IBPP4/443-204/09/JP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 kwietnia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-204/09/JP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 18 lutego 2009 r. (data wpływu 26 lutego 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 27 marca 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dotyczących realizacji projektu pn. "Modernizacja przestrzeni publicznej wsi X poprzez przebudowę wiejskiego domu kultury oraz zagospodarowanie parku podworskiego" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 lutego 2009 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów usług w zakresie możliwości odzyskania podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dotyczących realizacji projektu pn. "Modernizacja przestrzeni publicznej wsi X poprzez przebudowę wiejskiego domu kultury oraz zagospodarowanie parku podworskiego". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 27 marca 2009 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina Wiejska L zamierza ubiegać się o środki unijne w ramach programu PROW 2007-2013 na zadanie pn. "Modernizacja przestrzeni publicznej wsi X poprzez przebudowę wiejskiego domu kultury oraz zagospodarowanie parku podworskiego".

W budynku WDK zostaną wykonane prace budowlane polegające na modernizacji dachu, wykonaniu docieplenia i elewacji, wymianie stolarki wewnętrznej i zewnętrznej, wykonaniu podjazdu dla osób niepełnosprawnych.

Natomiast w parku wykonane zostaną drogi wewnętrzne wraz z rondem, chodniki z kostki brukowej, ogrodzenie wraz z bramą, przebudowa oczka wodnego wraz z niezbędnymi obiektami, konserwacja drzewostanu, budowa placu zabaw.

Wybudowana infrastruktura zostanie udostępniona bezpłatnie mieszkańcom na cele kulturalne i rekreacyjne. Projekt nie ma charakteru komercyjnego, bowiem Gmina nie będzie uzyskiwać z tego tytułu przychodów.

Powyższe prace, zgodnie z instrukcją wypełnienia wniosku, stanowią koszty kwalifikowalne. Do kosztów kwalifikowalnych zalicza się także podatek od towarów i usług na zasadach określonych w art. 71 ust. 3 lit. a) rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005 z dnia 20 września 2005 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez EFR na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW).

Aby beneficjent mógł zaliczyć podatek VAT do kosztów kwalifikowalnych, musi posiadać indywidualną interpretację ministra finansów lub organu upoważnionego przez ministra finansów (dyrektora właściwej izby skarbowej) o braku możliwości odzyskania przez Gminę podatku VAT, która będzie konieczna na etapie rozpatrywania wniosku o płatność.

W piśmie z dnia 27 marca 2009 r. uzupełniającym opis zdarzenia przyszłego Wnioskodawca wskazał, że realizacja projektu nie będzie miała związku ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT.

Wnioskodawca wskazał również, że wniosek dotyczy podatku VAT a informacje o podatku dochodowym podano wyłącznie informacyjnie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gmina Wiejska L ma możliwość odzyskania podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dotyczących realizacji operacji pn. "Modernizacja przestrzeni publicznej wsi X poprzez przebudowę wiejskiego domu kultury oraz zagospodarowanie parku podworskiego".

Zdaniem Wnioskodawcy Gmina Wiejska L nie może odzyskać naliczonego podatku od towarów i usług związanego z zakupami dotyczącymi planowanej operacji pn. "Modernizacja przestrzeni publicznej wsi X poprzez przebudowę wiejskiego domu kultury oraz zagospodarowanie parku podworskiego". Realizacja operacji nie będzie miała związku ze sprzedażą opodatkowaną. Gmina nie jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 i 2 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z obowiązującym od dnia 1 grudnia 2008 r. przepisem § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zdania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy

* kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami (art. 7 ust. 1 pkt 9 cyt. ustawy),

* kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (art. 7 ust. 1 pkt 10 cyt. ustawy).

W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy).

Zgodnie z art. 11a ust. 1 pkt 1 i 2 cyt. ustawy, organami gminy są rada gminy i wójt (burmistrz, prezydent). W myśl art. 11a ust. 3 cyt. ustawy ilekroć w ustawie jest mowa o wójcie, należy przez to rozumieć także burmistrza oraz prezydenta miasta.

W myśl art. 33 ust. 1 cytowanej powyżej ustawy o samorządzie gminnym, Wójt wykonuje zadania przy pomocy urzędu gminy.

Z treści wniosku wynika, iż Gmina zamierza zrealizować projekt pn. "Modernizacja przestrzeni publicznej wsi X poprzez przebudowę wiejskiego domu kultury oraz zagospodarowanie parku podworskiego".

Projekt polegać będzie na wykonaniu w budynku WDK prac budowlanych (modernizacja dachu, wykonaniu docieplenia i elewacji, wymiana stolarki wewnętrznej i zewnętrznej, wykonanie podjazdu dla osób niepełnosprawnych) oraz wykonaniu w parku dróg wewnętrznych wraz z rondem, chodników z kostki brukowej, ogrodzenia wraz z bramą, a także przebudowie oczka wodnego wraz z niezbędnymi obiektami, konserwacji drzewostanu, budowie placu zabaw.

Wybudowana infrastruktura zostanie udostępniona bezpłatnie mieszkańcom na cele kulturalne i rekreacyjne. Projekt nie ma charakteru komercyjnego, bowiem Gmina nie będzie uzyskiwać z tego tytułu przychodów. Realizacja projektu nie będzie miała związku ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie będzie spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi - brak związku dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną. Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług w ramach zrealizowanego projektu pn. "Modernizacja przestrzeni publicznej wsi X poprzez przebudowę wiejskiego domu kultury oraz zagospodarowanie parku podworskiego". W konsekwencji Wnioskodawca nie będzie miał prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdą zastosowania uregulowania § 22 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którymi zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe bezpośrednio im przekazane na odrębny rachunek bankowy, na którym są ulokowane wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4, przysługuje zwrot podatku naliczonego. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do zarejestrowanych podatników dokonujących bezpośrednio nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe, przekazane z rachunku bankowego, na którym są ulokowane środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, przekazane przez podatnika, o którym mowa w ust. 1.

Przepisy ww. rozporządzenia przewidują możliwość zwrotu kwoty podatku naliczonego zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług (w całości lub w części) za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w szczególności przedakcesyjnych środków Unii Europejskiej (PHARE). W przypadku finansowania programów, realizowanych w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej, warunkiem uzyskania zwrotu jest zawarcie umowy na realizację projektu przed dniem 1 maja 2004 r.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl