IBPP4/443-1891/10/AZ - Podatek od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu w ramach działania 413, Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju dla małych projektów.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 17 stycznia 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1891/10/AZ Podatek od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu w ramach działania 413, Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju dla małych projektów.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku, który wpłynął do tut. organu w dniu 15 grudnia 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu w ramach działania 413, Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju dla małych projektów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 grudnia wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu w ramach działania 413, Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju dla małych projektów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest osobą fizyczną, nie prowadzi działalności gospodarczej oraz nie jest zarejestrowana w urzędzie skarbowym jako podatnik podatku od towarów i usług. W dniu 28 czerwca 2010 r. Wnioskodawca złożył wniosek do Lokalnej Grupy Działania o dofinansowanie w ramach działania 413 - Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju dla małych projektów tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach działania osi 3 ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej osi w ramach osi 4 Leader Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. W ramach powyższego zadania Wnioskodawca będzie wdrażać lokalną strategię rozwoju poprzez organizację "Pikników Rodzinnych". W związku z realizacją projektu dokonane zostały zakupy towarów i usług, które służyły do zapewnienia przeprowadzenia pikników rodzinnych. Powyższe wydatki zostały udokumentowane fakturami VAT, rachunkami wystawionymi na Wnioskodawcę i będą przedłożone do refundacji. Nabywane w ramach projektu towary nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych, gdyż będą służyły do przeprowadzenia pikników i nie będą służyły wykonywaniu jakiejkolwiek działalności gospodarczej.

Projekt jest w trakcie realizacji, a interpretacja będzie stanowić załącznik do wniosku o płatność na etapie refundowania wydatków, które w razie braku możliwości obniżenia kwoty należnego podatku VAT o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur i rachunków dokumentujących zakupy, będą obejmować całość poniesionych kosztów wraz z podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca będzie miał możliwość obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur VAT, rachunków wystawionych na Wnioskodawcę, a dokumentujących zakupy towarów potrzebne na realizację projektu, o którym mowa w stanie faktycznym.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie będzie miał możliwości obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego, wynikającego z faktur VAT, rachunków wystawionych na Wnioskodawcę, a dokumentujących zakupy towarów potrzebne na realizację projektu, o którym mowa w stanie faktycznym. Wynika to z treści przepisu art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, który stanowi, że prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje podatnikowi w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, natomiast Wnioskodawca nie będzie dokonywać zakupów towarów niezwiązanych z wykonywaniem przez niego takich czynności, jak również nie jest podatnikiem w rozumieniu art. 15 tej ustawy, gdyż nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest zarejestrowany w urzędzie skarbowym jako podatnik podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, że niniejszą interpretację oparto na przepisach prawa podatkowego obowiązujących do dnia 31 grudnia 2010 r., gdyż we wniosku który wpłynął do tut. organu w dniu 15 grudnia 2010 r. Wnioskodawca wskazał, że wniosek dotyczy zaistniałego stanu faktycznego. Ponadto zauważa się, że zmiany w zakresie przepisów podatku od towarów i usług, obowiązujące od dnia 1 stycznia 2010 r. nie mają wpływu na podjęte w niniejszej interpretacji rozstrzygnięcie.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca będzie wdrażać lokalną strategię rozwoju poprzez organizację "Pikników Rodzinnych". W związku z realizacją projektu dokonane zostały zakupy towarów i usług, które służyły do zapewnienia przeprowadzenia pikników rodzinnych. Powyższe wydatki zostały udokumentowane fakturami VAT, rachunkami wystawionymi na Wnioskodawcę. Nabywane w ramach projektu towary nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych, gdyż będą służyły do przeprowadzenia pikników i nie będą służyły wykonywaniu jakiejkolwiek działalności gospodarczej.

Wnioskodawca wskazał, iż nie jest zarejestrowany w urzędzie skarbowym jako podatnik podatku od towarów i usług.

Wypada w tym miejscu zauważyć, że w stosownie do przepisu art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy.

W świetle powyższego, niewątpliwie osoba fizyczna w zakresie, w jakim realizuje czynności określone w art. 5 ustawy o VAT, spełnia przesłanki do uznania jej za podatnika podatku od towarów i usług.

Jak wskazano na wstępie zrealizowanie prawa do odliczenia podatku VAT możliwe jest jednak wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako "podatnicy VAT czynni", poprzez złożenie deklaracji VAT-7.

Zaznaczenia zatem wymaga, iż zgodnie z art. 96 ust. 4 ustawy o VAT naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako "podatnika VAT czynnego" lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 - jako "podatnika VAT zwolnionego", po uprzednim złożeniu naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenia rejestracyjnego Należy zatem uznać, iż Wnioskodawca nie jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny.

Jak wskazano na wstępie, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Zrealizowanie tego prawa możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako "podatnicy VAT czynni", poprzez złożenie deklaracji VAT-7.

Ponadto, jak wynika z cytowanego na wstępie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) dokumentem, stanowiącym podstawę dokonania odliczenia podatku jest faktura VAT dokumentująca nabycie towarów i usług. Zatem nie ma możliwości odliczenia podatku VAT wynikającego z dokumentów innych niż wymienione przez ustawodawcę w przepisach o podatku od towarów i usług czyli np. z rachunków, o których Wnioskodawca wspomina.

Należy zauważyć, iż rachunek jest jak najbardziej dokumentem potwierdzającym dokonanie przez Wnioskodawcę nabycia towarów i usług, jednakże w żadnej mierze nie stanowi podstawy do dokonania odliczenia podatku VAT nawet gdyby pojawiła się sytuacja, że podatek ten został w nim wykazany.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostały spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi. Wnioskodawca nie jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny, a jak wskazał Wnioskodawca nabywane w ramach projektu towary nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych, gdyż będą służyły do przeprowadzenia pikników i nie będą służyły wykonywaniu jakiejkolwiek działalności gospodarczej.

Wnioskodawcy nie będzie więc przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT (tym bardziej rachunków) dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją projektu w ramach działania 413, Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju dla małych projektów tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach działania osi 3 ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej osi w ramach osi 4 Leader Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl