IBPP4/443-1865/10/AŚ - Podatek od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT z faktur dotyczących nabytych opracowań w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 22 lutego 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1865/10/AŚ Podatek od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT z faktur dotyczących nabytych opracowań w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 3 grudnia 2010 r. (data wpływu 9 grudnia 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 8 lutego 2011 r. (data wpływu 10 lutego 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT z faktur dotyczących nabytych opracowań w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 grudnia 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT z faktur dotyczących nabytych opracowań w związku z realizacją projektu pn. "...". Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 8 lutego 2011 r. (data wpływu 10 lutego 2011 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP4/443-1865/10/AŚ z dnia 1 lutego 2011 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem VAT, składającym deklaracje VAT-7. W okresie od 3 września 2010 do 2 września 2012 realizuje projekt rozwojowy pt. "..." w ramach Programu Badań Naukowych i Prac Rozwojowych na rzecz Przemysłowego Potencjału Obronnego prowadzonego przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

Projekt jest realizowany przez Konsorcjum w skład którego wchodzą: Politechnika oraz Wnioskodawca w imieniu którego działa Lider. Projekt jest finansowany przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w ramach konkursu projektów rozwojowych.

Zgodnie z postanowieniami umowy: do wykonania projektu w zakresie praw, obowiązków i współdziałania stron umowy, przebiegu realizacji prac, sporządzania raportów, odbioru i rozliczeń mają zastosowanie przepisy ustawy z dnia 8 października 2004 r. ustawy o zasadach finansowania nauki (Dz. U. z 2008 r. Nr 169, poz. 1049) oraz rozporządzenia z dnia 13 lutego 2008 r. w sprawie kryteriów i trybu przyznawania oraz rozliczania środków finansowych na naukę przeznaczonych na finansowanie projektów rozwojowych (Dz. U. Nr 38, poz. 216) oraz art. 296 Traktatu ustanawiającego wspólnotę Europejską.

Celem projektu jest opracowanie i budowa platformy sprzętowo-programowej dla bezzałogowych obiektów latających z przeznaczeniem do wykonywania zadań rozpoznawczych i operacyjnych obiektów naziemnych w celu zapewnienia bezpieczeństwa zgromadzeń oraz imprez masowych, kontroli ruchu drogowego, poszukiwań osób zaginionych itp. Wynikiem końcowym projektu będzie zaawansowany technicznie demonstrator technologii (prototyp platformy latającej) oraz oprogramowanie współpracujące z system zamontowanym na platformie wraz z pełną dokumentacją.

Na realizacją projektu przyznane zostało dofinansowanie, zgodnie z zapisami w umowie środki finansowe przeznaczone są na realizacją zadań zgodnie z harmonogramem i kosztorysem stanowiącymi załączniki do umowy, a nie wykorzystane środki bądź wykorzystane niezgodnie z umową podlegają zwrotowi na rachunek Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Warunkiem niezbędnym do uzyskania dofinansowania jest prawidłowe wykonanie zadania określonego w umowie według określonych celów oraz wywiązywanie się z terminowego złożenia raportu końcowego.

Efektem realizowanych prac jest zdobyta wiedza, a rezultaty prac w postaci raportu końcowego zostaną przedłożona Ministerstwu w terminie do 60 dni od dnia zakończenia realizacji projektu.

Zgodnie z postanowieniami umowy prawa do wykorzystania wyników i efektów badań pozostają własnością Konsorcjum. W ramach realizowanego projektu nie ma konkretnego zamawiającego, będącego odbiorcą usługi. Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego występuje jako strona finansująca, a Konsorcjum udzieli organom administracji rządowej zainteresowanym wykorzystaniem wyników projektu niewyłącznej, bezpłatnej licencji na korzystanie z efektu końcowego projektu rozwojowego, którym będzie oprogramowanie komputerowe. Spółka w ramach projektu ponosi wydatki na nabycie opracowań badawczych od firm zewnętrznych. Zakupy usług dokumentowane są fakturami VAT i dotyczą części projektu wykonywanego indywidualnie przez Spółką (nie dotyczą części realizowanych przez innych Parterów Konsorcjum). Na dzień sporządzenia wniosku Wnioskodawca oświadcza, iż zamiarem nabytych opracowań jest wykorzystanie ich do realizacji przedmiotowego projektu i przewiduje się wykorzystanie ich w przyszłości do wykonania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Głównym przedmiotem działalności Spółki są badania naukowe i prace rozwojowe w zakresie platform latających, dlatego prace przeprowadzane w ramach projektu rozwojowego będą przydatne do dalszych prac Spółki. Zgodnie z zapisami umowy o dofinansowanie Spółka ma prawo do wykorzystania wyników badań zrealizowanych w ramach prowadzonego projektu i na dzień niniejszego wniosku przewiduje wykorzystanie efektów prac do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Na dzień dzisiejszy zamiarem Spółki jest wykorzystanie nabywanych na potrzeby realizacji projektu opracowań do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Jednakże zgodnie z umową o wykonanie projektu rozwojowego z Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa Wyższego z postanowień szczególnych wynika, że: "Konsorcjum udzieli zainteresowanej administracji rządowej niewyłącznej, bezpłatnej licencji na korzystanie z efektu końcowego projektu rozwojowego (oprogramowanie komputerowe)", w związku z czym mogą wystąpić czynności nieopodatkowane podatkiem VAT. Spółka nie jest w stanie wyodrębnić, które zakupy będą związane z czynnościami opodatkowanymi i niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w odniesieniu do realizowanego projektu rozwojowego istnieje możliwość odliczenia VAT z faktur dotyczących nabywanych opracowań.

Zdaniem Wnioskodawcy, ma prawo do odliczenia podatku VAT z faktur na nabycie opracowań w ramach projektu rozwojowego dofinansowanego przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, ponieważ przewiduje korzystać z efektów prac projektu w przyszłości. Występuje więc związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powyższego, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Należy również podkreślić, iż możliwość odliczenia podatku naliczonego nie stanowi żadnego przywileju dla podatnika, lecz jest podstawowym i fundamentalnym uprawnieniem, wynikającym z samej konstrukcji podatku od wartości dodanej. System odliczeń podatku oznacza całkowite uwolnienie przedsiębiorcy od obciążeń z tytułu VAT zapłaconego lub należnego (do zapłaty) w prowadzonej działalności gospodarczej. Wspólny system podatku od wartości dodanej zapewnia, że jakakolwiek działalność gospodarcza, bez względu na jej cel oraz rezultat, o ile sama jest opodatkowana VAT, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny. Pozwala to na zachowanie zasady potrącalności, która powinna być na gruncie ustawy o VAT rozumiana możliwie najszerzej. Oznacza to, że zawsze ma ona zastosowanie przy nabyciu towarów dokonanym z zamiarem wykorzystania ich w działalności opodatkowanej.

Ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

W świetle powyższego stwierdzić należy, iż każde nabycie towarów i usług przeznaczonych do czynności opodatkowanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej bez względu na to jakie faktycznie będą efekty tej działalności należy uznać za związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Istotna jest intencja nabycia - jeśli dany towar ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas - po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych - odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.

W każdym więc przypadku należy dokonać oceny, czy intencją określonej czynności, z którą łączą się skutki podatkowo - prawne było wykonywanie czynności opodatkowanych. Z ogólnie przyjętej definicji "zamiaru" wynika, że jest to projekt, plan czy intencja zrealizowania czegoś. Istotą zamiaru są intencje jakie przyświecają dokonywanym czynnościom, jak i cel, który dana osoba ma osiągnąć dokonując tych czynności.

Zatem, jeśli towary i usługi, przy nabyciu których naliczono podatek, są (mają być) wykorzystywane w całości do prowadzenia działalności opodatkowanej, wówczas podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia całości podatku.

Prawo do odliczenia może zostać zrealizowane w terminach określonych w art. 86 ust. 10-13.

Ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, tj. zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Z treści wniosku wynika, iż Spółka będąca czynnym, zarejestrowanym podatnikiem VAT, składającym deklaracje VAT-7, w okresie od 3 września 2010 do 2 września 2012 realizuje projekt rozwojowy pt. "..." w ramach Programu Badań Naukowych i Prac Rozwojowych na rzecz Przemysłowego Potencjału Obronnego prowadzonego przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

Projekt jest realizowany przez Konsorcjum w skład którego wchodzą: Politechnika oraz Wnioskodawca w imieniu którego działa Lider. Projekt jest finansowany przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w ramach konkursu projektów rozwojowych.

Celem projektu jest opracowanie i budowa platformy sprzętowo-programowej dla bezzałogowych obiektów latających z przeznaczeniem do wykonywania zadań rozpoznawczych i operacyjnych obiektów naziemnych w celu zapewnienia bezpieczeństwa zgromadzeń oraz imprez masowych, kontroli ruchu drogowego, poszukiwań osób zaginionych itp. Wynikiem końcowym projektu będzie zaawansowany technicznie demonstrator technologii (prototyp platformy latającej) oraz oprogramowanie współpracujące z system zamontowanym na platformie wraz z pełną dokumentacją.

Zgodnie z postanowieniami umowy prawa do wykorzystania wyników i efektów badań pozostają własnością Konsorcjum.

Zakupy usług dokumentowane są fakturami VAT i dotyczą części projektu wykonywanego indywidualnie przez Spółką (nie dotyczą części realizowanych przez innych Parterów Konsorcjum).

Zamiarem Spółki jest wykorzystanie nabywanych na potrzeby realizacji projektu opracowań do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Jednakże zgodnie z umową o wykonanie projektu rozwojowego z Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa Wyższego z postanowień szczególnych wynika, że: "Konsorcjum udzieli zainteresowanej administracji rządowej niewyłącznej, bezpłatnej licencji na korzystanie z efektu końcowego projektu rozwojowego (oprogramowanie komputerowe)", w związku z czym mogą wystąpić czynności nieopodatkowane podatkiem VAT. Spółka nie jest w stanie wyodrębnić, które zakupy będą związane z czynnościami opodatkowanymi i niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT.

Na dzień sporządzenia wniosku Wnioskodawca oświadcza, iż zamiarem nabytych opracowań jest wykorzystanie ich do realizacji przedmiotowego projektu i przewiduje się wykorzystanie ich w przyszłości do wykonania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Głównym przedmiotem działalności Spółki są badania naukowe i prace rozwojowe w zakresie platform latających, dlatego prace przeprowadzane w ramach projektu rozwojowego będą przydatne do dalszych prac Spółki. Zgodnie z zapisami umowy o dofinansowanie Spółka ma prawo do wykorzystania wyników badań zrealizowanych w ramach prowadzonego projektu i na dzień niniejszego wniosku przewiduje wykorzystanie efektów prac do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Z powyższego jednoznacznie wynika, iż celem i zamiarem Wnioskodawcy w momencie realizacji projektu jest komercjalizacja wyników tego projektu (wykorzystanie w przyszłości nabytych w celu realizacji projektu opracowań do wykonania czynności opodatkowanych podatkiem VAT).

Jak wskazano powyżej, dla określenia prawa do odliczenia, istotny jest zamiar z jakim dokonywany jest zakup towaru lub usługi w momencie nabycia, a w przedmiotowej sprawie projekt realizowany jest z założeniem wykorzystania jego efektów do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług oraz przedstawiony przez Wnioskodawcę opis zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi, tj. związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną. Jak sam wskazał Wnioskodawca jego zamiarem jest wykorzystanie nabywanych na potrzeby realizacji projektu opracowań do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT, zatem przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją ww. projektu, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT.

Jednocześnie należy podkreślić, iż w przypadku zmiany przeznaczenia powstałych w ramach realizacji projektu efektów z czynności z tytułu których przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego (tekst jedn.: opodatkowanych generujących podatek należny) do czynności z tytułu których takie prawo nie przysługuje (tekst jedn.: nieopodatkowanych), należy mieć na uwadze zmianę prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami zakupionymi w celu wytworzenia efektów projektu, a tym samym konieczność dokonania korekty odliczonego podatku VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl