IBPP4/443-1807/10/JP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 lutego 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1807/10/JP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 25 listopada 2010 r. (data wpływu 29 listopada 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 27 stycznia 2011 r. (data wpływu 28 stycznia 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 listopada 2010 r. wpłynął do tut. organu wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu pn. "...". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 27 stycznia 2011 r. (data wpływu 28 stycznia 2011 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Stowarzyszenie "..." posiada status Organizacji Pożytku Publicznego. Wspiera wszelkie inicjatywy sprzyjające rozwojowi promocji Miasta i Gminy, współpracuje z władzami samorządowymi, nawiązuje kontakty z organizacjami o podobnym charakterze, promuje rozwój społeczeństwa obywatelskiego poprzez: szkolenia, poradnictwo oraz wydawnictwa i publikacje. Stowarzyszenie promuje i wspiera przedsięwzięcia związane z procesem integracji europejskiej. Wspiera działania mające na celu zwiększenie zaangażowania jednostek i grup społecznych, szczególnie zagrożonych pozostawaniem na marginesie życia ekonomicznego i społecznego, ze szczególnym uwzględnieniem dzieci, młodzieży i bezrobotnych kobiet. Realizuje również zadania z zakresu upowszechniania kultury fizycznej i sportu wśród dzieci i młodzieży.

Przedmiotem nieodpłatnej działalności statutowej Stowarzyszenia jako Organizacji Pożytku Publicznego jest wydawanie czasopism z przewagą lokalnych informacji m.in. z prac samorządu i ustaleń dotyczących mieszkańców Gminy. oraz bieżących wydarzeń i historii regionu w formie miesięcznika "...".

Stowarzyszenie z racji wydawania miesięcznika jest płatnikiem podatku od towarów i usług. Składa deklaracje VAT-7. Jest to jego jedyna działalność dochodowa.

W roku 2010 Stowarzyszenie rozpoczęło realizację projektu finansowanego przez Europejski Fundusz Rolny na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich pn. "...".

Celem projektu jest wzrost aktywności mieszkańców poprzez bezpośrednie zaangażowanie się w zagospodarowanie swojej miejscowości, chęć podwyższenia kwalifikacji ogólnych z zakresu zielarstwa poprzez uczestnictwo w szkoleniu i utworzenie od podstaw ogrodu roślin leczniczych, poprawa wizerunku miejscowości, zwiększenie jej atrakcyjność i poszerzenie świadczeń rekreacyjnych poprzez utworzenie ogrodu edukacyjno-zielarskiego "..." oraz poszukiwanie pomysłu zmierzającego do stworzenia zielarskiego produktu lokalnego.

Operacja przyczyni się do realizacji celów Lokalnej Strategii Rozwoju: budowanie tożsamości kulturowej obszaru i ochronę dziedzictwa kulturowego.

Beneficjentami projektu są mieszkańcy głównie Gminy oraz kuracjusze przyjeżdżający do uzdrowiska. Korzystanie z projektu jest nieodpłatne. Projektodawca w wyniku realizacji projektu nie osiąga jakichkolwiek przychodów.

Ponadto jak wskazał Wnioskodawca w piśmie z dnia 27 stycznia 2011 r. Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT składającym deklaracje VAT-7.

Projekt jest całkowicie niedochodowy, nabywane na potrzeby realizacji projektu towary i usługi nie mają w żadnym zakresie związku z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Stowarzyszenie "..." ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 27 stycznia 2011 r.), nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku nauczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi. Dokumentem uprawniającym do odliczenia jest faktura VAT, otrzymana przez podatnika z tytułu nabycia przez niego towarów i usług.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca rozpoczął realizację projektu finansowanego przez Europejski Fundusz Rolny na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich pn. "...".

Beneficjentami projektu są mieszkańcy głównie Gminy oraz kuracjusze przyjeżdżający do uzdrowiska

Korzystanie z projektu jest nieodpłatne.

Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT składającym deklaracje VAT-7.

Projekt jest całkowicie niedochodowy, nabywane na potrzeby realizacji projektu towary i usługi nie mają w żadnym zakresie związku z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Zatem w oparciu o tak przedstawiony opis stanu faktycznego oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej, obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Jak wskazano nabywane na potrzeby realizacji projektu towary i usługi nie mają w żadnym zakresie związku z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pod nazwą "...".

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Końcowo należy podkreślić, iż zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem wskazać, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono przy założeniu, iż faktycznie towary i usługi nabyte na potrzeby realizacji projektu nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych (tj. generujących podatek należny dla Wnioskodawcy).

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślić wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, a w szczególności wykorzystywania nabytych na potrzeby realizacji projektu towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zaznacza się, że w zakresie pytania: "..." korzysta ze zwolnienia podmiotowego od podatku od towarów i usług i w związku z powyższym czy ma możliwość odzyskania podatku od towarów i usług..." zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl