IBPP4/443-193/09/JP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 31 marca 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-193/09/JP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 10 lutego 2009 r. (data wpływu 24 lutego 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 23 marca 2009 r. (data wpływu 25 marca 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z zakupu sprzętu w ramach projektu pn. "Przyszpitalna Przychodnia specjalistyczna przyjazna pacjentom - nowa jakość w zarządzaniu usługami medycznymi"- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 lutego 2009 r. wpłynął do Urzędu Skarbowego w S wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z zakupu sprzętu w ramach projektu pn. "Przyszpitalna Przychodnia specjalistyczna przyjazna pacjentom - nowa jakość w zarządzaniu usługami medycznymi".

Przedmiotowy wniosek, został przekazany za pismem z dnia 19 lutego 2009 r. znak:. (data wpływu 24 lutego 2009 r.) tut. organowi, celem załatwienia zgodnie z właściwością miejscową, stosownie do § 5 cyt. Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 23 marca 2009 r. (data wpływu 25 marca 2009 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 13 marca 2009 r. znak: IBPP4/443-193/09/JP.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Szpital w ramach środków otrzymanych z Unii Europejskiej będzie realizował projekt pn. "Przyszpitalna przychodnia specjalistyczna przyjazna pacjentom - nowa jakość usług w zarządzaniu usługami medycznymi". W ramach projektu zostaną zakupione systemy kartotekowe i przyzywowe.

System kartotekowy to rozwiązanie umożliwiające zarządzanie dokumentacją medyczną, jej automatyczne rozmieszczenie w urządzeniu oraz nadzór nad wydanymi dokumentami.

System przyzywowy (elektroniczny system kolejkowy) polega na usprawnianiu obsługi pacjentów poprzez eliminację tradycyjnego systemu kolejkowego i zastąpienie go systemem elektronicznym.

W ramach systemu kartotekowego będzie zakupione urządzenie, które będzie archiwizować dokumentację medyczną, a zarazem umożliwi szybki dostęp do dokumentacji poprzez elektroniczną obsługę tego urządzenia.

W ramach systemu przyzywowego będą zakupione automaty do wydawania biletów oczekującym na wizytę pacjentom, wyświetlacze komunikatów, komputer sterujący z oprogramowaniem i osprzętem.

Wyżej wymieniony sprzęt będzie wykorzystywany tylko na cele działalności medycznej, stanowiącej podstawową działalność statutową szpitala.

Jak wskazał Wnioskodawca w piśmie z dnia 10 lutego 2009 r. projekt pn. "Przyszpitalna przychodnia specjalistyczna przyjazna pacjentom - nowa jakość usług w zarządzaniu usługami medycznymi", realizowany w ramach środków unijnych będzie całkowicie służył sprzedaży usług zwolnionych od podatku (zgodnie z załącznikiem nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług poz. 9 PKWiU ex 85 - usługi w zakresie ochrony zdrowia).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Szpital jako czynny podatnik VAT ma prawo obniżyć podatek należny o podatek naliczony wynikający z zakupu wyżej wymienionego sprzętu.

Zdaniem Wnioskodawcy, w myśl przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (rozdz. 2 art. 43 pkt 1 zgodnie z załącznikiem nr 4 do ustawy poz. 9 PKWiU ex 85) usługi w zakresie ochrony zdrowia są zwolnione z VAT, w związku z powyższym zakupiony w ramach projektu sprzęt będzie służył działalności medycznej i w związku z tym Wnioskodawca nie ma prawa obniżyć podatku należnego o podatek naliczony.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 i 2 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 ustawy o VAT zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. Pod poz. 7 zał. nr 4 wskazano usługi mieszczące się w grupowaniu PKWiU ex 80 "Usługi w zakresie edukacji".

Zatem świadczenie usług w zakresie edukacji, o symbolu PKWiU ex 80, podlega zwolnieniu od podatku od towarów i usług.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca w ramach środków otrzymanych z Unii Europejskiej będzie realizował projekt pn. "Przyszpitalna przychodnia specjalistyczna przyjazna pacjentom - nowa jakość usług w zarządzaniu usługami medycznymi". W ramach projektu zostaną zakupione systemy kartotekowe i przyzywowe.

Zakupiony w ramach projektu sprzęt będzie wykorzystywany tylko na cele działalności medycznej, stanowiącej podstawową działalność statutową szpitala (PKWiU ex 85 - usługi w zakresie ochrony zdrowia) a więc będzie całkowicie służył sprzedaży usług zwolnionych od podatku.

W oparciu o przedstawione zdarzenie przyszłe oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny, należy stwierdzić, że nabywane towary i usługi, związane z realizacją ww. projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym.

Tym samym stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Tut. organ zauważa, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga w zakresie prawidłowości zwolnienia od podatku VAT świadczonych przez Wnioskodawcę usług, bowiem nie było to przedmiotem wniosku. Wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się na opisie zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę, w którym jednoznacznie wskazano, iż świadczone usługi będące przedmiotem wniosku są zwolnione z opodatkowania podatkiem VAT.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa cyt. w sentencji, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Zaznaczyć zatem należy, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany, któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub prawnego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl