IBPP4/443-1785/11/AŚ - Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 22 marca 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1785/11/AŚ Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 12 grudnia 2011 r. (data wpływu do tut. organu 16 grudnia 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 2 marca 2012 r. (data wpływu 7 marca 2012 r.) oraz z pismem z dnia 15 marca 2012 r. (data wpływu 21 marca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 grudnia 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...".

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 2 marca 2012 r. (data wpływu 7 marca 2012 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 24 lutego 2012 r. znak: IBPP4/443-1785/11/AŚ oraz pismem z dnia 15 marca 2012 r. (data wpływu 21 marca 2012 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut organu z dnia 8 marca 2012 r. znak: IBPP4/443-1785/11/AŚ.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina zamierza starać się o dofinansowanie projektu pn.: "..." ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Projekt ten będzie realizowany w ramach priorytetu 6 "Polska gospodarka na rynku międzynarodowym". Działanie 6.2 "Rozwój sieci centrów obsługi inwestorów i eksporterów oraz powstawanie nowych terenów inwestycyjnych", Poddziałanie 6.2.2 "Wsparcie działań studyjno-koncepcyjnych w ramach przygotowania terenów inwestycyjnych dla projektów inwestycyjnych". Głównym celem niniejszego projektu jest podniesienie atrakcyjności inwestycyjnej terenu będącego przedmiotem projektu poprzez jego kompleksowe opisanie.

Celem szczegółowym jest ułatwienie inwestorom pozyskania informacji o przedmiotowym terenie poprzez przygotowanie kompletnej i kompleksowej informacji w postaci:

1.

opracowania koncepcji zagospodarowania terenu wraz z oceną stanu infrastruktury technicznej oraz analizą kosztową uzbrojenia,

2.

przygotowania dokumentacji technicznej i projektowo-budowlanej,

3.

opracowania kompleksowych badań geotechnicznych, w tym określenie warstw geologicznych, nośności gruntu, poziomu lustra wód gruntowych,

4.

opracowania analizy kosztów makroniwelacji,

5.

opracowania informacji o klimacie inwestycyjnym,

6.

przygotowania projektów doradczo-promocyjnych, w tym materiałów informacyjnych o ww. terenie.

Powyższe informacje będą stanowić wartość dodaną, która ma ułatwić potencjalnym inwestorom podjęcie decyzji o lokalizacji inwestycji na przedmiotowej nieruchomości i jednocześnie będzie stanowić podstawę przygotowania procesu inwestycyjnego.

Można założyć, iż osiągnięcie ww. celu spowoduje wzrost zainteresowania ww. terenem inwestycyjnym przez określoną grupę docelową oraz zachęci do lokowania inwestycji w tym obszarze miasta.

W piśmie z dnia 2 marca 2011 r. uzupełniono wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej o następujące informacje:

Gmina jest czynnym podatnikiem VAT i składa deklarację VAT-7.

W związku z realizacją projektu Gmina będzie dokonywała zakupów towarów i usług w postaci opracowania studyjno-koncepcyjnego, które składać się będą z:

1.

opracowania koncepcji zagospodarowania terenu wraz z oceną stanu infrastruktury technicznej oraz analizą kosztową uzbrojenia,

2.

przygotowania dokumentacji technicznej i projektowo-budowlanej,

3.

opracowania kompleksowych badań geotechnicznych, w tym określenie warstw geologicznych, nośności gruntu, poziomu lustra wód gruntowych,

4.

opracowania analizy kosztów makroniwelacji,

5.

opracowania informacji o klimacie inwestycyjnym,

6.

przygotowania projektów doradczo-promocyjnych, w tym materiałów informacyjnych o ww. terenie.

Zakupy te będą udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Gminę.

Właścicielem działek gruntu o numerach ewidencyjnych:. jest Skarb Państwa, zaś właścicielem działek... jest Gmina. Łączna powierzchnia nieruchomości wynosi 242.418 m2.

Efekty projektu tj. opracowania koncepcyjno-studyjne dot. konkretnie wyznaczonego, jednolitego obszaru znajdującego się w granicach administracyjnych Gminy, w rejonie ulic... i..., składającego się z działek gruntu... (obr.:. k.m. 4), o łącznej powierzchni 242.418 m2.

Zgodnie z obowiązującym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego na części tego obszaru istnieje możliwość lokowania m.in. obiektów usługowych, produkcyjnych, składów i magazynów.

Zamiarem miasta jest podjęcie wszelkich działań w celu stworzenia nowego wizerunku... i podniesienia jego atrakcyjności inwestycyjnej. Aby... mógł pozyskać nowe podmioty gospodarcze potrzebne jest przygotowanie nowych terenów inwestycyjnych dla potencjalnych inwestorów, w taki sposób, by umożliwić jak najłatwiejsze ponownie ożywienie gospodarcze zdegradowanych terenów.... Projekt ten zakłada przygotowanie ponad 20 hektarowego terenu, o bardzo dobrej lokalizacji. W obecnym stanie, ze względu na trudności występujące na powierzchni terenu oraz brak wiedzy o warunkach geologicznych, miasto nie ma możliwości oferowania go potencjalnym inwestorom. Przygotowanie informacji o tym terenie w zakresie prac studyjno-koncepcyjnych umożliwi przeprowadzenie kolejnych przedsięwzięć prowadzących do realizacji inwestycji i jego zagospodarowania, a co za tym idzie, ponowne ożywienie gospodarcze tego obszaru. Miasto przeprowadza szereg działań w celu rozpowszechniania informacji o obecnie dostępnych terenach inwestycyjnych..., jednakże brak szczegółowej informacji, których domagają się inwestorzy np. badań geologicznych, kosztów dot. makroniwelacji czy dostosowania infrastruktury technicznej, utrudniają podjęcie decyzji przez inwestorów o umiejscowieniu inwestycji w konkretnej lokalizacji.

Głównym celem niniejszego projektu jest podniesienie atrakcyjności inwestycyjnej terenu będącego przedmiotem projektu poprzez jego kompleksowe opisanie. Opracowana w ramach projektu dokumentacja przyczyni się do powstania tzw. wartości dodanej dla typowej oferty inwestycyjnej, podniesie jej wartość jakościową, a w przypadku zainteresowania określonej grupy docelowej określonej w ramach projektów doradczo-promocyjnych doprowadzić może do wzrostu inwestycji bezpośrednich na terenie objętym projektem. Istnieje możliwość, że osiągnięcie ww. celu spowoduje wzrost zainteresowania ww. terenem inwestycyjnym przez określoną grupę docelową oraz zachęci do lokowania inwestycji w tym obszarze miasta, a co za tym idzie sprzedaż lub dzierżawę ww. nieruchomości.

W przypadku pojawienia się inwestorów zainteresowanych lokowaniem kapitału na terenie objętym ww. projektem, Gmina... zamierza sprzedać ww. tereny.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (pytanie ostatecznie sformułowane w piśmie 2 marca 2012 r.):

Czy w związku z planowaną realizacją projektu pn.: "..." Wnioskodawca ma prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie przedstawione w piśmie z dnia 2 marca 2012 r.), Gmina planując realizować projekt pn.: "..." wykonuje zadanie własne gminy na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 1 i 18 ustawy o samorządzie gminnym. Realizacja tego projektu będzie miała charakter powszechny i nieodpłatny, kierowana będzie do potencjalnych inwestorów. W związku z powyższym Gminie... jako podatnikowi podatku od towarów i usług nie przysługuje prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w sytuacji gdy jest nabywcą towarów i usług, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, gdyż z przepisu art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że prawo do takiego odliczenia przysługuje podatnikowi w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Oznacza to zatem, że Gmina nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z planowaną realizacją projektu pn.: "...".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy również podkreślić, iż możliwość odliczenia podatku naliczonego nie stanowi żadnego przywileju dla podatnika, lecz jest podstawowym i fundamentalnym uprawnieniem, wynikającym z samej konstrukcji podatku od wartości dodanej. Wspólny system podatku od wartości dodanej zapewnia, że jakakolwiek działalność gospodarcza, bez względu na jej cel oraz rezultat, o ile sama jest opodatkowana VAT, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny. Pozwala to na zachowanie zasady potrącalności, która powinna być na gruncie ustawy o VAT rozumiana możliwie najszerzej. Oznacza to, że zawsze ma ona zastosowanie przy nabyciu towarów dokonanym z zamiarem wykorzystania ich w działalności opodatkowanej.

Ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

Istotna jest intencja nabycia - jeśli dany towar ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas - po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych - odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.

W każdym więc przypadku należy dokonać oceny, czy intencją określonej czynności, z którą łączą się skutki podatkowo-prawne było wykonywanie czynności opodatkowanych. Z ogólnie przyjętej definicji "zamiaru" wynika, że jest to projekt, plan czy intencja zrealizowania czegoś. Istotą zamiaru są intencje, jakie przyświecają dokonywanym czynnościom, jak i cel, który dana osoba ma osiągnąć dokonując tych czynności.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 cyt. wyżej ustawy o VAT., opodatkowaniu podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez odpłatną dostawę towarów, zgodnie z art. 7 ust. 1 cytowanej ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Przepisy art. 7 ust. 1 i art. 8 ust. 1 ustawy o VAT definiują pojęcie dostawy towarów i świadczenia usług za wynagrodzeniem. W myśl tych przepisów przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Podstawowe znaczenie dla kształtu i funkcjonowania wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (podatku od towarów i usług) mają fundamentalne cechy tego podatku, tj.:

* powszechność opodatkowania,

* faktyczne opodatkowanie konsumpcji,

* stosowanie podatku od wartości dodanej na wszystkich etapach obrotu towarami i usługami.

Gmina stosownie do art. 2 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) jest jednostką samorządu terytorialnego posiadającą osobowość prawną, wykonującą zadania publiczne we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność.

W myśl art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy).

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej oraz promocji gminy (art. 7 ust. 1 pkt 1 i 18 cyt. ustawy).

Z treści wniosku wynika, że Gmina (czynny, zarejestrowany podatnik podatku VAT) zamierza starać się o dofinansowanie projektu pn. "..." ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Wnioskodawca wskazał, że głównym celem niniejszego projektu jest podniesienie atrakcyjności inwestycyjnej terenu będącego przedmiotem projektu poprzez jego kompleksowe opisanie.

Celem szczegółowym jest ułatwienie inwestorom pozyskania informacji o przedmiotowym terenie poprzez przygotowanie kompletnej i kompleksowej informacji.

Informacje będą stanowić wartość dodaną, która ma ułatwić potencjalnym inwestorom podjęcie decyzji o lokalizacji inwestycji na przedmiotowej nieruchomości i jednocześnie będzie stanowić podstawę przygotowania procesu inwestycyjnego.

Wnioskodawca wskazał, że można założyć, iż osiągnięcie ww. celu spowoduje wzrost zainteresowania ww. terenem inwestycyjnym przez określoną grupę docelową oraz zachęci do lokowania inwestycji w tym obszarze miasta.

W związku z realizacją projektu Gmina będzie dokonywała zakupów towarów i usług w postaci opracowania studyjno-koncepcyjnego. Zakupy te będą udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Gminę....

Właścicielem działek gruntu o numerach ewidencyjnych:. jest Skarb Państwa, zaś właścicielem działek... jest Gmina. Łączna powierzchnia nieruchomości wynosi 242.418 m2.

Efekty projektu tj. opracowania koncepcyjno-studyjne dot. konkretnie wyznaczonego, jednolitego obszaru znajdującego się w granicach administracyjnych Gminy, w rejonie ulic... i..., składającego się z działek gruntu... (obr.:. k.m. 4), o łącznej powierzchni 242.418 m2.

Zgodnie z obowiązującym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego na części tego obszaru istnieje możliwość lokowania m.in. obiektów usługowych, produkcyjnych, składów i magazynów.

Zamiarem miasta jest podjęcie wszelkich działań w celu stworzenia nowego wizerunku... i podniesienia jego atrakcyjności inwestycyjnej. Aby... mógł pozyskać nowe podmioty gospodarcze potrzebne jest przygotowanie nowych terenów inwestycyjnych dla potencjalnych inwestorów, w taki sposób, by umożliwić jak najłatwiejsze ponownie ożywienie gospodarcze zdegradowanych terenów.... Projekt ten zakłada przygotowanie ponad 20 hektarowego terenu, o bardzo dobrej lokalizacji. W obecnym stanie, ze względu na trudności występujące na powierzchni terenu oraz brak wiedzy o warunkach geologicznych, miasto nie ma możliwości oferowania go potencjalnym inwestorom. Przygotowanie informacji o tym terenie w zakresie prac studyjno-koncepcyjnych umożliwi przeprowadzenie kolejnych przedsięwzięć prowadzących do realizacji inwestycji i jego zagospodarowania, a co za tym idzie, ponowne ożywienie gospodarcze tego obszaru. Miasto przeprowadza szereg działań w celu rozpowszechniania informacji o obecnie dostępnych terenach inwestycyjnych..., jednakże brak szczegółowej informacji, których domagają się inwestorzy np. badań geologicznych, kosztów dot. makroniwelacji czy dostosowania infrastruktury technicznej, utrudniają podjęcie decyzji przez inwestorów o umiejscowieniu inwestycji w konkretnej lokalizacji.

Istnieje możliwość, że osiągnięcie ww. celu spowoduje wzrost zainteresowania ww. terenem inwestycyjnym przez określoną grupę docelową oraz zachęci do lokowania inwestycji w tym obszarze miasta, a co za tym idzie sprzedaż lub dzierżawę ww. nieruchomości. W przypadku pojawienia się inwestorów zainteresowanych lokowaniem kapitału na terenie objętym ww. projektem, Gmina zamierza sprzedać ww. tereny.

Z tak przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu zdarzenia przyszłego wynika, że długookresowym - pochodnym celem projektu jest zagospodarowanie terenów inwestycyjnych poprzez ewentualną sprzedaż lub dzierżawę (czynności opodatkowane podatkiem VAT).

Przepis § 13 ust. 1 pkt 12 obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392) stanowi, że zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Należy jednakże zauważyć, iż z powyższego wynika, że zwolnienie od podatku VAT jednostek samorządu terytorialnego jest możliwe tylko wtedy gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji samorządowych (publicznych) i tylko w odniesieniu do tych czynności, które nie są wykonywane na podstawie zawartych przez gminę umów cywilnoprawnych.

Tym samym z tytułu sprzedaży lub dzierżawy gruntów na podstawie umów cywilno-prawnych Gmina osiągać będzie obrót opodatkowany podatkiem VAT.

Projekt jest niewątpliwie związany z wykonywaniem zadań własnych gminy, polegających na zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty m.in. poprzez wykonywanie zadań w zakresie promocji gminy (art. 7 ust. 1 pkt 18 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Z treści przepisu art. 7 ust. 1 pkt 18 ustawy o samorządzie gminnym wynika, iż "Zaspokajanie potrzeb zbiorowych wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy promocji gminy".

Przez pojecie "promocja" według "Nowego Słownika Języka Polskiego", Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002 r., s. 755 rozumie się reklamowanie, upowszechnianie, propagowanie. W kontekście zadań gminy chodzi zatem o reklamowanie czy propagowanie gminy. Tymczasem w wyniku realizacji przedmiotowego projektu Wnioskodawca nie reklamuje, czy propaguje gminę (Miasto), lecz pewien produkt: "tereny przeznaczone w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego na cele inwestycyjne".

Przedmiotowy projekt służy więc realizacji celu komercyjnego i nie mieści się w pojęciu "promocji gminy". Jak wskazano powyżej efektem, realizowanego projektu nie będzie promocja gminy, lecz konkretnego "produktu" (terenów przeznaczonych na cele inwestycyjne).

Treść wniosku jednoznacznie wskazuje, że celem projektu jest przygotowanie informacji o konkretnym terenie inwestycyjnym w zakresie prac studyjno-koncepcyjnych co umożliwi przeprowadzenie kolejnych przedsięwzięć prowadzących do realizacji inwestycji i jego zagospodarowania poprzez sprzedaż lub dzierżawę.

Należy zauważyć, iż przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia inwestycje, dlatego zasadnym wydaje się przyjęcie uregulowań zawartych w ustawie z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jedn.: Dz. U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223 z późn. zm.). Stosownie do art. 3 ust. 1 pkt 17 - tej ustawy, inwestycje to aktywa posiadane przez jednostkę w celu osiągnięcia z nich korzyści ekonomicznych wynikających z przyrostu wartości tych aktywów, uzyskania przychodów w formie odsetek, dywidend (udziałów w zyskach) lub innych pożytków, w tym również z transakcji handlowej, a w szczególności aktywa finansowe oraz te nieruchomości i wartości niematerialne i prawne, które nie są użytkowane przez jednostkę, lecz są posiadane przez nią w celu osiągnięcia tych korzyści.

Jak wyżej w uzasadnieniu interpretacji wskazano, istotne dla odliczenia podatku naliczonego jest przeznaczenie nabywanego towaru, w tym wystarczający jest do przyznania prawa do odliczenia podatku naliczonego zamiar lub intencja odnośnie wykorzystania w przyszłości danego towaru.

Zamiar i sposób wykorzystania terenów inwestycyjnych przez Miasto jest jasno określony. Wnioskodawca jednoznacznie wskazał, że przygotowanie informacji o tym terenie w zakresie prac studyjno-koncepcyjnych umożliwi przeprowadzenie kolejnych przedsięwzięć prowadzących do realizacji inwestycji i jego zagospodarowania,

Tym samym treść wniosku wskazuje, iż wykonanie opracowań studyjno-koncepcyjnych dla terenów inwestycyjnych w... jest jedynie "narzędziem", dzięki któremu Wnioskodawca może zrealizować swój zamiar tj. sprzedaż lub dzierżawę gruntów objętych opracowaniami zakupionymi w ramach realizacji ww. projektu.

Należy zauważyć, że długookresowym celem projektu jest niewątpliwie doprowadzenie do czynności opodatkowanych (sprzedaż lub dzierżawa terenów). Samo wykonanie opracowań studyjno-koncepcyjnych dla terenów inwestycyjnych jest jedynie jedną z faz mających w końcowym efekcie (pochodnym efekcie projektu) doprowadzenie do czynności opodatkowanych (sprzedaż lub dzierżawa terenów inwestycyjnych). Fazy tej nie można rozpatrywać odrębnie, gdyż powodzenie całego przedsięwzięcia uzależnione jest między innymi od pozytywnego zrealizowania i oddziaływania tej wstępnej fazy.

Sprzedaż oraz dzierżawa gruntów są niewątpliwie czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT jako odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług.

Tym samym z tytułu sprzedaży lub dzierżawy gruntów na podstawie umów cywilno-prawnych Gmina osiągać będzie obrót opodatkowany podatkiem VAT.

Jak wykazano wyżej warunkiem koniecznym do uzyskania prawa do odliczenia podatku VAT jest związek nabywanych towarów i usług z czynnościami opodatkowanymi, przy czym związek ten musi mieć charakter niewątpliwy, lecz niekoniecznie bezpośredni.

Zatem w przedmiotowej sprawie istnieje wyraźny związek pomiędzy realizacją projektu (a więc nabywanymi towarami i usługami opodatkowanymi VAT), a wykonywanymi w przyszłości czynnościami opodatkowanymi - cele komercyjne. Komercjalizacja odbywać się będzie poprzez sprzedaż i dzierżawę terenów inwestycyjnych objętych opracowaniami wykonanymi w ramach ww. projektu.

W konsekwencji z uwagi na spełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywaniem w przyszłości czynności opodatkowanych, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu, które w przyszłości mogą generować obrót opodatkowanych VAT.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl