IBPP4/443-196/13/EK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 lipca 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-196/13/EK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 22 kwietnia 2013 r. (data wpływu 30 kwietnia 2013 r.) uzupełnionym pismem z dnia 21 czerwca 2013 r. (data wpływu 28 czerwca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie dokumentu dostawy wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 kwietnia 2013 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie dokumentu dostawy wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 21 czerwca 2013 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka (Wnioskodawcą) jest Pośredniczącym Podmiotem Węglowym (PPW) zajmujący się sprzedażą na terytorium kraju, dostawą wewnątrzwspólnotową, nabyciem wewnątrzwspólnotowym, importem i eksportem wyrobów węglowych. Spółka kupuje wyroby węglowe objęte kodem CN 2701 zwolnione od akcyzy od innych PPW a następnie sprzedaje te wyroby do kolejnych pośredniczących podmiotów węglowych jak i podmiotów zwolnionych od podatku akcyzowego.

Spółka posiada magazyn wyrobów węglowych znajdujący się w Y przy ulicy Z - magazyn ten jest; dzierżawiony od innego podmiotu. Dzierżawiony teren jest częścią większego placu (dalej: plac), z którego korzystają również inne podmioty będące zarejestrowanymi pośredniczącymi podmiotami węglowymi jaki podmiot korzystający ze zwolnienia na podstawie art. 31a ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym. Każdy z podmiotów korzystający z placu ma wyznaczone miejsca składowania wyrobów węglowych. Wnioskodawca jest właścicielem węgla znajdującego się na wydzierżawionym na swoje potrzeby terenie.

Spółka na podstawie umowy długoterminowej obowiązującej od dnia 19 września 2012 r. do dnia 31 grudnia 2017 r. dokonuje sprzedaży węgla do podmiotu zwolnionego na podstawie art. 31a ust. 2 w następujący sposób: węgiel jest ładowany na samochód, który jest ważony na wadze samochodowej zainstalowanej na terenie placu (do każdego transportu wystawiany jest kwit wagowy/WZ), następnie węgiel jest rozładowany na hałdę podmiotu korzystającego ze zwolnienie (dalej: podmiot zwolniony). Samochód z załadowanym węglem nie wyjeżdża poza teren placu tylko porusza się między hałdami, których właścicielami są odpowiednio Spółka i podmiot zwolniony. Dziennie takich dostaw jest od kilku do kilkunastu. Na każdy transport Spółka wystawia dokument dostawy wyrobów węglowych (dalej: DDWW). Po wyładowaniu węgla na hałdę podmiotu zwolnionego, potwierdzenie odbioru węgla na DDWW dokonuje osoba upoważniona przez ten podmiot do odbierania i potwierdzania DDWW. Faktura VAT dokumentująca sprzedaż wystawiana jest zgodnie z obowiązującymi przepisami przez Wnioskodawcę na podmiot zwolniony a dokumentuje dostawy zrealizowane w konkretnym dniu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy do każdego transportu węgla (każdego samochodu ładowanego z hałdy Spółki następnie ważonego i wyładowanego na hałdę podmiotu zwolnionego w obrębie jednego placu) Spółka powinna wystawiać i dołączać DDWW. Czy też w opisanej powyżej sytuacji Spółka może skorzystać z zapisów § 2 ust. 6e pkt 2 tj. Rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie dokumentu dostawy, ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na przeznaczenie, warunków i sposobu ich zwrotu oraz środków skażających alkohol etylowy i wystawić jeden "zbiorczy" DDWW, który przekaże podmiotowi zwolnionemu co najmniej raz w miesiącu.

Zdaniem Spółki - można wystawić jeden "zbiorczy" dokument dostawy wyrobów węglowych. Warunkiem wystawienia "zbiorczego" DDWW jest przemieszczanie wyrobów węglowych na podstawie zawartych umów długoterminowych w sposób ciągły bezpośrednio od pośredniczącego podmiotu węglowego dokonującego sprzedaży tych wyrobów do podmiotu korzystającego ze zwolnienia ze względu na przeznaczenie. Prawodawca posłużył się w § 2 ust. 6e pkt 2 kilkoma nieostrymi pojęciami takim jak: umowa długoterminowa, przemieszczanie w sposób ciągły oraz bezpośrednio. Dokonując subsumcji opisanego we wniosku stanu faktycznego należy stwierdzić (posiłkując się Komentarzem:

"Opodatkowanie podatkiem akcyzowym wyrobów węglowych" pod redakcją Wojciecha Krok), iż:

* umowy długoterminowe: to umowy zawarte na okres co najmniej kilku miesięcy-jak było to wyżej opisane umowa, na podstawie której Spółka dostarcza węgiel podmiotowi zwolnionemu, podpisana jest na okres ponad 5 lat;

* przemieszczanie w sposób ciągły: dotyczy przypadków transportów dokonanych co najmniej kilka razy w miesiącu jak było to opisane powyżej - Spółka dziennie takich dostaw dokonuje od kilku do kilkunastu;

* bezpośrednio od pośredniczącego podmiotu węglowego dokonującego sprzedaży tych wyrobów do podmiotu korzystającego ze zwolnienia ze względu na przeznaczenie - zgodnie z opisanym we wniosku stanem faktycznym węgiel jest transportowany od pośredniczącego podmiotu węglowego (Y) do podmiotu korzystającego ze zwolnienia.

To Spółka wystawia DDWW i fakturę na sprzedaż do podmiotu zwolnionego a odbierającym węgiel jest osoba upoważniona przez podmiot zwolniony. W związku z tym bezsprzecznie spełniony jest warunek bezpośredniości. Reasumując Spółka może wystawić jeden zbiorczy dokument dostawy wyrobów węglowych na opisany powyżej transport nie rzadziej niż raz w miesiącu jednak nic nie stoi na przeszkodzie częstszego wystawiania DDWW np.: codziennie lub co tydzień.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Ustawa z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 z późn. zm.), zwana dalej ustawą określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej "akcyzą" wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu tymi wyrobami, a także oznaczanie ich znakami akcyzy.

Zgodnie z art. 9a ust. pkt 1 ustawy w przypadku wyrobów węglowych przedmiotem opodatkowania akcyzą jest sprzedaż wyrobów węglowych na terytorium kraju.

Natomiast w myśl art. 9a ust. 2 ustawy, za sprzedaż wyrobów węglowych uznaje się ich:

1.

sprzedaż, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny;

2.

zamianę, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny;

3.

wydanie w zamian za wierzytelności;

4.

wydanie w miejsce świadczenia pieniężnego;

5.

darowiznę, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny;

6.

wydanie w zamian za dokonanie określonej czynności;

7.

przekazanie lub wykorzystanie na potrzeby reprezentacji albo reklamy;

8.

przekazanie przez podatnika na potrzeby osobiste podatnika, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, a także zatrudnionych przez niego pracowników oraz byłych pracowników;

9.

użycie na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 31a ust. 1 pkt 1 ustawy, zwalnia się od akcyzy sprzedaż wyrobów węglowych na terytorium kraju przez pośredniczący podmiot węglowy pośredniczącemu podmiotowi węglowemu lub podmiotowi korzystającemu ze zwolnienia, o którym mowa w ust. 2.

W świetle powyższego, zwolniona od akcyzy jest sprzedaż wyrobów węglowych przez pośredniczący podmiot węglowy określonym podmiotom korzystającym ze zwolnienia.

Na podstawie art. 31a ust. 2 ustawy zwalnia się od akcyzy wyroby węglowe zużywane:

1.

procesie produkcji energii elektrycznej;

2.

w procesie produkcji wyrobów energetycznych;

3.

przez gospodarstwa domowe, organy administracji publicznej, jednostki Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, podmioty systemu oświaty o których mowa w art. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.), żłobki i kluby dziecięce, o których mowa w ustawie z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (Dz. U. Nr 45, poz. 235, Nr 131, poz. 764 i Nr 171, poz. 1016), podmioty lecznicze, o których mowa w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. Nr 112, poz. 654, Nr 149, poz. 887, Nr 174, poz. 1039 i Nr 185, poz. 1092), jednostki organizacyjne pomocy społecznej, o których mowa w art. 6 pkt 5 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2009 r. Nr 175, poz. 1362 z późn. zm.), organizacje, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2010 r. Nr 234, poz. 1536 z późn. zm.);

4.

do przewozu towarów i pasażerów koleją;

5.

do łącznego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej;

6.

w pracach rolniczych, ogrodniczych, w hodowli ryb, oraz w leśnictwie;

7.

w procesach mineralogicznych, elektrolitycznych i metalurgicznych oraz do redukcji chemicznej; procesy mineralogiczne oznaczają procesy sklasyfikowane w nomenklaturze NACE pod kodem DI 26 "produkcja produktów z pozostałych surowców niemetalicznych" w rozporządzeniu Rady (EWG) nr 3037/90 z dnia 9 października 1990 r. w sprawie statystycznej klasyfikacji działalności gospodarczej we Wspólnocie Europejskiej (Dz. Urz. UE L 293 z 24.10.1990, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 02, t. 04, str. 177, z późn. zm.);

8.

przez zakłady energochłonne do celów opałowych;

9.

przez podmioty gospodarcze, w których wprowadzone zostały w życie systemy prowadzące do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej.

Na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 38 ustawy Minister Finansów wydał rozporządzenie z dnia 30 sierpnia 2010 r. (Dz. U. z 2013 r. poz. 196) w sprawie dokumentu dostawy, ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, warunków i sposobu ich zwrotu oraz środków skażających alkohol etylowy.

Zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 5 lit. a rozporządzenia, dokument dostawy jest wystawiany przez pośredniczący podmiot węglowy - w przypadku przemieszczania sprzedanych przez niego wyrobów węglowych do pośredniczącego podmiotu węglowego lub podmiotu korzystającego ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2 ustawy.

Zgodnie z § 2 ust. 6a ww. rozporządzenia, w przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 5 lit. a, dokument dostawy jest wystawiany w czterech egzemplarzach, z których:

1.

pierwszy jest przeznaczony dla pośredniczącego podmiotu węglowego albo dla podmiotu korzystającego ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2 ustawy, do których są przemieszczane wyroby węglowe;

2.

drugi jest dołączany do przemieszczanych wyrobów węglowych i po potwierdzeniu ich odbioru przez pośredniczący podmiot węglowy albo podmiot korzystający ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2 ustawy, jest niezwłocznie zwracany pośredniczącemu podmiotowi węglowemu, który wystawił dokument dostawy,

3.

trzeci jest przeznaczony dla pośredniczącego podmiotu węglowego, który wydaje wyroby węglowe;

4.

czwarty jest przeznaczony dla pośredniczącego podmiotu węglowego, który wystawił dokument dostawy.

Stosownie do § 2 ust. 6e pkt 2 ww. rozporządzenia w przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 5 lit. a, gdy wyroby węglowe przemieszczane są na podstawie zawartych umów długoterminowych w sposób ciągły bezpośrednio od pośredniczącego podmiotu węglowego dokonującego sprzedaży tych wyrobów do podmiotu korzystającego ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2 ustawy,

* dokument dostawy może być wystawiony i przekazany temu podmiotowi co najmniej raz w miesiącu, a w przypadku gdy faktura jest wystawiana co najmniej raz w miesiącu, jednocześnie z fakturą pod warunkiem, że dokument dostawy obejmuje wyroby wymienione w tej fakturze."

Z przepisów § 2 ust. 6e pkt 2 ww. rozporządzenia zatem wynika, że uproszczenie dotyczy sytuacji, w której łącznie są spełnione następujące warunki:

A. w transakcji uczestniczą: pośredniczący podmiot węglowy dokonujący sprzedaży wyrobów węglowych oraz podmiot korzystający ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2 ustawy akcyzowej, nabywający te wyroby,

B. wyroby węglowe przemieszczane są na podstawie zawartych umów długoterminowych,

C. wyroby węglowe przemieszczane są w sposób ciągły,

D. wyroby węglowe przemieszczane są bezpośrednio od pośredniczącego podmiotu węglowego dokonującego sprzedaży tych wyrobów do podmiotu korzystającego ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2 ustawy akcyzowej.

E. dokument dostawy jest wystawiony i przekazywany podmiotowi korzystającemu ze zwolnienia co najmniej raz w miesiącu, a w przypadku gdy faktura jest wystawiona co najmniej raz w miesiącu jednocześnie z fakturą pod warunkiem, że dokument dostawy obejmuje wyroby wymienione w tej fakturze.

W opisanym zdarzeniu przyszłym mamy do czynienia z transakcją pomiędzy pośredniczącym podmiotem węglowym (Wnioskodawcą) dokonującym sprzedaży wyrobów węglowych oraz podmiotem korzystającym ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2 ustawy akcyzowej, nabywającym te wyroby. Węgiel jest przemieszczany na podstawie umowy długoterminowej - za takie umowy bowiem należy uznać umowy wieloletnie (u Wnioskodawcy obowiązuje od dnia 19 września 2012 r. do 31 grudnia 2017 r.). Ponadto węgiel jest przemieszczany w sposób ciągły - dziennie takich dostaw jest od kilku do kilkunastu a także węgiel jest przemieszczany bezpośrednio od pośredniczącego podmiotu węglowego dokonującego sprzedaży tych wyrobów do podmiotu korzystającego ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2 ustawy akcyzowej (samochód z załadowanym węglem nie wyjeżdża poza teren placu tylko porusza się między hałdami, których właścicielami są odpowiednio Spółka i podmiot zwolniony). Na każdy transport Wnioskodawca wystawia dokument dostawy wyrobów węglowych. Po wyładowaniu węgla na hałdę podmiotu zwolnionego, potwierdzenie odbioru węgla na DDWW dokonuje osoba upoważniona przez ten podmiot do odbierania i potwierdzania DDWW. Faktura VAT dokumentująca sprzedaż wystawiana jest zgodnie z obowiązującymi przepisami przez Wnioskodawcę na podmiot zwolniony a dokumentuje dostawy zrealizowane w konkretnym dniu.

Stosownie do powyższego, mając na względzie przepis § 2 ust. 6e pkt 2 cyt. wyżej rozporządzenia, w sytuacji gdy wyroby węglowe przemieszczane są na podstawie zawartych umów długoterminowych w sposób ciągły bezpośrednio od pośredniczącego podmiotu węglowego dokonującego sprzedaży tych wyrobów do podmiotu korzystającego ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2 ustawy, dokument dostawy może być wystawiony i przekazany temu podmiotowi co najmniej raz w miesiącu, a w przypadku gdy faktura jest wystawiona co najmniej raz w miesiącu, jednocześnie z fakturą pod warunkiem, że dokument dostawy obejmuje wyroby wymienione w tej fakturze. Tym samym w niniejszej sprawie gdy faktura dokumentująca sprzedaż wyrobów węglowych wystawiona jest np. codziennie, dokument dostawy winien być wystawiony jednocześnie z fakturą i winien on obejmować wyroby wymienione w tej fakturze.

Mając powyższe na uwadze w przedstawionym zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca jest uprawniony do dokumentowania transakcji sprzedaży wyrobów węglowych z zastosowaniem uproszczenia, o którym mowa zarówno w przepisie § 2 ust. 6e pkt 2.

W tym miejscu należy wskazać, że celem uproszczenia o którym mowa w § ust. 6e pkt 2 było w sytuacji dostaw ciągłych realizowanych na podstawie umów długoterminowych zmniejszanie ilości wystawianych dokumentów dostawy. W tej sytuacji nie do każdego przemieszczenia jest dołączany dokument dostawy. Jest on bowiem wystawiony i przekazywany nabywcy co najmniej raz w miesiącu, a w przypadku gdy faktura dokumentuje daną sprzedaż o charakterze ciągłym winien on być wystawiony jednocześnie z fakturą obejmującą wyroby wymienione w fakturze. Tym samym przedstawiony przez Wnioskodawcę sposób wystawienia dokumentu dostawy i jego potwierdzania w sytuacji objętej wnioskiem nie stoi w sprzeczności z przepisami dotyczącymi zastosowania zwolnienia z akcyzy. Wprowadzenie bowiem powyższych rozwiązań miało na celu, w przypadku dostaw o charakterze ciągłym (przemieszczenie na podstawie zawartych umów długoterminowych) zmniejszenie obciążeń dokumentacyjnych spoczywających na stronach tych transakcji.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z dnia 14 marca 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl