IBPP4/443-1737/10/EJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 grudnia 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1737/10/EJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 8 listopada 2010 r. (data wpływu 18 listopada 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w ramach realizowanego projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 listopada 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w ramach realizowanego projektu pn. "...".

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 zatwierdzonego przez Komisję Europejską decyzją nr C (2007) 6888 z dnia 21 grudnia 2007 r. Wnioskodawca podpisał umowę o dofinansowanie projektu "..." w ramach Działania 5.1 "Inwestycje w infrastrukturę ochrony zdrowia" w dniu 12 lipca 2010 r. z Województwem jako Instytucją Zarządzającą.

Projekt "..." jest realizowany w okresie od stycznia 2010 r. do marca 2012 r. i jest współfinansowany przez Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego (EFRR). Współfinansowanie projektu przedstawia się następująco:

* 60% wydatków poniesionych przez Wnioskodawcę na wymieniony projekt finansuje EFRR-

* 40% wydatków poniesionych przez Wnioskodawcę finansuje jednostka samorządu terytorialnego - Powiat.

Przedmiotem projektu jest rozbudowa placówki o nowe powierzchnie, przebudowa części obecnych pomieszczeń oraz zagospodarowanie terenu wokół placówki. W rozbudowanej części placówki znalazłoby się miejsce na wszystkie funkcje diagnostyczno-zabiegowe (m.in. Blok Operacyjny, sterylizację podręczną, pomieszczenia towarzyszące), Izbę Przyjęć. Rozbudowa zakłada doprowadzenie do połączenia z resztą szpitala - wewnętrzną zamkniętą komunikacją - obecnie wolno stojącego budynku kuchni i pralni. W opisanych pomieszczeniach uprawnieni pracownicy (lekarze i pielęgniarki) wykonują operacje chirurgiczne i wszelkiego rodzaju zabiegi medyczne dla potrzeb pacjentów przebywających w oddziałach szpitalnych, których leczenie finansuje Narodowy Fundusz Zdrowia. Przychody te w zakresie podatku VAT korzystają ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) załącznik nr 4, poz. 9 symbol PKWiU 85.1 Usługi w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego. Jednocześnie Wnioskodawca oświadcza, iż jest zarejestrowany jako czynny podatnik VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

W związku z tym, iż remont i zakup aparatury specjalistycznej będącej wyposażeniem Szpitala Powiatowego dotyczy działań związanych ze sprzedażą zwolnioną od podatku od towarów i usług, czy Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku VAT od zakupów związanych z wymienionym projektem Pt. "...".

Zdaniem Wnioskodawcy, brak jest podstaw do odliczenia podatku naliczonego od zakupów związanych z realizacją projektu "..." w związku z wykonywaniem tylko i wyłącznie za pomocą infrastruktury powstałej w wyniku realizacji projektu - sprzedaży zwolnionej od podatku od towarów i usług tj. usług w zakresie ochrony zdrowia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl przepisu art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku VAT zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W poz. 9 powołanego załącznika ustawodawca wymienił usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej, z wyłączeniem usług weterynaryjnych (PKWiU 85.2).

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca będzie realizował projekt pn. "...". Przedmiotem projektu jest rozbudowa placówki o nowe powierzchnie, przebudowa części obecnych pomieszczeń oraz zagospodarowanie terenu wokół placówki. W opisanych pomieszczeniach uprawnieni pracownicy (lekarze i pielęgniarki) wykonują operacje chirurgiczne i wszelkiego rodzaju zabiegi medyczne dla potrzeb pacjentów przebywających w oddziałach szpitalnych, których leczenie finansuje Narodowy Fundusz Zdrowia. Przychody te w zakresie podatku VAT korzystają ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) załącznik nr 4, poz. 9 symbol PKWiU 85.1 Usługi w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego.

W myśl powyższych przepisów oraz w oparciu o tak przedstawione zdarzenie przyszłe należy stwierdzić, iż zakup towarów i usług w ramach realizowanego projektu przez jednostkę ochrony zdrowia nie będzie służył czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT, bowiem w całości związany będzie ze świadczeniem usług zwolnionych od podatku VAT.

Tym samym Wnioskodawca nie ma prawa do odliczania podatku VAT od zakupów związanych z realizowanym projektem, bowiem nie zostanie w omawianym przypadku spełniona podstawowa przesłanka pozytywna jaką jest związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy, należało uznać za prawidłowe.

Tut. organ zauważa, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga w zakresie prawidłowości zwolnienia od podatku VAT świadczonych przez Wnioskodawcę usług, bowiem nie było to przedmiotem wniosku. Powyższe zostało przyjęte jako element przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu zdarzenia przyszłego i nie było przedmiotem oceny.

Końcowo należy podkreślić, iż zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem wskazać, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono przy założeniu, iż faktycznie towary i usługi nabyte na potrzeby realizacji projektu nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych (tekst jedn. generujących podatek należny).

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualny błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślić wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, a w szczególności wykorzystywania sprzętu nabytego w ramach projektu do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, lub zmiany stanu prawnego udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl