IBPP4/443-1871/10/AŚ - Brak możliwości odliczenia przez Zarząd Dróg Powiatowych podatku VAT naliczonego w związku z rekonstrukcją drogi lokalnej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 17 stycznia 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1871/10/AŚ Brak możliwości odliczenia przez Zarząd Dróg Powiatowych podatku VAT naliczonego w związku z rekonstrukcją drogi lokalnej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 3 grudnia 2010 r. (data wpływu 10 grudnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane ze zrealizowanym projektem pt. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 grudnia 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane ze zrealizowanym projektem pt. "...".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Powiatowy Zarząd Dróg jest powiatową samorządową jednostką organizacyjną Powiatu, utworzoną na podstawie art. 12 pkt 8 lit. i) ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym. Jako jednostka organizacyjna Powiatu realizuje zadania statutowe na podstawie art. 4 ust. 1 ww. ustawy. Działalność jednostki jest finansowana z budżetu Powiatu. W 2009 r. Powiatowy Zarząd Dróg uczestniczył w realizacji projektu, który był dofinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 Działanie 3.1 Infrastruktura drogowa, Poddziałanie 3.1.2 Drogi lokalne, pn. "...". Okres rzeczowej realizacji projektu to 17 sierpień 2009 r. - 30 października 2009 r. Beneficjentem Projektu był Powiat, natomiast Powiatowy Zarząd Dróg, jako partner w projekcie, został upoważniony na podstawie uchwały Rady Powiatu do realizacji zadań w ramach projektu oraz do dokonywania płatności ze swojego rachunku bankowego.

Projekt objął rekonstrukcję odcinka drogi lokalnej o kategorii dróg powiatowych przebiegającej pomiędzy dwoma ośrodkami gminnymi. Droga została wyremontowana na długości od k.m. 1+437 do 7+137 (do skrzyżowania z drogą krajową nr; łącznie 5,7 km) wraz z rekonstrukcją zdegradowanych poboczy oraz lokalnymi poszerzeniami jezdni - przywrócenie do stanu pierwotnego, a także przebudową chodnika w miejscowości P. i przebudową istniejącego chodnika w miejscowości.

Przedmiotowa droga łączy siedziby gmin, oraz drogi krajowe nr oraz nr i posiada szczególne znaczenie dla komunikacji lokalnej i gospodarczej - dojazdy do szkoły, miejsc obsługi administracyjnej, miejsc pracy, transport surowców i produktów oraz do terenów inwestycyjnych cukrowni i producenta podłoży pod uprawę pieczarek. To tylko niektóre funkcje, jakie spełnia droga stanowiąc jedyną alternatywę połączenia dużej części obszarów powiatu k.

Wdrożenie projektu pozwoliło rozwiązać problemy komunikacyjne oraz poprawiło bezpieczeństwo ruchu drogowego pomiędzy siedzibami obu gmin.

Projekt nie jest objęty pomocą publiczną w rozumieniu Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa 2007 - 2013, nie generuje i nie będzie generował przychodów. Powiatowy Zarząd Dróg, jako jednostka organizacyjna Powiatu powołana do zarządzania powiatowymi drogami publicznymi, nie pobiera i nie będzie pobierał opłat za korzystanie z drogi zarówno w okresie wymagalnej trwałości projektu - 5 lat tj. do roku 2014 oraz po upływie tego terminu. Właścicielem drogi pozostaje Powiat. Powiatowy Zarząd Dróg nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Zakres projektu objął zakupy towarów i usług związanych wyłącznie z projektem, a mianowicie:

* wydatki na przygotowanie projektu: koszty studium wykonalności na podstawie umowy o dzieło (nie wystąpił podatek od towarów i usług)

* wydatki na przygotowanie i obsługę przetargu na podstawie umowy o dzieło (nie wystąpił podatek od towarów i usług)

* wydatki na roboty budowlane fakturowane na partnera projektu: Powiatowy Zarząd Dróg (wystąpił podatek od towarów i usług)

* wydatki na usługi związane z promocją całości projektu (tablice informacyjne, ogłoszenie prasowe - wystąpił podatek od towarów i usług).

Wszystkie wymienione powyżej pozycje wydatków nie były i nie będą związane z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Powiatowy Zarząd Dróg ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane ze zrealizowanym projektem pt. "...".

Zdaniem Wnioskodawcy, Powiatowy Zarząd Dróg jako powiatowa samorządowa jednostka organizacyjna Powiatu i realizująca zadania ustawowe na podstawie ustawy o samorządzie powiatowym z dnia 5 czerwca 1998 r., nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w wyniku dokonania zakupów w zrealizowanym projekcie pt. "...".

Powiatowy Zarząd Dróg wykonuje na podstawie ww. ustawy zadania publiczne min w zakresie utrzymania dróg powiatowych.

W związku z powyższym, Powiatowy Zarząd Dróg realizując zadania statutowe zgodnie z zapisem art. 4 ust. 1 pkt 1, nie podlega w tym zakresie podatkowi od towarów i usług VAT, a zatem nie może go odliczać. Nadmieniam także, iż Wnioskodawca przez okres 5 lat od dnia zakończenia finansowej realizacji projektu, a także po tym terminie, w wyniku dokonanych zakupów w ramach projektu nie będzie pobierał opłat za korzystnie z drogi, czyli projekt nie będzie generował przychodu - a więc zaistniały stan faktyczny (m.in. niedochodowości) i stan prawny (m.in. własność i kategoria drogi) nie zmieni się.

W sytuacji braku związku nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną, podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego. Przebudowa drogi powiatowej nie była związana z czynnościami opodatkowanymi i to zarówno w części przygotowawczej inwestycji (studium wykonalności, obsługa procedury przetargowej), jak również w fazie rzeczowej realizacji - roboty budowlane oraz promocji projektu dotyczącej ogólnie całego zadania. W związku z tym nie zostanie spełniona podstawowa przesłanka warunkująca prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. Wnioskodawca uważa więc, że nie przysługuje mu prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od zakupów towarów i usług zużytych przy zrealizowanej inwestycji drogowej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, że niniejszą interpretację oparto na przepisach prawa podatkowego obowiązujących do dnia 31 grudnia 2010 r., gdyż we wniosku z dnia 3 grudnia 2010 r. Wnioskodawca wskazał, że wniosek dotyczy zaistniałego stanu faktycznego.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ww. ustawy o VAT, zgodnie którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (wyłączenie w przypadku Wnioskodawcy nie ma zastosowania).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.) powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 6 ww. ustawy powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie transportu zbiorowego i dróg publicznych.

Jednocześnie należy zauważyć, iż w celu wykonywania zadań może tworzyć jednostki organizacyjne i zawierać umowy z innymi podmiotami. Powiat nie może prowadzić działalności gospodarczej wykraczającej poza zadania o charakterze użyteczności publicznej (art. 6 ust. 1 i 2 cyt. ustawy).

Zgodnie z art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (tekst jedn. Dz. U. z 2007 r. Nr 19, poz. 115 z późn. zm.) organ administracji rządowej lub jednostki samorządu terytorialnego, do którego właściwości należą sprawy z zakresu planowania, budowy, przebudowy, remontu, utrzymania i ochrony dróg, jest zarządcą drogi.

Zarządcami dla poszczególnych kategorii dróg są:

1.

krajowych - Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad,

2.

wojewódzkich - zarząd województwa,

3.

powiatowych - zarząd powiatu,

4.

gminnych - wójt (burmistrz, prezydent miasta).

Zarządca drogi może wykonywać swoje obowiązki przy pomocy jednostki organizacyjnej będącej zarządem drogi, utworzonej odpowiednio przez sejmik województwa, radę powiatu lub radę gminy (art. 21 ust. 1 cytowanej wyżej ustawy).

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, że Powiatowy Zarząd Dróg jako powiatową samorządowa jednostka organizacyjna Powiatu uczestniczył w 2009 r. w realizacji projektu pn. "...". Beneficjentem Projektu był Powiat, natomiast Powiatowy Zarząd Dróg, jako partner w projekcie, został upoważniony na podstawie uchwały Rady Powiatu do realizacji zadań w ramach projektu oraz do dokonywania płatności ze swojego rachunku bankowego.

Projekt objął rekonstrukcję odcinka drogi lokalnej o kategorii dróg powiatowych przebiegającej pomiędzy dwoma ośrodkami gminnymi. Droga została wyremontowana na długości od k.m. 1+437 do 7+137 (do skrzyżowania z drogą krajową; łącznie 5,7 km) wraz z rekonstrukcją zdegradowanych poboczy oraz lokalnymi poszerzeniami jezdni - przywrócenie do stanu pierwotnego, a także przebudową chodnika w miejscowości P. i przebudową istniejącego chodnika w miejscowości O.

Wdrożenie projektu pozwoliło rozwiązać problemy komunikacyjne oraz poprawiło bezpieczeństwo ruchu drogowego pomiędzy siedzibami obu gmin.

Projekt nie generuje i nie będzie generował przychodów. Powiatowy Zarząd Dróg, jako jednostka organizacyjna Powiatu powołana do zarządzania powiatowymi drogami publicznymi, nie pobiera i nie będzie pobierał opłat za korzystanie z drogi zarówno w okresie wymagalnej trwałości projektu - 5 lat tj. do roku 2014 oraz po upływie tego terminu. Właścicielem drogi pozostaje Powiat. Powiatowy Zarząd Dróg nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Zakres projektu objął zakupy towarów i usług związanych wyłącznie z projektem, a mianowicie:

* wydatki na przygotowanie projektu: koszty studium wykonalności na podstawie umowy o dzieło (nie wystąpił podatek od towarów i usług)

* wydatki na przygotowanie i obsługę przetargu na podstawie umowy o dzieło (nie wystąpił podatek od towarów i usług)

* wydatki na roboty budowlane fakturowane na partnera projektu: Powiatowy Zarząd Dróg (wystąpił podatek od towarów i usług)

* wydatki na usługi związane z promocją całości projektu (tablice informacyjne, ogłoszenie prasowe - wystąpił podatek od towarów i usług).

Wszystkie wymienione powyżej pozycje wydatków nie były i nie będą związane z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostały spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi, bowiem Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT, a ponadto dokonane w ramach realizacji inwestycji zakupy nie będą miały żadnego związku ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem od towarów i usług.

Zatem Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją projektu pod nazwą "....".

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że odpowiedzi na pytania zawarte we wniosku udzielono w oparciu o wskazanie, iż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Zatem w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego w szczególności zarejestrowania się Wnioskodawcy jako podatnika VAT czynnego oraz wykorzystywania powstałego w efekcie projektu mienia do wykonywania czynności opodatkowanych udzielona interpretacja traci swą aktualność.

W niniejszej interpretacji indywidualnej nie dokonano analizy czy realizowane przez Wnioskodawcę zadania statutowe nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług bowiem nie było to przedmiotem wniosku.

Jednocześnie należy wskazać, że zgodnie z art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego.

Niniejsza interpretacja skierowana jest tylko do Wnioskodawcy i nie odnosi się do Powiatu biorącego udział w projekcie, bowiem każdą czynność, z którą mogą być związane skutki podatkowo-prawne, należy rozstrzygać indywidualnie.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl