IBPP4/443-185/09/AZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 kwietnia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-185/09/AZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 17 lutego 2009 r. (data wpływu 23 lutego 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 16 marca 2009 r. (data wpływu 19 marca 2009 r.) oraz pismem z dnia 1 kwietnia 2009 r. (data wpływu 6 kwietnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT od zakupów dokonywanych przy realizacji projektu pod nazwą "Akademia Kompetencji - z menedżera na lidera" - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 lutego 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT od zakupów dokonywanych przy realizacji projektu pod nazwą "Akademia Kompetencji - z menedżera na lidera". Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 16 marca 2009 r. (data wpływu 19 marca 2009 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP4/443-187/09/AZ z dnia 5 marca 2009 r. oraz pismem z dnia 1 kwietnia 2009 r. (data wpływu 6 kwietnia 2009 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą w zakresie edukacji i doradztwa. Wnioskodawca wykonuje działalność gospodarczą w zakresie: usług doradczych - opodatkowanych stawką VAT w wysokości 22% oraz usług szkoleniowych - opodatkowanych stawką zwolnioną i jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT składającym deklaracje VAT-7.

Wnioskodawca (Beneficjent) zawrze umowę o dofinansowanie projektu "Akademia Kompetencji - z menedżera na lidera" w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Działanie 8.1.1- Wspieranie kwalifikacji zawodowych i doradztwo dla przedsiebiorstw. Projekt jest współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego (EFS). Umowa zostanie zawarta z Wojewódzkim Urzędem Pracy (Instytucją Pośredniczącą). Zgodnie z zawartą umową, beneficjentowi - Wnioskodawcy, zostanie przyznane dofinansowanie w formie dotacji rozwojowej na realizację Projektu w łącznej kwocie nieprzekraczającej: XXX zł. Dotacja rozwojowa na realizację projektu wypłacana jest w formie zaliczki, przekazanie kolejnej transzy uzależnione jest od wcześniejszego wydatkowania przez beneficjenta co najmniej 70% otrzymanych transz dotacji rozwojowej i wykazanie poniesionych wydatków co najmniej w tej wysokości we wniosku o płatność. Okres realizacji projektu trwa od 15 października 2008 r. do 15 grudnia 2010 r. W ramach projektu Strona zobowiązana jest do prowadzenia wyodrębnionej ewidencji księgowej dotyczącej realizacji projektu.

Celem ogólnym projektu jest podniesienie kompetencji manedżerów MŚP z województwa z zakresu zarządzania ludźmi. Cel ten zostanie osiągnięty poprzez realizację szkoleń stacjonarnych, szkoleń e-learningowych, doradztwa zawodowego dla uczestników szkoleń. Poza ww. działaniami szkoleniowymi w projekcie będą również działania związane z realizacją, obsługą i zarządzaniem projektu szkoleniowo - doradczego, czyli: zarządzanie i organizacja projektu, promocja i rekrutacja, badania i analizy: ewaluacja efektów miękkich. W ramach projektu będą rozliczane również koszty pośrednie w części przypadającej na realizowany projekt.

Wnioskodawca realizując projekt nie uzyskuje dochodów (projekt "non profit"), bowiem nie występuje sprzedaż związana z projektem i nie prowadzi do powstania po stronie Wnioskodawcy zysku. Taki związek - uzasadniający ewentualne prawo do odliczenia podatku naliczonego od powyższych wydatków - mógłby wystąpić w przypadku, gdy korzyści wynikające z realizacji projektu znalazłyby odzwierciedlenie w poprawie rentowności całego przedsiębiorstwa, wpływając na sprzedaż opodatkowaną. W opisanym przypadku związek taki nie występuje z uwagi na sam charakter projektu realizowanego na cele społeczne.

Beneficjenci ostateczni (uczestnicy projektu) są zobowiązani do wniesienia wkładu własnego w formie pieniężnej i w formie wynagrodzeń. Finansowanie projektu oparte jest o zasadę zwrotu poniesionych kosztów, a nie dopłaty do ceny, kwota zebranego wkładu własnego od beneficjentów ostatecznych służy sfinansowaniu wydatków projektu w części nie pokrytej dotacją.

W uzupełnieniu do wniosku z dnia 16 marca 2009 r. Wnioskodawca wyjaśnił, iż w ramach projektu będą realizowane następujące działania:

* szkolenia blended - learning (szkolenia stacjonarne wraz ze szkoleniami - e-learningowymi) wraz z doradztwem związanym ze szkoleniem będące elementem składowym realizowanych na rzecz beneficjentów ostatecznych szkoleń oraz szkolenia typu e-learning - symbol PKWiU

* 80.42.10.- 00.20 - "Usługi kształcenia ustawicznego dorosłych gdzie indziej niesklasyfikowane". Zakres działań w przedmiotowym projekcie nie zawiera świadczeń czysto doradczych o czym świadczy objęcie tego projektu dofinansowaniem na poziomie 80% - stosowanego w przypadku projektów o charakterze szkoleniowym dla mikro i małych przedsiębiorstw oraz 70% dla średnich przedsiębiorstw.

Zgodnie z założeniami dla projektów realizowanych w ramach działania 8.1.1- Wspieranie kwalifikacji zawodowych i doradztwo przedsiębiorstw w ramach POKL oraz na podstawie rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego w sprawie udzielania pomocy publicznej w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki intensywność pomocy na szkolenia liczona jest jako stosunek ekwiwalentu dotacji brutto do wydatków kwalifikowanych i w przypadku pomocy na szkolenia ogólne wynosi 80% w odniesieniu do mikroprzedsiębiorstw i małych przedsiębiorców oraz 70% dla średnich przedsiębiorstw. Kwotę dofinansowania podnosi się o 10% w przypadku uczestnictwa w projekcie beneficjentów ostatecznych znajdujących się w trudnym położeniu.

W ramach niniejszego projektu zostało przyznane przez instytucję wdrażającą dofinansowanie na łącznym poziomie 90,863%.

Zróżnicowanie wkładu jaki wnoszą uczestnicy w ramach projektu wynika z rodzaju szkoleń, z jakich będzie korzystał dany uczestnik szkoleń oraz od rodzaju przedsiębiorstwa w jakim jest zatrudniony (mikro, małe lub średnie przedsiębiorstwo).

Uczestnicy szkoleń - pracownicy, którzy zostaną oddelegowani przez swoich pracodawców do uczestnictwa w szkoleniach stacjonarnych wniosą wkład w postaci wynagrodzeń. Wkład w postaci wynagrodzeń stanowi koszt wynagrodzenia, jaki musi ponieść przedsiębiorca oddelegowujący pracownika na szkolenie za czas, w którym pracownik przebywa na szkoleniu i nie świadczy w tym samym czasie pracy na rzecz pracodawcy. Wkład w wynagrodzeniach jest udokumentowany poprzez oświadczenie przedsiębiorcy, w którym wylicza on koszt wynagrodzenia swojego pracownika za czas uczestnictwa w szkoleniu.

Wnioskodawca przedstawił szczegółową kalkulację wkładu prywatnego wnoszonego przez beneficjentów ostatecznych w ramach uczestnictwa w projekcie. W odniesieniu do szkoleń stacjonarnych, kwota wydatków objętych pomocą publiczną bez kosztów wynagrodzeń beneficjentów pomocy lub pracowników beneficjentów pomocy oddelegowanych na szkolenia wynosi 664 776,00 zł. Założono wniesienie wkładu prywatnego wynagrodzeniami beneficjentów pomocy lub pracowników beneficjentów pomocy oddelegowanych na szkolenie obliczone za czas ich faktycznego uczestnictwa w szkoleniu - do wysokości sumy kwot pozostałych wydatków kwalifikowanych dot. szkoleń stacjonarnych.

W odniesieniu do szkoleń e-learningowych, do wydatków objętych pomocą publiczną wliczone zostały pozycje budżetu 46-50, 52, 53, 55, 57 oraz kwota na testy. Do wydatków objętych pomocą publiczną nie wliczone zostały wydatki związane ze stworzeniem systemu e-learningu i jego aktualizacjami, oraz wydatki związane z wdrożeniem systemu e-learningu (poz. 51, 54, 56).

Wnioskodawca przedstawił szczegółową kalkulacje wkładu prywatnego wnoszonego przez Beneficjentów Ostatecznych w ramach uczestnictwa w projektach, dla szkolenia stacjonarnego, szkolenia e-learningowego, doradztwa dla uczestników blended learning (szkoleń stacjonarnych + e-learning)

Przykład kalkulacji dla szkolenia stacjonarnego:

Kwota wydatków objętych pomocą publiczną na szkolenie wynosi 664 776,00 zł

Założono wniesienie wkładu prywatnego wynagrodzeniami beneficjentów pomocy lub pracowników beneficjentów pomocy oddelegowanych na szkolenie obliczone za czas ich faktycznego uczestnictwa w szkoleniu - do wysokości sumy kwot pozostałych wydatków kwalifikowanych dot. szkoleń stacjonarnych.

Mikro i małe przedsiębiorstwa:

664 776 zł / 80% - 664 776,00 zł = 166 194,00 zł

166 194,00 zł / 144 Beneficjentów Ostatecznych = 1 154,12 zł

1 154,12 zł / 14 dni szkoleniowych = 82,44 na dzień

Wkład prywatny po zaokrągleniu:

82,44 zł x 14 dni x 108 Beneficjentów Ostatecznych z mikro i małych firm = 124 649,28 zł

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia podatku VAT od zakupów dokonanych w celu realizacji projektu, ponieważ otrzymana przez Wnioskodawcę dotacja rozwojowa nie stanowi obrotu w myśl przepisów ustawy o VAT, a tym samym Wnioskodawca powinien zebranie wkładu własnego od Beneficjentów ostatecznych udokumentować notą obciążeniową wystawioną na rzecz beneficjentów ostatecznych.

Zdaniem Wnioskodawcy, w opisanej sytuacji mają zastosowanie przepisy art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.). Zgodnie z przytoczonymi przepisami, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W związku z powyższym odliczenie podatku naliczonego od zakupów finansowanych z funduszy strukturalnych jest możliwe na ogólnych warunkach. Nie ma znaczenia jakie jest źródło otrzymanych dotacji.

Wnioskodawca uważa iż, jeśli nie zachodzi związek pomiędzy dokonywanym przez podatnika zakupem towarów i usług, a czynnościami opodatkowanymi, podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego lub zwrotu różnicy podatku.

Wnioskodawca uważa również, iż realizacja projektu nie powoduje wystąpienia żadnej sprzedaży. Zdaniem Wnioskodawcy kwota otrzymanej dotacji oraz wkładu własnego nie stanowi obrotu w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług. Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podstawą opodatkowania jest obrót. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Wnioskodawca uważa, iż tylko dotacje, które są bezpośrednio związane z dopłatą do ceny konkretnych usług, zwiększają podstawę opodatkowania (obrót), a tym samym są faktycznie opodatkowane podatkiem VAT. Zdaniem Wnioskodawcy czynności wykonywane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej w części dotyczącej realizacji przedmiotowego projektu nie stanowią czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, w szczególności nie stanowią świadczenia usług (o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o VAT). Podsumowując, działania realizowane w ramach projektu: "Akademia Kompetencji - z menadżera na lidera"- nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a zatem Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją przedmiotowych zadań, gdyż zakupy te nie są związane z czynnościami opodatkowanymi. Natomiast dotacja i wkład własny otrzymane celem pokrycia kosztów poniesionych w związku z realizacją ww. projektu nie stanowi obrotu w rozumieniu ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

Jak wynika z powyższego, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, natomiast przez świadczenie usług w myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Nieodpłatna dostawa towarów oraz nieodpłatne świadczenie usług, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, za wyjątkiem ściśle określonych sytuacji, wskazanych w art. 7 ust. 2 oraz art. 8 ust. 2 ustawy o VAT.

Należy w tym miejscu podkreślić, iż czynność może być albo odpłatna albo nieodpłatna. Na gruncie ustawy o VAT nie występują czynności częściowo odpłatne. Jeśli tylko czynność została wykonana za wynagrodzeniem, to jest ona odpłatna. Nie ma żadnego znaczenia, czy wynagrodzenie to pokrywa koszty świadczenia tej czynności poniesione przez podatnika, ewentualnie kreuje dla podatnika zysk. Także czynności wykonane "po kosztach" ich świadczenia, bądź poniżej tych koszów, są czynnościami odpłatnymi, o ile tylko pobrano za nie wynagrodzenie.

W istocie okoliczność, czy transakcja została dokonana po cenie niższej, czy też wyższej od kosztu świadczenia, nie ma znaczenia dla zakwalifikowania transakcji jako "transakcji odpłatnej" w rozumieniu art. 5, bowiem to ostatnie pojęcie wymaga wyłącznie istnienia bezpośredniego związku między dostawą towarów lub świadczeniem usług, a świadczeniem wzajemnym (wynagrodzeniem) rzeczywiście otrzymanym przez podatnika.

Zatem, w przypadku gdy transakcja jest dokonywana odpłatnie, art. 7 ust. 2 oraz art. 8 ust. 2 nie mogą mieć zastosowania, ponieważ dotyczą one wyłącznie transakcji dokonywanych nieodpłatnie.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca zawrze umowę o dofinansowanie projektu "Akademia Kompetencji - z menedżera na lidera" w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Działanie 8.1.1- Wspieranie kwalifikacji zawodowych i doradztwo dla przedsiębiorstw. Projekt jest współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego (EFS). Umowa zostanie zawarta z Wojewódzkim Urzędem Pracy w Krakowie (Instytucją Pośredniczącą).

Celem ogólnym projektu jest podniesienie kompetencji menadżerów MŚP z województwa małopolskiego z zakresu zarządzania ludźmi. Cel ten zostanie osiągnięty poprzez realizację szkoleń stacjonarnych, szkoleń e-learningowych, doradztwa zawodowego dla uczestników szkoleń. Poza ww. działaniami szkoleniowymi w projekcie będą również działania związane z realizacją, obsługą i zarządzaniem projektu szkoleniowo - doradczego, czyli: zarządzanie i organizacja projektu, promocja i rekrutacja, badania i analizy: ewaluacja efektów miękkich. W ramach projektu będą rozliczane również koszty pośrednie w części przypadającej na realizowany projekt.

Beneficjenci ostateczni (uczestnicy projektu) są zobowiązani do wniesienia wkładu własnego w formie pieniężnej i w formie wynagrodzeń.

Intensywność pomocy na szkolenia liczona jest jako stosunek ekwiwalentu dotacji brutto do wydatków kwalifikowanych i w przypadku pomocy na szkolenia ogólne wynosi 80% w odniesieniu do mikroprzedsiębiorstw i małych przedsiębiorców oraz 70% dla średnich przedsiębiorstw. Kwotę dofinansowania podnosi się o 10% w przypadku uczestnictwa w projekcie beneficjentów ostatecznych znajdujących się w trudnym położeniu.

W ramach niniejszego projektu zostało przyznane przez instytucję wdrażającą dofinansowanie na łącznym poziomie 90,863%.

Zróżnicowanie wkładu jaki wnoszą uczestnicy w ramach projektu wynika z rodzaju szkoleń, z jakich będzie korzystał dany uczestnik oraz od rodzaju przedsiębiorstwa w jakim jest zatrudniony (mikro, małe lub średnie przedsiębiorstwo).

Z powyższego wynika, iż w ramach realizacji projektu Wnioskodawca świadczy usługi, za które pobierana jest opłata od uczestników szkoleń. Jak wskazano powyżej decydującym kryterium dla określenia, czy świadczenie jest odpłatne czy nie, jest pobranie wynagrodzenia za świadczenie, nie ma natomiast znaczenia wysokość tego wynagrodzenia.

Dla opodatkowania danej czynności nie jest istotnym czy wykonanie tej czynności prowadzi do powstania po stronie świadczącego zysku czy też straty. Opodatkowaniu bowiem podatkiem VAT podlega każde świadczenie, za które zostało wypłacone wynagrodzenie.

Zatem w oparciu o przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, iż w ramach realizowanego projektu Wnioskodawca przeprowadza szkolenia, które stanowią odpłatne świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT. Wkłady własne uczestników szkoleń są związane z konkretnym konsumentem w celu realizacji konkretnego programu szkoleniowego, w związku z czym są bezpośrednio związane ze świadczeniem usług szkoleniowych. Tym samym zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, otrzymany wkład własny stanowi obrót podlegający opodatkowaniu według właściwej stawki VAT. Bowiem z przepisu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT wynika, iż na obrót składają się: kwota należna obejmująca całość świadczenie należnego od nabywcy (pomniejszona o kwotę podatku należnego). Tak więc otrzymany wkład własny od uczestników szkolenia lub ich pracodawców stanowi obrót podlegający opodatkowaniu podatkiem VAT.

Podstawowa stawka podatku od towarów i usług dla dostawy towarów i świadczenia usług zgodnie z przepisem art. 41 ust. 1 ustawy wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Ponadto ustawodawca przewidział obniżone stawki podatku w wysokości 7%, 3% 0% oraz zwolnienia od podatku wyszczególnione w ustawie o VAT oraz rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336 z późn. zm.) dla dostaw niektórych towarów i świadczenia niektórych usług albo dla części tych dostaw lub części świadczenia usług oraz określił warunki stosowania obniżonych stawek.

Zgodnie z art. 8 ust. 3 ww. ustawy usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Powyższe oznacza, iż o opodatkowaniu usługi podatkiem VAT, daną stawką podatku (lub jej zwolnieniem od podatku) decyduje co do zasady, zaliczenie jej do właściwego - zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie zasadami - grupowania Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Należy w tym miejscu wskazać, iż w myśl z § 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.) do celów podatku od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) określoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.), nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2009 r. Natomiast zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. Organy podatkowe nie są uprawnione do zaklasyfikowania, czy też weryfikacji klasyfikacji wskazanych przez Wnioskodawcę usług do odpowiedniego grupowania PKWiU.

Organem kompetentnym do wydawania informacji w zakresie zaklasyfikowania świadczonych usług do odpowiedniego grupowania PKWiU jest Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi, ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź.

Wnioskodawca wskazał dla usług świadczonych w ramach realizowanego projektu PKWiU 80.42.10.-00.20 - "Usługi kształcenia ustawicznego dorosłych gdzie indziej niesklasyfikowane".

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT zwalnia się z podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W poz. 7 wymienione zostały usługi w zakresie edukacji sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU ex 80.

Zgodnie z objaśnieniami zamieszczonymi pod załącznikiem - "ex" dotyczy tylko danej usługi z danego grupowania. Umieszczenie "ex" przy konkretnym symbolu PKWiU powoduje zawężenie stosowania zwolnienia od podatku tylko do usług należących do danego grupowania statystycznego (w tym przypadku PKWiU 80), które spełniają określone przez ustawodawcę warunki, wskazane w obowiązujących przepisach.

Do grupowania PKWiU ex 80 należy podkategoria PKWiU 80.42.10-00.20 obejmująca usługi kształcenia ustawicznego dorosłych, gdzie indziej niesklasyfikowane. Ponieważ ustawodawca, w załączniku nr 4 do ustawy przy pozycji 7 usługi w zakresie edukacji o symbolu PKWiU ex 80, nie wymienił żadnych usług dla których zwolnienie to nie ma zastosowania, dlatego też należy uznać, że zwolnienie od podatku dotyczy wszystkich usług objętych grupowaniem PKWiU 80.

Stwierdzić zatem należy, że o ile Wnioskodawca prawidłowo klasyfikuje świadczone usługi do grupowania 80.42.10-00.20, to korzystają one ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.

Nadmienia się również, iż zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16. Natomiast w myśl ust. 4, podatnicy nie mają obowiązku wystawiania faktur, o których mowa w ust. 1, osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej. Jednakże na żądanie tych osób podatnicy są obowiązani do wystawienia faktury.

Zatem w przedmiotowej sytuacji świadczone usługi na rzecz uczestników szkolenia za wynagrodzeniem w wysokości wniesionej opłaty, podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jednakże korzystają one ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, ponadto winny być udokumentowane poprzez wystawienie faktury VAT, o ile osoba wpłacająca zażąda wystawienia faktury.

Skoro, jak wykazano powyżej, odpłatnie świadczone w ramach realizacji projektu usługi korzystają ze zwolnienia od podatku, dokonywane w związku z ich świadczeniem zakupy nie służą wykonywaniu przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych, a zatem nie znajdzie zastosowania w przedmiotowej sprawie cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej, obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pod nazwą "Akademia Kompetencji - z menedżera na lidera".

Z treści wniosku wynika, iż zgodnie z zawartą umową, beneficjentowi - Wnioskodawcy, zostanie przyznane dofinansowanie w formie dotacji rozwojowej na realizację projektu w łącznej kwocie nieprzekraczającej: 2 003 167,90 zł. Dotacja rozwojowa na realizację projektu wypłacana jest w formie zaliczki, przekazanie kolejnej transzy uzależnione jest od wcześniejszego wydatkowania przez beneficjenta co najmniej 70% otrzymanych transz dotacji rozwojowej i wykazanie poniesionych wydatków co najmniej w tej wysokości we wniosku o płatność.

W myśl art. 29 ust. 1 ustawy o VAT podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczonych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do zapisu art. 29 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku, gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze.

Dla określenia, czy dane dotacje są, czy też nie są opodatkowane istotne są szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, iż w sytuacji gdy podatnik, w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług, otrzymuje dofinansowanie (dotację, subwencję), stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający element podstawy opodatkowania z tytułu danej dostawy lub świadczenia. Kryterium uznania dotacji za zwiększającą obrót stanowi zatem stwierdzenie, iż dotacja dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast dotacje niedające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie stanowią obrotu w rozumieniu przepisu art. 29 ust. 1 powołanej wyżej ustawy, czyli nie zwiększają podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Jak wskazał Wnioskodawca otrzymywane dotacje są przeznaczane na pokrycie kosztów związanych z realizacją zadań wykonywanych w ramach realizacji projektu i nie stanowią dopłaty do ceny świadczonych usług. Pozyskana dotacja nie ma bezpośredniego związku ze sprzedażą, nie jest przyznawana jako dopłata do ceny usługi, a przeznaczona jest na pokrycie poniesionych kosztów w ramach realizowanego programu. Oznacza to, że przedmiotowa dotacja ma charakter zakupowy, nie ma na celu sfinansowania ceny sprzedaży. W konsekwencji w związku z realizacją projektu Wnioskodawca nie otrzymuje sfinansowanego otrzymaną dotacją wynagrodzenia za świadczone usługi w rozumieniu przepisów ustawy o VAT, a jedynie zwrot poniesionych przez Wnioskodawcę kosztów.

Podsumowując, dotacja czyli otrzymany zwrot poniesionych kosztów nie stanowi czynności opodatkowanej VAT, ponieważ czynność ta nie została wymieniona w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu, zawartych w art. 5 ust. 1 ustawy. Natomiast wpłaty uczestników szkolenia, które z uwagi na swój charakter stanowią obrót z tytułu wykonywanych przez Wnioskodawcę usług, zalicza się do czynności podlegających opodatkowaniu, wymienionych w art. 5 ust. 1 i art. 8 ust. 1 ustawy o VAT.

Odpowiadając na zadane pytanie należy stwierdzić, iż Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pod nazwą "Akademia Kompetencji - z menedżera na lidera". Jednakże brak prawa do odliczenia spowodowany jest tym, iż zakupy dokonywane są w związku z czynnościami zwolnionymi z podatku VAT, a nie tym że dotacja przeznaczona na sfinansowanie nie stanowi obrotu. Dla zaistnienia prawa do odliczenia decydujące znaczenie ma bowiem związek dokonanych zakupów z czynnościami opodatkowanymi, a nie źródła finansowania zakupów. Natomiast otrzymane opłaty od beneficjentów ostatecznych stanowią wynagrodzenie za świadczenie usług, zatem na żądanie wpłacających osób fizycznych winne być udokumentowane fakturami VAT.

W świetle powyższego oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl