IBPP4/443-1971/10/AŚ - Podatek od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego w fakturach na roboty i usługi związane bezpośrednio z budową basenu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 3 lutego 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1971/10/AŚ Podatek od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego w fakturach na roboty i usługi związane bezpośrednio z budową basenu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 17 grudnia 2010 r. (data wpływu do tut. organu 29 grudnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego w fakturach na roboty i usługi związane bezpośrednio z budową basenu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 grudnia 2010 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego w fakturach na roboty i usługi związane bezpośrednio z budową basenu.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest jednostką samorządu terytorialnego. Realizuje zadania związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami które są wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność i które nie są objęte podatkiem VAT. Oprócz tych zadań Gmina wykonuje również czynności na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Czynności te są objęte podatkiem VAT i z tego tytułu Wnioskodawca jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

Gmina ma zamiar świadczyć usługi w zakresie odpłatnego udostępniania mieszkańcom i innym osobom basenu kąpielowego - pływalni. Usługa ta zgodnie z aktualnymi przepisami nie jest zwolniona z podatku VAT, lecz objęta tym podatkiem. Usługi te Gmina będzie wykonywać bezpośrednio lub poprzez jednostkę organizacyjną Gminy której to Gmina przekaże obiekt basenu w trybie umowy cywilnoprawnej (umowa najmu), od którego to Gmina dalej będzie opłacała należny podatek VAT.

Gmina przystąpiła do prac związanych z projektowaniem i budową tego obiektu - aktualnie prace te są na etapie wyłaniania wykonawcy tego obiektu. Przewiduje się że roboty budowlano-montażowe będą trwały od kwietnia 2011 do 30 listopada 2013 r. Biorąc pod uwagę fakt iż czynności świadczenia usług w zakresie odpłatnego udostępniania basenu kąpielowego są objęte podatkiem VAT i w przyszłości Gmina będzie płacić taki podatek od tych usług Wnioskodawca ma zamiar skorzystać z prawa do odliczania podatku VAT na zasadzie art. 86 ust. 1 ustawy już na etapie realizacji tego obiektu od wszystkich nakładów bezpośrednio poczynionych przez Gminę na budowę tego obiektu. Ponieważ aktualnie Gmina jest podatnikiem podatku VAT i płaci podatek ma zamiar w deklaracjach VAT-7 rozliczać podatek VAT naliczony na dostawach związanych z budową basenu od podatku należnego płaconego przez Gminę z tytułu innych usług świadczonych aktualnie przez Gminę od których jest naliczany podatek VAT - gdyż podatek należny od usług odpłatnego udostępniania basenu kąpielowego pojawi się dopiero po 2013 r.

Zdaniem Gminy odliczanie podatku naliczonego na etapie budowy obiektu jest możliwe gdyż istnieje związek przyczynowy z opodatkowaniem odpłatnych usług które będą świadczone na tym obiekcie w przyszłości a ponadto Gmina aktualnie świadczy inne usługi od których nalicza i płaci należny podatek VAT. Stanowisko to jest poparte oświadczeniem iż na tym obiekcie po jego uruchomieniu będą świadczone usługi od których będzie występował należny podatek VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy od nakładów na budowę obiektu basenu kąpielowego można odliczać podatek naliczony w fakturach na roboty i usługi biorąc pod uwagę iż odpłatne usługi świadczone w przyszłości na tym obiekcie będą objęte podatkiem VAT należnym.

2.

Czy naliczony podatek VAT w fakturach na roboty i usługi związane bezpośrednio z budową obiektu można odliczać na bieżąco od podatku VAT należnego od pozostałych dochodów Gminy objętych podatkiem VAT, mimo iż Gmina nie świadczy jeszcze usług z zakresu udostępniania basenu kąpielowego.

Zdaniem Wnioskodawcy, możliwość potrącania podatku VAT naliczonego w fakturach na roboty i usługi związanych z budową basenu kąpielowego na którym będą w przyszłości świadczone usługi objęte podatkiem VAT jest prawidłowym działaniem gdyż jest zgodne z zasadami wynikającymi z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Gminy możliwość potrącania podatku VAT naliczonego w fakturach na roboty i usługi związane z budową basenu kąpielowego, od podatku należnego wykazywanego aktualnie w deklaracjach VAT-7 od przychodów uzyskiwanych obecnie przez Gminę objętych podatkiem VAT jest zasadne gdyż Gmina jest aktualnie czynnym podatnikiem podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zatem, jeśli towary i usługi, przy nabyciu których naliczono podatek, są (mają być) wykorzystywane w całości do prowadzenia działalności opodatkowanej, wówczas podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia całości podatku.

Prawo do odliczenia może zostać zrealizowane w terminach określonych w art. 86 ust. 10-13.

W myśl art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy o VAT co do zasady podatnik może dokonać obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony w rozliczeniu za okres, w którym otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-5 oraz ust. 11, 12, 16 i 18.

Jednakże, w myśl art. 86 ust. 11 ustawy o VAT, jeśli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w tym terminie może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

Zgodnie z art. 86 ust. 13 jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 11, 12, 16 i 18, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego.

Należy również podkreślić, iż możliwość odliczenia podatku naliczonego nie stanowi żadnego przywileju dla podatnika, lecz jest podstawowym i fundamentalnym uprawnieniem, wynikającym z samej konstrukcji podatku od wartości dodanej. Z orzecznictwa ETS wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego w zasadzie nie może być ograniczone ani pod względem czasu, ani pod względem zakresu przedmiotowego. ETS zwracał uwagę, iż właśnie zasada odliczenia podatku naliczonego zapewnia uzyskanie neutralności podatku. System odliczeń podatku oznacza całkowite uwolnienie przedsiębiorcy od obciążeń z tytułu VAT zapłaconego lub należnego (do zapłaty) w prowadzonej działalności gospodarczej. Wspólny system podatku od wartości dodanej zapewnia, że jakakolwiek działalność gospodarcza, bez względu na jej cel oraz rezultat, o ile sama jest opodatkowana VAT, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny. Pozwala to na zachowanie zasady potrącalności, która powinna być na gruncie ustawy o VAT rozumiana możliwie najszerzej. Oznacza to, że zawsze ma ona zastosowanie przy nabyciu towarów dokonanym z zamiarem wykorzystania ich w działalności opodatkowanej.

Ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

Istotna jest intencja nabycia - jeśli dany towar ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas - po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych - odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.

W każdym więc przypadku należy dokonać oceny, czy intencją określonej czynności, z którą łączą się skutki podatkowo - prawne było wykonywanie czynności opodatkowanych. Z ogólnie przyjętej definicji "zamiaru" wynika, że jest to projekt, plan czy intencja zrealizowania czegoś. Istotą zamiaru są intencje jakie przyświecają dokonywanym czynnościom, jak i cel, który dana osoba ma osiągnąć dokonując tych czynności.

Ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, tj. zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 12 obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zwolnienie od podatku VAT jednostek samorządu terytorialnego jest zatem możliwe tylko wtedy gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji samorządowych (publicznych).

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (art. 7 ust. 1 pkt 10 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca przystąpił do prac związanych z projektowaniem i budową basenu kąpielowego - pływalni.

Gmina jest jednostką samorządu terytorialnego, realizuje zadania związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami które są wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność i które nie są objęte podatkiem VAT. Oprócz tych zadań Gmina wykonuje również czynności na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Czynności te są objęte podatkiem VAT i z tego tytułu Wnioskodawca jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

Gmina ma zamiar świadczyć usługi w zakresie odpłatnego udostępniania mieszkańcom i innym osobom basenu kąpielowego - pływalni. Usługi te Gmina będzie wykonywać bezpośrednio lub poprzez jednostkę organizacyjną Gminy której to Gmina przekaże obiekt basenu w trybie umowy cywilnoprawnej (umowa najmu), od którego to Gmina dalej będzie opłacała należny podatek VAT.

Gmina przystąpiła do prac związanych z projektowaniem i budową tego obiektu - aktualnie prace te są na etapie wyłaniania wykonawcy tego obiektu. Przewiduje się że roboty budowlano-montażowe będą trwały od kwietnia 2011 do 30 listopada 2013 r.

Jak wskazano powyżej prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje wyłącznie, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W myśl art. 659 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), przez umowę najmu wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania przez czas oznaczony, a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz.

Najem jest umową dwustronnie obowiązującą i wzajemną; odpowiednikiem świadczenia wynajmującego, polegającego na oddaniu rzeczy do używania, jest świadczenie najemcy, polegające na płaceniu umówionego czynszu.

Nadmienić należy, że zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, stosownie do przepisu art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast świadczenie usług, w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, to każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług co do zasady podlega opodatkowaniu VAT jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie.

Zatem najem stanowi usługę, o której mowa w ww. art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 1 tej ustawy.

Wobec powyższego odpłatne przekazanie umową najmu jednostce organizacyjnej gminy obiektu basenu będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W świetle powołanych wyżej przepisów należy stwierdzić, iż niezależnie od tego, czy dokonany zakup stanowi kompletny i zdatny do użytkowania środek trwały, czy też dokonywane są dopiero nakłady (inwestycja w toku), których efektem będzie środek trwały - podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT, jeśli tylko zakup dokonywany jest w związku z obecnie prowadzoną lub planowaną działalnością opodatkowaną.

Podatnik dokonujący zakupów inwestycyjnych - w określonym momencie nabywa prawo do dysponowania towarem jak właściciel i otrzymuje fakturę VAT. Jeżeli nawet dokonany zakup nie zostaje natychmiastowo zaliczony do środków trwałych, to i tak w świetle przepisów ustawy podatnik nabywa prawo do niezwłocznego odliczenia kwoty podatku VAT wynikającej z faktury dokumentującej dokonany zakup.

Biorąc pod uwagę powołane przepisy oraz przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe należy stwierdzić, że realizowana przez Wnioskodawcę inwestycja polegająca na przygotowaniu projektu i późniejszej budowie obiektu pływalni związana jest z odpłatnym świadczeniem usług (przekazanie powstałego w efekcie inwestycji obiektu pływalni jednostce organizacyjnej Gminy na podstawie umowy najmu), a więc z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego oddając w najem powstały w efekcie inwestycji obiekt pływalni świadczy usługi, które nie będą korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie § 13 ust. 1 pkt 12 ww. rozporządzenia w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, ponieważ przedmiotowe czynności będą wykonywane w ramach zawartej umowy cywilnoprawnej (umowa najmu).

Ponadto z przedstawionego przez Gminę opisu zdarzenia przyszłego wynika, że alternatywnie w stosunku do ewentualnego oddania obiektu pływalni w najem Wnioskodawca przewiduje występowanie usług odpłatnego udostępniania basenu mieszkańcom i innym osobom świadczonych bezpośrednio przez Gminę. Wnioskodawca wprost wskazał, że są to "czynności objęte podatkiem VAT i w przyszłości Gmina będzie płacić taki podatek od tych usług".

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, iż nabywane na potrzeby realizowanej inwestycji towary i usługi będą służyły czynnościom opodatkowanym. Niezależnie bowiem czy Wnioskodawca będzie świadczył bezpośrednio odpłatne usługi udostępniania basenu, czy też przekaże obiekt pływalni jednostce organizacyjnej Gminy na podstawie umowy najmu to dokonane zakupy pozostają, co do zasady, w bezpośrednim związku z czynnościami generującymi podatek należny tj. z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Zatem, ze względu na związek poniesionych wydatków na realizację przedmiotowej inwestycji, ze świadczeniem usług opodatkowanych podatkiem VAT (odpłatna umowa najmu lub świadczone bezpośrednio przez Gminę usługi odpłatnego udostępniania basenu mieszkańcom i innym osobom), Wnioskodawca nabył prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących ich poniesienie. Została bowiem spełniona podstawowa przesłanka, o której mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, jaką jest związek nabywanych towarów i usług z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, a nabywca jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Przy czym nabyte prawo Wnioskodawca może zrealizować już w momencie ponoszenia wydatków.

Podsumowując, Wnioskodawca może skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego poprzez wykazanie go w bieżących deklaracjach podatkowych (nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego) pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 88 ustawy o VAT.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl