IBPP4/443-204/10/JP - Możliwość otrzymania zwrotu w całości lub w części podatku VAT związanego z realizacją zadania budowy dróg wojewódzkich.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 3 marca 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-204/10/JP Możliwość otrzymania zwrotu w całości lub w części podatku VAT związanego z realizacją zadania budowy dróg wojewódzkich.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 2 lutego 2010 r. (data wpływu 4 lutego 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości otrzymania zwrotu w całości bądź w części podatku VAT związanego z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 lutego 2010 r. wpłynął do tut. organu wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości otrzymania zwrotu w całości bądź w części podatku VAT związanego z realizacją projektu pn. "...".

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest samorządową jednostką budżetową nie posiadającą osobowości prawnej, która powołana została Uchwałą Zarządu Województwa nr (...) z dnia 5 stycznia 1999 r. Zgodnie z Uchwałą oraz na podstawie art. 19 ust. 1 i 2 pkt 2 i art. 21 ust. 1 ustawy o drogach publicznych Wnioskodawca powołany został do zarządzania drogami wojewódzkimi na terenie województwa. W ramach wykonywania obowiązków statutowych realizuje zadania inwestycyjne na drogach wojewódzkich w tym również współfinansowane ze środków pomocowych Unii Europejskiej. W ramach tych środków realizowane będzie zadanie pn. "...".

Przewidziane do wykonania prace to: budowa obejścia miasta w jego części południowej, zachodniej oraz północno-zachodniej, obejmującej obszary pomiędzy drogą wojewódzką nr (...) a drogą wojewódzką nr (...) na południowym-wschodzie. Na przeważającym odcinku obwodnica będzie stanowiła ciąg drogi wojewódzkiej nr (...), tj. od km 21 + 900,000 do km 26 + 788,339 (kilometraż projektowany), następnie będzie stanowiła odcinek drogi wojewódzkiej nr (...) od km 0 + 000 do km 1 + 320,000 (kilometraż projektowany). Całkowita długość obwodnicy wyniesie ok. 6,2 km.

Projektowana droga posiadała będzie jedną jezdnię dwukierunkową, składającą się z dwóch pasów ruchu o szerokości 3,50 m. Ponadto, droga wyposażona będzie obustronnie w pobocza utwardzone o szerokości 2,00 m. W ramach projektowanego przedsięwzięcia planuje się wykonanie modernizacji odcinka drogi wojewódzkiej nr (...) krzyżującej się z projektowaną obwodnicą w km 26 + 822,50. Remont wykonany zostanie w obrębie projektowanego ronda tj. na odcinku ok. 137,50 m. Przewiduje się również budowę wiaduktu nad linią kolejową, który planowany jest w km 26 + 144,00.

Droga będzie posiadała wymagane parametry techniczne dla dróg klasy G. Właściwe odwodnienie układu drogowego zostanie zapewnione poprzez rowy przydrożne, kanalizację deszczową, przepusty drogowe oraz zbiornik retencyjny. Realizacja inwestycji wiąże się także z koniecznością wycinki drzew i krzewów znajdujących się w pasie budowanej drogi.

Na zadaniu zakwalifikowanym do RPO (Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa) jednostka przeprowadzi przetarg w celu wyłonienia wykonawcy, z którym została zawarta umowa. Wykonawca za wykonane usługi obciążać będzie Wnioskodawcę fakturą VAT. Płatność realizowana będzie z otrzymanych od jednostki nadrzędnej, tj. Urzędu Marszałkowskiego środków finansowych pochodzących w części z przyznanej bezzwrotnej pomocy RPO WO i ze środków własnych jednostki samorządu terytorialnego.

Wnioskodawca jako podatnik i płatnik należy do grupy art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług.

Inwestycja po zrealizowaniu nie będzie związana z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT, nowa droga będzie ogólnodostępna, publiczna i nieodpłatnie udostępniona użytkownikom.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w odniesieniu do realizowanego zadania pn. "..." istnieje możliwość otrzymania zwrotu w całości bądź w części podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, po zakończeniu realizacji projektu Wnioskodawca nie wykonuje czynności opodatkowanych związanych ze zrealizowanym projektem (zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku VAT), zatem nie ma możliwości odliczenia w całości bądź w części podatku naliczonego w fakturach VAT wystawionych przez wykonawcę projektu. Poniesiony przez ZDW wydatek jest również w całości kosztem jednostki.

Sformułowanie "wydatek jest również w całości kosztem jednostki" zostało podane informacyjne w celu zobrazowania stanu faktycznego, nie chodzi tu o interpretację z zakresu przepisów o podatku dochodowym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 i 2 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca będący samorządową jednostką budżetową nie posiadającą osobowości prawnej zamierza zrealizować, współfinansowane ze środków pomocowych Unii Europejskiej, zadanie pn. "...".

Przewidziane do wykonania prace to: budowa obejścia miasta w jego części południowej, zachodniej oraz północno-zachodniej, obejmującej obszary pomiędzy drogą wojewódzką nr (...) a drogą wojewódzką nr (...) na południowym-wschodzie. Na przeważającym odcinku obwodnica będzie stanowiła ciąg drogi wojewódzkiej nr (...), tj. od km 21 + 900,000 do km 26 + 788,339 (kilometraż projektowany), następnie będzie stanowiła odcinek drogi wojewódzkiej nr (...) od km 0 + 000 do km 1 + 320,000 (kilometraż projektowany). Całkowita długość obwodnicy wyniesie ok. 6,2 km.

Projektowana droga posiadała będzie jedną jezdnię dwukierunkową, składającą się z dwóch pasów ruchu o szerokości 3,50 m. Ponadto, droga wyposażona będzie obustronnie w pobocza utwardzone o szerokości 2,00 m. W ramach projektowanego przedsięwzięcia planuje się wykonanie modernizacji odcinka drogi wojewódzkiej nr,. krzyżującej się z projektowaną obwodnicą w km 26 + 822,50. Remont wykonany zostanie w obrębie projektowanego ronda, tj. na odcinku ok. 137,50 m. Przewiduje się również budowę wiaduktu nad linią kolejową, który planowany jest w km 26 + 144,00.

Droga będzie posiadała wymagane parametry techniczne dla dróg klasy G. Właściwe odwodnienie układu drogowego zostanie zapewnione poprzez rowy przydrożne, kanalizację deszczową, przepusty drogowe oraz zbiornik retencyjny. Realizacja inwestycji wiąże się także z koniecznością wycinki drzew i krzewów znajdujących się w pasie budowanej drogi.

Wykonawca za wykonane usługi obciążać będzie Wnioskodawcę fakturą VAT.

Inwestycja po zrealizowaniu nie będzie związana z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT, nowa droga będzie ogólnodostępna, publiczna i nieodpłatnie udostępniona użytkownikom.

Zatem w oparciu o tak przedstawione zdarzenie przyszłe oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej, obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. "...". Tym samym Wnioskodawca nie będzie miał prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie będą miały również zastosowania uregulowania § 21 ust. 1 i 2 obowiązującego od dnia 1 stycznia 2010 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799).

Przepisy te przewidują bowiem możliwość zwrotu podatku zarejestrowanym podatnikom jedynie na podstawie umów zawartych przed dniem 1 maja 2004 r.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, należało uznać za prawidłowe.

Końcowo tut. organ zauważa, że interpretację wydano przy założeniu, że inwestycja po zrealizowaniu nie będzie związana z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT i nie była przedmiotem oceny tut. organu kwestia czy faktycznie Wnioskodawca "jako podatnik i płatnik należy do grupy art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług" podana przez Wnioskodawcę jako element stanu faktycznego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl