IBPP4/443-1734/10/JP - Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 8 lutego 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1734/10/JP Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 8 listopada 2010 r. (data wpływu 17 listopada 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 1 lutego 2011 r. (data wpływu 3 lutego 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 listopada 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 1 lutego 2011 r. (data wpływu 3 lutego 2011 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Zarząd Województwa dokonał wyboru projektów kwalifikujących się do dofinansowania w zakresie działania 5.3 "Czyste powietrze i odnawialne źródła energii" Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

Wśród wybranych projektów znajduje się projekt Powiatu pn. "...", współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Bezpośrednim beneficjentem projektu, finansującym inwestycję jest Powiat wraz z trzema partnerskimi gminami - L, G i C. Beneficjentami pośrednimi są mieszkańcy powiatu.

Celem projektu jest poprawa jakości powietrza w Powiecie poprzez zmniejszenie emisji i koncentracji zanieczyszczeń wynikające z termomodernizacji dziesięciu budynków użyteczności publicznej.

Beneficjent zamierza wykonać termomodernizację wraz z wymianą źródła ciepła dla następujących budynków:

1.

Powiat:

* Zespół Szkół w C (3 budynki);

* Zespół Szkół Specjalnych C (1 budynek);

* DPS (1 budynek);

2.

Gmina i Miasto C:

* Zespół Szkół (1 budynek);

3.

Gmina L:

* Zespół Szkolno-Przedszkolny i Gimnazjum w L (2 budynki);

4.

Gmina G:

* Przedszkole (1 budynek);

* Szkoła Podstawowa (1 budynek).

Planowany okres realizacji projektu to IV kwartał 2010 r. - IV kwartał 2011 r.

Wartość zadania inwestycyjnego wynosi 8.261.312,11 zł, z czego 65,30% to dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Efekt osiągnięty wskutek realizacji projektu nie będzie generował przychodów dla Powiatu.

W przyszłości nie będą zawierane umowy cywilnoprawne stanowiące źródło przychodów powiatu.

Wnioskodawca nie będzie osiągał żadnych obrotów z tytułu wykorzystywania mienia powstałego w trakcie realizacji projektu.

Produkty powstałe w wyniku realizacji projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Powiat na mocy porozumienia z 27 września 2007 r. realizuje wraz z gminami partnerskimi projekt pn. "...".

Powiat jest liderem projektu, zaś gminy są partnerami, złożony wniosek o dofinansowanie jest wnioskiem porozumienia jednostek samorządu terytorialnego.

Każdy z partnerów projektu pokrywa wkład własny proporcjonalnie do odnoszonych korzyści, za wyjątkiem wstępnego studium wykonalności i studium wykonalności (po równo).

Część z zadań wspólnego projektu będzie realizowana przez poszczególnych partnerów samodzielnie (przeprowadzenie procedur wynikających ze stosowania ustawy - Prawo Zamówień Publicznych, odbiór usług i towarów) tak więc faktury będą wystawiane na poszczególnych partnerów projektu (dla następujących zadań: promocja projektu, termomodernizacja budynków będących własnością każdego z partnerów, nadzór inwestorski), wtedy też zadaniem lidera będzie kierowanie jednego całościowego wniosku o płatność do Instytucji Zarządzającej Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa.

Elementy projektu realizowane samodzielnie przez poszczególnych partnerów projektu zaś dla Powiatu są elementem realizowanych zadań własnych powiatu (zgodnie z ustawą o samorządzie powiatowym).

Projekt zakładał jednak opracowanie dokumentacji technicznej (kosztorysy, projekty budowlano-wykonawcze itp.) gdzie w ramach przetargu zamawiającym był lider projektu. W związku z powyższym faktury za te usługi i towary były wystawiane na lidera projektu, a następnie partnerzy projektu po otrzymaniu wniosku o płatność od lidera na wskazany rachunek przekazali środki proporcjonalnie do odnoszonych korzyści.

Na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym Powiat wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Zgodnie zaś z art. 4 ww. ustawy powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie: utrzymania powiatowych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 4 ust. 1 pkt 19 ustawy o samorządzie powiatowym).

Ponadto Wnioskodawca w piśmie z dnia 1 lutego 2011 r. ostatecznie wyjaśnił, że projekt jest realizowany przez każdego z parterów w przypadającej na niego części. Faktury dokumentujące realizację projektu są wystawiane osobno na każdego z partnerów w przypadającej na niego części.

Nie nastąpi przekazanie mienia powstałego w wyniku realizacji projektu.

Wyjątek stanowi opracowanie dokumentacji technicznej. Faktury za dokumentacje techniczną były wystawiane tylko na Wnioskodawcę. Następnie po wykonaniu dokumentacji technicznej Wnioskodawca nieodpłatnie udostępnił na podstawie umowy użyczenia dokumentację techniczną partnerom projektu.

Nabywane na potrzeby realizacji projektu towary i usługi nie mają w żadnym zakresie związku z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (sformułowane w piśmie z dnia 1 lutego 2011 r.):

Czy w związku z realizacją projektu pn. "..." Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko sformułowane w piśmie z dnia 1 lutego 2011 r.), Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedmiotowego projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie niniejszej interpretacji organ podatkowy zauważa, iż do rozstrzygnięcia przedmiotowej sprawy przyjęto ostatecznie opis stanu faktycznego, który ukształtował się po uzupełnieniu dokonanym pismem z dnia 1 lutego 2011 r.

Jednocześnie wskazuje się, że niniejszą interpretację oparto na przepisach prawa podatkowego obowiązujących do dnia 31 grudnia 2010 r., gdyż we wniosku z dnia 8 listopada 2010 r. Wnioskodawca wskazał, że wniosek dotyczy zaistniałego stanu faktycznego.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.) powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 4 ust. 1 ww. ustawy powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie m.in. utrzymania powiatowych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 4 ust. 1 pkt 19 cyt. ustawy o samorządzie powiatowym).

W celu wykonywania zadań powiat może tworzyć jednostki organizacyjne i zawierać umowy z innymi podmiotami (art. 6 ust. 1 cyt. ustawy).

Z opisu stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że Wnioskodawca realizuje w okresie IV kwartał 2010 r. - IV kwartał 2011 r., współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, projekt pn. "...".

Bezpośrednim beneficjentem projektu, finansującym inwestycję jest Powiat wraz z trzema partnerskimi gminami - L, G i C. Beneficjentami pośrednimi są mieszkańcy powiatu.

Celem projektu jest poprawa jakości powietrza w Powiecie poprzez zmniejszenie emisji i koncentracji zanieczyszczeń wynikające z termomodernizacji dziesięciu budynków użyteczności publicznej.

Projekt jest realizowany przez każdego z parterów w przypadającej na niego części. Faktury dokumentujące realizację projektu są wystawiane osobno na każdego z partnerów w przypadającej na niego części.

Nie nastąpi przekazanie mienia powstałego w wyniku realizacji projektu.

Wyjątek stanowi opracowanie dokumentacji technicznej. Faktury za dokumentacje techniczną były wystawiane tylko na Wnioskodawcę. Następnie po wykonaniu dokumentacji technicznej Wnioskodawca nieodpłatnie udostępnił na podstawie umowy użyczenia dokumentację techniczną partnerom projektu.

Efekt osiągnięty wskutek realizacji projektu nie będzie generował przychodów dla Powiatu.

W przyszłości nie będą zawierane umowy cywilnoprawne stanowiące źródło przychodów powiatu.

Wnioskodawca nie będzie osiągał żadnych obrotów z tytułu wykorzystywania mienia powstałego w trakcie realizacji projektu.

Produkty powstałe w wyniku realizacji projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Nabywane na potrzeby realizacji projektu towary i usługi nie mają w żadnym zakresie związku z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Jak wskazano na wstępie, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Z treści wniosku wynika, iż projekt nie będzie generował żadnych przychodów, a nabywane na potrzeby realizacji projektu towary i usługi nie mają w żadnym zakresie związku z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach wystawianych dla Wnioskodawcy a dokumentujących nabywane towary i usługi - brak związku dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną. Wnioskodawcy nie przysługuje zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług w ramach realizowania przedmiotowego projektu.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Końcowo należy podkreślić, iż zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem wskazać, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono przy założeniu, iż faktycznie towary i usługi nabyte na potrzeby realizacji projektu nie mają związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT (tj. generujących podatek należny dla Wnioskodawcy).

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślić wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Ponadto, tut. organ pragnie również zauważyć, iż granice tego szczególnego postępowania podatkowego, którego celem jest uzyskanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, określa Wnioskodawca występując z konkretnym pytaniem prawnym, wyłącznie w odniesieniu do stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę, co wynika wprost z przepisu art. 14b § 1, 2 i 3 ustawy - Ordynacja podatkowa. Natomiast na podstawie art. 14c § 1 i § 2 tut. organ dokonuje oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Niniejsza interpretacja skierowana jest tylko do Wnioskodawcy i nie odnosi się do pozostałych partnerów projektu, bowiem każdą czynność, z którą mogą być związane skutki podatkowo-prawne należy rozstrzygać indywidualnie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl