IBPP4/443-177/09/AZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 stycznia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-177/09/AZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 18 listopada 2009 r. (data wpływu 2 grudnia 2008 r.), uzupełniony pismem z dnia 16 stycznia 2009 r. (data wpływu 21 stycznia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku od towarów i usług przy realizacji wydatków w ramach projektu pod nazwą "Klaster Czystych Technologii Węglowych" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 grudnia 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku od towarów i usług przy realizacji wydatków w ramach projektu pod nazwą "Klaster Czystych Technologii Węglowych". Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 16 stycznia 2009 r. (data wpływu 21 stycznia 2009 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 8 stycznia 2009 r. nr IBPP4/443-177/08/AZ.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Miasto K. przystąpiło w 2006. wraz z innymi miastami woj. i partnerami do projektu pod nazwą "Innowacyjny Klaster Czystych Technologii Węglowych", na który otrzymało dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Społecznego i Budżetu Państwa jako refundacja poniesionych kosztów. Projekt realizowany był w latach 2006-2007. Obecnie przygotowywane są dokumenty do przedłożenia Instytucji Wdrażającej - Urzędowi Marszałkowskiego Województwa jako spełnienie warunków umowy o finansowanie ww. projektu.

Jednym z niezbędnych załączników jest informacja z Urzędu Skarbowego o możliwości odzyskania podatku VAT w odniesieniu do ww. projektu lub jej braku.

W ramach projektu pn. "Innowacyjny Klaster Czystych Technologii Węglowych" poniesione były koszty wyszczególnione w załącznikach nr 1-3 do niniejszego wniosku.

W załącznikach tych wyszczególniono kategorie kosztów brutto w tym podatek VAT od kosztów objętych tym podatkiem.

Projekt finansowany był w 75% ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego oraz 25% z Budżetu Państwa w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego Województwa na lata 2004-2006.

Realizacja projektu pn.: "Innowacyjny Klaster Czystych Technologii Węglowych" nie miała w jakimkolwiek zakresie związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Efekty realizacji projektu są ogólnodostępne i bezpłatne (opracowania, artykuły i analizy są zamieszczone na stronie internetowej projektu), a są nimi:

* wyniki ocen regionu z punktu budowy docelowego biznesowego klastra w obszarze Czystych Technologii Węglowych: analiza SWOT, analiza benchmarkingowa, analiza konkurencyjna,

* działania promocyjne dotyczące partnerów inicjatywy budowy klastra i regionu skutkujące między innymi zaproszeniem niektórych partnerów do współpracy w ramach 7 Programu Ramowego UE, w konkursach związanych z polityka klastrową,

* ograniczenie barier komunikacyjnych między partnerami przemysłowymi, naukowymi, i samorządowymi, zwłaszcza w obszarze szeroko rozumianego rozwoju, implementacji i wymiany informacji w obszarze tematycznym Czystych Technologii Węglowych,

* opracowanie programu prac badawczo wdrożeniowych w obszarze Czystych Technologii Węglowych - Mapa drogowa B+R klastra.1.

W wyniku realizacji przedmiotowego projektu Miasto nie będzie osiągać żadnych przychodów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca miał i nadal ma możliwość odzyskania podatku od towarów i usług przy realizacji wydatków w ramach ww. projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane. Urząd Miasta wykonuje zadania publiczne w oparciu o art. 7 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, gdzie m.in. wymienia się sprawy obejmujące zaspakajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty w zakresie promocji. Miasto przystępując do projektu pn. "Innowacyjny Klaster Czystych Technologii Węglowych" miało na celu realizowanie działań promocyjnych, w tym promocję zewnętrzną Miasta jako podmiotu proinnowacyjnego oraz promocję wewnętrzną ukierunkowaną na informowanie mieszkańców o szansach i korzyściach wynikających z polityki proinnowacyjnej. W świetle powyższych wyjaśnień należy przyjąć, że Urząd Miasta nie występuje w charakterze podatnika podatku od towarów i usług w odniesieniu do realizacji wskazanych powyżej zadań.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika VAT (wykonującego czynności opodatkowane). Tylko bowiem podatnik ma prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Na podstawie przepisu art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług - prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikowi w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, a nie czynności, które co do zasady podlegają opodatkowaniu, lecz w danej konkretnej sytuacji nie zostaną opodatkowane, bo zostały wykonane przez podmiot, który co prawda jest podatnikiem, ale względem konkretnej czynności nie występuje w tym charakterze, co ma miejsce w tym przypadku.

Zatem, Urząd Miasta stoi na stanowisku, że nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług przy realizacji wydatków w ramach ww. projektu, gdyż realizując zadania publiczne wskazane powyżej nałożone odrębnymi przepisami, nie jest w tym zakresie podatnikiem zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, a w konsekwencji nie jest podmiotem uprawnionym w myśl art. 86 ust. 1 do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z realizacji wydatków związanych z ww. projektem.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

W myśl postanowień art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Przepis art. 15 ust. 1 ustawy o VAT stanowi, iż podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 ww. ustawy, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Należy zaznaczyć, że jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej, uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, lecz są objęte zwolnieniem o którym mowa w § 13 ust. 1 pkt 11 obowiązującego od dnia 1 grudnia 2008 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336)

Zgodnie z tym przepisem zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W świetle powyższego, jednostki samorządu terytorialnego (gminy, powiaty, województwa), ze względu na przyznaną im ustawowo osobowość prawną, są podatnikami podatku od towarów i usług, o ile spełnią pozostałe warunki wskazane w art. 15 ustawy, jednakże korzystają ze zwolnienia z podatku od towarów i usług w zakresie realizacji zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy promocji gminy, (art. 7 ust. 1 pkt 18 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca przystąpił w 2006. wraz z innymi miastami woj. i partnerami do projektu pod nazwą "Innowacyjny Klaster Czystych Technologii Węglowych", na który otrzymało dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Społecznego i Budżetu Państwa jako refundacja poniesionych kosztów. Projekt realizowany był w latach 2006-2007.

W ramach projektu pn. "Innowacyjny Klaster Czystych Technologii Węglowych" poniesione były koszty.

Realizacja projektu pn.: "Innowacyjny Klaster Czystych Technologii Węglowych" nie miała w jakimkolwiek zakresie związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Efekty realizacji projektu są ogólnodostępne i bezpłatne (opracowania, artykuły i analizy są zamieszczone na stronie internetowej projektu), a są nimi:

* wyniki ocen regionu z punktu budowy docelowego biznesowego klastra w obszarze Czystych Technologii Węglowych: analiza SWOT, analiza benchmarkingowa, analiza konkurencyjna,

* działania promocyjne dotyczące partnerów inicjatywy budowy klastra i regionu skutkujące między innymi zaproszeniem niektórych partnerów do współpracy w ramach 7 Programu Ramowego UE, w konkursach związanych z polityka klastrową,

* ograniczenie barier komunikacyjnych między partnerami przemysłowymi, naukowymi, i samorządowymi, zwłaszcza w obszarze szeroko rozumianego rozwoju, implementacji i wymiany informacji w obszarze tematycznym Czystych Technologii Węglowych,

* opracowanie programu prac badawczo wdrożeniowych w obszarze Czystych Technologii Węglowych - Mapa drogowa B+R klastra.1.

W wyniku realizacji przedmiotowego projektu Miasto nie będzie osiągać żadnych przychodów.

W oparciu o przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej, obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Natomiast z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż w wyniku realizacji przedmiotowego projektu Wnioskodawca nie będzie osiągać żadnych przychodów i realizacja projektu pn.: "Innowacyjny Klaster Czystych Technologii Węglowych" nie miała w jakimkolwiek zakresie związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pod nazwą "Innowacyjny Klaster Czystych Technologii Węglowych".

Tym samym Wnioskodawca nie będzie miał prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdą również zastosowania uregulowania § 23 ust. 1 i 2 cyt. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r., w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.), zgodnie z którymi zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe bezpośrednio im przekazane na odrębny rachunek bankowy, na którym są ulokowane wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 6 ust. 3 i 4, przysługuje zwrot podatku naliczonego. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do zarejestrowanych podatników dokonujących bezpośrednio nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe, przekazane z rachunku bankowego, na którym są ulokowane środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, przekazane przez podatnika, o którym mowa w ust. 1. Przepisy ww. rozporządzenia przewidują bowiem możliwość zwrotu kwoty podatku naliczonego zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług (w całości lub w części) za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w § 6 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w szczególności przedakcesyjnych środków Unii Europejskiej (PHARE). W przypadku finansowania programów, realizowanych w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej, warunkiem uzyskania zwrotu jest zawarcie umowy na realizację projektu przed dniem 1 maja 2004 r.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Należy jednakże zauważyć, że Wnioskodawca wywodzi prawidłowy skutek prawny, jednak z innej podstawy prawnej. Jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy nie korzystają bowiem z wyłączenia z opodatkowania lecz są objęte zwolnieniem. Zatem brak możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie jest spowodowany tym, że gmina jako jednostka samorządu terytorialnego w zakresie realizacji zadań własnych nie jest uznawana za podatnika podatku VAT lecz tym, że wykonywane przez nią czynności korzystają ze zwolnienia od podatku.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Z uwagi na fakt, że wniosek dotyczy zaistniałego stanu faktycznego interpretacja została udzielona w oparciu o przepisy obowiązujące do dnia 30 listopada 2008 r. Jednocześnie nadmienia się, iż zmiany w podatku od towarów i usług obowiązujące od dnia 1 grudnia 2008 r. nie mają wpływu na podjęte w niniejszej interpretacji rozstrzygnięcie.

Ponadto tut. organ zauważa, że wyczerpujący opis stanu faktycznego oraz własnego stanowiska w sprawie winien wynikać z wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, a nie z załączonych do wniosku dokumentów, co wynika wprost z przepisu art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej.Organ podatkowy nie dokonuje merytorycznej analizy załączonych do wniosku dokumentów.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44 -101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl