IBPP4/443-1812/10/KG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 lutego 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1812/10/KG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 26 listopada 2010 r. (data wpływu 1 grudnia 2010 r.), uzupełnionym pismami z dnia 5 stycznia 2011 r. (data wpływu 7 stycznia 2011 r.) oraz z dnia 8 lutego 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zwrotu podatku VAT w ramach projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 grudnia 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zwrotu podatku VAT w ramach projektu pn. "...". Wniosek został uzupełniony pismami z dnia 5 stycznia 2011 r. (data wpływu 7 stycznia 2011 r.) oraz z dnia 8 lutego 2011 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina W. - Zakład Wodociągów i Kanalizacji otrzymał dofinansowanie do projektu pn. "..." z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Działania 4.2 Rozwój systemów lokalnej infrastruktury ochrony środowiska i energetycznej Oś 4 "Rozwój infrastruktury ochrony środowiska i energetycznej" Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

Realizacja projektu - tj. robót budowlanych (budowa sieci wodociągowej, przyłączy wodociągowych), pełnienie funkcji inspektora nadzoru, koszty związane z promocją projektu, nastąpi w III kwartale 2011 r., a zakończenie realizacji do 15 grudnia 2012 r.

Zakład Wodociągów i Kanalizacji został utworzony uchwałą Rady Miejskiej we W. z dnia 27 kwietnia 2009 r. Uchwałą tą jednostce tej został nadany statut. W § 4 pkt 11 tego statutu jako przedmiot działalności Zakładu wskazana jest "Budowa sieci wodociągowych i kanalizacyjnych". Zadanie to jest zadaniem własnym gminy realizowanym poprzez działalność ZWiK. Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) w celu wykonywania zadań z zakresu budowy sieci wodociągowych i kanalizacyjnych Gmina utworzyła Zakład Wodociągów i Kanalizacji. Następnie Uchwałą z dnia 13 czerwca 2009 r. ZWiK został wyposażony w majątek nieruchomy, został on przekazany w trwały zarząd zakładowi budżetowemu, tj. ZWiK.

W skład majątku wchodzą nieruchomości zabudowane, środki trwałe i budowla oraz sieci wodociągowe i kanalizacyjne. Na podstawie art. 45, art. 82 i art. 83 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2004 r. Nr 261, poz. 2603) Zakład będzie realizował inwestycje z zakresu budowy sieci wodociągowych i kanalizacyjnych, które są zadaniami własnymi gminy.

ZWiK osiąga przychody z tytułu opłat za odprowadzanie ścieków oraz sprzedaży wody.

Właścicielem istniejącej i powstałej w wyniku realizacji projektu infrastruktury technicznej pozostawać będzie Gmina W. Natomiast ZWiK będzie użytkownikiem (operatorem) tej infrastruktury i będzie świadczyć usługi z zakresu zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków.

ZWiK jest czynnym podatnikiem podatku VAT.

Faktury związane z realizacją ww. projektu będą wystawiane na Wnioskodawcę.

Dodatkowo Wnioskodawca w piśmie z dnia 8 lutego 2011 r. wyjaśnił, iż wybudowana "..." będzie stanowić własność Zakładu Wodociągowego, we W. Wybudowana sieć będzie znajdować się w ewidencji środków trwałych tut. Zakładu i Zakład dokonywał będzie odpisów amortyzacyjnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy podatek od towarów i usług poniesiony przez Wnioskodawcę na budowę sieci wodociągowej w ramach projektu pn. "..." w przypadku, gdy zadanie to jest współfinansowane ze środków Unii Europejskiej, podlegał będzie zwrotowi przez Urząd Skarbowy.

Zdaniem Wnioskodawcy (doprecyzowanym pismem z dnia 5 stycznia 2011 r.), będzie on mógł odliczyć podatek VAT od realizowanej inwestycji wodociągowej w ramach projektu pn. "...", ponieważ osiąga przychody z tytułu prowadzonej działalności (opłaty za sprzedaży wody i odprowadzanie ścieków). Wnioskodawca będzie miał prawo do otrzymania zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl postanowień art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca otrzymał dofinansowanie do projektu pn. "..." z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Działania 4.2 Rozwój systemów lokalnej infrastruktury ochrony środowiska i energetycznej Oś 4 "Rozwój infrastruktury ochrony środowiska i energetycznej" Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013

ZWiK jest czynnym podatnikiem podatku VAT.

Faktury związane z realizacją ww. projektu będą wystawiane na Wnioskodawcę.

Wskazano, że wybudowana sieć wodociągowa z przyłączami będzie znajdować się w ewidencji środków trwałych Wnioskodawcy. Wnioskodawca będzie właścicielem i użytkownikiem (operatorem) tej infrastruktury, i będzie świadczyć usługi z zakresu zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków. ZWiK osiąga przychody z tytułu opłat za odprowadzanie ścieków oraz sprzedaży wody.

Jak już wskazano w niniejszej interpretacji, podstawową przesłanką pozytywną której spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczania podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania tego odliczenia. Jest to najistotniejszy warunek umożliwiający podatnikowi VAT skorzystanie z prawa do odliczenia. Należy podkreślić, że uprawnienie do odliczenia podatku od towarów i usług przysługuje wyłącznie zarejestrowanym czynnym podatnikom tego podatku.

W omawianej sprawie mamy do czynienia z sytuacją, gdy dokonywane przez podatnika VAT czynnego zakupy towarów i usług związane są wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi (zbiorowe zaopatrzenia w wodę), a więc występuje sytuacja, w której podatek naliczony zawarty w ich cenie związany jest niewątpliwie z czynnościami opodatkowanymi.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi, tj. związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną.

Reasumując Wnioskodawca będzie miał możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących zakupy towarów i usług (tekst jedn. budowa sieci wodociągowej wraz z przyłączami) związanych z realizacją projektu pn. "...". Bowiem zasadnicze znaczenie dla dokonania odliczenia podatku VAT ma związek zakupów ze sprzedażą opodatkowaną, a w omawianej sytuacji mienie powstałe w wyniku realizacji projektu będzie w całości wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Tym samym Wnioskodawca będzie miał możliwość otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl