IBPP4/443-199/09/KG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 marca 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-199/09/KG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 20 lutego 2009 r. (data wpływu 27 lutego 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia podatku należnego o kwoty podatku naliczonego zawartego w fakturach związanych z realizacją projektu "TymRAZEM! Promocja turystyczna województwa" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 lutego 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia podatku należnego o kwoty podatku naliczonego zawartego w fakturach związanych z realizacją projektu "TymRAZEM! Promocja turystyczna województwa".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Związek Gmin jest partnerem w realizacji projektu "TymRAZEM! Promocja turystyczna województwa". Projekt będzie dofinansowany ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa w ramach działania 3.4 - promocja turystyki.

Występując z wnioskiem o dofinansowanie stowarzyszenie uwzględniło w budżecie tegoż projektu podatek VAT jako koszt kwalifikowany.

Głównym celem projektu jest prowadzenie działań promocyjnych podczas targów krajowych i zagranicznych, na których prezentowane oraz rozdawane będą nieodpłatnie materiały informacyjne i promocyjne, ukazujące walory województwa.

Przy realizacji wyżej opisanego projektu nabywane towary i usługi nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, gdyż nie będzie dokonywana w ramach przedmiotowego przedsięwzięcia sprzedaż opodatkowana, mimo iż stowarzyszenie jest czynnym podatnikiem VAT. Wydatki poniesione w związku z realizacją projektu będą dokumentowane fakturami VAT wystawianymi na Związek Gmin.

Przedmiotem zakupu są powierzchnie wystawiennicze na terenach targowych, na których będą organizowane targi turystyczne, będą kupowane także usługi na wykonanie zabudowy zakupionych powierzchni. Na targach będą prezentowane materiały promocyjne także sfinansowane z projektu. Są to przewodniki turystyczne, mapy 101 atrakcji regionu oraz publikacja.

Materiały te będą rozdawane nieodpłatnie nieograniczonej liczbie odwiedzających targi.

Projekt "TymRAZEM! Promocja turystyczna województwa" jest realizowany w okresie 1 października 2008 r. - 15 maja 2010 r. Projekt ma na celu zaprezentowanie walorów turystycznych województwa i przedstawienie go jako jednego z atrakcyjniejszych turystycznie regionów Polski.

Realizowany projekt nie będzie generował przychodów do stowarzyszenia ani jego efekty nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, ponieważ zakupione powierzchnie na targach nie będą odsprzedawane ani wynajmowane inny podmiotom, a wydane materiały promocyjne nie będą sprzedawane, będą nieodpłatnie rozdawane osobom zainteresowanym atrakcjami województwa.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy podatek VAT zawarty w fakturach dokumentujących zakup towarów i usług niezbędnych do zrealizowania projektu "TymRAZEM! Promocja turystyczna województwa" stanowi koszt realizowanego zadania i Związek Gmin nie ma możliwości obniżenia podatku należnego o kwoty podatku naliczonego zawartego w tych fakturach.

Zdaniem Wnioskodawcy, w myśl art. 86 ust. z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz jedynie w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Podstawowym kryterium decydującym o prawie podatnika podatku od towarów i usług do odliczenia podatku naliczonego, zawartego w towarach i usługach, które zostały przez niego zakupione, jest wystąpienie związku pomiędzy podatkiem naliczonym przy nabyciu towarów i usług, a podatkiem należnym z tytułu wykonywanej przez podatnika działalności opodatkowanej.

Przy realizacji wyżej opisanego projektu nabywane towary i usługi nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, gdyż nie będzie dokonywana w ramach przedmiotowego przedsięwzięcia sprzedaż opodatkowana, mimo iż Stowarzyszenie jest czynnym podatnikiem VAT.

Mając na uwadze powyższe należałoby uznać, iż Związkowi Gmin w ramach realizowanego projektu nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającą z faktur VAT od dokonywanych zakupów, a tym samym kwota podatku VAT zawarta w tych fakturach stanowi w całości koszt realizowanego projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca w okresie od 1 października 2008 r. - 15 maja 2010 r. realizuje projekt "TymRAZEM! Promocja turystyczna województwa" dofinansowany ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa w ramach działania 3.4 - promocja turystyki. W ramach ww. projektu dokonano zakupów powierzchni wystawienniczych na terenach targowych, na których będą organizowane targi turystyczne, będą kupowane także usługi na wykonanie zabudowy zakupionych powierzchni. Na targach będą prezentowane materiały promocyjne także sfinansowane z projektu. Są to przewodniki turystyczne, mapy 101 atrakcji regionu oraz publikacja. Materiały te będą rozdawane nieodpłatnie nieograniczonej liczbie odwiedzających targi. Nabywane towary i usługi nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, gdyż nie będzie dokonywana w ramach przedmiotowego przedsięwzięcia sprzedaż opodatkowana.

Realizowany projekt nie będzie generował przychodów dla Stowarzyszenia ani jego efekty nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, ponieważ zakupione powierzchnie na targach nie będą odsprzedawane ani wynajmowane innym podmiotom, a wydane materiały promocyjne nie będą sprzedawane, będą nieodpłatnie rozdawane osobom zainteresowanym atrakcjami województwa.

Jak już wskazano na wstępie warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Jeżeli więc nie istnieje związek dokonanych zakupów z czynnościami opodatkowanymi, nie ma możliwości skorzystania z prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących dokonanie tych zakupów.

Z treści wniosku wynika, iż nieodpłatnie rozdawane przewodniki turystyczne, mapy 101 atrakcji regionu oraz publikacja jest elementem bezpośrednio związanym z promocją turystyczną województwa śląskiego realizowanym poprzez uczestnictwo Wnioskodawcy w targach turystycznych krajowych i zagranicznych. Projekt ten więc mający na celu zaprezentowanie walorów turystycznych województwa osobom odwiedzającym targi turystyczne, nie generuje żadnych przychodów, tym samym realizacja projektu nie będzie miała związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Zatem przekazywane w ramach realizacji projektu nieodpłatnie materiały promocyjne również nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Skoro wiec materiały takie jak przewodniki turystyczne, mapy atrakcji czy publikacje na temat zamków jak również zakup powierzchni wystawienniczej oraz też usług związanych z zabudową tej powierzchni, nie służą wykonywaniu przez Wnioskodawcę czynności podlegających opodatkowaniu, należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej, obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W świetle powyższego Wnioskodawcy nie przysługuje zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług w ramach realizowania projektu "TymRAZEM! Promocja turystyczna województwa".

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl