IBPP4/443-198/11/JP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 kwietnia 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-198/11/JP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 27 stycznia 2011 r. (data wpływu 31 stycznia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług dokonane w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 stycznia 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług dokonane w związku z realizacją projektu pn. "...".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Gmina jest zarejestrowana jako czynny podatnik VAT.

Gmina realizuje obecnie operację pn. "...".

Przedmiotowa operacja jest realizowana w ramach PROW, działanie 321 Podstawowe usługi dla ludności.

Przedmiotem projektu jest budowa 5.935 mb sieci wodociągowej oraz 50 szt. przydomowych oczyszczalni ścieków. Koszty całkowite zadania wynoszą 1.022.969,43 zł, a koszty kwalifikowane, które nie obejmują między innymi podatku VAT 818.884,87 zł.

Realizacja projektu została podzielona na dwa etapy.

W I etapie zrealizowanym w roku 2010 poniesiono koszty na budowę sieci wodociągowej, dokumentacji projektowej oraz nadzór inwestorski za łączną kwotę 501.490,50 zł, w tym dofinansowanie w ramach PROW 293.627 zł.

W II etapie przewidzianym do realizacji w roku 2011 zostaną poniesione koszty związane z budową przydomowych oczyszczalni ścieków oraz nadzorem inwestorskim. Wartość przewidzianych do wykonania prac w II etapie wynosi 521.405,40 zł, z tego dofinansowanie w ramach PROW 320.536,00 zł.

Na realizację przedmiotowego projektu Gmina otrzymuje wyprzedzające finansowanie ze środków Banku w Y. Pierwszą transzę za realizację I etapu Gmina otrzymała i rozliczyła w roku 2010.

Dotychczas użytkownikiem istniejącej, wybudowanej wcześniej sieci wodociągowej był Zakład Gospodarki Komunalnej, który zajmował się dostarczaniem wody dla ludności oraz świadczeniem usług w zakresie odbioru ścieków.

Na mocy uchwały Rady Gminy z dnia 26 stycznia 2011 r. nastąpiła likwidacja Zakładu Gospodarki Komunalnej. Majątek pozostający w użytkowaniu Zakładu przechodzi pod zarząd Wójta Gminy i zostanie zagospodarowany na zasadach obowiązujących w gospodarowaniu mieniem gminnym. Zadania wykonywane dotychczas przez Zakład Gospodarki Komunalnej przejął do wykonywania Urząd Gminy.

Zarządzeniem Nr 14 Wójta Gminy z dnia 24 kwietnia 2003 r. nadany został Urzędowi Gminy Regulamin Organizacyjny, który stanowi, że Urząd Gminy realizuje zadania własne Gminy określone w ustawie o samorządzie gminnym, z zakresu administracji rządowej, których wykonanie zlecono Gminie oraz z zakresu administracji rządowej powierzone Gminie na podstawie porozumienia z właściwym organem administracji rządowej lub samorządowej.

Zarządzeniem Wójta Gminy w sprawie zmiany ww. zarządzenia nadany zostanie Urzędowi Gminy nowy Regulamin Organizacyjny zgodnie z którym w skład Urzędu wchodzić będzie m.in. komórka organizacyjna - Referat Gospodarki Komunalnej.

Do podstawowego zakresu działania Referatu należeć będzie między innymi:

* zapewnienie prawidłowego funkcjonowania i modernizacja systemów infrastruktury komunalnej, usług komunalnych i utrzymania zieleni oraz współpraca z gminnymi jednostkami organizacyjnymi w tym zakresie,

* zaspokajanie potrzeb społecznych w sferze usług komunalnych, a w szczególności odprowadzania i unieszkodliwiania ścieków oraz zaopatrzenia w wodę.

Zgodnie z zapisami ustawy o samorządzie gminnym gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań gminy należy zaspokajanie potrzeb wspólnoty, w tym m.in. sprawy budowy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania porządku i czystości oraz urządzeń sanitarnych na podstawie ww. ustawy o samorządzie gminnym.

Pomiędzy Gminą a właścicielami nieruchomości zostaną zawarte nowe umowy cywilnoprawne na dostawę wody, oraz odbiór ścieków. Usługi te będą opodatkowane podatkiem VAT.

W związku z powyższym powstałe w ramach przedmiotowego projektu mienie będzie związane z wykonywaniem przez Gminę czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Gmina będzie osiągała obroty opodatkowane podatkiem VAT z tytułu użytkowania powstałej infrastruktury i będą to obroty tej jednostki.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy prawidłowe jest stanowisko Gminy, że istnieje możliwość obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług dokonane w związku z realizacją ww. operacji.

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie art. 86 przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług istnieje możliwość obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług dokonane w związku z realizacją przedmiotowej operacji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, iż Gmina jest zarejestrowana jako czynny podatnik VAT.

Gmina realizuje, w ramach PROW, działanie 321 Podstawowe usługi dla ludności, projekt pn. "...".

Przedmiotem projektu jest budowa 5.935 mb sieci wodociągowej oraz 50 szt. przydomowych oczyszczalni ścieków.

Pomiędzy Gminą a właścicielami nieruchomości zostaną zawarte nowe umowy cywilnoprawne na dostawę wody, oraz odbiór ścieków. Usługi te będą opodatkowane podatkiem VAT.

Wskazano, że powstałe w ramach przedmiotowego projektu mienie będzie związane z wykonywaniem przez Gminę czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Gmina będzie osiągała obroty opodatkowane podatkiem VAT z tytułu użytkowania powstałej infrastruktury i będą to obroty tej jednostki.

Jak wyżej w uzasadnieniu interpretacji wskazano, istotne dla odliczenia podatku naliczonego jest przeznaczenie nabywanego towaru, w tym wystarczający jest do przyznania prawa do odliczenia podatku naliczonego zamiar lub intencja odnośnie wykorzystania w przyszłości danego towaru.

Zamiar i sposób wykorzystania inwestycji po jej zrealizowaniu jest jasno określony. Gmina będzie osiągała obroty opodatkowane podatkiem VAT z tytułu użytkowania powstałej infrastruktury i będą to obroty tej jednostki. Powstałe w ramach przedmiotowego projektu mienie będzie związane z wykonywaniem przez Gminę czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Gmina będzie osiągała obroty opodatkowane podatkiem VAT z tytułu użytkowania powstałej infrastruktury i będą to obroty tej jednostki.

Istnieje zatem wyraźny związek pomiędzy realizacją projektu (a więc nabywanymi towarami i usługami), a wykonywanymi w przyszłości czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji z uwagi na spełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywaniem w przyszłości czynności opodatkowanych, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Tut. organ podkreśla, że wydając przedmiotową interpretację oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie stanu faktycznego, z którego jednoznacznie wynika, iż powstałe mienie będzie związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego opisu stanu faktycznego, a w szczególności wykorzystania powstałej w wyniku realizacji inwestycji infrastruktury do czynności zwolnionych od podatku VAT lub niepodlegających podatkowi VAT, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl