IBPP4/443-1752/10/EJ - Budowa obiektu sportowo-rekreacyjnego przez gminę a możliwość odliczenia w całości lub w części podatku VAT naliczonego w związku z realizacją zadania.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 17 stycznia 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1752/10/EJ Budowa obiektu sportowo-rekreacyjnego przez gminę a możliwość odliczenia w całości lub w części podatku VAT naliczonego w związku z realizacją zadania.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 18 listopada 2010 r. (data wpływu 22 listopada 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 7 stycznia 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub ubiegania się o jego zwrot w ramach realizowanego projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 listopada 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub ubiegania się o jego zwrot w ramach realizowanego projektu pn. "...". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 7 stycznia 2011 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W latach 2011-2013 Wnioskodawca planuje realizacje projektu "..." finansowanego z budżetu Gminy oraz Funduszy Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013. Przedmiotem inwestycji będzie stworzenie infrastruktury turystycznej poprzez budowę profesjonalnego i kompleksowego obiektu sportowo-rekreacyjnego, z którego korzystać będą mieszkańcy gminy oraz turyści. Inwestycja wygeneruje następujące koszty: dokumentacja techniczna, roboty budowlane, nadzór budowlany i promocja projektu.

W kosztach inwestycji Wnioskodawca ujął podatek od towarów i usług w całości jako koszt kwalifikowalny i wskazał go do objęcia refundacją.

W piśmie z dnia 7 stycznia 2010 r. Wnioskodawca wskazał, że przedmiotem inwestycji jest budowa nowoczesnego kompleksu sportowo-rekreacyjnego, w skład którego wejdą:

* pełnowymiarowa hala sportowa (z boiskami do: piłki ręcznej, siatkówki, koszykówki, halowej piłki nożnej, przestrzeni do innych dyscyplin sportowych np. tenis, zapasy) wraz z trybunami (ok. 1200 miejsc) planowanymi wewnątrz obiektu i pełnym zapleczem socjalno-sanitarnym (szatnie, toalety, natryski itd.),

* parking (111 miejsc parkingowych, w tym dla autokarów 4).

W hali przewiduje się możliwość instalacji boisk do gier zespołowych: piłka ręczna, siatkówka, tenis, zapasy, gimnastyka sportowa, akrobatyka sportowa, badminton, judo. W zapleczu socjalno-technicznym uwzględnia się: szatnie i łazienki dla sportowców, sala dla ćwiczeń dla osób niepełnosprawnych, toalety ogólnodostępne dla widzów (w tym dla niepełnosprawnych), pokoje trenerskie, gabinet lekarski, pomieszczenie siłowni i ćwiczeń fitness, stanowisko komentatora, szatnie dla widzów, pomieszczenia pod usługi komercyjne-gastronomiczne (bufet, kawiarnia) ok. 100 m 2, magazyny, pomieszczenia gospodarcze wynikające z potrzeb technologicznych obiektu. Dodatkowo przy hali sportowej będą wykonane dwa boiska zewnętrzne: do piłki ręcznej o wym. 40 m x 20 m oraz do tenisa o wym. 24 m x 11 m. Osiągane dochody z dzierżawy pomieszczeń siłowni i ćwiczeń fitness oraz pomieszczeń pod usługi komercyjne-gastronomiczne (bufet, kawiarnia), a także inne dochody np. wynajęcie miejsca na umieszczenie banera reklamowego, przeznaczone będą zgodnie z projektem o dofinansowanie na bieżące funkcjonowanie obiektu.

Podmiotem zarządzającym i odpowiedzialnym za eksploatację analizowanego w przedmiotowym Studium kompleksu sportowo-rekreacyjnego na terenie miasta po zakończeniu realizacji inwestycji będzie Ośrodek Sportu i Rekreacji, który zostanie powołany przez Radę Gminy. Wskazany podmiot będzie posiadał zdolność organizacyjną i finansową do utrzymania projektu i będzie miał obowiązek ponosić koszty związane z konserwacją i eksploatacją inwestycji. Obiekt będzie finansowany z opłat za wstęp i ze środków własnych gminy. Gmina odda powstałej jednostce budynek w sposób nieodpłatny do użytkowania. Dochody jakie będzie osiągał obiekt będą dochodami tej jednostki, a nie dochodami Gminy. Efekty jakie powstaną w wyniku realizacji projektu nie będą generowały dla Gminy sprzedaży opodatkowanej VAT. Towary i usługi zakupione przez Gminę w celu zrealizowania projektu nie będą miały związku ze sprzedażą opodatkowana Gminy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawcy przy realizacji wyżej opisanej inwestycji będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub ubieganie się o jego zwrot.

Zdaniem Wnioskodawcy, przedmiotowa inwestycja po zrealizowaniu nie będzie związana z czynnościami opodatkowanymi i wykonywanymi przez Gminę, zatem Gminie przy realizacji wyżej opisanej inwestycji nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub ubieganie się o jego zwrot. W tej sytuacji podatek ten przy ubieganiu się o dofinansowanie będzie kosztem kwalifikowanym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje więc wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspakajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (art. 7 ust. 1 pkt 10 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Gmina realizuje zadanie inwestycyjne pn. "...". Podmiotem zarządzającym i odpowiedzialnym za eksploatację kompleksu sportowo-rekreacyjnego po zakończeniu realizacji inwestycji będzie Ośrodek Sportu i Rekreacji, który zostanie powołany przez Radę Gminy. Wskazany podmiot będzie posiadał zdolność organizacyjną i finansową do utrzymania projektu i będzie miał obowiązek ponosić koszty związane z konserwacją i eksploatacją inwestycji. Obiekt będzie finansowany z opłat za wstęp i ze środków własnych gminy. Gmina odda powstałej jednostce budynek w sposób nieodpłatny do użytkowania. Dochody jakie będzie osiągał obiekt będą dochodami tej jednostki, a nie dochodami Gminy. Efekty jakie powstaną w wyniku realizacji projektu nie będą generowały dla Gminy sprzedaży opodatkowanej VAT. Towary i usługi zakupione przez Gminę w celu zrealizowania projektu nie będą miały związku ze sprzedażą opodatkowana Gminy.

W myśl powyższych przepisów oraz w oparciu o przedstawione zdarzenie przyszłe należy stwierdzić, iż nabyte towary i usługi, związane z realizacją ww. projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT.

Tym samym nie będzie przysługiwać Wnioskodawcy prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, wynikający z faktur dokumentujących poniesione wydatki, bowiem nie zostanie w omawianym przypadku spełniona podstawowa przesłanka pozytywna jaką jest związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną.

Tym samym Wnioskodawca nie będzie miał prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Końcowo należy podkreślić, iż zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem wskazać, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono przy założeniu, iż faktycznie towary i usługi nabyte na potrzeby realizacji projektu nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych (tekst jedn. generujących podatek należny).

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualny błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślić wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, a w szczególności wykorzystywania mienia powstałego w ramach projektu do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Ponadto nadmienia się, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Pojęcie to należy rozumieć zgodnie z przepisami regulującymi zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT od zakupów objętych dofinansowaniem ze środków unijnych w związku z realizacją projektu w ramach realizacji zadania będącego przedmiotem niniejszego wniosku może być zaliczony do kosztów kwalifikowanych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Kielce po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl