IBPP4/443-1860/10/KG - Prawo zakładu opieki zdrowotnej do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku zakupem nowoczesnej aparatury medycznej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 4 lutego 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1860/10/KG Prawo zakładu opieki zdrowotnej do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku zakupem nowoczesnej aparatury medycznej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 7 grudnia 2010 r. (data złożenia 8 grudnia 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 22 grudnia 2010 r. (data złożenia 23 grudnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 grudnia 2010 r. złożono ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...". Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 22 grudnia 2010 r. (data złożenia 23 grudnia 2010 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Zespół Zakładów Opieki Zdrowotnej w Ż. podjął decyzję o ubieganiu się o środki Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, dostępne w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. na lata 2007-2013 (Działanie 9.1 "Infrastruktura lecznictwa zamkniętego"). Wniosek złożony przez Wnioskodawcę wybrany został, jako projekt przeznaczony do dofinansowania - umowę o udzielenie dofinansowania podpisano z Województwem, reprezentowanym przez Zarząd Województwa w dniu 31 sierpnia 2009 r.

Przedmiotem projektu, który został zrealizowany przez ZZOZ w Ż. jest zakup nowoczesnej, innowacyjnej aparatury medycznej - urządzeń które zostały przekazane Oddziałowi Intensywnej Terapii, Oddziałowi Neonatologii, Oddziałowi Wewnętrznemu, Oddziałowi Chirurgii Ogólnej, Oddziałowi Dziecięcemu, Oddziałowi Ortopedii, Blokowi Operacyjnemu, Pracowniom Specjalistycznym oraz Laboratorium.

Zakupione przez Szpital urządzenia są wykorzystywane do świadczeń zdrowotnych, odpłatnych ze strony NFZ.

Łączne koszty realizacji projektu to 829.366,05 PLN brutto (w tym 56.379,16 PLN VAT). Wartość dofinansowania, o jakie występuje obecnie Wnioskodawca to 704.961,14 PLN (85% kosztów kwalifikowanych).

Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i w związku z tym składa deklaracje VAT-7.

Sprzęt zakupiony w ramach realizacji projektu pn. "..." będzie wykorzystany wyłącznie do czynności zwolnionych z podatku VAT (będą to usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej, zgodnie z symbolem PKWiU nr 85, w całości finansowane w ramach kontraktu z Narodowym Funduszem Zdrowia).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawcy w ramach realizowanego projektu przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie przedstawionym w piśmie z dnia 22 grudnia 2010 r.), nie przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, że niniejszą interpretację oparto na przepisach prawa podatkowego obowiązujących do dnia 31 grudnia 2010 r., gdyż we wniosku z dnia 7 grudnia 2010 r. Wnioskodawca wskazał, że wniosek dotyczy zaistniałego stanu faktycznego.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z powyższego wynika, że odliczyć można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca zrealizował projekt pn. "...".

Wskazano, iż zakupione urządzenia będą wykorzystywane wyłącznie do czynności zwolnionych z podatku VAT.

W oparciu o tak przedstawiony opis stanu faktycznego należy stwierdzić, iż nabywane towary i usługi, związane z realizacją ww. projektu, nie służą czynnościom opodatkowanym, generujących podatek należny.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w cenie nabywanego sprzętu (aparatury medycznej) w związku z realizacją projektu pn. "...".

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie stanu faktycznego, z którego wynika, iż zakupione urządzenia będą wykorzystywane wyłącznie do czynności zwolnionych z podatku VAT. Niniejsza interpretacja nie rozstrzyga w zakresie prawidłowości zwolnienia od podatku VAT świadczonych przez Wnioskodawcę usług. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl