IBPP4/443-205/09/KG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 marca 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-205/09/KG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 25 lutego 2009 r. (data wpływu do tut. organu 26 lutego 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 17 marca 2009 r. (data wpływu 19 marca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących realizowanego projektu pod nazwą "Remont i przebudowa Przychodni Wielospecjalistycznej" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 lutego 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących realizowanego projektu pod nazwą "Remont i przebudowa Przychodni Wielospecjalistycznej". Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 17 marca 2009 r. (data wpływu 19 marca 2009 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP4/443-205/09/KG z dnia 11 marca 2009 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Zespół Opieki Zdrowotnej będzie realizował inwestycje pod nazwą "Remont i przebudowa Przychodni Wielospecjalistycznej". Przedsięwzięcie to uzyskało dofinansowanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa.

Projekt polega na realizacji robót budowlanych niezbędnych do dostosowania przychodni do Rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 10 listopada 2006 r., a w szczególności:

1.

utworzenie centralnej rejestracji, informacji oraz punktu pobrań materiałów i wydawania wyników,

2.

powiększenie gabinetów lekarskich,

3.

przeniesienie poradni leczenia uzależnień do budynku przychodni,

4.

dostosowanie obiektu do potrzeb osób niepełnosprawnych - wykonanie windy,

5.

wymiana instalacji i pozostałej infrastruktury technicznej obiektu.

W wyniku realizacji inwestycji powstanie obiekt, który będzie wykorzystywany do wykonywania świadczeń zdrowotnych, bezpieczny i przyjazny dla mieszkańców Powiatu, pozwalający na poprawę jakości usług medycznych.

Koszt całego zadania wyniesie 2 739 422,43 zł w tym dofinansowanie ze środków RPO 1 536 260,59 zł.

Zespół Opieki Zdrowotnej wykonuje usługi w zakresie ochrony zdrowia sklasyfikowane pod numerem PKWiU 85.1.

Roboty budowlane oraz zakupy dokonane na potrzeby inwestycji będą związane z wykonywaniem przez ZOZ usług zdrowotnych zwolnionych z podatku od towarów usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 i załącznika nr 4 poz. 9 ustawy o podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca uzyskuje również dochody z wynajmu pomieszczeń, które są opodatkowane. Udział dochodów opodatkowanych w ogólnej wartości sprzedaży nie przekracza 2 % (wynosi 1,37 %). Nie ma więc obowiązku zastosowania odliczenia podatku według struktury sprzedaży określonej w art. 90 ustawy o VAT. Sytuacja taka będzie się utrzymywać również w przyszłości.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu z dnia 17 marca 2009 r.):

Czy w związku z przeprowadzeniem ww. inwestycji istnieje możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wykonanie robót budowlanych oraz zakupy związane z realizacją projektu dofinansowanego ze środków RPO.

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu z dnia 17 marca 2009 r.), nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wykonanie robot budowlanych oraz zakupy związane z realizacją projektu dofinansowanego ze środków RPO, ponieważ:

1.

Podatnik wykonuje głównie czynności zwolnione z podatku VAT (art. 43 ust. 1 pkt 1, załącznik nr 4 do ustawy VAT),

2.

udział sprzedaży opodatkowanej (z najmu pomieszczeń) w stosunku do ogółu sprzedaży nie przekracza 2 % (wynosi 1,37 %),

3.

prowadzenie szczegółowej ewidencji związanej z pkt 2 jest bezzasadne (brak możliwości przyporządkowania określonych przychodów do niewielkich kosztów).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

Jak wynika z powyższego, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy o VAT zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W poz. 9 tego załącznika wymieniono usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej (PKWiU ex 85), z wyłączeniem usług weterynaryjnych (PKWiU 85.2).

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa będzie realizował inwestycję pod nazwą "Remont i przebudowa Przychodni Wielospecjalistycznej", polegającą na dostosowania przychodni do rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 10 listopada 2006 r.

Towary i usługi nabyte w wyniku realizacji projektu będą po jego zakończeniu wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania działalności zwolnionej (na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 i załącznika nr 4 do ustawy o VAT).

Zatem w związku z faktem, iż zrealizowany projekt będzie służył świadczeniu usług w zakresie ochrony zdrowia (usługi zwolnione od podatku VAT), Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług w wyniku realizacji projektu.

Jednocześnie Wnioskodawca wskazuje, iż uzyskuje również dochody z wynajmu pomieszczeń, które są opodatkowane. Udział dochodów opodatkowanych w ogólnej wartości sprzedaży nie przekracza 2% (wynosi 1,37%), a zatem w myśl przepisu art. 90 ust. 10 pkt 2 ustawy o VAT, nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2. Przepis ten jednak nie znajduje zastosowania w niniejszej sprawie, bowiem stosuje się go jedynie w przypadku, gdy podatnik dokonuje nabycia towarów i usług, które służą działalności opodatkowanej i zwolnionej lub niepodlegającej opodatkowaniu, lecz nie ma możliwości ich wydzielenia. W rozpatrywanym przypadku, Wnioskodawca potrafił nabycia te wydzielić i wskazać, że zakupione towary i usługi będą służyły wyłącznie wykonywaniu czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl