IBPP4/443-191/09/AZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 marca 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-191/09/AZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 11 lutego 2009 r. (data wpływu 24 lutego 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 18 marca 2009 r. (data wpływu 19 marca 2009 r.) oraz pismem z dnia 25 marca 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia naliczonego podatku VAT zawartego w towarach i usługach zakupionych w trakcie trwania inwestycji pod nazwą "Rozbudowa i przebudowa Domu Kultury K. wraz z zagospodarowaniem terenu" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 lutego 2009 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów w zakresie możliwości odliczenia naliczonego podatku VAT zawartego w towarach i usługach zakupionych w trakcie trwania inwestycji pod nazwą "Rozbudowa i przebudowa Domu Kultury K. wraz z zagospodarowaniem terenu". Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 18 marca 2009 r. (data wpływu 19 marca 2009 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP4/443-191/09/AZ z dnia 10 marca 2009 r. oraz pismem z dnia 25 marca 2009 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa. 2007 -2013, Gmina przystąpi do realizacji projektu pod nazwą "Rozbudowa i przebudowa Domu Kultury K. wraz z zagospodarowaniem terenu". Przedmiotem inwestycji jest przebudowa istniejącego budynku Domu Kultury Koźlu wraz z rozbudową o dodatkową salę kinową wraz z zapleczem i holem łączącym oba obiekty i elementami zagospodarowania terenu, w którego skład wchodzą: remont istniejącej drogi, budowa nowej drogi, parkingi, plac manewrowy ze stoiskami handlowymi, plac na przenośne toalety, plac na scenę plenerową.

Zadanie to stanowi realizację przez Gminę zadania publicznego określonego w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. W trakcie realizacji projektu - remont budynku, zakupione zostaną towary, usługi i wyposażenie budynku będące opodatkowane podatkiem VAT. Po zakończeniu i sfinansowaniu przez Gminę inwestycji użytkownikiem budynku będzie Gmina K. Wyżej wymienioną inwestycję Gmina wykonuje w ramach zadań statutowych. Środki na refundację poniesionych kosztów będą pochodziły z Unii Europejskiej, zakup towarów i usług związanych z tą inwestycją będzie finansowany w całości ze środków Gminy, a po przedstawieniu wniosków o płatność nastąpi refundacja części poniesionych kosztów ze środków Unii Europejskiej poprzez wyżej wskazany program operacyjny.

W trakcie trwania inwestycji towary i usługi, które będą nabywane, opodatkowane będą podatkiem VAT. Po wykonaniu inwestycji Gmina nie będzie sprzedawała towarów i usług opodatkowanych podatkiem VAT.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 18 marca 2009 r. Wnioskodawca wyjaśnił, iż projekt realizowany będzie w okresie od 11 stycznia 2010 r. do 30 czerwca 2011 r. Z efektów projektu korzystać będą mieszkańcy Gminy oraz przyjezdni turyści. Korzystanie z efektów projektu odbywać się będzie nieodpłatnie.

Mienie powstałe w wyniku realizacji projektu może być wykorzystywane do czynności zarówno opodatkowanych i zwolnionych z podatku VAT.

Po zakończeniu projektu sala kinowa służyć będzie organizowaniu spektakli i innych przedstawień teatralnych, widowisk oraz miejskich konkursów - realizując zadania użyteczności publicznej w zakresie wyświetlanych filmów. Przychody ewentualne z tego tytułu będą dochodem Miejskiego Ośrodka Kultury. Z tytułu użytkowania pozostałych obiektów objętych projektem Gmina nie będzie osiągała jakichkolwiek przychodów. Wnioskodawca nie będzie wykonywał czynności opodatkowanych podatkiem VAT po zrealizowaniu projektu.

Beneficjent bezpośredni - Gmina, która będzie rozliczała projekt, nie będzie uzyskiwać z tego tytułu żadnych dochodów. Powstała infrastruktura będzie wykorzystywana wyłącznie na potrzeby działalności kulturalnej. Miejski Ośrodek Kultury jest samorządową instytucją kultury posiadającą osobowość prawną, wpisaną do rejestru instytucji kultury, działającą na podstawie statutu. Bezpośrednim odbiorcą działań inwestycyjnych jest Miejski Ośrodek Kultury. Jednostka ta po zakończeniu inwestycji będzie zarządzać produktami projektu oraz realizować założone cele. Wpływy ze sprzedaży biletów w Domu Kultury nie będą zasilać budżetu gminy będącej bezpośrednim beneficjentem dofinansowania. Gmina nie będzie uzyskiwała dochodów ze sprzedaży biletów oraz przychodów z tytułu wynajmu stoisk handlowych.

Deklaracje VAT-7 składane są za pośrednictwem Urzędu Gminy, który służy wykonywaniu zadań własnych Gminy.

Jednocześnie Wnioskodawca nadmienia, iż w ramach realizowanego projektu nie będą dokonywane jednakże zakupy wyposażenia obiektu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gmina w przedstawionym powyżej stanie faktycznym, nie będzie miała żadnych możliwości odliczenia naliczonego podatku VAT zawartego w towarach i usługach, które zostaną zakupione w trakcie trwania inwestycji.

Zdaniem Wnioskodawcy, mając na uwadze brak możliwości sprzedaży jakichkolwiek towarów i usług opodatkowanych podatkiem VAT przez Gminę, nie będzie miała ona żadnych możliwości odliczenia i odzyskania naliczonego podatku VAT zawartego w zakupionych w trakcie trwania inwestycji towarach i usługach od podatku VAT należnego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

W myśl postanowień art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z przepisem § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji, utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 9 i 15 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Gmina przystąpi do realizacji projektu pod nazwą "Rozbudowa i przebudowa Domu Kultury K. wraz z zagospodarowaniem terenu". Przedmiotem inwestycji jest przebudowa istniejącego budynku Domu Kultury K. wraz z rozbudową o dodatkowa salę kinową wraz z zapleczem i holem łączącym oba obiekty i elementami zagospodarowania terenu, w którego skład wchodzą: remont istniejącej drogi, budowa nowej drogi, parkingi, plac manewrowy ze stoiskami handlowymi, plac na przenośne toalety, plac na scenę plenerową. Z efektów projektu korzystać będą mieszkańcy Gminy oraz przyjezdni turyści. Korzystanie z efektów projektu odbywać się będzie nieodpłatnie.

Bezpośrednim odbiorcą działań inwestycyjnych jest Miejski Ośrodek Kultury. Jednostka ta po zakończeniu inwestycji będzie zarządzać produktami projektu oraz realizować założone cele. Wpływy ze sprzedaży biletów w Domu Kultury nie będą zasilać budżetu gminy będącej bezpośrednim beneficjentem dofinansowania. Gmina nie będzie uzyskiwała dochodów ze sprzedaży biletów oraz przychodów z tytułu wynajmu stoisk handlowych. Beneficjent bezpośredni - Gmina, która będzie rozliczała projekt, nie będzie uzyskiwać z tego tytułu żadnych dochodów. Powstała infrastruktura będzie wykorzystywana wyłącznie na potrzeby działalności kulturalnej. Wnioskodawca nie będzie wykonywał czynności opodatkowanych podatkiem VAT po zrealizowaniu projektu.

Z powyższego wynika więc, że mienie powstałe w wyniku realizacji projektu nie będzie przez Wnioskodawcę wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, ewentualne przychody z tytułu użytkowania obiektów będących przedmiotem projektu będą stanowiły przychody Gminnego Ośrodka Kultury, będącego odrębnym podmiotem.

W oparciu o przedstawione zdarzenie przyszłe oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej, obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Gminie nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu. Tym samym Gmina nie będzie miała prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdą również zastosowania uregulowania § 22 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336) zgodnie z którymi zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe bezpośrednio im przekazane na odrębny rachunek bankowy, na którym są ulokowane wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4, przysługuje zwrot podatku naliczonego. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do zarejestrowanych podatników dokonujących bezpośrednio nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe, przekazane z rachunku bankowego, na którym są ulokowane środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, przekazane przez podatnika, o którym mowa w ust. 1.

Bowiem przepisy ww. rozporządzenia przewidują możliwość zwrotu kwoty podatku naliczonego zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług (w całości lub w części) za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w szczególności przedakcesyjnych środków Unii Europejskiej (PHARE). W przypadku finansowania programów, realizowanych w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej, warunkiem uzyskania zwrotu jest zawarcie umowy na realizację projektu przed dniem 1 maja 2004 r.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl