IBPP4/443-1894/10/KG - Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług służących realizacji inwestycji.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 4 marca 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1894/10/KG Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług służących realizacji inwestycji.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 7 grudnia 2010 r. (data wpływu 15 grudnia 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 16 lutego 2011 r. (data wpływu 17 lutego 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług służących realizacji inwestycji pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 grudnia 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług służących realizacji inwestycji pn. "...". Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 16 lutego 2011 r. (data wpływu 17 lutego 2011 r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina K. złożyła wniosek o dofinansowanie zadania inwestycyjnego pn. "...".

Projekt swoim zakresem obejmuje kompleksową termomodernizację w pięciu budynkach użyteczności publicznej Gminy. Zakresem prac obejmuje docieplenie ścian zewnętrznych, wymiana okien, modernizacja kotłowni węglowej na gazową, montaż kolektorów płaskich, wymiana grzejników, montaż zaworów termostatycznych w budynku Urzędu Gminy. Ocieplenie ścian i stropów, modernizacja stolarki okiennej i drzwiowej, montaż kolektorów płaskich w budynku Zespołu Szkól w K. Wymiana drzwi, okien, modernizacja instalacji c.o., montaż kotła gazowego w Budynku Ośrodka Zdrowia w K.

W ww. obiektach wynajmowane są pomieszczenia dla telekomunikacji, poczty niepublicznego zakładu opieki zdrowotnej i na stołówkę. Gmina prowadzi sprzedaż opodatkowaną (wynajem lokali, sprzedaż usług - ogrzewanie).

Uzupełnieniem z dnia 16 lutego 2011 r. ostatecznie przedstawiono opis zdarzenia przyszłego wskazując:

Zadanie inwestycyjne realizowane będzie w 5 ci-u obiektach, tj. Szkoła Podstawowa w Ł., Szkoła Podstawowa w M., Zespół Szkół w K., Zespół Opieki Zdrowotnej w K., Urząd Gminy w K.

Termomodernizacja budynku Szkoły Podstawowej w Ł.

* docieplenie ścian zewnętrznych budynku,

* wymiana kotłowni, instalacji c.o.

Budynek szkoły został nieodpłatnie przekazany umową użyczenia dyrektorowi na prowadzenie działalności oświatowej.

Towary i usługi nabywane w związku z projektem nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Termomodernizacja budynku Zespołu Szkół w M.

* wymiana kotłowni, instalacji c.o. wraz z instalacją solarną.

Budynek szkoły został nieodpłatnie przekazany umową użyczenia dyrektorowi na prowadzenie działalności oświatowej.

Towary i usługi nabywane w związku z projektem nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych

Termomodernizacja budynku Zespołu Szkól w K.

* docieplenie cokołu budynku,

* docieplenie ścian i stropu,

* wymiana i modernizacja stolarki okiennej i drzwiowej.

Część budynku szkoły została nieodpłatnie przekazany umową użyczenia dyrektorowi na prowadzenie działalności oświatowej. Pozostała część budynku jest wynajmowana przez Gminę na stołówkę i gabinet dentystyczny.

Towary i usługi nabywane w związku z projektem będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych w części.

Powierzchnia budynku zajęta na prowadzenie działalności opodatkowanej wynosi 318,8 m#178;, natomiast powierzchnia budynku niepodlegająca opodatkowaniu wynosi 3 223 m#178;.

Termomodernizacja budynku Urzędu Gminy w K.

* adaptacja kotłowni,

* docieplenie ścian zewnętrznych budynku,

* instalacje elektryczne w kotłowni,

* kotłownia gazowa wraz z instalacją solarną,

* wymiana instalacji c.o.

Budynek jest własnością Gminy.

Usługi nabywane w związku z projektem będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych w części.

Powierzchnia budynku zajęta na prowadzenie działalności opodatkowanej wynosi 127,1 m#178;, natomiast powierzchnia budynku niepodlegająca opodatkowaniu wynosi 4 047,61 m#178;.

Termomodernizacja budynku ZOZ-u w K.

* wymiana stolarki drzwiowej i okiennej,

* wymiana instalacji c.o.

Budynek jest własnością Gminy.

Usługi nabywane w związku z projektem będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych w części.

Powierzchnia budynku zajęta na prowadzenie działalności opodatkowanej wynosi 495,25 m#178;, natomiast powierzchnia budynku niepodlegająca opodatkowaniu wynosi 556,90 m#178;.

Inwestycja realizowana będzie w ramach zadań własnych gminy, gdyż zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym zaspakajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty takich jak: utrzymanie gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych i ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej należą do zadań własnych gminy.

Gmina K. jest podatnikiem podatku VAT czynnym od roku 2000 z tytułu umów cywilnoprawnych. Gmina składa deklaracje VAT-7.

Okres realizacji projektu wg złożonego wniosku 25 lutego 2008 r. - 31 grudnia 2011 r.

Wydatki poniesione w związku z realizacją zadania inwestycyjnego będą dokumentowane fakturami VAT wystawianymi na Gminę lub Urząd Gminy.

Termomodernizowane budynki będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych i niepodlegających opodatkowaniu.

Wnioskodawca nie jest w stanie bezpośrednio przypisać dokonanych wydatków do sprzedaży opodatkowanej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca będzie miał prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT z tytułu realizacji inwestycji.

Zdaniem Wnioskodawcy (ostateczna wersja przedstawiona w piśmie z dnia 16 lutego 2011 r.), będzie miał prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług służących Wnioskodawcy do wykonywania czynności opodatkowanych. Natomiast z faktur dokumentujących realizację inwestycji związanej z działalnością niepodlegającą opodatkowaniu takiego prawa Gmina nie będzie miała.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powyższego, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Należy zaznaczyć, że zgodnie z ogólnymi regułami konstrukcyjnymi VAT odliczeniu może podlegać tylko ten podatek naliczony (ta jego część), który związany jest z wykonywaniem czynności podlegających opodatkowaniu. Ustawa stanowi, że podatek winien być wyodrębniony w przypadku, gdy podatnik wykonuje zarówno czynności dające prawo do odliczenia, jak i czynności, w związku z którymi nie przysługuje takie prawo. Obowiązek wyodrębnienia kwot podatku przypisywanych do poszczególnych rodzajów czynności (opodatkowane, zwolnione, niepodlegające opodatkowaniu), ma charakter bezwzględny.

Cytowany powyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, stwierdza jednoznacznie, że prawo do odliczenia przysługuje w tym zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Nie przysługuje ono zatem w zakresie wykonywania czynności niepodlegających w ogóle podatkowi lub czynności zwolnionych.

Z kolei przepis art. 90 ust. 1 ustawy o VAT stanowi, że w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego, związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Należy podkreślić, że czynności niepodlegające opodatkowaniu nie są w ogóle objęte regulacją ustawy o podatku od towarów i usług. W rezultacie odliczenie podatku naliczonego związanego z tymi czynnościami stanowiłoby nieuprawnione rozszerzenie zakresu stosowania ustawy na sferę, której ta ustawa w ogóle nie dotyczy. Ponadto brak jest w ustawie przepisów, które dopuszczałyby możliwość odliczenia w takiej sytuacji.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca złożył wniosek o dofinansowanie zadania inwestycyjnego pn. "...".

Zadanie inwestycyjne realizowane będzie w pięciu obiektach, tj. Szkoła Podstawowa w Ł., Szkoła Podstawowa w M., Zespół Szkół w K., Zespół Opieki Zdrowotnej w K., Urząd Gminy w K.

Trzy z termomodernizowanych budynków będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych i niepodlegających opodatkowaniu.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, że nie jest w stanie bezpośrednio przypisać dokonanych wydatków do sprzedaży opodatkowanej.

W świetle powyższego w omawianej sprawie mamy do czynienia z sytuacją, w której Wnioskodawca dokonuje nabycia towarów i usług związanych z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT (tekst jedn. wynajem pomieszczeń), jak również z wykonywaniem czynności niepodlegających podatkowi VAT (tekst jedn. budynki oddane do eksploatacji na podstawie nieodpłatnych umów użyczenia).

W myśl przytoczonych wyżej przepisów w celu prawidłowej realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego, Wnioskodawca zobowiązany jest przyporządkować w odpowiednich częściach podatek naliczony wynikający z faktur zakupu dotyczących realizowanego zadania poszczególnym kategoriom działalności: niepodlegającej opodatkowaniu i działalności opodatkowanej w oparciu o miarodajny i uzasadniony klucz podziału. Wskazać należy, że wyboru tego klucza powinien dokonać sam Wnioskodawca, uwzględniając specyfikę, organizację i podział pracy w swojej jednostce. Zastosowany przez Wnioskodawcę klucz podziału, musi stanowić faktyczne odzwierciedlenie rzeczywistych wartości dotyczących działalności opodatkowanej Wnioskodawcy.

Wnioskodawca ma zatem obowiązek odrębnego określenia, czy podatek wynikający z otrzymanych faktur związany będzie z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu, czy też niepodlegającymi opodatkowaniu, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji. Należy zauważyć, że w sytuacji gdy takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych wyłącznie ze sprzedażą opodatkowaną. Brak jest natomiast takiego prawa w stosunku do towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności niepodlegających temu podatkowi.

Zatem Wnioskodawca po wydzieleniu z całości dokonywanych zakupów tej ich części, która służy wyłącznie czynnościom podlegającym opodatkowaniu VAT, tj. związanej z pomieszczeniami będącymi przedmiotem najmu, będzie miał prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w ich cenie bowiem bezsprzecznie służą one sprzedaży opodatkowanej generującej podatek należny. Natomiast w pozostałej części, tj. w takiej w której dokonywane zakupy będą pozostawały bez związku ze sprzedażą opodatkowaną odliczenie podatku naliczonego nie będzie przysługiwało.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl