IBPP4/443-179/08/JP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 lutego 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-179/08/JP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 25 listopada 2008 r. (data wpływu 2 grudnia 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 5 lutego 2009 r. (data wpływu 12 lutego 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT w odniesieniu do wskazanego we wniosku projektu pn. "Budowa infrastruktury informatycznej niezbędnej do funkcjonowania e - urzędu w regionie... w Gminie X" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 grudnia 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT w odniesieniu do wskazanego we wniosku projektu pn. "Budowa infrastruktury informatycznej niezbędnej do funkcjonowania e - urzędu w regionie... w Gminie X". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 5 lutego 2009 r. (data wpływu 12 lutego 2009 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 29 stycznia 2009 r. znak: IBPP4/443-179/08/JP.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Urząd miejski w X jest płatnikiem podatku VAT. Odprowadza podatek VAT z dochodów otrzymywanych od:

* wynajmu lokali na cele użytkowe,

* sprzedaży działek budowlanych,

* sprzedaży energii cieplnej,

* sprzedaży wody,

* opłat za przyjmowanie ścieków na oczyszczalni,

* dzierżawy gruntów,

* ogłoszeń w "biuletynie miasta X",

* Natomiast sprzedaż zwolniona z podatku VAT wynika z:

* wynajmu lokali na cele mieszkaniowe,

* opłat za usługi opiekuńcze,

* przekazywaniu nagród za konkursy, których organizatorem lub współorganizatorem był urząd miasta X,

* wpłat odsetek od pożyczek z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych,

* sprzedaży mieszkań na podstawie art. 43.

Podatek VAT od zakupów dotyczących funkcjonowania Urzędu odliczany jest według proporcji na podstawie art. 90 ustawy o VAT. Od 2008 r. wdrażany jest projekt pn. "Budowa infrastruktury informatycznej niezbędnej do funkcjonowania e - urzędu w regionie... w Gminie X".

Na koszt realizacji projektu składają się takie elementy jak: licencje, oprogramowanie, serwery, sprzęt komputerowy, systemy archiwizacji, budowa sieci. Wydatki na zakup wymienionych elementów projektu będą dofinansowane w wysokości 85% ze środków europejskiego funduszu regionalnego. Pozostałą kwotę wydatków kwalifikowanych pokrywać będzie Urząd Miasta.

Projekt realizowany będzie w budynku Urzędu Miejskiego w X i dotyczyć będzie czynności opodatkowanych i zwolnionych. Obecnie w 2009 r. podatek VAT naliczony od zakupów takich jak opał, energia elektryczna, usługi telekomunikacyjne obniżany jest częściowo, a mianowicie o 63%. Taka stopa obliczona została na podstawie art. 90 ustawy o VAT.

Wnioskodawca nie jest w stanie określić odrębnie wydatków ponoszonych w związku z realizacją projektu a związanych ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT, zwolnioną lub niepodlegającą opodatkowaniu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (stanowisko sformułowane ostatecznie w piśmie z dnia 5 lutego 2009 r.):

Czy z faktur dotyczących ww. projektu będzie można obniżyć podatek naliczony o szacunkową proporcję w 2009 r. w wysokości 63%.

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko sformułowane ostatecznie w piśmie z dnia 5 lutego 2009 r.), będzie można obniżyć podatek naliczony według proporcji obliczonej na podstawie art. 90 czyli o 63%, ponieważ wydatki dotyczące ww. projektu dotyczyć będą czynności opodatkowanych i zwolnionych Urzędu Miejskiego w X.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 2 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), gmina jest jednostką samorządu terytorialnego posiadającą osobowość prawną, wykonującą zadania publiczne we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność. W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym).

Zgodnie z art. 11a ust. 1 pkt 1 i 2 ww. ustawy o samorządzie gminnym, organami gminy są rada gminy i wójt (burmistrz, prezydent). W myśl art. 33 ust. 1, Wójt wykonuje zadania przy pomocy urzędu gminy.

Jak wynika z powyższego, urząd gminy nie jest jednostką organizacyjną w rozumieniu ww. art. 9 ustawy o samorządzie gminnym. Jest wyłącznie zorganizowanym zespołem osób i środków służących do pomocy organowi administracyjnemu. Urząd gminy jest wyłącznie zorganizowanym zespołem osób i środków służących do pomocy organowi administracyjnemu. Urząd gminy jest jednostką pomocniczą służącą do wykonywania zadań gminy oraz obsługi techniczno-organizacyjnej gminy. Biorąc pod uwagę nierozerwalne i niepodzielne powiązania podmiotowe gminy i urzędu gminy, również na gruncie podatku od towarów i usług należy stwierdzić, iż nie występuje odrębna od podmiotowości gminy podmiotowość urzędu gminy. Zatem Urząd Gminy (Miasta) działa w imieniu Gminy (Miasta) i w tym zakresie jest zwolniony z podatku od towarów i usług z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl natomiast art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Gmina w ramach swoich zadań wdraża od 2008 r. projekt pn. "Budowa infrastruktury informatycznej niezbędnej do funkcjonowania e - urzędu w regionie... w Gminie X".

Z treści wniosku wynika, że na koszt realizacji projektu składają się takie elementy jak: licencje, oprogramowanie, serwery, sprzęt komputerowy, systemy archiwizacji, budowa sieci.

Z treści wniosku wynika ponadto, że projekt realizowany będzie w budynku Urzędu Miejskiego w X i dotyczyć będzie czynności opodatkowanych, zwolnionych oraz niepodlegających opodatkowaniu. Wnioskodawca nie jest w stanie określić odrębnie wydatków ponoszonych w związku z realizacją projektu a związanych ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT, zwolnioną lub niepodlegającą opodatkowaniu. Podatek VAT naliczony obniżany jest częściowo, a mianowicie w wysokości 63%. Taka stopa obliczona została na podstawie art. 90 ustawy o VAT.

Wobec powyższego stwierdzić należy, że Wnioskodawca wykonując czynności opodatkowane, zwolnione i niepodlegające jest zobowiązany do dokonania analizy zarówno przepisu art. 86 ustawy o VAT, jak i art. 90 tej ustawy, bowiem w przypadku gdy towary i usługi wykorzystywane są przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego - art. 90 ust. 1 ustawy o VAT.

Jeżeli natomiast nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1 ww. artykułu, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10 (art. 90 ust. 2 ustawy o VAT), a sposób obliczenia proporcji regulują dalsze przepisy art. 90 ustawy o VAT.

Jak stanowi ust. 3 tego artykułu proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Zgodnie z art. 90 ust. 4, 5 i 6 ustawy o VAT (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 grudnia 2008 r.) proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej. Do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z dostawy towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, oraz gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli są zaliczane do środków trwałych podatnika - używanych przez podatnika na potrzeby jego działalności. Do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z tytułu transakcji dotyczących nieruchomości lub usług wymienionych w załączniku nr 4 do ustawy w poz. 3, w zakresie, w jakim czynności te są dokonywane sporadycznie.

W myśl art. 90 ust. 8 ustawy o VAT podatnicy, którzy w poprzednim roku podatkowym nie osiągnęli obrotu, o którym mowa w ust. 3, lub u których obrót ten w poprzednim roku podatkowym był niższy niż 30.000 zł, do obliczenia kwoty podatku naliczonego podlegającej odliczeniu od kwoty podatku należnego przyjmują proporcję wyliczoną szacunkowo, według prognozy uzgodnionej z naczelnikiem urzędu skarbowego, w formie protokołu.

Jak stanowi ust. 9 art. 90 ww. przepis stosuje się również, gdy podatnik uzna, że w odniesieniu do niego kwota obrotu, o której mowa w tym przepisie, byłaby niereprezentatywna.

W przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:

1.

przekroczyła 98% - podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2;

2.

nie przekroczyła 2% - podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2;

co wynika z art. 90 ust. 10 ustawy o VAT.

W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca wykonuje czynności zarówno opodatkowane jak i zwolnione oraz niepodlegające podatkowi VAT. Zatem mając na uwadze regulacje zawarte w przepisie art. 86 ust. 1 i art. 90 ust. 1 i 2 ustawy o VAT, zdaniem tut. organu, dla ustalenia kwoty podatku naliczonego przysługującego do odliczenia należy zastosować dwuetapowy podział podatku naliczonego.

W celu prawidłowej realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego Wnioskodawca winien przyporządkować w odpowiednich częściach podatek naliczony wynikający z faktur zakupu związany z realizowanym projektem poszczególnym rodzajom działalności.

I tak w pierwszym etapie, z całości zakupów związanych z realizowanym projektem, należy wydzielić tę ich część, która nie jest związana z działalnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT i część, która związana jest z działalnością gospodarczą (zarówno opodatkowaną jak i zwolnioną). Aby tego dokonać Wnioskodawca powinien posłużyć się wybranym przez siebie miarodajnym i uzasadnionym kluczem podziału.

Natomiast w drugim etapie, w odniesieniu do zakupów związanych z działalnością gospodarczą (zarówno opodatkowaną jak i zwolnioną), Wnioskodawca winien ustalić właściwą proporcję jako udział rocznego obrotu z działalności gospodarczej opodatkowanej w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu działalności gospodarczej opodatkowanej i zwolnionej.

Z treści Wniosku wynika, iż Wnioskodawca w 2009 r. dokonuje obniżenia podatku należnego o podatek naliczony na podstawie proporcji ustalonej na podstawie art. 90 ustawy o VAT, bowiem nie jest w stanie do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych ze sprzedażą opodatkowana, zwolnioną i niepodlegającą opodatkowaniu.

Proporcja ta została obliczona przez Wnioskodawcę i wynosi według niego 63% wartości podatku naliczonego.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy, iż ma prawo do odliczenia podatku od towarów i usług w ramach realizacji ww. projektu w wysokości 63%, należało uznać za prawidłowe, bowiem co do zasady takie prawo mu przysługuje, ale tylko w takiej części, w jakiej nabyte towary i usługi są związane z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Skoro przedmiotowy projekt będzie służył zarówno czynnościom opodatkowanym, zwolnionym jak i niepodlegającym opodatkowaniu Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku VAT w części związanej z czynnościami opodatkowanymi. Ponieważ, jak sam wskazał Wnioskodawca, proporcja obliczona na podstawie art. 90 ustawy o VAT wynosi 63%, w takiej wysokości będzie mu przysługiwać prawo do odliczenia podatku VAT w odniesieniu do realizowanego projektu, bowiem w takiej części realizowany projekt związany będzie z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Wydając niniejszą interpretacje tut. organ przyjął, że proporcja, o której mowa w art. 90 ustawy o VAT a wskazana przez Wnioskodawcę we wniosku jest prawidłowa.

Tut. organ nie badał prawidłowości ustalonej przez Wnioskodawcę w wysokości 63% proporcji bowiem nie było to przedmiotem zapytania we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy oceniane całościowo należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl