IBPP4/443-180/10/AZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 lutego 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-180/10/AZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 26 stycznia 2010 r. (data wpływu 2 lutego 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego z faktur dotyczących zakupów związanych z realizacją projektu pod nazwą "Działania 4.3 Ochrona powietrza, odnawialne źródła energii" realizowanego w ramach RPO 2007-2013 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 lutego 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego z faktur dotyczących zakupów związanych z realizacją projektu pod nazwą "Działania 4.3 Ochrona powietrza, odnawialne źródła energii" realizowanego w ramach RPO 2007-2013.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest organem administracji publicznej, którego działalność jest zwolniona od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.). Wnioskodawca złożył wniosek o dofinansowanie planowanej wymiany okien z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej w ramach projektu pod nazwą "Działania 4.3 Ochrona powietrza, odnawialne źródła energii" realizowanego w ramach RPO 2007-2013. Planowana wymiana okien w budynku urzędu zakłada przeprowadzenie termomodernizacji budynku, co bezpośrednio wynikać będzie z zastosowania okien z o wiele niższym wskaźnikiem przepuszczalności ciepła od obecnie zamontowanych.

Towary i usługi, które będą nabywane w związku z planowaną realizacją ww. projektu nie będą służyły w jakimkolwiek zakresie czynnościom opodatkowanym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawcy będzie przysługiwało odliczenie podatku naliczonego z faktur dotyczących zakupów związanych z realizacją projektu pod nazwą "Działania 4.3 Ochrona powietrza, odnawialne źródła energii" realizowanego w ramach RPO 2007-2013.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dotyczących realizacji projektu pod nazwą "Działania 4.3 Ochrona powietrza, odnawialne źródła energii" realizowanego w ramach RPO 2007-2013.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca złożył wniosek o dofinansowanie planowanej wymiany okien z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej w ramach projektu pod nazwą "Działania 4.3 Ochrona powietrza, odnawialne źródła energii" realizowanego w ramach RPO 2007-2013. Planowana wymiana okien w budynku zakłada przeprowadzenie termomodernizacji budynku, co bezpośrednio wynikać będzie z zastosowania okien z o wiele niższym wskaźnikiem przepuszczalności ciepła od obecnie zamontowanych.

Towary i usługi, które będą nabywane w związku z planowaną realizacją ww. projektu nie będą służyły w jakimkolwiek zakresie czynnościom opodatkowanym.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostaną spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi. Jak wskazał Wnioskodawca towary i usługi, które będą nabywane w związku z planowaną realizacją ww. projektu nie będą służyły w jakimkolwiek zakresie czynnościom opodatkowanym.

Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług jakie zostanie dokonane w związku z realizacją projektu pod nazwą "Działania 4.3 Ochrona powietrza, odnawialne źródła energii" realizowanego w ramach RPO 2007-2013.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga w zakresie prawidłowości zwolnienia od podatku VAT działalności prowadzonej przez Wnioskodawcę. Wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się na opisie przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego, w którym jednoznacznie wskazano, iż towary i usługi, które będą nabywane w związku z planowaną realizacją ww. projektu nie będą służyły w jakimkolwiek zakresie czynnościom opodatkowanym. Powyższe zostało przyjęte jako element przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu zdarzenie przyszłego i nie było przedmiotem oceny. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność (np. przeznaczenia zakupionych towarów do wykonywania czynności opodatkowanych).

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl