IBPP4/443-1746/10/KG - Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek VAT naliczony z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług niezbędnych do realizacji projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 9 lutego 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1746/10/KG Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek VAT naliczony z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług niezbędnych do realizacji projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 16 listopada 2010 r. (data wpływu 22 listopada 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 20 stycznia 2011 r. (data wpływu 3 lutego 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek VAT naliczony z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług niezbędnych do realizacji projektu pt. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 listopada 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek VAT naliczony z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług niezbędnych do realizacji projektu pt. "...". Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 20 stycznia 2011 r. (data wpływu 3 lutego 2011 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jako beneficjent realizował projekt pt. "..." w ramach ZPORR, Priorytet 2 "Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach" Działanie 2.6 "Regionalne strategie innowacyjne i transfer wiedzy" na podstawie umowy zawartej z Samorządem Województwa jako Instytucją Wdrażającą oraz na podstawie umowy partnerskiej zawartej pomiędzy Politechniką, Instytutem S., Instytutem I., Politechniką Y, Centrum, Instytutem, umowa partnerska zobowiązywała Partnerów do wspólnego realizowania Projektu na zasadach określonych we wniosku.

Partnerzy powierzyli funkcję Lidera Politechnice. Umowa partnerska precyzowała zadania Lidera, jak i partnerów w projekcie. Zadania realizowane w ramach projektu byty finansowane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego i Budżetu Państwa.

Celem projektu było stworzenie platformy wzajemnej współpracy pomiędzy sferą B+R zintegrowaną w Z, a przedsiębiorstwami. Celowi temu podporządkowane były działania wszystkich organów Z (Zarząd, Rada Naukowa, Zespoły Zadaniowe, Sekretariaty Wspólnych Programów Badawczych WPB) zmierzające do usprawnienia przepływu nowych, zaawansowanych technologii do przedsiębiorstw województwa. Realizacja Projektu wpisała się w Program Wykonawczy Strategii Innowacji Województwa. Zasadniczym efektem projektu jest inwestycja w kapitał ludzki, tj. wiedzę, doświadczenie oraz nawiązywanie kontaktów pomiędzy środowiskiem naukowym, a przedsiębiorcami. Wiedza zdobyta przez uczestników projektu dedykowana dla przedsiębiorstw dotyczy możliwości badawczych i istniejących technologii do wykorzystania wygenerowanych przez sferę nauki, mogących być użyteczne dla podniesienia poziomu technologicznego danego przedsiębiorstwa. Wiedza dedykowana dla jednostek naukowych dotycząca rozpoznawania potrzeb technologicznych przedsiębiorstw, zwłaszcza małych i średnich, które nie posiadały dotąd kontaktów i tradycji współpracy z nauką.

Zakres działań w ramach projektu był zgodny z wytycznymi określonymi w Programie ZPORR 2004-2006 przyjętymi rozporządzeniem Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 1 lipca 2004 r. w sprawie przyjęcia zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006 (Dz. U. Nr 166, poz. 1745) i uzupełnieniu programu ZPORR 2004-2006 przyjętego rozporządzeniem Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 25 sierpnia 2004 r. w sprawie przyjęcia uzupełnienia Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006 (Dz. U. Nr 200, poz. 2051). Wynikiem realizacji projektu jest integracja komplementarnych środowisk naukowych działających w obszarach badawczych WPB i udostępnianie tego potencjału dla przedsiębiorstw.

Założenie projektu to pomoc w stworzeniu niezbędnej infrastruktury funkcjonalnej umożliwiającej w sposób aktywny realizację zadań z zakresu "Technology Push" oraz "Technology Pull", której zadaniem będzie intensyfikacja przepływu nowych zaawansowanych technologii ze zintegrowanej w Z sfery B+R do przedsiębiorstw województwa.

Politechnika w celu osiągnięcia zakładanych rezultatów projektu ponosiła wydatki zgodnie z planowanym budżetem, które to wydatki obejmowały: wynagrodzenia personelu zatrudnionego do realizacji projektu, refundacje wynagrodzeń osób szkolących się w Z, koszty staży pracowników B+R w firmach, wyposażenie techniczne, materiały biurowe i eksploatacyjne, utrzymanie pomieszczeń, udział w wystawach i targach, catering, koszty związane z promocją projektu, koszty podróży służbowych i audytu, w tym podatek VAT.

Efekty projektu będą udostępniane nieodpłatnie.

Wymienione rezultaty projektu wynikające z przewidzianych w nim działań stają się własnością wszystkich stron i uczestników biorących udział w realizacji projektu, zarówno po stronie sfery badań i rozwoju, jak i po stronie przedsiębiorstw. Mogą być zatem wykorzystywane do intensyfikacji współpracy sfery naukowej z gospodarką wyższego nasycenia technologiami oferty przedsiębiorstw i poprawy ich konkurencyjności na rynku. Rola Instytucji Wdrażającej ograniczała się jedynie do przekazania dofinansowania w formie dotacji. Instytucja Wdrażająca nie była odbiorcą usługi, wobec tego Politechnika nie dokonywała żadnego świadczenia usług na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej. Wyniki projektu nie będą stanowiły własności Instytucji Wdrażającej, w związku z tym realizacja projektu nie jest świadczeniem na rzecz innego podmiotu w rozumieniu art. 8, ust. 1 ustawy o VAT.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem VAT i składa deklaracje VAT-7.

Na każdej fakturze płaconej przez Politechnikę figuruje jako nabywca Politechnika.

Efektem projektu jest inwestycja w kapitał ludzki, tj. wiedzę doświadczenie oraz nawiązywanie kontaktów pomiędzy środowiskiem naukowym a przedsiębiorcami.

Każdy z partnerów projektu w tym Politechnika realizuje i rozlicza zakupy indywidualnie na własną rzecz.

Zakupy dokonywane w związku z realizacją projektu nie były związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Wszelkie wyniki badań, opracowania merytoryczne, raporty, analizy będą udostępniane nieodpłatnie.

Okres realizacji projektu to lata 2005-2007.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 20 stycznia 2011 r.):

Czy Wnioskodawca ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w odniesieniu do ww. projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy (ostateczna wersja przedstawiona w piśmie z dnia 20 stycznia 2011 r.), nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w odniesieniu do ww. projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jako Lider uczestniczy we wspólnym projekcie pt. "..." w ramach ZPORR, Priorytet 2 "Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach" Działanie 2.6 "Regionalne strategie innowacyjne i transfer wiedzy".

Umowa partnerska precyzowała zadania Lidera, jak i partnerów w projekcie. Każdy z partnerów projektu realizuje i rozlicza zakupy indywidualnie na własną rzecz.

Politechnika w celu osiągnięcia zakładanych rezultatów projektu ponosiła wydatki zgodnie z planowanym budżetem, które to wydatki obejmowały: wynagrodzenia personelu zatrudnionego do realizacji projektu, refundacje wynagrodzeń osób szkolących się w Z, koszty staży pracowników B+R w firmach, wyposażenie techniczne, materiały biurowe i eksploatacyjne, utrzymanie pomieszczeń, udział w wystawach i targach, catering, koszty związane z promocją projektu, koszty podróży służbowych i audytu.

Efektem projektu jest inwestycja w kapitał ludzki, tj. wiedzę, doświadczenie oraz nawiązywanie kontaktów pomiędzy środowiskiem naukowym a przedsiębiorcami.

Wszelkie wyniki badań, opracowania merytoryczne, raporty, analizy będą udostępniane nieodpłatnie.

Zakupy dokonywane w związku z realizacją projektu nie były związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Tym samym stwierdzić należy, iż skoro w przedmiotowej sprawie nie występuje związek dokonanych zakupów towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną, to nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projekt pt. "...".

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisu stanu faktycznego, z którego wynika, iż zakupy dokonywane w związku z realizacją projektu nie były związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl