IBPP4/443-206/09/AZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 marca 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-206/09/AZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 24 lutego 2009 r. (data wpływu 2 marca 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 17 marca 2009 r. (data wpływu 19 marca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących realizacji projektu pod nazwą "Urządzenie Parku Rekreacyjno - Sportowego w miejscowości S."- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 marca 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących realizacji projektu pod nazwą "Urządzenie Parku Rekreacyjno - Sportowego w miejscowości S.". Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 17 marca 2009 r. (data wpływu 19 marca 2009 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP4/443-206/09/AZ z dnia 11 marca 2009 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina będzie realizowała zadanie inwestycyjne współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w Ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Działanie 5.3 pod nazwą "Urządzenie Parku Rekreacyjno - Sportowego w miejscowości S.".

Termin rozpoczęcia realizacji przedsięwzięcia przewidywany jest na 1 kwietnia 2009 r.

Przedmiotem projektu jest urządzenie Parku Rekreacyjno - Sportowego poprzez remont budynku usytuowanego na obiektach sportowych, budowę sceny, budowę zadaszenia trybun i siedzisk, przebudowę siedzisk, przebudowę bieżni dookoła stadionu, budowę ogrodzenia oddzielającego trybuny od bieżni.

W wyniku realizacji projektu Wnioskodawca nie osiągnie żadnych przychodów.

W uzupełnieniu do wniosku z dnia 17 marca 2009 r. Wnioskodawca wskazał, iż inwestycja ma charakter niekomercyjny, obiekt będzie ogólnodostępny dla wszystkich zainteresowanych mieszkańców gminy oraz turystów, nieodpłatnie. Mienie powstałe w wyniku realizacji projektu nie będzie wykorzystywane przez Gminę do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, obiekt będzie ogólnodostępny, nie będzie prowadzona sprzedaż biletów wstępu czy inne czynności zarobkowe związane z obiektem. Wydatki poniesione na realizację niniejszego projektu nie będą związane ze sprzedażą opodatkowaną Gminy.

Po zakończeniu inwestycji mienie powstałe w wyniku realizacji projektu będzie zarządzane przez Gminę. Docelowo po zrealizowaniu projektu pod nazwą "Odbudowa Zamku Królewskiego w S. w celu utworzenia Gminnego Centrum Kultury", w 2011 r. powołane zostanie Gminne Centrum Kultury, któremu nieodpłatnie w użytkowanie przekazany zostanie park rekreacyjno - sportowy. GCK realizować będzie zadanie własne gminy określone w art. 7 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.). Gminne Centrum Kultury będzie odrębna jednostka organizacyjną gminy, posiadającą własny NIP, a ewentualne przychody nie będą stanowić przychodów Gminy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gmina S. ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących realizacji projektu pod nazwą "Urządzenie Parku Rekreacyjno - Sportowego w miejscowości S." współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa 2007 - 2013.

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań własnych nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane. Z uwagi na powyższe Gmina nie będzie mogła kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących realizacji niniejszego projektu sfinansowanego ze środków funduszy strukturalnych Unii Europejskiej. Przedmiotowe zadanie inwestycyjne należy do zadań własnych gminy na podstawie art. 7 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z przepisem § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Gmina stosownie do art. 2 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) jest jednostką samorządu terytorialnego posiadającą osobowość prawną, wykonującą zadania publiczne we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. w zakresie kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Gmina będzie realizowała zadanie inwestycyjne współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w Ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Działanie 5.3 pod nazwą "Urządzenie Parku Rekreacyjno - Sportowego w miejscowości S.". Przedmiotem projektu jest urządzenie Parku Rekreacyjno - Sportowego poprzez remont budynku usytuowanego na obiektach sportowych, budowę sceny, budowę zadaszenia trybun i siedzisk, przebudowę siedzisk, przebudowę bieżni dookoła stadionu, budowę ogrodzenia oddzielającego trybuny od bieżni.

Obiekt będzie ogólnodostępny dla wszystkich zainteresowanych mieszkańców gminy oraz turystów, nieodpłatnie. Mienie powstałe w wyniku realizacji projektu nie będzie wykorzystywane przez Gminę do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Wydatki poniesione na realizację niniejszego projektu nie będą związane ze sprzedażą opodatkowaną Gminy.

Po zakończeniu inwestycji mienie powstałe w wyniku realizacji projektu będzie zarządzane przez Gminę. Docelowo po zrealizowaniu projektu pod nazwą "Odbudowa Zamku Królewskiego w S. w celu utworzenia Gminnego Centrum Kultury", w 2011 r. powołane zostanie Gminne Centrum Kultury, któremu nieodpłatnie w użytkowanie przekazany zostanie park rekreacyjno - sportowy. Gminne Centrum Kultury będzie odrębną jednostką organizacyjną gminy, posiadającą własny NIP, a ewentualne przychody nie będą stanowić przychodów Gminy.

Przekazanie majątku nieodpłatnie w użytkowanie jest nieodpłatnym świadczeniem usług.

Nieodpłatna dostawa towarów oraz nieodpłatne świadczenie usług, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, za wyjątkiem ściśle określonych sytuacji, wskazanych w art. 7 ust. 2 oraz art. 8 ust. 2 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy o VAT za odpłatne świadczenie usług uznaje się także wszelkie nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami w całości lub w części.

Z powyższego wynika, iż nie ma podstaw do opodatkowania usług świadczonych wprawdzie nieodpłatnie, lecz w związku z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem.

W myśl cytowanych powyżej przepisów o samorządzie gminnym, zadania z zakresu kultury, tj. w tym przypadku urządzenie Parku Rekreacyjno - Sportowego oraz jego wykorzystanie w celu wykonywania tych zadań, należą do zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego.

Oznacza to, że czynność przekazania obiektu nieodpłatnie w użytkowanie podmiotowi, który te zadania także będzie wykonywał, jest czynnością związaną z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a tym samym niepodlegajacą opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zatem w oparciu o przedstawione zdarzenie przyszłe oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej, obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Gminie nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pod nazwą "Urządzenie Parku Rekreacyjno - Sportowego w miejscowości S.".

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl