IBPP4/443-1792/11/AWi - Odliczenie podatku naliczonego w związku z realizacją projektu w ramach Priorytetu II, Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach. Działanie 2.3 Reorientacja zawodowa osób odchodzących z rolnictwa.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 23 stycznia 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1792/11/AWi Odliczenie podatku naliczonego w związku z realizacją projektu w ramach Priorytetu II, Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach. Działanie 2.3 Reorientacja zawodowa osób odchodzących z rolnictwa.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 5 grudnia 2011 r. (data wpływu 19 grudnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pt. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 grudnia 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pt. "...".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zaistniałego stanu faktycznego:

Stowarzyszenie nie jest czynnym płatnikiem podatku VAT, ponieważ korzysta ze zwolnienie przedmiotowego z podatku od towarów i usług na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o VAT. W oparciu o ustawę o Narodowym Planie Rozwoju z dnia 20 kwietnia 2004 r. (Dz. U. Nr 116, poz. 1206 z późn. zm.), Rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 1 lipca 2004 r. w sprawie przyjęcia Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006 (Dz. U. Nr 166, poz. 1745), Rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 25 sierpnia 2004 r. w sprawie przyjęcia Uzupełnienie Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006 (Dz. U. Nr 200, poz. 2051 z późn. zm.) oraz umowę o dofinansowanie projektu zawartą z Wojewódzkim Urzędem Pracy Stowarzyszenie realizowało projekt pt. "..." w ramach Priorytetu II, Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach. Działanie 2.3 Reorientacja zawodowa osób odchodzących z rolnictwa. Projekt realizowany był nieodpłatnie. Miał na celu zatrudnienie 18 osób na okres 19 miesięcy w ramach otrzymanego wsparcia i na kolejne 5 miesięcy zatrudnienie na koszt poszczególnych pracodawców, którzy objęci zostali wsparciem. Stowarzyszenie jako beneficjent projektu skierowało do pracy w 4 przedsiębiorstwach, zakładach położonych w szczególności na terenie Gminy ale również na terenie powiatu, 18 osób-rolników i domowników, z wyłączeniem emerytów osób zarejestrowanych jako osoby bezrobotne, oraz inne osoby zatrudnione w rolnictwie tj. osoby zatrudnione w rolnictwie na podstawie stosunku pracy osób fizycznych i prawnych prowadzących działalność rolniczą. Celem głównym projektu jest zatrudnienie poza sektorem rolniczym osób zatrudnionych w rolnictwie w celu dostosowania osób do funkcjonowania w zmieniających się warunkach społeczno-ekonomicznych. Zakupiono w ramach projektu materiały biurowe (segregatory, przekładki, teczki, skoroszyty, materiały piśmienne, materiały eksploatacyjne do sprzętu komputerowego, tonery) koszty łączności telefonicznej i Internetu, koszt wynajmu biura do realizacji projektu, drukarka laserowa na potrzeby realizacji projektu, koszt druku plakatów i ulotek promocyjnych oraz koszt promocji projektu, (spoty informacyjno-ogłoszeniowe emitowane na antenie radia, ogłoszenia w lokalnej prasie) są niezbędne do realizacji projektu i używane zgodnie z przeznaczeniem na potrzeby jego realizacji. Służą tylko i wyłącznie do realizacji tego projektu. Nabycie towarów i usług służących realizacji tego projektu nastąpiło w okresie od 30 kwietnia do 30 listopada 2007 r. (okres realizacji rzeczowej projektu).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Stowarzyszeniu przysługuje prawo odliczania podatku naliczonego VAT z faktur dotyczących zakupu materiałów biurowych (segregatory, przekładki, teczki, skoroszyty, materiały piśmienne, materiały eksploatacyjne do sprzętu komputerowego, tonery) koszty łączności telefonicznej i Internetu, koszt wynajmu biura do realizacji projektu, drukarka laserowa na potrzeby realizacji projektu, koszt druku plakatów i ulotek promocyjnych oraz koszt promocji projektu (spoty informacyjno-ogłoszeniowe emitowane na antenie radia, ogłoszenia w lokalnej prasie).

Stanowisko Wnioskodawcy:

Stowarzyszenie nie jest czynnym podatnikiem VAT, i nie składa w Urzędzie Skarbowym deklaracji VAT 7, ponieważ korzysta ze zwolnienia przedmiotowego z podatku od towarów i usług na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o VAT. Wartość sprzedaży wynosiła w roku w 2009 -12 772,35 zł; natomiast w 2010 - 8 977,22 zł. Czynności wykonywane w ramach projektu są nieopodatkowane. Stowarzyszenie informuje, iż nabywane w związku z realizacją projektu pn.: "..." towary i usługi: materiały biurowe, drukarka laserowa, usługi łączności telefonicznej i Internetu, wynajem biura do realizacji projektu, druk ulotek i plakatów promocyjnych oraz promocja projektu nie były i nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz innych czynności. W związku z powyższym Stowarzyszeniu nie przysługuje prawo do odliczania podatku od towarów i usług zawartego w fakturach zakupu materiałów biurowych (segregatory, przekładki, teczki, skoroszyty, materiały piśmienne, materiały eksploatacyjne do sprzętu komputerowego, tonery), kosztów łączności telefonicznej i Internetu, kosztów wynajmu biura do realizacji projektu, zakupu drukarki laserowej na potrzeby realizacji projektu, kosztu druku plakatów i ulotek promocyjnych oraz kosztów promocji projektu, (spoty informacyjno-ogłoszeniowe emitowane na antenie radia, ogłoszenia w lokalnej prasie).

Od 1 stycznia 2008 r. w wyniku nowelizacji ustawy o VAT dokonanej ustawą z dnia 19 września 2007 r. o zmianę ustawy podatku od towarów i usług art. 113 ust. 1 cytowanej ustawy mówi, że ze zwolnienia z VAT korzystać mogą przedsiębiorcy, u których wartość sprzedaży nie opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 50 000 zł. Ustawa z dnia 2 grudnia 2009 r. o zmianie ustawy od podatków od towarów i usług podwyższone zostały limity obrotu uprawniające do korzystania ze zwolnienia i od 1 stycznia 2010 kwota limitu obrotu, o której mowa w art. 113 ust. 1 wynosi 100 000,00 zł.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego opisu zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi. Zrealizowanie prawa do odliczenia możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako "podatnicy VAT czynni", poprzez złożenie deklaracji VAT-7.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca zrealizował projekt pt. "..." w ramach Priorytetu II, Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach. Działanie 2.3 Reorientacja zawodowa osób odchodzących z rolnictwa.

Zakupiono w ramach projektu materiały biurowe (segregatory, przekładki, teczki, skoroszyty, materiały piśmienne, materiały eksploatacyjne do sprzętu komputerowego, tonery) koszty łączności telefonicznej i Internetu, koszt wynajmu biura do realizacji projektu, drukarka laserowa na potrzeby realizacji projektu, koszt druku plakatów i ulotek promocyjnych oraz koszt promocji projektu, (spoty informacyjno-ogłoszeniowe emitowane na antenie radia, ogłoszenia w lokalnej prasie). Projekt realizowany był nieodpłatnie. Wnioskodawca wskazał, iż nie jest czynnym płatnikiem podatku VAT.

W tym miejscu zaznaczenia wymaga, iż zgodnie z art. 96 ust. 4 ustawy o VAT naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako "podatnika VAT czynnego" lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 - jako "podatnika VAT zwolnionego", po uprzednim złożeniu naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenia rejestracyjnego.

Należy zatem uznać, iż stwierdzenie Wnioskodawcy, że nie jest czynnym płatnikiem podatku VAT, należy rozumieć w ten sposób, że nie jest on zarejestrowany jako "podatnik VAT czynny".

Jak już wskazano na wstępie, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do doliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Zrealizowanie tego prawa możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako "podatnicy VAT czynni", poprzez złożenie deklaracji VAT-7.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi. Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a zatem dokonane zakupy nie są wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności generujących podatek należny. Wnioskodawca nie ma zatem prawa do odliczenia w związku z realizacją projektu pt. "...".

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl