IBPP4/443-1879/10/KG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 marca 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1879/10/KG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 10 grudnia 2010 r. (data wpływu 13 grudnia 2010 r.), uzupełnionym pismami z dnia 17 stycznia 2011 r. (data wpływu 18 stycznia 2011 r.) oraz z dnia 28 lutego 2011 r. (data wpływu 1 marca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczania podatku naliczonego w całości lub w części w związku z realizacją projektu pt. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 grudnia 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczania podatku naliczonego w całości lub w części w związku z realizacją projektu pt. "...". Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 17 stycznia 2011 r. (data wpływu 18 stycznia 2011 r.) oraz pismem z dnia 28 lutego 2011 r. (data wpływu 1 marca 2011 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP4/443-1879/10/KG z dnia 17 lutego 2011 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, lata 2007-2013, Priorytet 1. Badania i rozwój nowoczesnych technologii, Działanie 1.3. Wsparcie projektów B+R na rzecz przedsiębiorców realizowanych przez jednostki naukowe, Poddziałanie 1.3.1. Projekty rozwojowe, będzie realizował 5 zadań projektu pt. "..." realizowanego przez Konsorcjum Badawcze, w którego skład wchodzą: Uniwersytet (jako Lider - Koordynator), Politechnika, Politechnika, Politechnika, Politechnika, Fundacja Uniwersytetu.

Wydatki powyższego projektu są finansowane z funduszy strukturalnych w wysokości 85% ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i w 15% z budżetu państwa. Wydatki projektu są w 100% kwalifikowane.

Dofinansowanie przekazywane jest w ramach zaliczki na przyszłe wydatki oraz refundacji dotychczas poniesionych kosztów na podstawie składanych wniosków o płatność zawierających zestawienie dokumentów potwierdzających poniesione wydatki związane z realizacją projektu.

Przedmiotem projektu jest realizacja prac badawczych mających na celu opracowanie technologii nanokompozytów polimerowych, które będą zawierały rodzaj reagentów i ich sposób przetwarzania umożliwiający uzyskanie nanokompozytorów o szerokiej gamie zastosowań w przemyśle.

Politechnika w ramach projektu realizuje następujące zadania:

"...", "...", "...", "...", Opracowanie technologii wytwarzania nanokompozytów z udziałem silseskwioksanów jako nanonapełniaczy lub/i modyfikatorów - wybranych na podstawie przeprowadzonych badań i możliwości ich wdrożenia w polskiej gospodarce.

Uczestnicy projektu nie ponoszą kosztów związanych z uczestnictwem w projekcie.

W ramach realizacji projektu zostaną uzyskane następujące produkty i rezultaty (wg wskaźników realizacji celów projektu): 6 jednostek naukowych zostanie objętych wsparciem; 60 pracowników naukowych, 80 studentów i 20 doktorantów zostanie zaangażowanych realizację projektu; w trakcie realizacji projektu utworzonych zostanie 10 nowych miejsc pracy (EPC) związanych z działalnością B+R; min. 3 przedsiębiorstwa nawiążą współpracę naukową w trakcie realizacji projektu; zakupiona zostanie aparatura naukowo-badawczą o wartości 1 200 000 PLN; powstanie 5 wdrożeń, zostaną skomercjalizowane 3 wyniki badań B+R (udostępnione na jednakowych zasadach dla wszystkich zainteresowanych jednostek); po zakończeniu realizacji projektu zostanie bezpośrednio utworzonych 10 nowych miejsc pracy (EPC) oraz 10 etatów badawczych, 10 zgłoszeń patentowych, 100 publikacji.

W ramach projektu ponoszone są wydatki na: materiały i surowce, oprogramowanie i licencje, zakup wyposażenia laboratoryjnego, usługi badawcze, ekspertyzy, analizy i raporty, delegacje krajowe i zagraniczne, ochronę patentową wraz z doradztwem, promocję projektu, w których zawarty jest podatek VAT.

Politechnika w trakcie realizacji projektu, jak i po zakończeniu jego realizacji nie uzyska dochodu, a uzyskane środki materialne wykorzystywane będą do działalności naukowo-badawczej wynikającej z celów statutowych Uczelni i nie będą wykorzystywane do działalności opodatkowanej podatkiem VAT.

Politechnika jako partner realizuje projekt i rozlicza zakupy indywidualnie, wyłącznie na swoja rzecz, a faktury dokumentujące nabyte towary i usługi wystawiane są w części projektu, którą on realizuje.

Towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu nie są i nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Dodatkowo Wnioskodawca wyjaśnił, że przez wdrożenia w przedmiotowym projekcie rozumie nie mające wymiaru rynkowego praktyczne zastosowanie wyników projektu (bez transakcji handlowej związanej ze sprzedażą praw do wyników projektu bądź przekazaniem prawa do korzystania z wyników projektu bez zmiany ich właściciela). Wdrożenie może polegać również na udostępnianiu oznaczonemu podmiotowi rezultatów przeprowadzonych badań nieodpłatnie, pod warunkiem, że podmiot ten będzie wykorzystywał te wyniki w praktyce. Założono, że wdrożenie efektów projektu nastąpi po 2013 r..

Przez komercjalizację w przedmiotowym projekcie Wnioskodawca rozumie nieodpłatne rozpowszechnienie wyników prowadzonych badań i prac rozwojowych wszystkim podmiotom zainteresowanym gospodarczym wykorzystaniem tych wyników, z zachowaniem równego dostępu do ww. wyników badan, z uwzględnieniem przepisów o prawie autorskim i prawie własności przemysłowej. Założono, iż komercjalizacja efektów nastąpi po 2013 r..

Powstałe w ramach projektu wyniki będą udostępniane przez Wnioskodawcę nieodpłatnie.

Z tytułu wdrożenia i komercjalizacji po stronie Politechniki nie powstaje podatek należny do rozliczenia w deklaracji VAT.

Wyniki projektu będą udostępniane nieodpłatnie, dlatego też przez Politechnikę nie będą wystawiane faktury V AT.

Wszystkie zakupy dokonywane przez Wnioskodawcę w związku z realizacją przedmiotowego projektu nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi.

Efekty powstałe w wyniku realizacji zadań w projekcie będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu VAT.

Zakupy dokonane przez Wnioskodawcę w związku z projektem nie dotyczą czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, dlatego też nie zachodzi konieczność wyodrębniania kwoty podatku naliczonego związanej wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi dającymi prawo do odliczenia oraz związanego z czynnościami nie dającymi takiego prawa.

Proporcja określona zgodnie z art. 90 ust. 2-8 przekracza 2%.

Wnioskodawca w ramach realizacji zadań wykonywanych w projekcie dokona zakupu aparatury i wyposażenia, które zarówno w trakcie realizacji, jak i po jej zakończeniu wykorzystywane będą wyłącznie do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Ponadto, Wnioskodawca informuje, że wszystkie wskaźniki realizacji celów projektu były obligatoryjne na etapie składania wniosku o dofinansowanie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczania podatku naliczonego w całości lub w części w związku z realizacją projektu pt. "...", współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w sytuacji gdy zakupy towarów i usług dokonywane w ramach projektu są związane z wykonywaniem czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 86, ust. 1 ww. ustawy podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych. Zatem podstawową zasadą dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego jest istnienie związku podatku naliczonego (zakupów) z czynnościami opodatkowanymi. Zasada ta wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczenia podatku naliczonego związanego z zakupami towarów i usług, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Zarówno w trakcie realizacji, jak i w okresie trwałości, projekt nie będzie generował dochodu. Politechnika prowadzi działalność badawczo-naukową wynikającą z jej celów statutowych, nie będą świadczone usługi na zamówienie, przewiduje się wprawdzie udostępnianie wyników badań dla wszystkich zainteresowanych podmiotów na równych zasadach, jednakże Wnioskodawca nie będzie mógł w żaden sposób odzyskać poniesionego ostatecznie kosztu podatku VAT z powodu braku związku zakupionych towarów i usług, dotyczących realizacji projektu z czynnościami opodatkowanymi (ewentualnym odpłatnym udostępnieniem wyników badań).

Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym należy uznać, że podatnikowi nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zgodnie z art. 86 ust. 1 wyżej cytowanej ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, że niniejszą interpretację oparto na przepisach prawa podatkowego obowiązujących do dnia 31 grudnia 2010 r., gdyż we wniosku z dnia 10 grudnia 2010 r. Wnioskodawca wskazał, że wniosek dotyczy zaistniałego stanu faktycznego.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jako partner realizuje projekt pt. "..." w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, lata 2007-2013, Priorytet 1. Badania i rozwój nowoczesnych technologii, Działanie 1.3. Wsparcie projektów B+R na rzecz przedsiębiorców realizowanych przez jednostki naukowe, Poddziałanie 1.3.1. Projekty rozwojowe.

Wnioskodawca realizuje projekt i rozlicza zakupy indywidualnie, wyłącznie na swoja rzecz, a faktury dokumentujące nabyte towary i usługi wystawiane są w części projektu, którą on realizuje.

W ramach projektu ponoszone są wydatki na: materiały i surowce, oprogramowanie i licencje, zakup wyposażenia laboratoryjnego, usługi badawcze, ekspertyzy, analizy i raporty, delegacje krajowe i zagraniczne, ochronę patentową wraz z doradztwem, promocję projektu. Aparatury i wyposażenia, które zarówno w trakcie realizacji, jak i po jej zakończeniu wykorzystywane będą wyłącznie do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Powstałe w ramach projektu wyniki będą udostępniane przez Wnioskodawcę.

Towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu nie są i nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Tym samym stwierdzić należy, iż skoro w przedmiotowej sprawie nie występuje związek dokonanych zakupów towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną, to nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pt. "...".

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisu stanu faktycznego, z którego wynika, iż towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu nie są i nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl