IBPP4/443-19/11/AŚ - Stawka podatku VAT dla usług związanych z rozbudową Domu Pomocy Społecznej oraz dla robót budowlanych dotyczących budowy innych obiektów niezwiązanych w sposób trwały z konstrukcją Domu Pomocy Społecznej.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 lutego 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-19/11/AŚ Stawka podatku VAT dla usług związanych z rozbudową Domu Pomocy Społecznej oraz dla robót budowlanych dotyczących budowy innych obiektów niezwiązanych w sposób trwały z konstrukcją Domu Pomocy Społecznej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 3 stycznia 2011 r. (data złożenia 3 stycznia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wysokości stawki podatku VAT dla robót budowlanych związanych z realizacją projektu inwestycyjnego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 stycznia 2011 r. złożono ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wysokości stawki podatku VAT dla robót budowlanych związanych z realizacją projektu inwestycyjnego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca posiada osobowość prawną potwierdzoną Zaświadczeniem Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji Rzeczpospolitej Polskiej z dnia 23 października 2007 r. Zgromadzenie w ramach działalności społecznej oraz dydaktyczno - wychowawczej prowadzi Dom Pomocy Społecznej (dalej: Dom Pomocy Społecznej).

Dom Pomocy Społecznej prowadzony jest przez Zgromadzenie na podstawie wpisu placówki do rejestru domów pomocy społecznej wydanego przez Wojewodę widniejącej w Księdze Rejestrowej Domu Pomocy Społecznej. Dom Pomocy Społecznej jest jednostką organizacyjną pomocy społecznej świadczącą całodobowo usługi bytowe, opiekuńcze, wspomagające i edukacyjnie w zakresie i formach wynikających z indywidualnych potrzeb jego mieszkanek. Spełnia wymogi standaryzacji zgodnie z Rozporządzeniom Ministra Polityki Społecznej w sprawie domów pomocy społecznej z dnia 19 października 2005 r. (Dz. U. Nr 217, poz. 1037).

Począwszy od 2010 r. Wnioskodawca realizuje jako inwestor projekt inwestycyjny dotyczący rozbudowy Domu Pomocy Społecznej. Inwestycja obejmuje rozbudowę istniejącego budynku Domu Pomocy Społecznej. W ramach projektu powstaje nowy dwukondygnacyjny budynek rehabilitacyjno-mieszkaniowy (całkowita powierzchnia rozbudowanego obiektu: 548 m#61447;). Dzięki rozbudowie Dom Pomocy Społecznej zyska salę rewalidacyjna, hydromasaż, salę do fizykoterapii, niezbędne pomieszczenia socjalne, Salę Doświadczania Świata, salę zabaw i 10 dwuosobowych pokoi z łazienkami dla podopiecznych. Zakres przedmiotowy inwestycji obejmuje także wykonanie placu manewrowego dla straży pożarnej (300 m#61447;), chodnika dla podopiecznych i pracowników, niezbędnych podjazdów dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich oraz wyposażenie pokoi mieszkalnych (łóżka, szafki, szafy, stoliki, krzesła).

Według harmonogramu, roboty budowlane dotyczące opisanego powyżej projektu inwestycyjnego moją trwać do 31 sierpnia 2011 r. W 2011 r. wszystkie roboty budowlane związane z projektem inwestycyjnym będą, w dalszym ciągu realizowane przez generalnego wykonawcę, który na podstawie umowy ze Zgromadzeniem realizuje wszystkie roboty budowlane związane z projektem inwestycyjnym oraz zapewnia niezbędnych pracowników, sprzęt oraz materiały budowlane. Tym samym, umowa pomiędzy Zgromadzeniem a generalnym wykonawcą obejmuje realizację kompleksowej usługi budowlanej dotyczącej opisanego powyżej projektu inwestycyjnego. Rozliczenie pomiędzy stronami następować będzie na podstawie faktur dotyczących poszczególnych etapów realizacji inwestycji. Rozliczenie dokonywane będzie więc globalnie jako usługa budowlana dotycząca Domu Pomocy Społecznej, bez odrębnego rozliczenia kosztów dodatkowych (np. odrębnie robocizna i odrębnie refaktury za materiał, transport, narzędzia itp.).

Generalny wykonawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r., realizowana przez generalnego wykonawcę Kompleksowa usługa budowlana mieści się w następujących grupowaniach PKWiU (2008)

41.00 Budynki i roboty budowlane związane ze wznoszeniem budynków 43.11 Roboty związane z rozbiórką i burzeniem obiektów budowlanych 43.12 Roboty związane z przygotowaniem terenu pod budowę43.21 Roboty związane z wykonywaniem instalacji elektrycznych43.22 Roboty związane z wykonywaniem instalacji wodno-kanalizacyjnych, cieplnych, gazowych i klimatyzacyjnych 43.29 Pozostałe roboty instalacyjne 43.31 Roboty tynkarskie 43.32 Roboty instalacyjne stolarki budowlanej 43.33 Roboty związane z wykładaniem posadzek, tapetowaniem i oblicowaniem ścian 43.34 Roboty malarskie i szklarskie 43.39 Roboty związano z wykonywaniem pozostałych wykończeniowych robót budowlanych 43.91 Roboty związane z wykonywaniem konstrukcji i pokryć dachowych 43.99 Roboty związane z wykonywaniem pozostałych specjalistycznych robót budowlanych, gdzie indziej niesklasyfikowanych.

Roboty budowlane wykonywane przez generalnego wykonawcę dotyczące remontu i rozbudowy budynku domu pomocy społecznej (a w szczególności niezbędne podjazdy dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich) są trwale związane z konstrukcją tego budynku. Jedynie realizowane przez generalnego wykonawcę roboty budowlane dotyczące budowy placu manewrowego dla straży pożarnej oraz chodnika nie są trwale związane z konstrukcją budynku domu pomocy społecznej.

Budynek, którego dotyczy projekt inwestycyjny, jest budynkiem stałego zamieszkania, sklasyfikowanym według Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) w grupowaniu 1130.

W związku ze zmianą stawek VAT w 2011 r. Zgromadzenie zainteresowane jest udzieleniem odpowiedzi na pytanie, jaką stawką (stawkami) VAT należy opodatkować roboty budowlane związane z rozbudową Domu Pomocy Społecznej, które będą realizowane w 2011 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jaką stawką (stawkami) podatku VAT począwszy od 1 stycznia 2011 r. należy opodatkować roboty budowlane związane z realizacją opisanego w stanie faktycznym projektu inwestycyjnego.

Zdaniem Wnioskodawcy, począwszy od 1 stycznia 2011 r. stawka podatku od towarów i usług (VAT) dotycząca zleconych przez Wnioskodawcę usług związanych z rozbudową budynku Domu Pomocy Społecznej w części dotyczącej robót budowlanych trwale związanych z konstrukcją tego budynku (w tym podjazdy dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich) winna być opodatkowana podatkiem VAT w wysokości 8%. Natomiast w odniesieniu do części robót budowlanych niezwiązanych w sposób trwały z konstrukcją Domu Pomocy Społecznej (plac manewrowy dla straży pożarnej oraz chodniki) należy stosować stawkę podatku VAT w wysokości 23%.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, zaś przez świadczenie usług, o którym mowa w tym przepisie, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (art. 8 ust. 1 ustawy o VAT).

Artykuł 41 ust. 1 ustawy o VAT stanowi, iż stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 213, art. 1221, art. 129 ust. 1. Natomiast ust. 2 tego przepisu stanowi, iż dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Z kolei zgodnie z art. 146a ustawy okołobudżetowej, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2011 r.:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 21, art. 110, wynosi 23%;

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Zgodnie z art. 41 ust. 12 ustawy o VAT, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się w mysi art. 41 ust. 12a ustawy o VAT, obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w PKOP w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w PKOB w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b. Stosownie do art. 2 pkt 12 ustawy o VAT przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w PKOB w dziale 11.

Jednocześnie, stosownie eto treści art. 41 ust. 12b ustawy o VAT do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

1.

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2,

2.

lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej ww. limity, stawkę podatku VAT, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programom mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy o VAT).

Ponadto, zgodnie z § 7 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Finansów z 22 grudnia 2010 r. w sprawia wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649, dalej: Rozporządzenia VAT z 2010 r.), stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy o VAT obniża sio do wysokości dla robót konserwacyjnych dotyczących:

2.

robót konserwacyjnych dotyczących budownictwa objętego społecznym programom mieszkaniowym;

3.

robót konserwacyjnych dotyczących:

b.

obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych,

c.

lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w PKOB w dziale 12

- w zakresie w jakim wymienione roboty nie są objęte tą stawką na podstawie pkt 2.

Zgodnie z § 7 ust. 1 Rozporządzenia VAT z 2010 r., przez roboty konserwacyjne, o których mowa powyżej rozumie się roboty mające na celu utrzymanie sprawności technicznej elementów budynku lub jego części inne niż remont.

Mając na uwadze treść cytowanych powyżej przepisów należy stwierdzić, iż od dnia 1 stycznia 2011 r. ustawodawca ograniczył w istotny sposób możliwość stosowania preferencyjnej stawki 8% VAT dla budownictwa nieobjętego społecznym programem mieszkaniowym. Dla tej części budownictwa możliwość stosowania obniżonej stawki została ograniczona na podstawie Rozporządzenia VAT z 2010 r. do prac konserwacyjnych. Natomiast budownictwo mieszkaniowe objęte społecznym programem mieszkaniowym może korzystać z preferencyjnej stawki podatku VAT zarówno na podstawie ustawy o VAT (w odniesieniu do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy), jak i Rozporządzenia VAT z 2010 r. (prace konserwacyjne).

Budynek Domu Pomocy Społecznej mieści się w dyspozycji przepisu art. 41 ust. 12a ustawy o VAT, definiującego pojęcie budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Tym samym, nie powinno ulegać wątpliwości, że usługi budowlane związane z opisanym we wniosku projektem inwestycyjnym dotyczącym rozbudowy Domu Pomocy Społecznej (budynku sklasyfikowanym pod symbolem PKOB 1130) powinny od dnia 1 stycznia 2011 r. podlegać opodatkowaniu z zastosowaniem 8% stawki VAT. Preferencyjną stawką, należy stosować w odniesieniu do części dotyczącej robót budowlanych trwale związanych z konstrukcją tego budynku (w tym w odniesieniu do podjazdów dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich). Natomiast w odniesieniu do części robót budowlanych niezwiązanych w sposób trwały z konstrukcją Domu Pomocy Społecznej (plac manewrowy dla straży pożarnej oraz chodniki) należy stosować stawkę podatku VAT w wysokości 23%.

Mając na uwadze powyższa uzasadnienie Zgromadzanie zwraca się z uprzejmą prośbą o ustosunkowanie się do ww. sprawy i udzielenie odpowiedzi na postawione pytanie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 cyt. ustawy). Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii - art. 2 pkt 6 ww. ustawy. Natomiast przez świadczenie usług rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

W myśl art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, podstawowa stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca w treści ustawy jak i przepisów wykonawczych do niej przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi - preferencyjnymi lub zwolnienia od podatku. I tak, zgodnie z ust. 2 ww. artykułu, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Artykuł 146a ust. 1 ustawy o VAT (wprowadzony do ustawy o VAT z dniem 1 stycznia 2011 r. ustawą z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej - Dz. U. Nr 238 poz. 1578) stanowi, że w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%, (art. 146f wprowadzono do ustawy o VAT z dniem 1 stycznia 2011 r. ustawą z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw - Dz. U. 257 poz. 1726).

Zgodnie z art. 146a ust. 2 ustawy o VAT stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Jak stanowi art. 41 ust. 12 ustawy o VAT (w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2008 r.) stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się również do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

W myśl art. 41 ust. 12a i 12b ustawy o VAT przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem, iż do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego powyżej nie zalicza się:

1.

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2;

2.

lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej - art. 41 ust. 12c ustawy o VAT.

Zgodnie z treścią § 7 ust. 1 obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649) stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy o VAT obniża się do wysokości 8% dla:

1.

towarów i usług wymienionych w załączniku nr 1 do rozporządzenia;

2.

robót konserwacyjnych dotyczących budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym;

3.

robót konserwacyjnych dotyczących:

a.

obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych,

b.

lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12

- w zakresie w jakim wymienione roboty nie są objęte tą stawką na podstawie pkt 2.

Zgodnie z ust. 2 ww. paragrafu, przez roboty konserwacyjne, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3, rozumie się roboty mające na celu utrzymanie sprawności technicznej elementów budynku lub jego części inne niż remont.

Z treści art. 2 pkt 12 cyt. ustawy o VAT wynika, iż przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Wskazać należy także, iż zgodnie z przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 z późn. zm.) budynki to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych. Natomiast z uregulowań zawartych w ustawie z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623), wynika, że pod pojęciem obiektu budowlanego rozumie się budynek wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi. Budynkiem zaś jest taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach (art. 3 pkt 1 lit. a) i pkt 2).

Stwierdzić należy, że w powyższej definicji budynku nie mieszczą się elementy infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu. Oznacza to, że ze stawki preferencyjnej korzystają wyłącznie budowy i remonty budynków, rozumianych jako obiekty budowlane wraz z wbudowanymi w bryle budynku instalacjami i urządzeniami technicznymi. Obniżona stawka podatku nie obejmuje więc innych elementów infrastruktury budowlanej.

Zatem dla robót wykonywanych w bryle budynku zastosowanie znajdzie 8% stawka podatku VAT, o ile mieszczą się w czynnościach dla których ustawodawca przewidział preferencyjną stawkę. Natomiast dla pozostałych usług, wykonywanych poza bryłą budynku zastosowanie ma podstawowa stawka podatku w wysokości 23%.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęć budowa i remont, dlatego też w tym zakresie należy odwołać się do przepisów prawa budowlanego.

Zgodnie ze słownikiem pojęć zawartym w art. 3 pkt 6, 7 i 8 ww. Prawo budowlane przez:

* budowę należy rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego,

* roboty budowlane należy rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego,

* remont należy rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.

Uwzględniając powołane przepisy, od dnia 1 stycznia 2011 r. ustawodawca przewidział możliwość zastosowania preferencyjnej 8% stawki podatku od towarów i usług w odniesieniu do wyszczególnionych w ustawie i przepisach wykonawczych usług remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych i prac konserwacyjnych. Należy jednakże zwrócić uwagę, że preferencyjna 8% stawka przewidziana jest wyłącznie dla budownictwa mieszkaniowego i lokali mieszkalnych, czyli obiektów sklasyfikowanych w dziale PKOB 11.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że począwszy od 2010 r. Wnioskodawca realizuje jako inwestor projekt inwestycyjny dotyczący rozbudowy Domu Pomocy Społecznej. Inwestycja obejmuje rozbudowę istniejącego budynku Domu Pomocy Społecznej. W ramach projektu powstaje nowy dwukondygnacyjny budynek rehabilitacyjno-mieszkaniowy (całkowita powierzchnia rozbudowanego obiektu: 548 m#61447;). Dzięki rozbudowie Dom Pomocy Społecznej zyska salę rewalidacyjna, hydromasaż, salę do fizykoterapii, niezbędne pomieszczenia socjalne, Salę Doświadczania Świata, salę zabaw i 10 dwuosobowych pokoi z łazienkami dla podopiecznych. Zakres przedmiotowy inwestycji obejmuje także wykonanie placu manewrowego dla straży pożarnej (300 m#61447;), chodnika dla podopiecznych i pracowników, niezbędnych podjazdów dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich oraz wyposażenie pokoi mieszkalnych (łóżka, szafki, szafy, stoliki, krzesła).

Według harmonogramu, roboty budowlane dotyczące opisanego powyżej projektu inwestycyjnego moją trwać do 31 sierpnia 2011 r. W 2011 r. wszystkie roboty budowlane związane z projektem inwestycyjnym będą, w dalszym ciągu realizowane przez generalnego wykonawcę, który na podstawie umowy ze Zgromadzeniem realizuje wszystkie roboty budowlane związane z projektem inwestycyjnym oraz zapewnia niezbędnych pracowników, sprzęt oraz materiały budowlane. Tym samym, umowa pomiędzy Zgromadzeniem a generalnym wykonawcą obejmuje realizację kompleksowej usługi budowlanej dotyczącej opisanego powyżej projektu inwestycyjnego. Rozliczenie pomiędzy stronami następować będzie na podstawie faktur dotyczących poszczególnych etapów realizacji inwestycji. Rozliczenie dokonywane będzie więc globalnie jako usługa budowlana dotycząca Domu Pomocy Społecznej, bez odrębnego rozliczenia kosztów dodatkowych (np. odrębnie robocizna i odrębnie refaktury za materiał, transport, narzędzia itp.).

Ponadto z treści wniosku wynika, że roboty budowlane wykonywane przez generalnego wykonawcę dotyczące remontu i rozbudowy budynku domu pomocy społecznej (a w szczególności niezbędne podjazdy dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich) są trwale związane z konstrukcją tego budynku. Jedynie realizowane przez generalnego wykonawcę roboty budowlane dotyczące budowy placu manewrowego dla straży pożarnej oraz chodnika nie są trwale związane z konstrukcją budynku domu pomocy społecznej.

Budynek, którego dotyczy projekt inwestycyjny, jest budynkiem stałego zamieszkania, sklasyfikowanym według Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) w grupowaniu 1130.

W tym miejscu należy zaznaczyć, iż pojęcie "usługa kompleksowa" rozumiana jako wykonanie funkcjonalnie powiązanych świadczeń przez jednego usługodawcę nie powinno być mylone z rozgraniczeniem na usługi zasadnicze i pomocnicze. Usługa kompleksowa związana z pracami budowlanymi może bowiem dotyczyć wykonania przez jednego wykonawcę np. fundamentów bądź robót dekarskich, stanu surowego budynku, lub całego budynku z lokalami mieszkalnymi, użytkowymi, osiedla z budynkami mieszkalnymi, użytkowymi, infrastrukturą osiedlową (drogi, dojścia, kanalizacja itd.). Wykonanie usługi kompleksowej absolutnie nie jest identyfikowane z zastosowaniem jednej stawki podatku od towarów i usług. Każda z tych kategorii usług może mieć charakter kompleksowy i być świadczona przez jednego wykonawcę. Z punktu widzenia zastosowania właściwej stawki VAT może mieć jedynie znaczenie podział na usługi zasadnicze i pomocnicze, a nie charakter kompleksowej usługi. Usługa zasadnicza i pomocnicza opodatkowana jest tą samą stawką. Usługa pomocnicza w stosunku do zasadniczego świadczenia to najczęściej dostawa towaru w połączeniu z usługą transportu, przeładunku lub montażu. Usługę należy uznać za usługę pomocniczą w stosunku do zasadniczej, jeśli nie stanowi ona dla klienta celu samego w sobie.

Zarówno budowa infrastruktury towarzyszącej, jak i budynku może być przedmiotem odrębnej umowy z wykonawcą i obie te roboty budowlane należy kwalifikować jako odrębne usługi zasadnicze, które podlegają opodatkowaniu według stawek wyznaczonych przepisami.

Należy zaznaczyć, iż strony w umowach cywilnoprawnych określają co jest przedmiotem sprzedaży. Jeżeli przedmiotem sprzedaży jest usługa remontowa, budowlana, budowlano - montażowa, wówczas nie można z niej wyłączyć poszczególnych elementów kosztów do odrębnej sprzedaży, ponieważ obrotem podatnika jest uzgodniona kwota za wykonanie określonej usługi, bez względu na jej poszczególne elementy (materiały, robocizna, transport, zużyta energia, narzędzia itp.). Wyliczenie, co się składa na wykonaną usługę ma istotne znaczenie informacyjne przy ustalaniu ceny, jednak nie może uzasadniać odrębnego kwalifikowania poszczególnych elementów zawartych w tym wyliczeniu (dla celów podatkowych).

Biorąc pod uwagę powołane przepisy oraz wynikający z treści wniosku opis zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, że o ile faktycznie przedmiotem umowy zawartej przez Wnioskodawcę jest wykonanie przez wykonawcę rozbudowy budynku jako całości (bez odrębnego rozliczenia kosztów dodatkowych np. odrębnie robocizna i odrębnie refaktury za materiał, transport, narzędzia itp.), wówczas począwszy od 1 stycznia 2011 r. zlecone przez Wnioskodawcę usługi związane z rozbudową budynku Domu Pomocy Społecznej (wraz podjazdami dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich trwale związanych z konstrukcją tego budynku) - budynku mieszkalnego stałego zamieszkania sklasyfikowanego w PKOB w dziale 11 (jak wskazał Wnioskodawca) opodatkowane są preferencyjną 8% stawką podatku VAT zgodnie z art. 146a ust. 1 ww. ustawy o VAT. Natomiast w odniesieniu do robót budowlanych dotyczących budowy placu manewrowego oraz chodnika tj. odrębnych, niezwiązanych w sposób trwały z konstrukcją Domu Pomocy Społecznej obiektów budowlanych należy stosować stawkę podatku VAT w wysokości 23%, zgodnie z art. 146a ust. 2 ustawy o VAT.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy uznać należy za prawidłowe.

Nadmienić należy, iż zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Mając na uwadze, iż stroną wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług jest nabywca towarów, interpretacja nie ma mocy wiążącej dla sprzedawcy, który chcąc uzyskać interpretację indywidualną powinien wystąpić z odrębnym wnioskiem o jej udzielenie.

Niniejsza interpretacja traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego (w szczególności w przypadku błędnej klasyfikacji PKOB) lub zmiany stanu prawnego. Jednocześnie podkreślić należy, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii poprawności dokonanego przez Wnioskodawcę zaklasyfikowania budynku według PKOB.

Ponadto, tut. organ pragnie zauważyć, iż granice tego szczególnego postępowania podatkowego, którego celem jest uzyskanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, określa Wnioskodawca występując z konkretnym pytaniem prawnym, wyłącznie w odniesieniu do stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę, co wynika wprost z przepisu art. 14b § 1, 2 i 3 ustawy - Ordynacja podatkowa. Natomiast na podstawie art. 14c § 1 i § 2 tut. organ dokonuje oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Należy zatem zaznaczyć, iż przedmiotem merytorycznej analizy nie była wysokość stawki podatku VAT w odniesieniu do zakupionego przez Wnioskodawcę wyposażenia pokoi mieszkalnych (łóżka, szafki, szafy, stoliki, krzesła), gdyż nie było to przedmiotem wniosku, nie zadano pytania w tym zakresie oraz nie przedstawiono własnego stanowiska. W związku z powyższym tut. organ w niniejszej interpretacji odniósł się wyłącznie do wskazanej w pytaniu i stanowisku Wnioskodawcy wysokości stawki podatku VAT dla robót budowlanych związanych z realizacją opisanego projektu inwestycyjnego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl