projektu pn. "Kapitał dla innowacji w obszarze poszanowania energii" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 grudnia 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur związanych z realizacją projektu pn. "Kapitał dla innowacji w obszarze poszanowania energii". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 4 lutego 2009 r. oraz z dnia 12 lutego 2009 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT, prowadzącym działalność opodatkowaną. Spółka rozpoczyna realizację projektu dofinansowanego ze środków Unii Europejskiej pt. "Kapitał dla innowacji w obszarze poszanowania energii" realizowanego w ramach programu operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, oś priorytetowa 3. Kapitał dla innowacji, działanie 3.1 Inicjowanie Działalności Innowacyjnej, temat priorytetowy: Inwestycje w przedsiębiorstwa bezpośrednio związane z dziedziną badań i innowacji (innowacyjne technologie, tworzenie przedsiębiorstw przez uczelnie, istniejące ośrodki b+rt i przedsiębiorstwa, itp.), forma finansowania - pomoc bezzwrotna. Wydatki kwalifikowane - 14.514.240,00 zł. finansowane w 85% z EFRR oraz 15% z budżetu państwa. Umowa o realizację projektu zostanie zawarta z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości.

Celem projektu "Kapitał dla innowacji w obszarze poszanowania energii" jest wsparcie i utworzenie 12 nowych przedsiębiorstw działających na bazie innowacyjnych pomysłów zwłaszcza w dziedzinie poszanowania energii poprzez zapewnienie kapitału na inwestycje w innowacje oraz wzajemną współpracę. Cel ten zostanie osiągnięty poprzez świadczenie usług doradczych, coachingowych w zakresie pomocy w rozpoczęciu działalności gospodarczej poprzez dopasowanie odpowiedniej formy organizacyjno-prawnej, wsparcie w prawidłowym zarządzaniu firmą dostępu do technologii, niezależnych ekspertów, dostępu do wiedzy i rynków globalnych. Dodatkowo nowopowstałe firmy otrzymają wsparcie w postaci skorzystania z niezbędnej im infrastruktury, parku maszynowego. Projekt w szczególności skierowany jest do przedsiębiorców wywodzących się ze środowiska naukowego i akademickiego, którzy planują komercjalizację wyników swych badań i wynalazków oraz do potencjalnych jak i nowopowstałych młodych firm wdrażających innowacyjne rozwiązania. Efektami projektu będzie 36 innowacyjnych pomysłów objętych inkubacją, którym udzielono wsparcia polegającego na świadczeniu pakietu usług, tj. badaniu poziomu innowacyjności, badaniu czystości patentowej, analizie rynku innowacyjnego rozwiązania, opracowaniu biznes planu/studium wykonalności, ocenie potencjału komercyjnego, pomocy w przygotowaniu prototypu, testowaniu i analizie opłacalności wejścia kapitałowego (etap preinkubacji), spośród których powstanie 12 nowych dokapitalizowanych przedsiębiorstw działających na bazie innowacyjnych pomysłów zwłaszcza w dziedzinie poszanowania energii. Poszczególnym spółkom utworzonym w wyniku realizacji projektu zostaną przekazane nieodpłatnie środki trwałe i wartości niematerialne i prawne nabyte w trakcie etapu preinkubacji. Udział kapitału wniesionego do spółki w ramach projektu ze środków programu będzie niższy niż 50% kapitału zakładowego i nie może trwać dłużej niż 10 lat. Środki z wyjścia kapitałowego zostaną przeznaczone na dalsze inwestycje ewentualnie preinkubację nowych pomysłów.

W wyniku realizacji projektu spółka otrzyma refundację poniesionych wydatków w wysokości 100% kosztów kwalifikowanych, którymi będą w szczególności usługi wykonane w etapie preinkubacji oraz przekazane wsparcie kapitałowe, wśród wydatków kwalifikowanych będą również koszty ogólne zarządzania projektem takie jak wynagrodzenia, koszty usług obcych: najmu, pocztowe, telekomunikacyjne, itp.

W piśmie z dnia 4 lutego 2009 r. uzupełniającym opis stanu faktycznego Wnioskodawca wskazał, że realizuje wyżej opisany projekt w okresie od dnia 1 grudnia 2008 r. do dnia 30 listopada 2013 r. Zgodnie z umową o dofinansowanie, beneficjentem projektu jest Spółka P. Sp. z o.o., natomiast pomoc, w ramach projektu kierowana jest do nowopowstałych mikro, małych lub średnich przedsiębiorstw wyłonionych podczas etapu preinkubacji. Odbiorcą pomocy nie jest Wnioskodawca, Spółka ta tylko realizuje projekt. Środki uzyskane z wpływów pochodzących ze zbycia akcji lub udziałów w spółce, nabytych uprzednio ze środków wsparcia oraz z udziału w zyskach tej spółki, Wnioskodawca musi przeznaczać na dalsze inicjowanie działalności innowacyjnej zgodnie z umową o udzielenie wsparcia, tj. środki uzyskane po zakończeniu inwestycji (wyjście z inwestycji) trafiają na konto Wnioskodawcy, z przeznaczeniem na kontynuację działalności o takim samym charakterze.

W piśmie z dnia 12 lutego 2009 r. Wnioskodawca wskazał, że wszystkie usługi wykonane w etapie preinkubacji na rzecz potencjalnego przedsiębiorcy do którego ma być skierowane wsparcie kapitałowe są dla niego nieodpłatne, Spółka w wyniku realizacji projektu nie uzyska żadnych przychodów opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy podatek VAT należny podlega obniżeniu o podatek VAT naliczony wynikający z faktur związanych z realizacją projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy, ostatecznie sformułowanym w piśmie z dnia 12 lutego 2009 r., nie przysługuje mu prawo do obniżenia podatku należnego o podatek VAT naliczony wynikający z faktur VAT związanych z realizacją projektu ponieważ dokonane zakupy nie mają związku z wykonywaniem przez Spółkę czynności opodatkowanych, Spółka w związku z realizacją projektu nie uzyska żadnych przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, co stosownie do treści art. 86 ust. 1 nie daje jej prawo do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących zakupy usług i towarów bezpośrednio związanych z realizacja projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm., ost. zm. Dz. U. z 2008 r. Nr 209, poz. 1320), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl natomiast art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jest podatnikiem podatku VAT, prowadzącym działalność gospodarczą. Spółka w okresie od dnia 1 grudnia 1008 r. do dnia 30 listopada 2013 r. rozpoczęła realizację projektu dofinansowanego ze środków Unii Europejskiej pn. "Kapitał dla innowacji w obszarze poszanowania energii". Celem projektu jest wsparcie i utworzenie 12 nowych przedsiębiorstw działających na bazie innowacyjnych pomysłów zwłaszcza w dziedzinie poszanowania energii poprzez zapewnienie kapitału na inwestycje w innowacje oraz wzajemną współpracę. Cel ten zostanie osiągnięty poprzez świadczenie usług doradczych, coachingowych w zakresie pomocy w rozpoczęciu działalności gospodarczej poprzez dopasowanie odpowiedniej formy organizacyjno-prawnej, wsparcie w prawidłowym zarządzaniu firmą dostępu do technologii, niezależnych ekspertów, dostępu do wiedzy i rynków globalnych. Dodatkowo nowopowstałe firmy otrzymają wsparcie w postaci skorzystania z niezbędnej im infrastruktury, parku maszynowego. Efektami projektu będzie 36 innowacyjnych pomysłów objętych inkubacją, którym udzielono wsparcia polegającego na świadczeniu pakietu usług. Poszczególnym spółkom utworzonym w wyniku realizacji projektu zostaną przekazane nieodpłatnie środki trwałe i wartości niematerialne i prawne nabyte w trakcie etapu preinkubacji. Wszystkie usługi wykonane na rzecz beneficjentów ostatecznych będą dla nich nieodpłatne, spółka w wyniku realizacji projektu nie uzyskana żadnych przychodów opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Zatem w myśl powyższych przepisów oraz w oparciu o przedstawiony opis zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, iż nabyte towary i usługi, związane z realizacją ww. projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT. Tym samym z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia, jaką jest związek dokonanych zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa St. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl