IBPP4/443-1803/10/EJ - Możliwość odliczenia podatku VAT w związku z wydatkami poniesionymi na realizację wniosku w ramach Działania 4.1/413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju PROW 2007-2013.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 21 stycznia 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1803/10/EJ Możliwość odliczenia podatku VAT w związku z wydatkami poniesionymi na realizację wniosku w ramach Działania 4.1/413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju PROW 2007-2013.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 23 listopada 2010 r. (data wpływu 29 listopada 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 8 stycznia 2011 r. (data wpływu 12 stycznia 2011 r.) oraz z dnia 14 stycznia 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w ramach realizowanego projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 listopada 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w ramach realizowanego projektu pn. "...". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 8 stycznia 2011 r. (data wpływu 12 stycznia 2011 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 4 stycznia 2011 r. znak: IBPP4/443-1803/10/EJ oraz pismem z dnia 14 stycznia 2011 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest stowarzyszeniem działającym na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach oraz ustawy z dnia 18 stycznia 1996 r. o kulturze fizycznej, jest stowarzyszeniem o celach niezarobkowych, nie prowadzi działalności gospodarczej.

Wnioskodawca złożył wniosek do Lokalnej Grupy Działania w dniu 27 kwietnia 2010 r. o przyznanie pomocy w ramach działania 4./413 Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju PROW 2007-2013 dla małych projektów, nazwa wniosku: "...". Wszystkie faktury oraz rachunki związane z poniesionymi wydatkami w ramach tego działania będą podlegały refundacji. Działanie związane jest z kosztami dotyczącymi planowania, przygotowania oraz realizacji projektu. Okres realizacji projektu to lipiec 2010 r. Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT i nie składa deklaracji VAT-7. Interpretacja będzie stanowić załącznik do wniosku o płatność na etapie refundowania wydatków.

W piśmie z dnia 14 stycznia 2011 r. Wnioskodawca wskazał, że impreza pn. "..." odbyła się w dniach 17-18 lipca 2010 r. Idea imprezy łączy dwie dziedziny życia społecznego mieszkańców: granie rozumiane jako zamiłowanie do gry w piłkę nożną oraz granie - umiłowanie i kultywowanie muzyki X. Chcąc połączyć obie te pasje powstał pomysł zorganizowania imprezy pn. "...", w której rozgrywki sportowe połączone są z wydarzeniem muzycznym. "..." jest imprezą cykliczną, znaną na terenie całego Y. i ma już swoją tradycję w kalendarzu imprez organizowanych nie tylko w Gminie, ale również w powiecie, gdyż jest wpisana cykl imprez powiatowych pn. "...". Jest to impreza plenerowa, która przyczynia się do rozwoju wśród ludności wiejskiej zamiłowanie do czynnego uprawiania sportu poprzez udział amatorów sportu w meczach piłki nożnej, a także sprzyja wzrostowi poziomu kultury - poprzez występy zespołów regionalnych i koncerty zespołów artystycznych. Jest jedną z form promocji Gminy, promuje Gminę wśród przebywających na jej terenie turystów. Jest to impreza, której wyróżnikiem, wśród dotychczasowych imprez gminnych, jest popularyzacja sportu wśród młodzieży i dorosłych mieszkańców z terenu gminy i obydwu powiatów:, przez co realizuje cele Lokalnej Strategii Rozwoju.

Cel ogólny I: "..."

Cel szczegółowy I.A: "..."

Przedsięwzięcie: I.A.b: "...",

Cel ogólny II: "...",

Cel szczegółowy II.B: "..."

Przedsięwzięcie: II.B.a: "...".

Dofinansowanie imprezy pozwoli na podniesienie rangi tej uroczystości, zadbanie o właściwą oprawę i wysoki standard organizacyjny. Każda tego typu impreza wymaga coraz większych nakładów finansowych, by sprostać wymaganiom stawianym przed organizatorami imprez przez uczestniczących w nich turystów. Działka, na której odbywać się będzie impreza jest nieuzbrojona, ze względu na to, Wnioskodawca podpisze umowę z właścicielem sąsiadującej uzbrojonej działki i na podstawie wskazania zużycia prądu opłaci energię elektryczną. Ze względu, że działka jest również nie zabudowana zostaną wynajęte WC (toi-toi). Wnioskodawca nie posiada sceny, oświetlenia i nagłośnienia, które są niezbędne dla zorganizowania takiej imprezy, dlatego scena zostanie wynajęta a oświetlenie i nagłośnienie będzie wynajęte oraz obsługiwane przez firmy, które się tym zajmują. Dodatkowo zostanie zapewniona opieka medyczna, by turyści oraz wszystkie osoby uczestniczące w wydarzeniu mieli zapewnione bezpieczeństwo w razie wypadku. Po przeprowadzeniu rozgrywek i uroczystych obchodów "..." wykonane zostaną prace porządkowe oraz prace związane z odtworzeniem terenu działki, na której organizowana będzie impreza. Wnioskodawca jest organizacją pozarządową. Nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest płatnikiem podatku VAT. Wnioskodawca - organizator imprezy swoją działalnością nie generuje zysków, prowadzi działalność statutową w ramach pozyskanych dotacji. Przygotowanie imprezy jest dużym wyzwaniem działaczy klubu sportowego, dzięki dofinansowaniu operacji organizatorzy skupią się na zabezpieczeniu logistycznym imprezy, zadbaniu o wysoką jakość. W związku z realizacją operacji nie przewiduje się tworzenia nowych miejsc pracy. Operacja ma charakter wydarzenia kulturalno-sportowego i nie podlega wsparciu w ramach Osi 3.

Rezultatem operacji będzie impreza kulturalno-sportowa pn. "...". Impreza trwać będzie przez dwa dni. Pierwszego dnia nastąpi otwarcie Grania oraz turniej piłki nożnej pomiędzy drużynami o Puchar Starosty Powiatu. Rozegranych zostanie 9 meczy i każdy trwać będzie po 30 minut. Zakończenie turnieju i ogłoszenie wyników uświetni rozdanie pucharów przez Starostę Powiatu, po czym będzie konkurs wiedzy o sporcie z nagrodami, występ zespołu a w części artystycznej - koncert zespołu "H.". Drugi dzień "..." będzie głównym dniem obchodów X-lecia Klubu Sportowego. Rozpocznie się Mszą Św. i uroczystym poświeceniem sztandaru Klubu, później nastąpi przejście na boisko sportowe i rozpalenie watry. Na "..." zostaną zaproszeni goście: przedstawiciele samorządów gminnych, powiatowych oraz działacze sportowi, dla których będzie podany obiad po uroczystościach w Kościele. Po obiedzie w programie przewidziana jest rekonstrukcja I historycznego ligowego meczu piłki nożnej, w którym wezmą udział w większości ci sami zawodnicy, którzy grali pierwszy ligowy mecz w 2000 r., a następnie wystąpienia zaproszonych gości i osobistości oraz odznaczenia. Wieczorem występy: zespołu regionalnego. Gwiazdą wieczoru będzie zespół "D.", na zakończenie zabawa na wolnym powietrzu przy muzyce dyskotekowej. Impreza jest dla uczestników organizowana nieodpłatnie, więc nie generuje dochodu. W ramach projektu zostaną zakupione: puchary, nagrody, proporczyki, wynajem sceny, występ zespołu regionalnego, występ zespołu break dance, występ zespołu D., występ zespołu H., koncert muzyki M. i muzyki P., oplata DJ, obiad dla zaproszonych gości, wynajem WC (toi-toi), koszt energii elektrycznej, obsługa oświetlenia, sprzątanie i wywóz śmieci, nagłośnienie, opieka medyczna, opłata sędziów sportowych.

Efekty realizowanego projektu nie będą generowały obrotu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sprecyzowane w piśmie z dnia 8 stycznia 2011 r.):

Czy Wnioskodawca ma możliwość odliczenia podatku VAT w związku z wydatkami poniesionymi na realizację wniosku w ramach Działania 4.1/413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju PROW 2007-2013.

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie doprecyzowanym w piśmie z dnia 8 stycznia 2011 r.), nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w związku z wydatkami poniesionymi na realizację wniosku w ramach Działania 4.1/413 Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju PROW 2007-2013 ponieważ nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest zarejestrowany w urzędzie skarbowym jako podatnik podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca zrealizował projekt pn. "...". Impreza jest dla uczestników organizowana nieodpłatnie, nie generuje dochodu. Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT i nie składa deklaracji VAT-7.

Jak wskazano na wstępie, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Prawo to przysługuje wyłącznie podatnikom zarejestrowanym jako "podatnicy VAT czynni", składającym deklaracje VAT-7.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi - brak związku dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną. Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT.

Wnioskodawca nie ma zatem możliwości odliczenia podatku VAT z faktur VAT dokumentujących poniesione wydatki w ramach realizowanego projektu.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Należy zatem zaznaczyć, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono w oparciu o wskazanie, iż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego opisu stanu faktycznego, w szczególności konieczności zarejestrowania się Wnioskodawcy jako podatnika VAT czynnego udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl