IBPP4/443-1850/10/KG - Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku VAT należnego o podatek naliczony od dokonanych zakupów towarów i usług w związku z realizacją zadania badawczego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 4 marca 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1850/10/KG Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku VAT należnego o podatek naliczony od dokonanych zakupów towarów i usług w związku z realizacją zadania badawczego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 3 grudnia 2010 r. (data wpływu 7 grudnia 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 1 lutego 2011 r. (data wpływu 3 marca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku VAT należnego o podatek naliczony od dokonanych zakupów towarów i usług w związku z realizacją zadania badawczego pt. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 grudnia 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku VAT należnego o podatek naliczony od dokonanych zakupów towarów i usług w związku z realizacją zadania badawczego pt. "...". Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 1 lutego 2011 r. (data wpływu 3 marca 2011 r.)

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Instytut jest instytutem badawczym działającym do 30 września 2010 r. w oparciu o ustawę o jednostkach badawczo-rozwojowych, a od 1 października 2010 r. w oparciu o ustawę o instytutach badawczych.

Jednostka prowadzi pełną rachunkowość w oparciu o ustawę o rachunkowości oraz jest czynnym podatnikiem VAT składającym deklaracje VAT-7D.

Przedmiotem działania Instytutu jest prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych w obszarze górnictwa surowców mineralnych oraz ich przetwórstwa, geoinżynierii i inżynierii środowiska, przystosowanie wyników prowadzonych prac do zastosowania w praktyce oraz upowszechnianie wyników tych prac, w dziedzinach:

1.

pozostałych nauk przyrodniczych i techniczny eh (PKD 72.19.Z),

2.

nauk społecznych i humanistycznych (PKD 72.20.Z).

Do zakresu działania Instytutu należy:

1.

prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych dotyczących:

a.

bezpieczeństwa górniczego, ochrony załóg i środowiska pracy,

b.

technologa eksploatacji górniczej oraz poprawy efektywności przemysłu węglowego,

c.

ochrony środowiska przed skutkami działalności przemysłowej, szczególnie górniczej i komunalnej,

d.

gospodarki zasobami kopalni wód powierzchniowych i podziemnych oraz odpadów,

e.

technologii wzbogacania kopalni i ich przetwórstwa,

f.

budownictwa podziemnego, lądowego i hydrotechnicznego,

g.

rozwoju lokalnego i regionalnego, z uwzględnieniem problemów wynikających ze społecznych, ekonomicznych i gospodarczych skutków restrukturyzacji przemysłu, szczególnie górnictwa,

2.

przystosowanie wyników prowadzonych badań naukowych i prac rozwojowych do zastosowania w praktyce, w szczególności poprzez:

a.

opracowywanie nowych produktów, procesów i usług,

b.

przygotowywanie projektów, planów oraz innej dokumentacji do tworzenia nowych produktów, procesów i usług,

c.

opracowywanie prototypów oraz projektów pilotażowych,

d.

doradztwo naukowo-techniczne, opracowywanie opinii, ekspertyz naukowych i aprobat technicznych (PKD 74.90.Z),

e.

działalność w zakresie inżynierii i związane z nią doradztwo techniczne,

3.

upowszechnianie wyników prowadzonych badań naukowych i prac rozwojowych, w szczególności poprzez:

a.

rozwój kadry naukowej, prowadzony na podstawie odrębnych przepisów,

b.

działalność normalizacyjną (PKD 69.10.Z),

c.

działalność wydawniczą (PKD 68.11.Z), (PKD 58.14.Z),

d.

organizowanie i uczestnictwo w seminariach i konferencjach naukowych (PKD 82.30.Z),

e.

prowadzenie informacji naukowo-technicznej, w tym działalności bibliotecznej w obszarze działalności instytutu (PKD 91.01.A),

f.

działalność w zakresie informacji patentowej oraz ochrony własności przemysłowej i intelektualnej,

g.

prowadzenie i rozwój baz danych z obszaru działania Instytutu (PKD 63.11.Z).

Instytut prowadzi szkolenia specjalistyczne oraz różne formy kształcenia ustawicznego (PKD 85.59.B).

Instytut prowadzi działalność gospodarczą na zasadach określonych w przepisach ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności (Dz. U. z 2007 r. Nr 156, poz. 1095 z późn. zm.) związaną z:

1.

jednostkowym wytwarzaniem produktów i świadczeniem usług niemających charakteru badawczego, związanych z przedmiotem działania Instytutu (PKD 28.51.Z), (PKD 26.70.Z), (PKD 33.13.Z),

2.

badaniami i analizami technicznymi związanymi z przedmiotem działania Instytutu (PKD 71.20.B),

3.

doradztwem w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania (PKD 70.22.Z).

Działalność gospodarcza jest wydzielona pod względem finansowym i rachunkowym z działalności podstawowej Instytutu.

Instytut osiąga następujące rodzaje przychodów:

* przychody niepodlegające ustawie o VAT: dotacje na działalność statutową, środki na finansowanie realizowanych projektów badawczych otrzymywane z Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Narodowego Centrum Badań i Rozwoju,

* przychody opodatkowane podatkiem VAT: usługi naukowo-badawcze na zlecenie konkretnych odbiorców, usługi inżynierskie, doradcze, usługi badań i analiz technicznych,

* przychody zwolnione z VAT: usługi w zakresie edukacji.

Jednostka zawarła umowę z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju z siedzibą w W. na wykonanie zadania badawczego pt. "...".

Zadanie badawcze finansowane jest przez Narodowa Centrum Badań i Rozwoju w ramach strategicznego programu badań naukowych i prac rozwojowych pt. "...".

Podstawowym calem realizowanego zadania badawczego jest opracowanie optymalnych konfiguracji oraz wytycznych procesowych i projektowych układów zgazowania węgla stanowiących podstawę do budowy krajowych instalacji demonstracyjnych, a w szczególności:

* opracowanie i weryfikacja w skali pilotowej procesu ciśnieniowego zgazowania węgla,

* opracowanie i weryfikacja w skali pilotowej procesu podziemnego zgazowania węgla,

* optymalizacja i sprawdzenie w skali pilotowej procesów oczyszczania i konwersji gazu w powiązaniu z systemem usuwania C02.

Rezultatami realizacji tego zadania badawczego winno być:

* opracowanie i weryfikacja w skali pilotowej procesów nadziemnego i podziemnego zgazowania węgla,

* opracowanie dokumentacji procesowej układów stanowiących podstawę do budowy krajowych instalacji demonstracyjnych,

* opracowanie dla warunków krajowych strategicznych kierunków rozwoju czystych technologii węglowych wykorzystujących procesy zgazowania węgla dla zastosowań w energetyce i przemyśle chemicznym.

Z otrzymanego dofinansowania na realizację zadania badawczego finansowane będzie wynagrodzenie dla pracowników zaangażowanych w realizację projektu, koszty zakupu specjalistycznego oprogramowania komputerowego niezbędnego do realizacji zadania badawczego, koszty poniesione w związku z zakupem materiałów biurowych i eksploatacyjnych, koszty delegacji i podróży służbowych, promocja projektu i jego efektów (publikacje itp.), zakup literatury specjalistycznej, zakup materiałów niezbędnych do przeprowadzania badań, zakup materiałów do budowy infrastruktury powierzchniowej wraz z siecią monitoring. zakup materiałów eksploatacyjnych niezbędnych do przeprowadzenia badań i zakończenie eksperymentu w ramach realizacji zadania badawczego.

W projekcie tym Jednostka występuje jako jeden z partnerów współrealizujących ten projekt. Uczestnictwo wszystkich podmiotów tworzących partnerstwo jest uczestnictwem na równych prawach we współrealizacji zadań, a jeden z partnerów wystepuje jako partner wiodący (Lider) reprezentujący pozostałych partnerów wobec instytucji zewnętrznych i urzędów, koordynujący, monitorujący i nadzorujący prawidłowość działań pozostałych partnerów.

Realizowany projekt nie mieści się w zakresie prowadzonej przez Instytut działalności gospodarczej, mieści się natomiast w zakresie podstawowego przedmiotu działania Instytutu. Czynności związane z realizacją tego projektu przeznaczone są na wewnętrzne potrzeby Jednostki i nie są świadczone na rzecz innego trzeciego podmiotu. Ponadto w rzeczywistości jak i z zawartych umów wynika, że nie występuje jakiekolwiek świadczenie jednego pomiotu na rzecz innego. Prace nie są realizowane na zlecenie na rzecz zamawiającego, któremu będzie przysługiwało prawo do dysponowania, zarządzania i wykorzystania efektów prac, gdyż wyniki tych prac pozostają w Jednostce. Jednostka w swoich księgach rachunkowych oraz sprawozdaniach ujmuje otrzymane środki jako dotacje - które nie są dotacją do ceny towaru czy usługi, ani też nie mają wpływu na cenę towarów i usług. Instytut nie będzie dokonywał sprzedaży wyników projektu, ani uzyskiwał żadnych innych przychodów ze zbycia wyników tego projektu. Wydatki związane z realizacją przez Instytut zadań tego projektu związane są z działalnością niepodlegającą opodatkowaniu VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma prawo do obniżenia podatku VAT należnego o podatek naliczony na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług od dokonanych zakupów towarów i usług finansowanych ze środków otrzymanego dofinansowania z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.

Zdaniem Wnioskodawcy (ostateczna wersja przedstawiona w piśmie z dnia 1 lutego 2011 r.), nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 cyt. ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zatem przez pojęcie świadczenia, zdefiniowane w art. 8 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, należy rozumieć każde zachowanie się na rzecz innej osoby. Świadczenie, o którym mowa powyżej zakłada istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą, konsumentem) jak również podmiotu świadczącego usługę. Zatem w pojęciu "świadczenia na rzecz", mieszczą się jedynie świadczenia dokonywane na rzecz określonych podmiotów, ostatecznych konsumentów.

Jeżeli więc nie jest dokonywane żadne świadczenie na rzecz konkretnego i zindywidualizowanego odbiorcy, zachowanie takie nie jest czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ nie występuje tu świadczenie usług w rozumieniu nadanym przez ustawodawcę w art. 8 cyt. ustawy.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca zawarł umowę z Narodowym Centrum Badan i Rozwoju z siedzibą w W. na wykonanie zadania badawczego pt. "...".

W projekcie tym Jednostka występuje jako jeden z partnerów współrealizujących ten projekt. Uczestnictwo wszystkich podmiotów tworzących partnerstwo jest uczestnictwem na równych prawach we współrealizacji zadań.

Podstawowym celem realizowanego zadania badawczego jest opracowanie optymalnych konfiguracji oraz wytycznych procesowych i projektowych układów zgazowania węgla stanowiących podstawę do budowy krajowych instalacji demonstracyjnych

Czynności związane z realizacją tego projektu przeznaczone są na wewnętrzne potrzeby Jednostki i nie są świadczone na rzecz innego trzeciego podmiotu. Ponadto w rzeczywistości jak i z zawartych umów wynika, że nie występuje jakiekolwiek świadczenie jednego pomiotu na rzecz innego. Prace nie są realizowane na zlecenie na rzecz zamawiającego, któremu będzie przysługiwało prawo do dysponowania, zarządzania i wykorzystania efektów prac, gdyż wyniki tych prac pozostają w Jednostce. Jednostka w swoich księgach rachunkowych oraz sprawozdaniach ujmuje otrzymane środki jako dotacje - które nie są dotacją do ceny towaru czy usługi ani też nie mają wpływu na cenę towarów i usług. Instytut nie będzie dokonywał sprzedaży wyników projektu ani uzyskiwał żadnych innych przychodów ze zbycia wyników tego projektu. Wydatki związane z realizacją przez Instytut zadań tego projektu związane są z działalnością niepodlegającą opodatkowaniu VAT.

Zatem w oparciu o tak przedstawiony opis zaistniałego stanu faktycznego stwierdzić należy, iż nabywane towary i usługi, związane z realizacją ww. projektu, nie służą czynnościom opodatkowanym, ponieważ jak sam wskazał Wnioskodawca, nie będzie dokonywał sprzedaży ani uzyskiwał żadnych innych przychodów ze zbycia wyników projektu, a wydatki związane z realizacją przez Instytut zadań projektu związane są z działalnością niepodlegającą opodatkowaniu VAT. Innymi słowy zakupy towarów i usług jakie zostały dokonane na potrzeby przedmiotowego projektu pozostawały bez związku z czynnościami generującymi podatek należny, tj. opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Tym samym stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pt. "...".

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl