IBPP4/443-1848/11/KG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 lutego 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1848/11/KG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 16 grudnia 2011 r. (data wpływu 28 grudnia 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT bądź otrzymać zwrot tego podatku w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 grudnia 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT bądź otrzymać zwrot tego podatku w związku z realizacją projektu pn. "...".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Projekt numer XXX "...". Umowa numer XXX.

Źródła finansowania: Europejski Fundusz Społeczny i budżet państwa.

Okres realizacji: 1 stycznia 2005 - 30 września 2007 r.

Miasto G. prowadziło projekt pod nazwą "...". Projekt był realizowany w ramach działania 2.6 Regionalne Strategie Innowacyjne i Transfer wiedzy priorytetu, 2 Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego na lata 2004-2006.

Projekt realizowany był w partnerstwie z G., Politechniką, Starostwem Powiatowym w G.

Celem projektu było przygotowanie kadry odpowiedzialnej za tworzenie firm innowacyjnych oraz wypracowanie pakietu narzędzi, które ułatwiałyby powstawanie tego typu inicjatyw gospodarczych. Realizacja tego celu wyrażała się w podnoszeniu zakresu wiedzy oraz zdolności kluczowych pracowników instytucji sektora badawczo-rozwojowego oraz instytucji wspierających biznes poprzez fachowe szkolenia i warsztaty oraz stworzenie sieci współpracy pomiędzy czołowymi instytucjami tego sektora.

W ramach projektu wyłoniono 4 grupy tematyczne:

1.

Oceny potencjału technologicznego pod kątem komercjalizacji oraz polityki w zakresie własności intelektualnej (w tym fundusz patentowy),

2.

Zarządzanie Inkubatorami i parkami technologicznymi,

3.

Klastery technologiczne,

4.

Prowadzenie działań pro-innowacyjnych na uczelniach wyższych.

W wyniku projektu powstały analizy i raporty dotyczące potencjału technologicznego, klasterów technologicznych, sposobów tworzenia regionalnego funduszu patentowego, a także możliwości funkcjonowania i współpracy inkubatorów i parków technologicznych. Dodatkowo opracowano propozycje dotyczące promocji przedsiębiorczości na uczelniach wyższych oraz pakietów usług wspierających nowopowstające firmy innowacyjne.

Zgodnie z umową nr: XXX z dnia 14 lutego 2005 r. z Samorządem Województwa Miasto G. uzyskało dofinansowanie na realizację powyższego projektu ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego oraz budżetu państwa.

Środki finansowe, które otrzymywało Miasto G. na wyodrębniony rachunek bankowy w części stanowiły refundację kosztów kwalifikowanych poniesionych wcześniej przez Miasto G., w części przekazywane były na wyodrębnione rachunki bankowe partnerów projektu jako refundacja poniesionych wydatków kwalifikowanych potwierdzonych rachunkami, fakturami VAT lub innymi dowodami księgowymi.

Wydatki projektu związane były z usługami szkoleniowymi, personelem projektu, organizacją spotkań, promocją projektu, a także zakupem usługi audytorskiej.

Projekt zakładał, że ani na etapie składania wniosku o dofinansowanie ani w trakcie jego realizacji, jak również po jego zakończeniu nie będzie wykorzystywany na cele działalności opodatkowanej podatkiem VAT.

Inicjatywa realizowana była w ramach zadań własnych gminy zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 17 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t.j. z dnia 27 października 2001 r. Dz. U. Nr 142 poz. 1592), który brzmi: "Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie: przeciwdziałania bezrobociu oraz aktywizacji lokalnego rynku pracy" oraz art. 92 ust. 2 ustawy o samorządzie powiatowym, który brzmi: "Miasto na prawach powiatu jest gminą wykonującą zadania powiatu na zasadach określonych w tej ustawie".

Jednym z głównych celów projektu było zwiększenie zakresu wiedzy i zdolności kluczowych pracowników sektora B+R oraz instytucji wspierających biznes. Utworzona została sieć współpracy pomiędzy poszczególnymi instytucjami biorącymi udział w projekcie oraz wypracowano narzędzia wspierania procesu powstawania małych i średnich przedsiębiorstw, w tym firm wysokich technologii.

Miasto G. jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w świetle obowiązującego stanu prawnego Wnioskodawca ma prawo odliczyć podatek VAT bądź otrzymać zwrot tego podatku w związku z realizacją projektu pn. "...", którego opis stanu faktycznego został przedstawiony w poz. 68.

Zdaniem Wnioskodawcy, mając na uwadze stan faktyczny przedstawiony powyżej oraz wskazane przepisy wnioskodawca nie ma prawa odliczenia podatku VAT od zakupów dokonanych w związku z realizacją przedmiotowego projektu bądź zwrotu tego podatku, ponieważ nie jest spełniony podstawowy warunek umożliwiający podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jakim jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku Ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających podatkowi.

Zgodnie z przepisem § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.), którego brzmienie zostało utrzymane w § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów 1 usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 73, poz. 392) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Zaś w myśl art. 92 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym funkcje organów powiatu w miastach na prawach powiatu sprawuje rada miasta i prezydent miasta. Miasto na prawach powiatu jest gminą wykonująca zadania powiatu na zasadach określonych w tej ustawie (art. 92 ust. 2) Miasto G., realizując przedmiotowy projekt w ramach zadań własnych powiatu, wykonywało zadanie publiczne w zakresie przeciwdziałania bezrobociu oraz aktywizacji lokalnego rynku pracy.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że w wyniku realizacji przedmiotowego projektu powstały analizy i raporty dotyczące potencjału technologicznego, klasterów technologicznych, sposobów tworzenia regionalnego funduszu patentowego oraz możliwości funkcjonowania i współpracy inkubatorów i parków technologicznych, a także opracowania dotyczące promocji przedsiębiorczości na uczelniach wyższych i pakietów usług wspierających nowopowstałe firmy innowacyjne.

Projekt zakładał, że ani na etapie składania wniosku o dofinansowanie ani w trakcie jego realizacji, jak również po jego zakończeniu nie będzie wykorzystywany na cele działalności opodatkowanej podatkiem VAT. Zatem w myśl powyższych przepisów i przedstawionego powyżej stanu faktycznego, skoro nabywane towary i usługi, związane z realizacją ww. projektu nie służyły i nie służą czynnościom opodatkowanym, tym samym podatnikowi nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów I usług związanych z realizacją ww. projektów. W konsekwencji podatnik nie ma również możliwości ubiegania się o zwrot różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. z 2011 r. Dz. U. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z przepisem § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.), w brzmieniu obowiązującym do 30 listopada 2008 r., zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Stosownie do art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

W myśl art. 92 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592) funkcje organów powiatu w miastach na prawach powiatu sprawuje rada miasta i prezydent miasta. Miasto na prawach powiatu jest gminą wykonującą zadania powiatu na zasadach określonych w tej ustawie (art. 92 ust. 2). Ustrój i działanie organów miasta na prawach powiatu, w tym nazwę, skład, liczebność oraz ich powoływanie i odwoływanie, a także zasady sprawowania nadzoru określa ustawa o samorządzie gminnym (art. 92 ust. 3 powołanej ustawy).

W świetle powyższego miasto na prawach powiatu jest gminą, której ustawodawca dodatkowo przypisał wykonywanie zadań powiatu.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym, powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Z regulacji art. 4 ust. 1 pkt 17 tej ustawy wynika, że powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym, w tym m.in. w zakresie przeciwdziałania bezrobociu oraz aktywizacji lokalnego rynku pracy.

Z przedstawionego we wniosku zaistniałego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca prowadził projekt pn. "...".

W wyniku projektu powstały analizy i raporty dotyczące potencjału technologicznego, klasterów technologicznych, sposobów tworzenia regionalnego funduszu patentowego, a także możliwości funkcjonowania i współpracy inkubatorów i parków technologicznych. Dodatkowo opracowano propozycje dotyczące promocji przedsiębiorczości na uczelniach wyższych oraz pakietów usług wspierających nowopowstające firmy innowacyjne.

Projekt zakładał, że ani na etapie składania wniosku o dofinansowanie ani w trakcie jego realizacji, jak również po jego zakończeniu nie będzie wykorzystywany na cele działalności opodatkowanej podatkiem VAT.

Projekt realizowany był w ramach zadań własnych powiatu.

Zatem w oparciu o tak przedstawiony opis zaistniałego stanu faktycznego stwierdzić należy, iż nabywane towary i usługi, związane z realizacją ww. projektu, nie służyły czynnościom opodatkowanym. Innymi słowy zakupy jakie zostały dokonane na potrzeby przedmiotowego projektu pozostawały bez związku z czynnościami generującymi podatek należny tj. uprawniającymi do odliczenia podatku naliczonego zawartego w cenie nabywanych towarów i usług.

Tym samym Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku VAT, wynikającego z faktur dokumentujących poniesione wydatki w związku z realizacją projektu pn. "...". W konsekwencji Wnioskodawca nie ma prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdą również zastosowania obowiązującego do dnia 30 listopada 2008 r. uregulowania § 23 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.), bowiem przepisy te przewidują możliwość zwrotu podatku zarejestrowanym podatnikom jedynie na podstawie umów zawartych przed dniem 1 maja 2004 r.

W konsekwencji powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono przy założeniu, iż faktycznie efekty jakie powstały w wyniku realizacji projektu nie będą generowały dla Wnioskodawcy sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT, w związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl