IBPP4/443-1834/10/AZ - Podatek od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 8 lutego 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1834/10/AZ Podatek od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 24 listopada 2010 r. (data wpływu 6 grudnia 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 31 stycznia 2011 r. (data wpływu 3 lutego 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części w związku z realizacją projektu pod nazwą "XXX" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 grudnia 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części w związku z realizacją projektu pod nazwą "XXX". Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 31 stycznia 2011 r. (data wpływu 3 lutego 2011 r.), będącymi odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP4/443-1834/10/AZ z dnia 18 stycznia 2011 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Na podstawie umowy nr X o dofinansowanie projektu "XXX" Gmina O - Urząd Miasta O realizował w okresie od 1 września 2006 do 30 czerwca 2008 r. przedmiotowy projekt współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego. Umowa o dofinansowanie została zawarta pomiędzy beneficjentem - Gminą O a Instytucją Wdrażającą - Wojewódzkim Urzędem Pracy. Celem projektu był rozwój umiejętności i kwalifikacji zawodowych kadry samorządowej, poprzez uczestnictwo w kursach szkoleniowych w zakresie wykorzystania technik informacyjnych, nauki języków obcych oraz nauki komunikacji interpersonalnej.

Uczestnicy szkoleń nie ponosili żadnych kosztów związanych z udziałem w szkoleniach. Projekt nie generował przychodu. Poziom dofinansowania z Europejskiego Funduszu Społecznego wyniósł 75% wydatków kwalifikowanych, 25% dofinansowane zostało z budżetu państwa. Wartość projektu wyniosła 1 126 615,39 zł. Faktury w ramach projektu wystawione były na Urząd Miasta O, który w okresie trwania projektu figurował w rejestrze czynnych podatników od towarów i usług w Urzędzie Skarbowym. Podatek VAT został uznany za wydatek kwalifikujący się do refundacji z EFS na podstawie oświadczenia beneficjenta dołączonego do wniosku o dofinansowanie projektu, w którym beneficjent oświadczył, że nie ma możliwości odzyskania w żaden sposób poniesionego kosztu podatku VAT. Wydatki w ramach projektu na zakup towarów i usług zostały uznane za kwalifikowane w kwotach brutto. W 2007 r. Instytucja Wdrażająca, Urząd Wojewódzki, w związku z zaleceniami Komisji Europejskiej zwróciła się do Beneficjenta z prośbą o dostarczenie m.in. zaświadczenia właściwego organu określającego, czy beneficjent jest płatnikiem podatku VAT i czy w odniesieniu do realizowanego projektu istnieje możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub w części. Naczelnik Urzędu Skarbowego wydał zaświadczenie, że Urząd Miasta figuruje w rejestrze czynnych podatników podatku od towarów i usług oraz że podatnik nie ma możliwości obniżania kwoty podatku należnego o podatek naliczony VAT wydatkowany w związku z przedmiotowym projektem.

Do 31 sierpnia 2010 r. podatnikiem podatku VAT w odniesieniu do czynności podatkowych Miasta był Urząd Miasta, który posiadał numer identyfikacji podatkowej i figurował w rejestrze czynnych podatników podatku od towarów i usług w Urzędzie Skarbowym.

Miasto decyzją Naczelnika Urzędu Skarbowego z dnia 7 lipca 2010 r. posiada odrębny numer identyfikacji podatkowej i od 1 września 2010 r. figuruje w rejestrze czynnych podatników podatku od towarów i usług w Urzędzie Skarbowym.

W uzupełnieniu do wniosku wyjaśniono, że nabywane towary i usługi w ramach realizacji projektu nie miały żadnego związku z wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami opodatkowanymi.

W związku z realizacją projektu dokonano zakupu usług szkoleniowych (szkolenia językowe, komputerowe, interpersonalne), niezbędnych materiałów biurowych, promocyjnych tj. tablica biura projektu oraz sprzętu biurowego - urządzenie wielofunkcyjne, laptop, a także zakup ogłoszeń prasowych, aktualizacja i utrzymanie strony internetowej, usługa przeprowadzenia audytu zewnętrznego. Środki trwałe nie są wykorzystywane przez Wnioskodawcę w związku z wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami opodatkowanymi.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w odniesieniu do realizowanego projektu "XXX" istnieje możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub w części.

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowanym w piśmie z dnia 31 stycznia 2011 r.) nie ma on możliwości odliczenia części lub całości naliczonego w trakcie realizacji projektu podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Gmina stosownie do art. 2 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) jest jednostką samorządu terytorialnego posiadającą osobowość prawną, wykonującą zadania publiczne we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność.

W myśl art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca realizował w okresie od 1 września 2006 do 30 czerwca 2008 r. projekt pod nazwą "XXX" Gmina O - Urząd Miasta O współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego.

Umowa o dofinansowanie została zawarta pomiędzy beneficjentem - Gminą O a Instytucją Wdrażającą - Wojewódzkim Urzędem Pracy. Celem projektu był rozwój umiejętności i kwalifikacji zawodowych kadry samorządowej, poprzez uczestnictwo w kursach szkoleniowych w zakresie wykorzystania technik informacyjnych, nauki języków obcych oraz nauki komunikacji interpersonalnej.

Uczestnicy szkoleń nie ponosili żadnych kosztów związanych z udziałem w szkoleniach. Projekt nie generował przychodu. Nabywane towary i usługi w ramach realizacji projektu nie miały żadnego związku z wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami opodatkowanymi.

W związku z realizacją projektu dokonano zakupu usług szkoleniowych (szkolenia językowe, komputerowe, interpersonalne), niezbędnych materiałów biurowych, promocyjnych tj. tablica biura projektu oraz sprzętu biurowego - urządzenie wielofunkcyjne, laptop, a także zakup ogłoszeń prasowych, aktualizacja i utrzymanie strony internetowej, usługa przeprowadzenia audytu zewnętrznego. Środki trwałe nie są wykorzystywane przez Wnioskodawcę w związku z wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami opodatkowanymi.

Zatem w oparciu o tak przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej, obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Wnioskodawca jednoznacznie wskazał, iż projekt nie generował przychodu, a nabywane towary i usługi w ramach realizacji projektu nie miały żadnego związku z wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji, Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo odliczenia podatku VAT w całości lub w części w związku z realizacją projektu pod nazwą "XXX".

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Końcowo należy podkreślić, iż zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem wskazać, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono przy założeniu, iż faktycznie nabywane towary i usługi w ramach realizacji projektu nie miały żadnego związku z wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, a w szczególności wykorzystywania przez Wnioskodawcę nabytych towarów do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i sług, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 O po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl