IBPP4/443-1743/11/UH - Prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup materiałów i usług związanych z realizacją projektu finansowanego ze środków unijnych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 4 stycznia 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1743/11/UH Prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup materiałów i usług związanych z realizacją projektu finansowanego ze środków unijnych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 9 grudnia 2011 r. (data wpływu 12 grudnia 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 28 grudnia 2011 r. (data wpływu 30 grudnia 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup materiałów i usług związanych z realizacją projektu pod nazwą "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 grudnia 2011 r. wpłynął ww. wniosek uzupełniony pismem z dnia 28 grudnia 2011 r. (data wpływu 30 grudnia 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup materiałów i usług związanych z realizacją projektu pod nazwą "...".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zaistniałego stanu faktycznego:

Parafia Rzymsko - Katolicka p.w.... pozyskała środki finansowe z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 w ramach działania "Odnowa i rozwój wsi" na dofinansowanie inwestycji pod nazwą "...". Umowa na dofinansowanie Nr.. z Samorządem Województwa... została podpisana w dniu 8 sierpnia 2011 r. inwestycja została zrealizowana, a jednym z załączników do wniosku o płatność składanym do Urzędu

Marszałkowskiego w celu uzyskania częściowej refundacji nakładów poniesionych na inwestycję jest indywidualna interpretacja w zakresie prawa do odliczenia ("odzyskania") podatku VAT naliczonego w związku z realizacją inwestycji. Kościół parafialny p.w.... z 1789 r., jest charakterystycznym przykładem późnobarokowej, wiejskiej architektury murowanej. Wyposażenie ruchome kościoła, w skład którego wchodzą zabytki malarstwa, rzeźby i rzemiosła artystycznego oraz zabytkowe ogrodzenie gromadzone na przestrzeni kilku stuleci, stanowi integralny zespół sztuki sakralnej, obrazującej dzieje parafii na przestrzeni wieków. Z uwagi na swoje wartości artystyczne i historyczne zespól obiektów ruchomych oraz plac przykościelny wraz z ogrodzeniem wpisany jest do rejestru zabytków (nr rej. A-271 z 14 grudnia 1961 r., 101/17/61) W ramach prac wykonano roboty budowlane tj.: prace przygotowawcze i pomiarowe; prace ziemne związane z przesunięciem ogrodzenia w tym: prace związane z przesunięciem skarpy, roboty ziemne przy wykonaniu ogrodzenia - odtworzenie zabytkowego ogrodzenia; roboty przygotowawcze ciesielskie i betonowe przy wykonaniu nowych fundamentów; murowanie słupków ogrodzeniowych z cegły i cokolików z kamienia ciosanego; wykonanie daszków; roboty wykończeniowe słupków ogrodzeniowych, przęsła ogrodzeniowe; zagospodarowanie terenu przy kościele po przesunięciu ogrodzenia; zagospodarowanie skarpy od strony kościoła; uzupełnienie ogrodzenia od strony placu kościelnego; zagospodarowanie terenu powyżej nowego ogrodzenia. W wyniku realizacji tych prac zwiększyła się przestrzeń wokół Kościoła, została poprawiona estetyka całego obszaru jak również zostały zaspokojone potrzeby społeczne związane z kultem religijnym.

Parafia nie prowadzi i nie zamierza prowadzić żadnej działalności gospodarczej, nie jest podatnikiem podatku VAT, a efekty rzeczowe inwestycji będą udostępniane nieodpłatnie i bez żadnych ograniczeń dla wszystkich osób pragnących z nich korzystać. Parafia stoi na stanowisku, że nie ma możliwości odzyskania podatku VAT od realizowanej inwestycji w żaden sposób. Podatek ten, w związku z niemożliwością go odzyskania może zostać zaliczony do kosztów kwalifikowanych w zrealizowanym projekcie.

Czy w opisanej sytuacji Parafii przysługuje prawo odliczenia ("odzyskania") podatku VAT naliczonego w związku z zakupem materiałów i usług przeznaczonych na inwestycję pod nazwą "...".

W uzupełnieniu opisu stanu faktycznego Wnioskodawca stwierdził, iż faktury dotyczące tej inwestycji są wystawione na Parafię p.w.....

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (zmodyfikowane pismem z dnia 28 grudnia 2011 r.):

Czy w opisanej sytuacji Parafii przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającą z faktur dokumentujących zakup materiałów i usług przeznaczonych na inwestycję pod nazwą "...".

Stanowisko Wnioskodawcy (zmodyfikowane pismem z dnia 28 grudnia 2011 r.):

Ponieważ Parafia nie jest podatnikiem VAT, Parafii nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającą z faktur dokumentujących zakup materiałów i usług przeznaczonych na inwestycję pod nazwą "...".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego opisu zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi. Zrealizowanie prawa do odliczenia możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako "podatnicy VAT czynni", poprzez złożenie deklaracji VAT-7.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca zrealizował projekt pod nazwą "..." w ramach działania "Odnowa i rozwój wsi". W ramach prac wykonano roboty budowlane tj.: prace przygotowawcze i pomiarowe; prace ziemne związane z przesunięciem ogrodzenia w tym: praca związane z przesunięciem skarpy, roboty ziemne przy wykonaniu ogrodzenia - odtworzenie zabytkowego ogrodzenia; roboty przygotowawcze ciesielskie i betonowe przy wykonaniu nowych fundamentów; murowanie słupków ogrodzeniowych z cegły i cokolików z kamienia ciosanego; wykonanie daszków; roboty wykończeniowe słupków ogrodzeniowych, przęsła ogrodzeniowe; zagospodarowanie terenu przy kościele po przesunięciu ogrodzenia; zagospodarowanie skarpy od strony kościoła; uzupełnienie ogrodzenia od strony placu kościelnego; zagospodarowanie terenu powyżej nowego ogrodzenia. Faktury dotyczące tej inwestycji są wystawione na Wnioskodawcę. Parafia nie jest podatnikiem podatku VAT, nie prowadzi i nie zamierza prowadzić żadnej działalności gospodarczej, a efekty rzeczowe inwestycji będą udostępniane nieodpłatnie i bez żadnych ograniczeń dla wszystkich osób.

Zaznaczenia wymaga, iż zgodnie z art. 96 ust. 4 ustawy o VAT naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako "podatnika VAT czynnego" lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 - jako "podatnika VAT zwolnionego", po uprzednim złożeniu naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenia rejestracyjnego.

Należy zatem uznać, iż stwierdzenie Wnioskodawcy, że nie jest podatnikiem podatku VAT, należy rozumieć w ten sposób, że nie jest on zarejestrowany jako "podatnik VAT czynny".

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług związanego z nabywanymi towarami i usługami dotyczącymi realizacji przedmiotowego projektu. Wnioskodawca nie jest podatnikiem podatku VAT, a zatem dokonane zakupy nie są wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Wnioskodawca nie ma zatem prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup materiałów i usług związanych z realizacją projektu pod nazwą "...".

W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl