IBPP4/443-184/11/EJ - Podatek od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT z faktur, które dokumentują wydatki w ramach projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 23 lutego 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-184/11/EJ Podatek od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT z faktur, które dokumentują wydatki w ramach projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 25 stycznia 2011 r. (data wpływu 28 stycznia 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 11 lutego 2011 r. (data wpływu 16 lutego 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT z faktur, które dokumentują wydatki w ramach projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 stycznia 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT z faktur, które dokumentują wydatki w ramach projektu pn. "...". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 11 lutego 2011 r. (data wpływu 16 lutego 2011 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest Beneficjentem zadania pn. "..." realizowanego przy współudziale środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Działanie 5.2. Wnioskodawca jako Beneficjent nie ma możliwości odzyskania podatku VAT, a kosztami kwalifikowanymi są koszty brutto projektu. Beneficjent w chwili obecnej złożył wniosek o płatność końcową dla projektu. W zakres projektu wchodziło m.in. zadanie, którego realizacja została już zakończona. Jest to zadanie I pn. "...". Realizacja projektu nie jest związana z osiąganiem zysku. W związku ze zrealizowaniem projektu nie powstaną nowe przychody. Będą natomiast generowane koszty utrzymania.

W piśmie z dnia 11 lutego 2011 r. Wnioskodawca wskazał dodatkowo, że realizacja zadania została rozpoczęta 14 lipca 2008 r. W ramach przedmiotowego projektu wybudowano obiekt sportowy (halę), bezpośrednio połączony z istniejącym budynkiem Samorządowego Gimnazjum wraz z częścią sanitarno-socjalną oraz rozbudową istniejącej kotłowni gazowej. Budynek hali został wykonany jako niepodpiwniczony, jednokondygnacyjny. Pomiędzy budynkiem hali wykonano przewiązkę - łącznik, będący połączeniem komunikacyjnym obu budynków: istniejącego i nowo powstałego. Dostęp osób na wózkach inwalidzkich odbywa się z poziomu terenu na poziom użytkowy przy użyciu utwardzonego podejścia o nachyleniu do 6%. Kondygnacja użytkowa hali: łącznik, część wejściowa z ogólnodostępnymi sanitariatami, część sportowa, część szatniowo-sanitarna, część socjalno-szatniowa instruktorów oraz część magazynowa.

Hala została kompleksowo wyposażona w następujące instalacje:

1.

wody zimnej i ciepłej z cyrkulacją,

2.

kanalizacji sanitarnej,

3.

centralnego ogrzewania,

4.

ciepła technologicznego,

5.

elektryczną,

6.

odgromową,

7.

wentylacyjną - wentylacja mechaniczna i grawitacyjna.

Została ona wyposażona w urządzenia sportowe oraz w urządzenia małej architektury.

W ramach zagospodarowania terenu wokół nowo powstałego obiektu wykonano:

1.

zewnętrzne boisko do koszykówki i siatkówki o nawierzchni syntetycznej,

2.

ciąg chodników z kostki betonowej powiązanych z istniejącymi ciągami pieszymi i projektowaną halą sportową oraz droga dojazdowa,

3.

trawniki.

Realizacja przedsięwzięcia została zakończona w dniu 3 sierpnia 2009 r. Po zakończeniu obiekt został przekazany nieodpłatnie do jednostki gminnej zarządzającej obiektami oświatowymi. Inwestycja nie będzie generowała żadnego przychodu, będą natomiast generowane koszty utrzymania. Efekt jaki powstanie w wyniku realizacji zadania nie będzie generował sprzedaży opodatkowanej. Towary i usługi nabyte i zakupione w celu realizacji zadania nie będą miały związku ze sprzedażą opodatkowaną Gminy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 11 lutego 2011 r.):

Czy w związku z realizacją projektu Wnioskodawca ma możliwość odliczenia podatku VAT z faktur, które dokumentują wydatki.

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowanym w piśmie z dnia 11 lutego 2011 r.), nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w ramach zrealizowanego projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje więc wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspakajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy w zakresie edukacji publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 8 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca w ramach zadania pn. "..." zrealizował m.in. inwestycję pn. "...". Po zakończeniu budowy obiekt został przekazany nieodpłatnie do jednostki gminnej zarządzającej obiektami oświatowymi. Inwestycja nie będzie generowała żadnego przychodu, będą natomiast generowane koszty utrzymania. Efekt jaki powstanie w wyniku realizacji zadania nie będzie generował sprzedaży opodatkowanej. Towary i usługi nabyte i zakupione w celu realizacji zadania nie będą miały związku ze sprzedażą opodatkowaną Gminy.

W myśl powyższych przepisów oraz w oparciu o przedstawiony stan faktyczny należy stwierdzić, iż nabyte towary i usługi, związane z realizacją ww. projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT.

Tym samym Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia podatku VAT, wynikającego z faktur dokumentujących poniesione wydatki, bowiem nie zostanie w omawianym przypadku spełniona podstawowa przesłanka pozytywna jaką jest związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Końcowo należy podkreślić, iż zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem wskazać, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono przy założeniu, iż faktycznie towary i usługi nabyte na potrzeby realizacji projektu nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych (tj. generujących podatek należny).

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualny błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, a w szczególności wykorzystywania towarów i usług zakupionych podczas realizacji projektu do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl