IBPP4/443-202/12/PH - Ustalenie wpływu zmian w Nomenklaturze Scalonej CN na zakres opodatkowania wyrobów akcyzowych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 25 lipca 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-202/12/PH Ustalenie wpływu zmian w Nomenklaturze Scalonej CN na zakres opodatkowania wyrobów akcyzowych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 9 maja 2012 r. (data wpływu 10 maja 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie wpływu zmian w Nomenklaturze Scalonej CN na zakres opodatkowania wyrobów akcyzowych w przedstawionym we wniosku zaistniałym stanie faktycznym - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 maja 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie wpływu zmian w Nomenklaturze Scalonej CN na zakres opodatkowania wyrobów akcyzowych w przedstawionym we wniosku zaistniałym stanie faktycznym.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Wnioskodawca (dalej "Spółka") prowadzi skład podatkowy, w którym produkuje produkt pod nazwą "X" dalej zwany "olejami" lub "X". Oleje nie są używane ani przeznaczane do sprzedaży dla celów napędowych lub opałowych. W oparciu o klasyfikację w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN) zgodnej z Rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE L 256 z 07.09.1987, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. WE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.), w brzmieniu obowiązującym na dzień wejścia w życie ustawy o akcyzie, tj. na dzień 1 marca 2009 r., produkt ten powinien być klasyfikowany do kodu CN 2710 19 91 (Mieszanki do obróbki metali, oleje do smarowania form, oleje antykorozyjne).

Z kolei w oparciu o klasyfikację w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN) w brzmieniu obowiązującym po 1 stycznia 2012 r. produkt ten powinien być klasyfikowany do kodu CN 2710 20 31 (Oleje opałowe o zawartości siarki nieprzekraczającej 0,1% masy).

Od 1 stycznia 2012 r. Spółka kieruje się przepisem art. 3 ust. 2 ustawy o akcyzie, zgodnie z którym "zmiany w Nomenklaturze Scalonej (CN) nie powodują zmian w opodatkowaniu akcyzą wyrobów akcyzowych i samochodów osobowych, jeżeli nie zostały określone w niniejszej ustawie." W konsekwencji, Spółka uznaje, że zmiana klasyfikacji "X", jaka jest wynikiem zmiany w Nomenklaturze Scalonej (CN), nie może powodować zmian w opodatkowaniu tego wyrobu. Stąd na potrzeby opodatkowania akcyzą Spółka po 1 stycznia 2012 r. klasyfikuje "X" nadal do kodu CN 27101991.

Jednocześnie, ze względu na fakt, że "X" w związku ze swoją klasyfikacją CN 2710 19 91 nie został wymieniony w załączniku nr 2 do ustawy o akcyzie, Spółka dostarczając je do odbiorców w innych krajach Unii Europejskiej stosuje zasady, o których mowa w art. 40 ust. 6 i art. 41 ust. 4 ustawy o podatku akcyzowym. Oleje są zatem przemieszczane nie z wykorzystaniem administracyjnych dokumentów towarzyszących (e-AD), lecz z wykorzystaniem dokumentów handlowych (faktura VAT), których kopia wraz z potwierdzeniem odbioru zwracana jest Spółce i w chwili ich odbioru zwalniane jest zabezpieczenie akcyzowe obejmujące daną dostawę.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Spółka prawidłowo stosuje do celów opodatkowania olejów podatkiem akcyzowym Nomenklaturę Scaloną (CN) w brzmieniu obowiązującym w 2009 r. i do ich dostaw do odbiorców w innych krajach Unii Europejskiej stosuje zasady o których mowa w art. 40 ust. 6 i art. 41 ust. 4 ustawy o podatku akcyzowym.

Zdaniem Wnioskodawcy, w zakresie dostaw olejów, Spółka prawidłowo stosuje do ich klasyfikacji dla celów opodatkowania podatkiem akcyzowym Nomenklaturę Scaloną (CN) w brzmieniu obowiązującym na dzień 1 marca 2009 r., i do ich dostawy do odbiorców w innych krajach Unii Europejskiej prawidłowo stosuje zasady, o których mowa w art. 40 ust. 6 i art. 41 ust. 4 ustawy o akcyzie.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym do celów poboru akcyzy i oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy stosuje się klasyfikację w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN) zgodnej z Rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE L 256 z 07.09.1987, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. WE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, 12, str. 382, z późn. zm.).

Jednocześnie, zgodnie z art. 3 ust. 2 ustawy o akcyzie, zmiany w Nomenklaturze Scalonej (CN) nie powodują zmian w opodatkowaniu akcyzą wyrobów akcyzowych i samochodów osobowych, jeżeli nie zostały określone w ustawie o akcyzie.

Treść ustawy o podatku akcyzowym od dnia wejścia jej w życie, tj. 1 marca 2009 r. nie została zmieniona w sposób wskazujący na obowiązek stosowania zmian w Nomenklaturze Scalonej (CN). Tym samym, zdaniem Spółki, dla celów opodatkowania podatkiem akcyzowym należy stosować Nomenklaturę Scaloną (CN) w treści obowiązującej w dniu wejścia w życie ustawy o podatku akcyzowym, tj. 1 marca 2009 r.

W konsekwencji, zastosowanie znajdzie Nomenklatura Scalona (CN) określona przepisami rozporządzenia Komisji (WE) nr 1031/2008 z dnia 19 września 2008 r. zmieniającego załącznik I do rozporządzenia Rady (EWG) nr 2658/87 w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. UE L 291 z 31.10.2008, str. 1), której zastosowanie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w dniu wejścia w życie ustawy o akcyzie określało Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie Nomenklatury Scalonej (Dz. U. z 2009 r. Nr 230, poz. 1541).

Zgodnie z Nomenklaturą Scaloną obowiązującą na 1 marca 2009 r. "X" winien być klasyfikowany do kodu CN 2710 19 91. Stąd Spółka prawidłowo klasyfikuje dla celów opodatkowania podatkiem akcyzowym ten produkt w oparciu o Nomenklaturę Scaloną w brzmieniu obowiązującym w dniu 1 marca 2009 r., tj. do kodu CN 2710 19 91.

Jednocześnie, kod CN 271019 91 nie został wymieniony w załączniku nr 2 do ustawy o akcyzie. Art. 41 ust. 4 ustawy o akcyzie pozwala na zastosowanie procedury zawieszenia poboru akcyzy w przypadku przemieszczania wyrobów o których mowa w art. 40 ust. 6 ustawy o akcyzie (tekst jedn.: niewymienionych w załączniku nr 2 do ustawy o akcyzie), na terytorium kraju w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego lub dostawy wewnątrzwspólnotowej na podstawie dołączonych do przemieszczanych wyrobów dokumentów handlowych zamiast e-AD.

W konsekwencji, do ich dostawy powinny znaleźć zastosowanie ww. przepisy pozwalające na przemieszczenie olejów wraz z dołączonymi dokumentami handlowymi zamiast e-AD. Tym samym zdaniem Spółki postępuje prawidłowo.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Ustawa z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 z późn. zm.) określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej "akcyzą", wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy (art. 1 ust. 1).

Na podstawie uregulowań zawartych w art. 2 ust. 1 pkt 1, 8, 10, 12, 15, 15a i 26 ustawy:

* wyroby akcyzowe - wyroby energetyczne, energia elektryczną, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy,

* dostawa wewnątrzwspólnotowa - przemieszczanie wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych z terytorium kraju na terytorium państwa członkowskiego,

* skład podatkowy - miejsce, w którym określone wyroby akcyzowe są: produkowane, magazynowane, przeładowywane lub do którego wyroby te są wprowadzane, lub z którego są wyprowadzane - z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; w przypadku składu podatkowego znajdującego się na terytorium kraju miejsce to jest określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu celnego,

* procedura zawieszenia poboru akcyzy - procedura stosowana podczas produkcji, magazynowania, przeładowywania i przemieszczania wyrobów akcyzowych, w trakcie której, gdy są spełnione warunki określone w przepisach niniejszej ustawy i aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie, z obowiązku podatkowego nie powstaje zobowiązanie podatkowe

* e-AD - elektroniczny administracyjny dokument, na podstawie którego przemieszcza się wyroby akcyzowe z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy,

* dokument zastępujący e-AD - dokument, na podstawie którego przemieszcza się wyroby akcyzowe z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, gdy System jest niedostępny, zawierający takie same dane jak e-AD

* system - krajowy system teleinformatyczny służący do obsługi przemieszczania wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, w szczególności do przesyłania e-AD, raportu odbioru i raportu wywozu, unieważnienia e-AD, zmiany miejsca przeznaczenia oraz zawiadomienia o zmianie miejsca przeznaczenia, o których mowa w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 684/2009 z dnia 24 lipca 2009 r. w sprawie wykonania dyrektywy Rady 2008/118/WE w odniesieniu do skomputeryzowanych procedur przemieszczania wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy (Dz. Urz. UE L 197 z 29.07.2009, str. 24).

Zgodnie z art. 40 ust. 1 pkt 1 ustawy, procedura zawieszenia poboru akcyzy ma zastosowanie, jeżeli wyroby akcyzowe są:

a.

w składzie podatkowym, w tym również w wyniku zwrotu przez podmiot pośredniczący albo podmiot zużywający,

b.

przemieszczane między składami podatkowymi na terytorium kraju,

c.

przemieszczane, w celu dokonania eksportu, ze składu podatkowego na terytorium kraju do urzędu celnego na terytorium kraju, który nadzoruje faktyczne wyprowadzenie tych wyrobów poza terytorium Unii Europejskiej.

Stosownie do art. 40 ust. 6 ustawy, procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się na terytorium kraju również do wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, z zastrzeżeniem art. 47 ust. 1 pkt 1 i 5.

W myśl art. 41 ust. 1 pkt 1 ustawy, jeżeli procedura zawieszenia poboru akcyzy jest związana z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych, warunkiem jej zastosowania jest:

1.

zastosowanie e-AD albo dokumentu zastępującego e-AD;

2.

złożenie we właściwym urzędzie celnym zabezpieczenia akcyzowego.

Jednocześnie w myśl art. 41 ust. 4 ustawy, jeżeli procedura zawieszenia poboru akcyzy dotyczy wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 40 ust. 6, warunki, o których mowa w ust. 1, mają zastosowanie tylko przy przemieszczaniu tych wyrobów na terytorium kraju, a w przypadku przemieszczania tych wyrobów na terytorium kraju w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego lub dostawy wewnątrzwspólnotowej warunkiem zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy jest wyłącznie dołączenie do przemieszczanych wyrobów dokumentów handlowych zamiast e-AD.

Stosownie do art. 89 ust. 1 pkt 11, ustawy, stawki akcyzy na wyroby energetyczne wynoszą dla olejów smarowych, pozostałych olejów o kodach CN od 2710 19 71 do 2710 19 99, z wyłączeniem wyrobów o kodzie CN 2710 19 85 (oleje białe, parafina ciekła) oraz smarów plastycznych zaliczanych do kodu CN 2710 19 99 - 1180,00 zł/1000 litrów.

Wnioskodawca wskazał, że prowadzi skład podatkowy, w którym produkuje produkt pod nazwą "X" dalej zwany "olejami" lub "X". Oleje nie są używane ani przeznaczane do sprzedaży dla celów napędowych lub opałowych. W oparciu o klasyfikację w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN) zgodnej z Rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE L 256 z 07.09.1987, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. WE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.), w brzmieniu obowiązującym na dzień wejścia w życie ustawy o akcyzie, tj. na dzień 1 marca 2009 r., produkt ten powinien być klasyfikowany do kodu CN 2710 19 91 (Mieszanki do obróbki metali, oleje do smarowania form, oleje antykorozyjne).

Jednocześnie, ze względu na fakt, że "X" w związku ze swoją klasyfikacją CN 2710 19 91 nie został wymieniony w załączniku nr 2 do ustawy o akcyzie, Spółka dostarczając je do odbiorców w innych krajach Unii Europejskiej stosuje zasady, o których mowa w art. 40 ust. 6 i art. 41 ust. 4 ustawy o podatku akcyzowym. Oleje są zatem przemieszczane nie z wykorzystaniem administracyjnych dokumentów towarzyszących (e-AD), lecz z wykorzystaniem dokumentów handlowych (faktura VAT), których kopia wraz z potwierdzeniem odbioru zwracana jest Spółce i w chwili ich odbioru zwalniane jest zabezpieczenie akcyzowe obejmujące daną dostawę.

W ocenie tutejszego organu, stwierdzić należy, iż w przypadku dostawy wewnątrzwspólnotowej przedmiotowych olejów klasyfikowanych do kodu CN 2710 19 91, przy przemieszczania tych wyrobów na terytorium kraju, stosuje się procedurę zawieszenia poboru akcyzy.

Obowiązek stosowania procedury wynika z faktu, iż pomimo, że wyrobów akcyzowych klasyfikowanych do kodu CN 2710 19 91 nie umieszczono w załączniku nr 2 do ustawy, to jednak określono dla nich pozytywną stawkę akcyzy w wysokości 1180,00 zł/1000 litrów.

Jednakże, z treści art. 41 ust. 4 ustawy wynika, iż w przedstawionej sytuacji jedynym warunkiem stosowania przez Wnioskodawcę procedury zawieszenia poboru akcyzy jest dołączenie do przemieszczanych wyrobów dokumentów handlowych zamiast e-AD.

Zatem, Wnioskodawca w opisanej sytuacji mimo, że jest zobowiązany do stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, to nie ma obowiązku zastosowania e-AD (korzystania z Systemu) albo dokumentu zastępującego e-AD. Warunkiem korzystania ze wskazanej procedury jest wyłącznie dołączenie do przemieszczanych wyrobów zamiast dokumentu e-AD dokumentów handlowych (np. faktury).

Wnioskodawca wskazał ponadto, że w oparciu o klasyfikację w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN) w brzmieniu obowiązującym po 1 stycznia 2012 r. produkt ten powinien być klasyfikowany do kodu CN 2710 20 31 (Oleje opałowe o zawartości siarki nieprzekraczającej 0,1% masy).

Od 1 stycznia 2012 r. Spółka kieruje się przepisem art. 3 ust. 2 ustawy o akcyzie, zgodnie z którym "zmiany w Nomenklaturze Scalonej (CN) nie powodują zmian w opodatkowaniu akcyzą wyrobów akcyzowych i samochodów osobowych, jeżeli nie zostały określone w niniejszej ustawie." W konsekwencji, Spółka uznaje, że zmiana klasyfikacji "X", jaka jest wynikiem zmiany w Nomenklaturze Scalonej (CN), nie może powodować zmian w opodatkowaniu tego wyrobu. Stąd na potrzeby opodatkowania akcyzą Spółka po 1 stycznia 2012 r. klasyfikuje "X" nadal do kodu CN 27101991.

Stosownie do przywołanego przez Wnioskodawcę art. 3 ust. 1 ustawy, do celów poboru akcyzy i oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy stosuje się klasyfikację w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN) zgodną z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE L 256 z 07.09.1987, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.).

Jednocześnie, zgodnie z ust. 2 tego samego przepisu, zmiany w Nomenklaturze Scalonej (CN) nie powodują zmian w opodatkowaniu akcyzą wyrobów akcyzowych i samochodów osobowych, jeżeli nie zostały określone w niniejszej ustawie.

W związku z tym, iż CN ulega corocznie zmianom (Komisja Europejska wydaje stosowne rozporządzenie zmieniające z mocą od 1 stycznia nowego roku), ustawodawca, wprowadził do ustawy zastrzeżenie, iż zmiany w Nomenklaturze Scalonej nie powodują zmian w opodatkowaniu wyrobów akcyzowych, jeżeli zmiany te nie zostały zawarte również w przepisach nowej ustawy o podatku akcyzowym. W rezultacie, w przypadku zmiany Nomenklatury Scalonej z dniem 1 stycznia 2012 r., wszelkie zmiany klasyfikacji CN towarów klasyfikowanych jako wyroby akcyzowe nie pociągają za sobą zmian w opodatkowaniu akcyzą, zarówno w zakresie uznania danego towaru za wyrób akcyzowy, jak i w zakresie poszczególnych elementów opodatkowania w przypadku wyrobów akcyzowych (tekst jedn.: stawek akcyzy, prawa do stosowania zwolnień od akcyzy czy też warunków stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy).

Innymi słowy, wszelkie zmiany Nomenklatury Scalonej nie wywołują konsekwencji na gruncie podatku akcyzowego, dopóki zmiany te nie zostaną wskazane w treści ustawy akcyzowej.

W konsekwencji, należy stwierdzić, iż zmiana załącznika nr 1 do rozporządzenia Rady (EWG) nr 2658/87 w sprawie nomenklatury taryfowej statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej, skutkująca zmianą kodów Nomenklatury Scalonej, nie wpływa na możliwość zastosowania przez Wnioskodawcę - podczas przemieszczania na terytorium kraju olejów klasyfikowanych do kodu CN 2710 19 91 w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej w procedurze zawieszonego poboru akcyzy - art. 41 ust. 4 ustawy, do momentu kiedy zmiany Nomenklatury Scalonej (CN) nie zostaną uwzględnione w ustawie o podatku akcyzowym.

Reasumując, jeżeli w związku z rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) nr 1006/2011 z dnia 27 września 2011 r. zmieniającym załącznik I do rozporządzenia Rady (EWG) nr 2658/87 w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej, doszło do zmiany nomenklatury scalonej (CN), w wyniku której wyrób klasyfikowany do kodu CN 2710 19 91 od dnia 1 stycznia 2012 r. klasyfikowany jest do kodu CN 2710 20 31, zastosowanie ma Nomenklatura Scalona obowiązująca na dzień wejścia w życie ustawy o podatku akcyzowym (tekst jedn.: na dzień 1 marca 2009 r.) do momentu kiedy modyfikacje nomenklatury scalonej (CN) nie zostaną uwzględnione w ustawie o podatku akcyzowym.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Dodatkowo jednakże należy mieć na uwadze, iż powyższe nie będzie odnosiło się do zmian wyjaśnień czy też not do Nomenklatury Scalonej. Wyjaśnienia i noty do CN nie mają bowiem charakteru wiążącego. Nie stanowią one źródła prawa, a są jedynie narzędziem pomocnym do klasyfikacji towarów do prawidłowego kodu CN. Zmiany do not klasyfikacyjnych mogą jednocześnie skutkować koniecznością klasyfikowania towaru do innego kodu CN. Mając na uwadze powyższe, Wnioskodawca powinien monitorować i reagować na zmiany not i wyjaśnień do Nomenklatury Scalonej, które prowadzą do zaklasyfikowanie wyrobu do odpowiedniego kodu CN (nie stanowią one zaś zmiany samego rozporządzenia w sprawie Nomenklatury Scalonej, a jedynie wskazują do jakiego kodu CN winien być klasyfikowany dany wyrób). Zmiany te zatem mogą wpływać na klasyfikację danego towaru do kategorii wyrobów akcyzowych określonych w ustawie, przez co mogą również wpływać na stawkę akcyzy, prawo i zasady korzystania ze zwolnień od akcyzy czy też przemieszczania wyrobów akcyzowych.

Ponadto należy wyjaśnić, iż wskazana przez Wnioskodawcę we wniosku informacja, zgodnie z którą przedstawiony produkt klasyfikowany jest do kodu CN 2710 19 91 (Mieszanki do obróbki metali, oleje do smarowania form, oleje antykorozyjne) w oparciu o klasyfikację w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN) zgodnej z Rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej, w brzmieniu obowiązującym na dzień 1 marca 2009 r., jak i po 1 stycznia 2012 r. powinien być klasyfikowany do kodu CN 2710 20 31 (Oleje opałowe o zawartości siarki nieprzekraczającej 0,1% masy) została przyjęta przez tut. organ jako element przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego i nie podlegała ocenie w niniejszej interpretacji.

Niezależnie od powyższego zaznacza się, iż przepisy związane z klasyfikacją danego wyrobu do określonego kodu CN Nomenklatury Scalonej, czyli przepisy dotyczące klasyfikacji towarowej wyrobów nie są przepisami prawa podatkowego, o których mowa w art. 3 pkt 2 Ordynacji podatkowej, a tym samym nie podlegają zakresowi interpretacji przepisów prawa podatkowego, o którym mowa w art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.

Należy podkreślić, iż zadaniem tut. organu w postępowaniu w przedmiocie wydania interpretacji jest ocena prawna wyłącznie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) i stanowiska strony zaprezentowanego we wniosku, a nie dokonywanie jakichkolwiek własnych ustaleń faktycznych związanych z postępowaniem podatkowym, o którym mowa w Dziale IV Ordynacji podatkowej. Bowiem wniosek strony o wydanie interpretacji indywidualnej wyznacza wobec tego granice rozpoznawania danej sprawy i jest rozpatrywany zgodnie z Rozdziałem 1a Działu II Ordynacji podatkowej, który nie przewiduje w tym trybie prowadzenia postępowania podatkowego zmierzającego do ustalenia stanu faktycznego.

Nie oznacza to zatem, iż w toku kontroli podatkowej lub w postępowaniu podatkowym prowadzonym przez właściwy organ podatkowy w celu zweryfikowania prawdziwości okoliczności faktycznych wskazanych we wniosku o wydanie interpretacji nie mogą zostać poczynione ustalenia faktyczne odmienne od przedstawionych przez podatnika we wniosku. W takiej sytuacji stwierdzenie odmiennego stanu faktycznego może stanowić podstawę do dokonania wobec podatnika wymiaru podatku akcyzowego. Przeszkodą tego wymiaru nie będzie wtedy interpretacja stwierdzająca, iż stanowisko strony jest prawidłowe, gdyż stanowisko to będzie się odnosić w istocie do innego stanu faktycznego, niż tego ustalonego przez organ podatkowy w postępowaniu wymiarowym (zob. m.in. wyrok WSA w Poznaniu z 10 listopada 2009 r., sygn. akt I SA/Po 869/09, lex nr 541931).

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Niniejsza interpretacja stanowi ocenę przedstawionego we wniosku stanowiska prawnego Wnioskodawcy w zakresie przedstawionego we wniosku zaistniałego stanu faktycznego. Ocena stanowiska Wnioskodawcy w zakresie przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego została zawarta w odrębnym rozstrzygnięciu.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl