IBPP4/443-1925/10/AZ - Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrotu podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług dokonywanych w związku z realizacja projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 8 lutego 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1925/10/AZ Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrotu podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług dokonywanych w związku z realizacja projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 10 grudnia 2010 r. (data wpływu 20 grudnia 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 28 stycznia 2011 r. (data wpływu 1 lutego 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrotu podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług dokonywanych w związku z realizacja projektu pn. "XXX" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 grudnia 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrotu podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług dokonywanych w związku z realizacja projektu pn. "XXX". Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 28 stycznia 2011 r. (data wpływu 1 lutego 2011 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP4/443-1925/10/AZ z dnia 20 stycznia 2011 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Projekt dotyczy utworzenia Systemu Informacji Kulturalnej. System ten ma udostępnić mieszkańcom miasta oraz zainteresowanym turystom, inwestorom i biznesmenom krajowym a także zagranicznym informację dotyczącą wydarzeń kulturalnych organizowanych w mieście poprzez tworzenie portalu internetowego. Za pośrednictwem modułu portalu informacja o kulturze ma być udostępniona dla osób przyjezdnych na 15 infokioskach oraz 6 citylightach umieszczonych w newralgicznych punktach miasta. Beneficjentem bezpośrednim projektu jest Miasto we współpracy z 72 instytucjami związanymi z kulturą, pośrednim - mieszkańcy oraz turyści, inwestorzy i biznesmeni krajowi.

Rejonem, na który inwestycja będzie miała wpływ jest obszar Miasta. Obecnie z powodu braku odpowiedniej infrastruktury informacyjnej o kulturze oraz braku uniwersalnego dostępu do informacji o kulturze, liczba osób korzystających z oferty kulturalnej jest ograniczona. Problemem kluczowym jest rozproszenie danych o wydarzeniach kulturalnych w instytucjach kulturalnych miasta. Obecnie rozpowszechnianie informacji odbywa się poprzez rozprowadzenie materiałów zawierających opis organizowanego wydarzenia i repertuar. Każda z instytucji na własne potrzeby zleca wykonanie plakatów dotyczących danej imprezy. Informacje o wydarzeniach kulturalnych dostępne są również na stronie internetowej miasta ale tylko w przypadkach gdy organizator poinformuje o tym fakcie. Przyczyną takiego stanu jest brak środków na tworzenie portalu www o kulturze, brak środków na zakup sprzętu do rozpowszechnienia informacji o kulturze. Skutkuje to brakiem zintegrowanego systemu informacji o wydarzeniach kulturalnych, brakiem uniwersalnego dostępu do informacji kulturalnej dla różnych grup społecznych miasta i jego okolic. Głównym celem projektu jest zwiększenie dostępu do aktualnej informacji o wydarzeniach kulturalnych Bytomia poprzez budowę systemu e-informacji kulturalnej dla mieszkańców miasta, turystów, inwestorów i biznesmenów. Realizacja tego zadania przyczyni się również do tworzenia pozytywnego wizerunku Miasta oraz województwa.

W piśmie z dnia 28 stycznia 2011 r. wyjaśniono, że System Informacji Kulturalnej nie będzie wykorzystywany przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Usługi świadczone w zakresie tworzenia platformy informacji kulturalnej będą nieodpłatne. Wszystkie informacje i dane udostępniane poprzez portal Systemu Informacji Kulturalnej będą bezpłatne.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 28 stycznia 2011.):

Czy istnieje możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrotu podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją przedmiotowego projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowanym w piśmie z dnia 28 stycznia 2011 r.), nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz zwrotu podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie natomiast z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl postanowień art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Gmina stosownie do art. 2 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) jest jednostką samorządu terytorialnego posiadającą osobowość prawną, wykonującą zadania publiczne we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność.

W myśl art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy).

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy działalności w zakresie telekomunikacji oraz zadania w zakresie promocji gminy (art. 7 ust. 1 pkt 3a i 18 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Miasto realizuje projekt dotyczący utworzenia Systemu Informacji Kulturalnej. System ten ma udostępnić mieszkańcom miasta oraz zainteresowanym turystom, inwestorom i biznesmenom krajowym a także zagranicznym informację dotyczącą wydarzeń kulturalnych organizowanych w mieście poprzez tworzenie portalu internetowego. Za pośrednictwem modułu portalu informacja o kulturze ma być udostępniona dla osób przyjezdnych na 15 infokioskach oraz 6 citylightach umieszczonych w newralgicznych punktach miasta.

System Informacji Kulturalnej nie będzie wykorzystywany przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Usługi świadczone w zakresie tworzenia platformy informacji kulturalnej będą nieodpłatne. Wszystkie informacje i dane udostępniane poprzez portal Systemu Informacji Kulturalnej będą bezpłatne.

W oparciu o powyższe oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej, obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Wnioskodawca jednoznacznie wskazał, iż System Informacji Kulturalnej nie będzie wykorzystywany przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W konsekwencji Gminie nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pod nazwą "XXX". Tym samym nie będzie on miał prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl