IBPP4/443-1967/10/AZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 lutego 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1967/10/AZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 23 grudnia 2010 r. (data wpływu 29 grudnia 2010 r.), uzupełnionym pismami z dnia 31 stycznia 2011 r. (data wpływu 4 lutego 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania otrzymanych przez Wnioskodawcę środków na realizację projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 grudnia 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania otrzymanych przez Wnioskodawcę środków na realizację projektu. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 4 lutego 2011 r., będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu znak IBPP4/443-1732/11/AZ z dnia 21 stycznia 2011 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT-u. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej wykonuje usługi szkoleniowe i doradcze. Usługi szkoleniowe - w części - wykonuje realizując projekty dofinansowane z funduszy Unii Europejskiej oraz budżetu Państwa w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (POKL). W projekcie Wnioskodawca jest partnerem, umowę o dofinansowanie w imieniu Wnioskodawcy z instytucją Wdrażającą podpisał Lider, za pośrednictwa Lidera Wnioskodawca otrzymuje refundację. Wsparcie na realizację projektów Wnioskodawca otrzymuje jako zapłatę za już wykonane usługi. Celem projektu jest przystosowanie przedsiębiorstw i zwalnianych pracowników do aktualnych potrzeb rynku pracy i sytuacji gospodarczej.

Działania podejmowane w tym projekcie obejmują:

* promocję;

* rekrutację;

* program outplacement dla przedsiębiorstw (obejmuje przygotowanie uniwersalnego programu dla outplacement i materiałów dla przedsiębiorstw i osób zwalnianych, szkolenia dla zwalnianych i zwolnionych pracowników, indywidualne doradztwo zawodowe z elementami psychologii dla kadry zarządzającej pracowników niższego szczebla, szkolenia przekwalifikowujące);

* pomoc w wyborze zawodu;

* szkolenia przekwalifikowujące dla zwalnianych pracowników,

* centrum ofert pracy;

* bank szkoleń przekwalifikowujących;

* ewaluacja;

* zarządzanie projektem.

Projekt skierowany jest do pracodawców i ich pracowników przechodzących procesy modernizacyjne i adaptacyjne w postaci zwolnień grupowych, osoby pozostające bez zatrudnienia niezarejestrowane w Powiatowych Urzędach Pracy.

Zgodnie z umową o dofinansowanie zawartą z odpowiednia instytucją wdrażającą Lider wsparcie na realizację tych projektów otrzymuje w następujących formach:

* w formie płatności ze środków europejskich,

* w formie dotacji celowej z budżetu krajowego.

W uzupełnieniu do wniosku wskazano, że dotacje, które Wnioskodawca otrzymuje na realizacje projektu mają pokryć koszty ich realizacji. Dotacja jako wsparcie na realizację projektu jest tak skalkulowana, aby pokryła koszty realizacji projektu. Projekt ze swego założenia jest non profit, czyli nie może spowodować dochodu w firmie, tzn. dotacja pokrywa koszty projektu.

Uczestnicy nie wnosili żadnych dodatkowych opłat z tytułu uczestnictwa w zajęciach, korzystają z nich całkowicie bezpłatnie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy otrzymane przez Wnioskodawcę wsparcie na realizację projektu stanowi obrót, o którym mowa w art. 29 ust. 1 ustawy o VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, pozyskana dotacja nie będzie miała bezpośredniego związku ze sprzedażą, nie będzie przyznawana jako dopłata do ceny usługi, a przeznaczona będzie na pokrycie poniesionych kosztów w ramach realizowanego projektu. Oznacza to, że otrzymana dotacja ma charakter zakupowy, nie ma na celu sfinansowania ceny sprzedaży. W konsekwencji w związku z realizacją projektu Wnioskodawca nie otrzyma sfinansowanego otrzymana dotacja wynagrodzenia za świadczone usługi rozumieniu przepisów ustawy o VAT, a jedynie zwrot poniesionych przez Wnioskodawcę kosztów.

Tym samym dotacja czyli otrzymany zwrot poniesionych kosztów nie będzie stanowiła czynności opodatkowanej VAT ponieważ czynność ta nie została wymieniona w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu, zawartych w art. 5 ust. 1 ustawy o VAT. Dotacja, którą otrzyma Wnioskodawca celem pokrycia kosztów związanych z realizacją projektu nie stanowi obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT. Wnioskodawca powołał we własnym stanowisku interpretację nr IBPP4/443-662/10/AŚ.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W świetle art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Zgodnie z art. 29 ust. 2 ustawy o VAT w przypadku gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze.

Dla określenia, czy dane dotacje są, czy też nie są opodatkowane istotne są szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, iż w sytuacji gdy podatnik, w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług, otrzymuje dofinansowanie (dotację, subwencję), stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu danej dostawy lub świadczenia. Kryterium uznania dotacji za zwiększającą obrót stanowi zatem stwierdzenie, iż dotacja dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Natomiast dotacje niedające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie stanowią obrotu w rozumieniu przepisu art. 29 ust. 1 powołanej wyżej ustawy, czyli nie zwiększają podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Reasumując - podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne - na pokrycie kosztów działalności (czy też kosztów realizacji konkretnego zadania) nie podlega opodatkowaniu.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca jest partnerem w projekcie dofinansowanym z funduszy Unii Europejskiej oraz budżetu Państwa w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (POKL).

Umowę o dofinansowanie w imieniu Wnioskodawcy z instytucją Wdrażającą podpisał Lider, za pośrednictwa Lidera Wnioskodawca otrzymuje refundację. Wsparcie na realizację projektów Wnioskodawca otrzymuje jako zapłatę za już wykonane usługi. Celem projektu jest przystosowanie przedsiębiorstw i zwalnianych pracowników do aktualnych potrzeb rynku pracy i sytuacji gospodarczej.

Projekt skierowany jest do pracodawców i ich pracowników przechodzących procesy modernizacyjne i adaptacyjne w postaci zwolnień grupowych, osoby pozostające bez zatrudnienia niezarejestrowane w Powiatowych Urzędach Pracy.

W uzupełnieniu do wniosku wskazano, że dotacje, które Wnioskodawca otrzymuje na realizacje projektu mają pokryć koszty ich realizacji. Dotacja jako wsparcie na realizację projektu jest tak skalkulowana, aby pokryła koszty realizacji projektu. Projekt ze swego założenia jest non profit, czyli nie może spowodować dochodu w firmie, tzn. dotacja pokrywa koszty projektu.

Uczestnicy nie wnosili żadnych dodatkowych opłat z tytułu uczestnictwa w zajęciach, korzystają z nich całkowicie bezpłatnie.

Jak wskazał Wnioskodawca, przyznana dotacja przeznaczona będzie na pokrycie kosztów służących realizacji projektu. Uczestnicy szkoleń nie będą wnosili żadnych opłat, będą z nich korzystać całkowicie nieodpłatnie, tym samym przyznane środki nie będą stanowiły dopłaty do ceny świadczonych usług. W wyniku realizacji projektu nie wystąpi więc obrót podlegający opodatkowaniu podatkiem VAT (odpłatne świadczenie usług), zatem przedmiotowa dotacja nie zwiększy podstawy opodatkowania.

Pozyskana dotacja nie będzie miała bezpośredniego związku ze sprzedażą, nie będzie przyznawana jako dopłata do ceny usługi, a przeznaczona będzie na pokrycie poniesionych kosztów w ramach realizowanego projektu. Oznacza to, że przedmiotowa dotacja ma charakter zakupowy, nie ma na celu sfinansowania ceny sprzedaży. W konsekwencji w związku z realizacją projektu Wnioskodawca nie otrzyma sfinansowanego otrzymaną dotacją wynagrodzenia za świadczone usługi w rozumieniu przepisów ustawy o VAT, a jedynie zwrot poniesionych przez Wnioskodawcę kosztów.

Tym samym dotacja, czyli otrzymany zwrot poniesionych kosztów, nie będzie stanowiła czynności opodatkowanej VAT, ponieważ czynność ta nie została wymieniona w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu, zawartych w art. 5 ust. 1 ustawy.

Podsumowując dotacja, którą otrzyma Wnioskodawca celem pokrycia kosztów związanych z realizacją ww. projektu nie stanowi obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym dotacja, którą otrzyma Wnioskodawca celem pokrycia kosztów związanych z realizacją projektu nie stanowi obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, należało uznać za prawidłowe.

Jednocześnie należy wskazać, że zgodnie z art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego.

Niniejsza interpretacja skierowana jest tylko do Wnioskodawcy i nie odnosi się do lidera projektu, bowiem każdą czynność, z którą mogą być związane skutki podatkowo-prawne należy rozstrzygać indywidualnie. Odnosząc się do powołanej przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnej należy podkreślić, iż rozstrzyga ona w konkretnej sprawie, osadzonej w określonym stanie faktycznym i tylko do niego się zawęża.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl