IBPP4/443-1906/10/JP - Podatek od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT dla wydatków poniesionych w ramach realizacji inwestycji.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 3 lutego 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1906/10/JP Podatek od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT dla wydatków poniesionych w ramach realizacji inwestycji.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 8 grudnia 2010 r. (data wpływu 16 grudnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT dla wydatków poniesionych w ramach realizacji inwestycji pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 grudnia 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT dla wydatków poniesionych w ramach realizacji inwestycji pn. "...".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego wykonując zadania władzy publicznej, dla której Urząd Gminy jest jednostką pomocniczą służąca do wykonywania zadań gminy oraz obsługi techniczno-organizacyjnej gminy, zrealizowała inwestycję dofinansowaną ze środków Unii Europejskiej - dobudowa sal gimnastycznych do budynków publicznych Zespołów Szkolno-Przedszkolnych w miejscowościach B i R.

Realizowana inwestycja - projekt nosił nazwę "..." w ramach Zintegrowanego Programu Rozwoju Regionalnego 2004-2008, Priorytetu 3 - Rozwój lokalny, Działanie 3.5, współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i okres jego realizacji przypadał na 22 stycznia 2007 r. - 22 grudnia 2008 r.

Inwestycje te zrealizowano w celu zaspokojenia zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej w zakresie edukacji publicznej tj. stworzenia właściwych warunków dla prowadzenia zajęć wychowania fizycznego w wymienionych szkołach.

Zrealizowane inwestycje nie są przeznaczone na cele gospodarcze czy komercyjne. Infrastruktura powstała w wyniku inwestycji została przekazana oświatowym jednostkom gminy tj. ZS-P w B i R w formie trwałego zarządu, zgodnie z przepisami o systemie oświaty i jest przez te jednostki wykorzystywane na cele związane z ich działalnością edukacyjna. Tak wiec towary i usługi nabyte w związku z realizacją ww. inwestycji nie są wykorzystywane przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Jak wyżej wskazano na realizacje przedmiotowej inwestycji Gmina uzyskała dofinansowanie ze środków UE i już na etapie ubiegania się o środki tj. 2 października 2008 r. uzyskała równocześnie interpretację indywidualną o braku możliwości odliczenia podatku VAT zapłaconego w cenie nabytych towarów i usług przy realizacji ww. inwestycji, a następnie interpretację z 15 stycznia 2010 r. W obecnej chwili stan faktyczny jest zgodny z przedstawioną interpretacją, inwestycje są wykorzystywane na cele publiczne. Niemniej jednak wykorzystywanie inwestycji pod względem zgodności z celami i zasadami zadeklarowanymi w umowie o dofinansowanie ze środków europejskich winno być monitorowane przez okres 5 lat. W związku z tym niniejszy wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dot. w dalszym ciągu braku możliwości odliczania podatku VAT od towarów i usług dla wydatków poniesionych na dobudowę sal gimnastycznych do budynków publicznych szkol.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy istnieje możliwość odliczenia podatku VAT dla wydatków poniesionych w ramach realizacji inwestycji - dobudowa sal gimnastycznych do budynków ZS-P w B i R, dofinansowanych ze środków Funduszy Europejskich.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionej sytuacji brak jest związku nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną, zatem nie zachodzą przesłanki wymienione w art. 86 ust. 1 ustawy. Równocześnie zrealizowane zadanie inwestycyjne mieści się w zakresie zadań nałożonych na organ władzy publicznej oraz urząd go obsługujący na mocy odrębnych przepisów prawa dla realizacji, których został on powołany (zadanie własne gmin w świetle ustawy o samorządzie gminnym). Tak wiec wykonując to zadanie w myśl art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług Gmina i obsługujący ją Urząd nie jest uznawany za podatnika VAT, a inwestycja nie jest związana z czynnościami, które podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyżej przedstawionym stanie faktycznym i prawnym Gmina nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją inwestycji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego uregulowania wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje podatnikom wyłącznie w związku z zakupem towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych, które zostały wymienione w art. 5 ust. 1 ustawy o VAT.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Gmina stosownie do art. 2 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) jest jednostką samorządu terytorialnego posiadającą osobowość prawną, wykonującą zadania publiczne we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność.

W myśl art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy).

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 cyt. ustawy). W szczególności zadania własne obejmują sprawy edukacji publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 8 cyt. ustawy).

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca (Gmina) zrealizował, dofinansowaną w ramach Zintegrowanego Programu Rozwoju Regionalnego 2004-2006, Priorytetu 3 - Rozwój lokalny, Działanie 3.5, współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, inwestycję pn. "...".

Inwestycje te zrealizowano w celu zaspokojenia zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej w zakresie edukacji publicznej tj. stworzenia właściwych warunków dla prowadzenia zajęć wychowania fizycznego w wymienionych szkołach.

Infrastruktura powstała w wyniku inwestycji została przekazana oświatowym jednostkom gminy tj. ZS-P w B i R w formie trwałego zarządu, zgodnie z przepisami o systemie oświaty i jest przez te jednostki wykorzystywane na cele związane z ich działalnością edukacyjna.

Towary i usługi nabyte w związku z realizacja ww. inwestycji nie są wykorzystywane przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Jak wskazano powyżej prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje wyłącznie, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Wnioskodawca przedstawiając opis sprawy jednoznacznie wskazał, iż w związek taki nie wystąpi.

Zatem ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Gmina nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pod nazwą "...".

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym nie ma możliwości odliczenia podatku VAT, należało uznać za prawidłowe.

Należy jednakże zauważyć, że Wnioskodawca wywodzi prawidłowy skutek prawny, jednak z innej podstawy prawnej, bowiem brak możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie jest spowodowany tym, że Gmina w zakresie realizacji zadań własnych, zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, jako organ władzy publicznej nie jest uznawana za podatnika podatku VAT, lecz tym, że towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu nie mają związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Końcowo należy podkreślić, iż zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualny błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego (a w szczególności wykorzystywania przez Gminę powstałego mienia do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT), udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl